ارزشیابی خط مشی نحوه پذیرش دانشجو در ایران از منظر عدالت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران

2 استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران

3 دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران

چکیده

یکی از اهداف قوانین نحوه پذیرش دانشجو در ایران، تحقق عدالت می‌باشد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی قوانین نحوه پذیرش دانشجو از جهت عدالت به انجام رسید. برای رسیدن به این هدف، روش پژوهش ترکیبی بکار گرفته شد، بدین صورت که پژوهش با روش کیفی آغاز شد و با روش کمی ادامه یافت. بخش کیفی پژوهش با هدف اکتشاف شاخص‌های عدالت که بتوان با آن‌ها قوانین نحوه پذیرش دانشجو را ارزشیابی نمود، صورت گرفت. در بخش کمی نیز، هدف پژوهش، توصیف دیدگاه‌های دانشجویان در مورد میزان تحقق شاخص‌های عدالت در قوانین نحوه پذیرش دانشجو بود. ابزار گردآوری داده در این بخش، پرسشنامه و استراتژی پژوهش، پیمایش بوده است. داده‌های گردآوری شده به وسیله پرسشنامه با آمار توصیفی و آزمون‌های آماری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست‌آمده حاکی از این است که از دیدگاه دانشجویان، عدالت کمتر از حد متوسط در قوانین نحوه پذیرش دانشجو محقق می‌شود.

کلیدواژه‌ها


  1.  

    1- الوانی، سید مهدی؛ شریف زاده، فتاح. (1396).  فرایند خط مشی گذاری عمومی (ویرایش دوم). تهران: دانشگاه علامه طباطبایی

     

    2- باقری‌خواه، زهرا؛ عارفی، محبوبه و جمالی، احسان.(1390). وضعیت پذیرش دانشجو در آموزش عالی ایران از دیدگاه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، اعضای هیأت علمی سازمان سنجش و مسئولان ذی‌ربط آموزش عالی. اندازه‌گیری تربیتی، 2(6).136-111.

     

    3- پورعزت، علی‌اصغر.(1396). مبانی دانش اداره دولت و حکومت (مبانی مدیریت دولتی). تهران: سمت.

     

    4- جمالی، احسان؛ باقی یزدل، رقیه. (1395). چالش های بومی گزینی در آزمون سراسری آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران، 8(2)، 30-1

     

    5-دانایی فرد، حسن و تراب زاده جهرمی، محمد صادق.(1396). تحلیلی بر انسجام نظریه عدالت در خط مشی های جمهوری اسلامی ایران ؛ رویکرد ارزیابی نظریه برنامه. اندیشه راهبردی، 11(1)، 108 73.

     

    6- ذوالفقارنسب، سلیمان؛ محمدی، رضا و حاتمی، جواد.(1396). رده‌بندی شناختی سؤالات بر اساس الگوی توان- پیچیدگی مطالعه موردی: سؤالات آزمون آزمایشی حساب دیفرانسیل. پژوهش در نظام‌های آموزشی،11(39)، 94-47.

     

    7- قلی پور، رحمت اله. (1395). تصمیم گیری سازمانی و خط مشی گذاری عمومی. تهران: سمت.

     

    8- قلی پور، رحمت‌اله؛ وثوقی نیری، عبدالله.(1393). تحلیل سیاست پژوهانه قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش  عالی کشور. مطالعات منابع انسانی، 3 (11)، 128-103.

     

    9- مجتهدی، زهرا.(1372). بررسی رابطه بین شیوه فعلی پذیرش دانشجو و موفقیت در دانشگاه: پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه‌طباطبایی

     

    10- مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی سازمان سنجش آموزش کشور.(1388). بررسی پیامدهای بومی گزینی دانشجو در سال1387.

     

    11- واعظی، رضا؛ شریف‌زاده، فتاح و محمدی، محسن. (1394). شناسایی و اولویت بندی الگوهای ارزیابی خط مشی عمومی. علوم مدیریت ایران، 10(40)، 21-1.

     

    12- هاولت، مایکل؛ رامش، ام؛ پرل، آنتونی. (1395). مطالعه خطمشی عمومی: چرخه های خط مشی و زیر نظام های خط‌مشی. ترجمه عباس منوریان و ابراهیم گلشن. تهران: کتاب مهربان.

