ظهور پدیده هوش مصنوعی از جمله مهمترین فناوریهایی است که امروزه در تمام جنبه های زندگی انسان اثرگذار بوده و در بسیاری از موارد حتی بدون آنکه انسان متوجه حضور این پدیده باشد، نقش حیاتی در حوزه های مختلف زندگی انسان پیدا کرده است. نظام حقوق علائم تجاری نیز از جمله مهمترین ابعاد زندگی انسان است که به شدت تحت تأثیر ورود پدیده هوش مصنوعی به فرآیند خرید کالاها و خدمات قرار گرفته است. هدف از نگارش این نوشتار بررسی جایگاه پدیده هوش مصنوعی در نظام حقوق علائم تجاری کشورها است تا بتوان تغییرات اجتناب ناپذیری را که برای اصول و قواعد بنیادین نظام علائم به همراه خواهد داشت، شناسایی نمود. در راستای این هدف، پژوهش حاضر تلاش میکند با روش تحلیلی-توصیفی و رویکرد کتابخانه ای به بررسی ابعاد حقوقی مختلف حضور پدیده هوش مصنوعی در فرآیند خرید کالاها و خدمات و همچنین استفاده از آن برای ارزیابی اظهارنامه های ثبت علامت بپردازد و سرانجام نتیجه گیری میکند که اولاً بسیاری از اصول و مفاهیم بنیادین این نظام مانند مفهوم مصرف کننده عادی و احتمال وقوع سردرگمی در نظام حقوق علائم تجاری دستخوش تغییرات عمده خواهند شد و ثانیاً استفاده از هوش مصنوعی توسط ادارات ثبت میتواند به افزایش کیفیت اظهارنامه ها و علامت های تجاری و همچنین کاهش میزان دعاوی نقض حق در این حوزه منجر گردد.
Abuzari, Mehrnoosh, (2021), Artificial intelligence developments in judicial decision-making, Dadar scientific-student journal, new period, number 2 [in Persian].
Badini, Hassan; Hosseinzadeh, Majid &Mohebi-fard, Samaneh, (2014), review of the theory of using legal fair (classical) in descriptive trademarks, Research Journal of Commerce, volume 19, number 73 [in Persian].
Batty, Rob, Aug 2021, Trade Mark Infringement &Artificial Intelligence, New Zeal&Business Law Quarterly, Vol 26, No 3.
Curtis, Lee, &Platts, Rachel, 2017, AI is coming &it will change trade mark law, Managing Intellectual Property, Vol 271.
Emruli, Safet, Jan-Apr 2016, Trademark Protection, Absolute &Relative Grounds for Refusal of Trademark, European Journal of Multidisciplinary Studies, Vol 1, No 2.
Gangjee, Dev Saif, 2020, Eye, Robot: Artificial Intelligence &Trade Mark Registers, In N. Bruun, G. Dinwoodie, M. Levin & A. Ohly (eds.), Transition &Coherence in Intellectual Property Law, Cambridge University Press.
Gongol, Tomáš, Feb 2013, The preliminary ruling decision in the case of Google vs. Louis Vuitton concerning the adword service &its impact on the community law, Amfiteatru Economic Journal, Vol 15, No 33.
Grynberg, Michael, 2019, AI &the Death of Trademark, Kentucky Law Journal, Vol 108, No 2.
Hoy, Matthew, Jan 2018, Alexa, Siri, Cortana, &more: an introduction to voice assistants, Medical reference services quarterly, Vol 37, No 1.
Janssens, Marie-Christine, Jun 2021, Challenges of AI Technology to Basic Notions of Trademark Law, Una Europa Virtual Seminar: Mapping the Future of Law.
Kur, Annette, Jun 2014, Trademarks function, don’t they? CJEU jurisprudence &unfair competition principles, IIC-International Review of Intellectual Property &Competition Law, Vol 45, No 4.
Ma, Liye &Baohong, Sun, 2020, Machine learning &AI in marketing–Connecting computing power to human insights, International Journal of Research in Marketing, Vol 37, No 3.
RandakeviČiŪtĖ-Alpman, Jurgita, Jul 2021, The Role of Trademarks on Online Retail Platforms: An EU Trademark Law Perspective, GRUR International, Vol 70, No 7.
Revalla, Kalyan, Oct 2018, ‘’Intelligent Trademarks: Is Artificial Intelligence Colliding with Trademark Law?’’, IUP Law Review, Vol 8, No 4.
Sadeghi Mohsen &Shamshiri, Sadegh, (2013), the basics of trademark protection from the perspective of consumer search- cost theory, legal research quarterly, volume 17, number 68 [in Persian].
Seng, Daniel, Nov 2019, ‘’Detecting &Prosecuting IP Infringement with AI: Can the AI Genie Repulse the Forty Counterfeit Thieves of Alibaba?’’, Artificial Intelligence & Intellectual Property.
Sevastianova, Vera, Apr 2020, Trademark Functions in the Age of Voice Shopping: A Search Costs Perspective, Master’s thesis: Department of Accounting &Commercial Law, Hanken School of Economics.
Trappey, Amy; Trappey, Charles &Lin, Sam, Oct 2019, Detecting trademark image infringement using convolutional neural networks, Adv. Transdiscipl Eng., Vol 10.
West, Adam, Clifford, John &Atkinson, David, Apr 2018, ‘’Alexa, build me a brand’’ An Investigation into the impact of Artificial Intelligence on Branding, The Business & Management Review, Vol 9, No 3.
White, Marie; Mogyoros, Alexandra &Gangjee, Dev Saif, Dec 2020, IPO Artificial Intelligence &Intellectual Property: call for views-Trade Marks, Oxford Intellectual Property Research Centre Faculty of Law University of Oxford.
Wills, Kathleen, 2022, AI around the World: Intellectual Property Law Considerations &beyond, Journal of the Patent &Trademark Office Society, Vol 102, No 2.
Court cases
The Court of Justice of the European Union (CJEU), The Case of L’Ore´al V. Bellure, (2009).
The Court of Justice of the European Union (CJEU), The Case of Louis Vuitton v. Google France, (2010).
The High Court of Justice of Engl&&Wales, The case of Och-Ziff Management Europe Ltd v Och Capital LLP, (2010)