طراحی الگوی ارتقاء شفافیت اقتصادی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران

2 استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران

3 استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران

4 استاد مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس

5 استادیار اقتصاد دانشگاه تهران

چکیده

برخورداری از الگوی حکمرانی مطلوب و سیاست­های هم‌راستا، لازمه­ ارتقاء شفافیت اقتصادی دولت است. در مقاله حاضر، با هدف دستیابی به الگوی حکمرانی و سیاست­های مطلوب ارتقاء شفافیت اقتصادی، اسناد سیاستی دو کشور ایران و سنگاپور، همراه با فایل کتبی مصاحبه با 13 نفر از خبرگان سیاستگذاری و مبارزه با مفاسد دولتی مورد بررسی و تحلیل محتوای کیفی قرار گرفت. بر اساس یافته­های این پژوهش، الگوی حکمرانی مطلوب برای ارتقاء شفافیت اقتصادی در ایران مبتنی بر حکمرانی شبکه ای با 9 مقوله اصلی و 24 مقوله­ فرعی سیاستی ارائه گردید. در نهایت راهکارهای سیاستی برای ارتقاء شفافیت اقتصادی در ایران پیشنهاد شد.

کلیدواژه‌ها


1- تدلی، چالز؛ تشکری، عباس (2009). ترجمه: آذر، عادل؛ جهانیان، سعید (1395). «مبانی پژوهش ترکیبی»، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
2- خواستار، حمزه (1388). «ارایه‌ی روشی برای محاسبه‌ی پایایی مرحله‌ی کدگذاری در مصاحبه‌های پژوهشی»، روش­شناسی علوم انسانی، دوره 15، شماره 58.
3- دانایی فرد، حسن (1395). «نهضت­های مدیریتی در بخش دولتی: گذشته، حال، و آینده». تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت). چاپ 1.
4- شاه آبادی، ابوالفضل و پورجوان، عبدالله (1389). «حکمرانی، رقابت­پذیری و رشد اقتصادی کشورهای منتخب». راهبرد توسعه. شماره 22 (تابستان)، صص 168-129.
5- عادل مهربان، مرضیه (1394). «مروری بر تحلیل محتوای کیفی و کاربرد آن در پژوهش»، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. چاپ 1.
6- عبدالملکی، حجت الله (1395). «اقتصادمقاومتی: درآمدی بر مبانی، سیاست­ها و برنامه عمل». تهران: انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع). چاپ 3.
7- قلی پور، رحمت اله (1384). تحلیل رابطه الگوی حکمرانی خوب و فساد اداری، فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره دهم، صص 127-103.
8- محسنی، قاسم(1393). «شفافیت و انضباط مالی دستاورد اقتصاد مقاومتی است». بورس. شماره 114 و 115 (مرداد و شهریور). صص 23-21.
9- هاشمی شاهرودی، سید محمود (1394). «نظارت و بازرسی». انتشارات بنیاد فقه و معارف اهل بیت علیهم السلام. چاپ 1.
10- هدی، فرل، ترجمه: الوانی، سید مهدی؛ و معمارزاده طهران، غلامرضا. (1381). اداره امور عمومی تطبیقی (مدیریت تطبیقی). انتشارات اندیشه های گوهربار. چاپ اول.
11- هزاوئی، سید مرتضی و علی زیرکی حیدری(1393). «اقتصاد مقاومتی؛ نماد مدیریت جهادی در اقتصاد سیاسی ایران». مطالعات انقلاب اسلامی. سال یازدهم. شماره 37 (تابستان). صص 26-9.
12- Amiri, H., Karmi, M. H., Toussi, A., & Javanmard, R. 2017. “Impact of Economic Transparency on Economic Growth in the Middle East Countries”. International Journal of Business and Development Studies, 9 (2). pp. 115-138.
13- Bauhr, M., & Grimes, M. 2012. “What is Government Transparency? : New Measures and Relevance for Quality of Government”. The Quality of Government Institute: University of Gothenburg. Vol. 16. pp. 1-27.
14- Chiang Shih, Mei. 2010. “Trust and Transparency in Network Governance: The Implication of Taiwan’s Anticorruption Activities”. International Public Management Review. Electronic Journal at http://www.ipmr.net. Vol.11, No. 2.
15- Denhardt, R. B. 2011. “Theories of Public Organization”. Boston: Cengage Learning. 6th edition.
16- Denhardt, R. B. & Catlaw, T. 2014. “Theories of public organization”, USA: Cengage Learning.
17- Douglas, S., & Meijer, A. 2016. “Transparency and Public Value: Analyzing the Transparency Practices and Value Creation of Public Utilities”. International Journal of Public Administration.
18- Fairbanks, J., D. Plowman, K., & L. Rawlins, B. 2007. “Transparency in government communication”. Journal of Public Affairs, vol. 7, pp. 23–37.
19- Flyverbom, M., Christensen, L. T., & Hansen, H. K.2015. “The Transparency–Power Nexus”. Management Communication Quarterly. Vol. 29. No. 3.
20- Grandy, C. 2009. “The Efficient Public Administrator: Pareto and a Well-Rounded Approach to Public Administration”. Public Administration Review, Vol. 69, pp. 1115-1123.
21- Harper, M., & Cole, P. 2012. “Member Checking: Can Benefits Be Gained Similar to Group Therapy?”. The Qualitative Report. Vol. 17. No. 2, pp. 1-8.
22- Hin, Koh Tech (2011). “Corruption Control in Singapore”, UNAFEI: Resource Material No.83
23- Howlett, M., Poocharoen, O., & Kekez, A. 2017. “Understanding Co-Production as a Policy Tool”. Journal of Comparative Policy Analysis, Vol. 19. No. 5, pp. 487-501.
24- Howlett, M. 2011. “Designing Public Policies: Principles and Instruments”. Routledge text books in policy studies.
25- Karhula, P. 2015. “Freedom of speech in the internet era: Transparency and redefining boundaries”: Finland, Scandinavian Library Quarterly, No.3.
26- Kvale, Steinar. 1996. Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks,CA: Sage.
27- Landis, J.R. & G.G. Koch. “The Measurementof Observed Agreement for Categorical”, Data Biometrics, 1997, pp 159-174.
28- Lincoln, Y. and Guba, E. 1985. Naturalistic inquiry. Beverly Hills: CA: Sage.
29- Lindstedt, C. and Naurin, D. 2006. “Transparency Against Corruption: A Cross-Country Analysis”, 20th World Congress of the IPSA, Fukuoka, Japan.
30- Osborne, S. P. 2006. “The New Public Governance?”.Public Management Review, Vol. 8. No. 3, pp. 377-387.
31- Oracle: Public Sector (2012). Transparency in the Public Sector: Its Importance and How Oracle Supports Governments Efforts, An Oracle White Paper.
32- Rutgers, M. R. & Van Der Meer, H. 2010. “The Origins and Restriction of Efficiency in Public Administration Regaining Efficiency as the Core Value of Public Administration”. Administration & Society, Vol. 42, pp. 755-779.
33- TI. 2017. “Corruption Perception Index 2016: Full Source Description”.
34- TI. 2018. “Corruption Perception Index 2017”. Retrieved 02 May 2018.
35- Wu, X., & He, J. 2009. “Paradigm shift in public administration”. Public Administration Review, Vol. 69. No. 1, pp. 21-28.
36- Yin, Robert K. (2009). “Case Study Research Design and Methods”, Applied Social Research Methods Series, Sage Publications, Fourth edition, Volume 5.