     

    1. 13- Braun, V. and Clarke, V.(2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101
    2. 14- Bundi, Pirmin.(2018). Parliamentarians’ strategies for policy evaluations. Evaluation and Program Planning, (69), 130-138.

    3. 15- Cairney, Paul.(2012). Understanding Public Policy: Theories and Issues. Palgrave macmillan.
    4. 16- Dye , Thomas R.(2013). Understanding Public Policy. (14th ed). Englewood Cliffs, NJ :Prentice- Hall.
    5. 17- Fu, Mengzhu , J.Exeter , Daniel and Anderson , Anneka. ( 2015). The politics of relative deprivation: A transdisciplinary social justice perspective. Social Science & Medicine,Volume 133 , 223-232.

    6. 18- Konow, James.(2003). Which Is the Fairest One of All? A Positive Analysis of Justice Theories. Economic Literature, 41(4), 1188-1239.
    7. 19- M. Niessen, A. Susan, Meijer, Rob R. and Tendeiro, Jorge N.(2017). Applying organizational justice theory to admission into higher education: Admission from a student perspective. Selection and assessment, 25(1),72-84.
    8. 20- Mirkamali, Seyed Mohammad and Narenji Thani, Fatemeh.(2011). A Study on the Quality of Work Life (QWL) among faculty members of University of Tehran(UT) and Sharif university of Technology (SUT). Social and Behavioral Sciences, Volume 29, 179 – 187.
    9. 21- Nadiri , Halil and Tanova , Cem. (2010). An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry. Hospitality Management ,29 (1) , 33-41.
    10. 22- Paramonova, Svetlana and Thollander, Patrik.(2016). Ex-post impact and process evaluation of the Swedish energy audit policy programme for small and medium-sized enterprises. Cleaner Production, Volume  135, 932-949.

    11. 23- Prakhov,  Ilya and Yudkevich, Maria.(2019). University admission in Russia: Do the wealthier benefit from standardized exams?. Educational Development, Volume65, 98–105
    12. 24- Sabbagh, Clara and Resh, Nura. ( 2016). Unfolding Justice Research in the Realm of Education. Social Justice Research, Volume 29, 1–13.
    13. 25- Smith, K. B. and Larimer, C.W.(2009). The Public Policy Theory Primer. Boulder, CO: Westview Press
    14. 26- Tarhan, Muhammed. (2010). Social justice leadership: implications for roles and responsibilities of school administrators. Procedia - Social and Behavioral Sciences,Volume 9, 1357-1361.

    15. 27-Wang, Fei.(2015)."Conceptualizing social justice: interviews with principals". Educational Administration, 53(5), 667 – 681.

     

    1- الوانی، سید مهدی؛ شریف زاده، فتاح. (1396).  فرایند خط مشی گذاری عمومی (ویرایش دوم). تهران: دانشگاه علامه طباطبایی

    2- باقری‌خواه، زهرا؛ عارفی، محبوبه و جمالی، احسان.(1390). وضعیت پذیرش دانشجو در آموزش عالی ایران از دیدگاه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران، اعضای هیأت علمی سازمان سنجش و مسئولان ذی‌ربط آموزش عالی. اندازه‌گیری تربیتی، 2(6).136-111.

    3- پورعزت، علی‌اصغر.(1396). مبانی دانش اداره دولت و حکومت (مبانی مدیریت دولتی). تهران: سمت.

    4- جمالی، احسان؛ باقی یزدل، رقیه. (1395). چالش های بومی گزینی در آزمون سراسری آموزش عالی ایران. آموزش عالی ایران، 8(2)، 30-1

    5-دانایی فرد، حسن و تراب زاده جهرمی، محمد صادق.(1396). تحلیلی بر انسجام نظریه عدالت در خط مشی های جمهوری اسلامی ایران ؛ رویکرد ارزیابی نظریه برنامه. اندیشه راهبردی، 11(1)، 108 73.

