تحلیل الگوی کنشگری دانشکده‌های حکمرانی جهان در چارچوب پارادایم های توانمندسازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران

2 استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران

3 دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران

چکیده

در این پژوهش مبتنی بر  نظریه‌های کلان سازمان بورل و مورگان  به دنبال بررسی سازوکارهای مدارس حکمرانی در جهان از منظر نقش این مراکز در توانمندسازی حاکمیت خواهیم بود. در این پژوهش با جست‌وجو و بررسی دانشکده‌های حکمرانی مطرح جهان، حدود 40 دانشکده شناسایی شد و  14 مورد به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت بر اساس چهار پارادایم توانمندسازی کارکردگرا، ساختارگرا، تفسیرگرا و انسان گرا، مضامین و رویکردهای مستخرج از دانشکده‌های منتخب جهان ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها


  • ابراهیم‌پور, حبیب. (1385). مبانی فلسفی تئوری‌های سازمان ومدیریت با رویکرد کارکردگرایی و ساختارگرایی. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 4(3) -.
  • اعرابی، محمد. فیاضی، مرجان، (1386) متدولوژی تدوین و جاری‌سازی استراتژی توانمندسازی منابع انسانی در بستر فرهنگی ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی, 1(1), 1-18.
  • اشتراس، ک. (1385 ) اصول و روش تحقیق کیفی. ترجمة محمدی. تهران: پژوهشـگاه علـوم انسـانی و مطالعات فرهنگی
  • بوریل، گیبسون و گارت مورگان ( 1383 )؛ نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان ، ترجمه ی محمدتقی نوروزی، تهران: سمت.
  • پورعزت, علی اصغر. (1395). تصویرپردازی از دانشکده حکومت. فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی, 4(شماره 2 (پیاپی 14)), 149-158.
  • جزنی، نسرین، رستمی، علی(1390) طراحی و توسعه مدل ‌استراتژیک توانمندسازی منابع ‌انسانی در سازمان‌های دانش‌محور. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی; ۱ (۳) :۲۳-۵۴.
  • دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی (1385). استراتژی تحول در بخش دولتی ایران. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، 13 (17)، 97-120.
  • دانایی فرد, حسن, ولی اصل, جواد. (1397). سازوکارهای ارتقای کیفیت سیاست‌گذاری عمومی در ایران. دولت پژوهی, 4(16), 109-143.
  • روشندل اربطانی, طاهر, فرهنگی, علی اکبر, ربیعی, علی, رادفرد, سودابه. (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان‌های ارتباطاتی و رسانه‌ای دولتی. مدیریت دولتی, 9(3), 517-538.
  • عابدی جعفری، حسن، و همکاران، 1390، تحلیل مضمون و شبکه مضامین؛ روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره دوم، صص 151-198
  • عبدالحمید, مهدی, عبدالحسین زاده, محمد. (1396). کشف و استخراج مؤلفه‎ها و خرده‎نظام‌های دانشکدۀ حکمرانی از طریق کاربست مطالعۀ تطبیقی دانشکده‌های حکمرانی منتخب. مدیریت دولتی, 9(3), 359-378.
  • فرهی‌بوزنجانی، برزو. سلطانی،محمدرضا. سماواتی،محمدهادی. (1391). آسیب‌شناسی نظام گزینش دستگاه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی, 4(2), 100-124.
  • فقیهی, ابو الحسن, ذاکری, محمد. (1393). آسیب شناسی استقرار جانشین پروری مدیران درسازمان‌های دولتی ایران. خظ‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت, 5(شماره 2(پیاپی 15 و 16 پاییز و زمستان 1393), 15-24.
  • قلی پور سوته رحمه الله، حمداللهی هاتف، سیدجوادین سیدرضا، قربانی زاده وجه الله. طراحی مدل مدیریت منابع انسانی بخش دولتی ایران در راستای بهبود شاخص‌های حکمرانی خوب. حقوق اداری. ۱۳۹۹; ۸ (۲۴) :۱۳۵-۱۶۰
  • کروبی, مهدی, متانی, مهرداد. (1388). توانمندسازی منابع انسانی از طریق آموزش های ضمن خدمت. مدیریت بهره‌وری, 3(2 (9) تابستان), 7-30.
  • وارث، سیدحامد (1380). نگرش فراپارادایمی به مدیریت دولتی. دانش مدیریت، 14 (55)، 51-88.

 

  • Attride-Stirling, J. (2001), “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”, Qualitative Research, Vol. 1, No. 3, Pp. 385-405.
  • Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage.
  • Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”,Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
  • Hufty, Marc (2011). "Investigating Policy Processes: The Governance Analytical Framework (GAF). In: Wiesmann, U., Hurni, H., et al. eds. Research for Sustainable Development: Foundations, Experiences, and Perspectives". Bern: Geographica Bernensia: 403–24.
  • Patton, M. Q. (1990), Qualitative evaluation and research methods, Thousand Oaks, CA: Sage.