مقاله حاضر با هدف بررسی اثرات سیاست تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری و پیامدهای آن بر عدالت آموزشی انجام شده است. پژوهش از روش تئوری دادهبنیاد بهره گرفته و دادههای آن از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه سیاستگذاری آموزشی جمعآوری شده است. تحلیل دادهها پس از فرایند کدگذاری منجر به استخراج ۹۸۶ کد اولیه گردید که با تجمیع و تحلیل آنها، ۳۰ مقوله فرعی شناسایی و در نهایت ۱۱ مقوله اصلی استخراج شدند. نتایج حاصل از کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی در قالب شش محور اصلی شامل پدیده محوری، شرایط علّی، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها طبقهبندی شدند. یافتهها حاکی از آن است که اجرای این سیاست در سالهای نخست به بهبود توزیع رتبهها و ایجاد تغییرات مثبت در عدالت آموزشی منجر شده است. این تغییرات نشاندهنده افزایش نسبی عدالت آموزشی و پتانسیل سیاست مذکور در ارتقای فرصتهای برابر تحصیلی به ویژه برای دانشآموزان مناطق محروم است.