    6- ذوالفقارنسب، سلیمان؛ محمدی، رضا و حاتمی، جواد.(1396). رده‌بندی شناختی سؤالات بر اساس الگوی توان- پیچیدگی مطالعه موردی: سؤالات آزمون آزمایشی حساب دیفرانسیل. پژوهش در نظام‌های آموزشی،11(39)، 94-47.

    7- قلی پور، رحمت اله. (1395). تصمیم گیری سازمانی و خط مشی گذاری عمومی. تهران: سمت.

    8- قلی پور، رحمت‌اله؛ وثوقی نیری، عبدالله.(1393). تحلیل سیاست پژوهانه قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش  عالی کشور. مطالعات منابع انسانی، 3 (11)، 128-103.

    9- مجتهدی، زهرا.(1372). بررسی رابطه بین شیوه فعلی پذیرش دانشجو و موفقیت در دانشگاه: پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه‌طباطبایی

    10- مرکز مطالعات، تحقیقات و ارزشیابی سازمان سنجش آموزش کشور.(1388). بررسی پیامدهای بومی گزینی دانشجو در سال1387.

    11- واعظی، رضا؛ شریف‌زاده، فتاح و محمدی، محسن. (1394). شناسایی و اولویت بندی الگوهای ارزیابی خط مشی عمومی. علوم مدیریت ایران، 10(40)، 21-1.

    12- هاولت، مایکل؛ رامش، ام؛ پرل، آنتونی. (1395). مطالعه خطمشی عمومی: چرخه های خط مشی و زیر نظام های خط‌مشی. ترجمه عباس منوریان و ابراهیم گلشن. تهران: کتاب مهربان.

    13- Braun, V. and Clarke, V.(2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2), 77-101

    14- Bundi, Pirmin.(2018). Parliamentarians’ strategies for policy evaluations. Evaluation and Program Planning, (69), 130-138.

    15- Cairney, Paul.(2012). Understanding Public Policy: Theories and Issues. Palgrave macmillan.

    16- Dye , Thomas R.(2013). Understanding Public Policy. (14th ed). Englewood Cliffs, NJ :Prentice- Hall.

    17- Fu, Mengzhu , J.Exeter , Daniel and Anderson , Anneka. ( 2015). The politics of relative deprivation: A transdisciplinary social justice perspective. Social Science & Medicine,Volume 133 , 223-232.

     

    18- Konow, James.(2003). Which Is the Fairest One of All? A Positive Analysis of Justice Theories. Economic Literature, 41(4), 1188-1239.

    19- M. Niessen, A. Susan, Meijer, Rob R. and Tendeiro, Jorge N.(2017). Applying organizational justice theory to admission into higher education: Admission from a student perspective. Selection and assessment, 25(1),72-84.

    20- Mirkamali, Seyed Mohammad and Narenji Thani, Fatemeh.(2011). A Study on the Quality of Work Life (QWL) among faculty members of University of Tehran(UT) and Sharif university of Technology (SUT). Social and Behavioral Sciences, Volume 29, 179 – 187.

    21- Nadiri , Halil and Tanova , Cem. (2010). An investigation of the role of justice in turnover intentions, job satisfaction, and organizational citizenship behavior in hospitality industry. Hospitality Management ,29 (1) , 33-41.

    22- Paramonova, Svetlana and Thollander, Patrik.(2016). Ex-post impact and process evaluation of the Swedish energy audit policy programme for small and medium-sized enterprises. Cleaner Production, Volume  135, 932-949.

    23- Prakhov,  Ilya and Yudkevich, Maria.(2019). University admission in Russia: Do the wealthier benefit from standardized exams?. Educational Development, Volume65, 98–105

    24- Sabbagh, Clara and Resh, Nura. ( 2016). Unfolding Justice Research in the Realm of Education. Social Justice Research, Volume 29, 1–13.

    25- Smith, K. B. and Larimer, C.W.(2009). The Public Policy Theory Primer. Boulder, CO: Westview Press.

    26- Tarhan, Muhammed. (2010). Social justice leadership: implications for roles and responsibilities of school administrators. Procedia - Social and Behavioral Sciences,Volume 9, 1357-1361.

     

    27-Wang, Fei.(2015)."Conceptualizing social justice: interviews with principals". Educational Administration, 53(5), 667 – 681.