طراحی الگوی مسئولیت فرهنگی شرکت‏ها در سیاستگذاری شهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران

2 دکتری فرهنگ و ارنباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام

چکیده

شرکت‏های تجاری به فراخور نوع فعالیتشان در زندگیِ فرهنگی افراد، تاثیرات شگرفی می‏گذارند، اما مسئولیت‏‌ پذیری آن‏ها هیچ تناسبی با میزان تأثیرات فرهنگی که بر جای می‏گذارند، ندارد. ایده مسئولیت فرهنگی شرکت‏ها پاسخی به این مسئله می‏دهد و فرهنگ به مثابه روش زندگی به شکل ویژه‏ای در آن برجسته شده است. هدف از این پژوهش بیان ضرورت، ابعاد و الگوی مسئولیت فرهنگی در سیاستگذاری شهری است. مقاله برمبنای رویکردی استدلالی و هنجاری و با استفاده از روش تحلیل سیاستی ویلیام دان تدوین شده و گردآوری داده‏ها با مطالعه‏ اسنادی صورت پذیرفته است. مسئولیتی فرهنگی شرکت‏ها در مفهومی مضیق از فرهنگ، از طریق حمایت از انتشار خدمات و محصولات  فرهنگی صورت می‏پذیرد و در مفهومی موسع از فرهنگ، از طریق احترام و بازشناسی روش زندگی طرفینِ فعالیت های اقتصادی، گسترش روابط میان فرهنگی و ارتقاء گفتگوی بین‌المللی فرهنگ انجام می‏شود. همچنین در سطحی کلان، گفتگوی بین‌المللیِ فرهنگی، مهم‌ترین دستاورد مسئولیت فرهنگی شرکت‌هاست.

کلیدواژه‌ها


1- چندلر، دیوید (1393). مسئولیت اجتماعی استراتژیک شرکت، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
2- لگنهاوزن، محمد (1382).نقد و بررسى کتاب اخلاق اصالت، مترجم: منصور نصیرى، نقد و نظر، شماره29 و30.
3- مارش، دیوید و استوکر، جری (1387). روش و نظریه در علوم سیاسی، مترجم: امیرمحمد حاجی یوسفی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
4- مانکلوس، خاویر و گواردیا، مانوئل (1392). فرهنگ، شهرگرایی و برنامه‏ریزی، مترجم: افسانه قره‏داغی، تهران: نشر تیسا.
5- مرکز پژوهش‎‏های مجلس شورای اسلامی(1397). نظام ملی تنظیم‏گری: مفهوم تنظیم‏گری و ارتباط آن با نظام حکمرانی، تهران: معاونت پژوهش‏های اقتصادی مرکز پژوهش‎‏های مجلس شورای اسلامی.
6- Alexander, P. (2015). Corporate Social Irresponsibility, New York: Routledge Taylor & Francis.
7- Azali,M. (2016). Apple iPhone Has A One Billion Dollar Market in Iran, Available at: http://www. http://techrasa.com.
8- Bell,D.(1993). Communitarianism and Its Critics, Oxford: Clarendon Press.
9- Camacho, M.A. & Silva,F. & Florencio, B.P. (2016). Corporate Responsibility under the ECSI model: An application in thehotel sector, European Research on Management and Business Economics, Published by Elsevier Espana.
10- Caney, S.(1992). “Liberalism and Communitarianism: A Misconceived Debate”, Political Studies, 40: 273–90.
11- Commission of the European Communities(2007). European agenda for culture in a globalizing world, Brussels, 10.5.2007.
12- Denison, D. (2000), Organizational Culture and Corporate Social Responsibility: Can It Be a Key Lever for Driving Organizational Change? Chapter 2, International Institute for Management Development, Lausanne.
13- Dessein,J. & Soini,K. Fairclough,G and Horlings, L.(2015).Culture in,for and as Sustainable Development Conclusions from the COST Action IS1007 Investigating Cultural Sustainability, published by University of Jyväskylä.
14- Dunn, W. (2014). Public Policy Analysis, Fifth Edition. England and Associated Companies throughout the world, Visit us on the World Wide Web at: www.pearsoned.co.uk.
15- Dunnigan, M.(2019). What Is Analytical Reasoning? Available at https://www.theclassroom.com/analytical-reasoning-12062004.html.
16- European Commission (2011). Communication from the Commmission to the European Parliament, The Council, The European Economic and Social Committee and The Committee of the Regions, A renewed EU strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility.
17- Financialtribune Magazine (2018).Samsung, Huawei Dominate 83% of Iran Android Phone Market, https://financialtribune.com/node/79953.
18- Kolk, A. (2016).The social responsibility of international business: From ethicsand the environment to CSR and sustainable development,Journal of World Busin ess.http://dx.doi.org/10.1016/j.jwb.2015.08.010.
19- Macassa, G. Francisco, J. d. C. and McGrath, C (2017). Corporate Social Responsibility and Population Health, Health Science Journal Vol.11 No.5.
20- Malaysia,Kualalumbur(2010).. WCSR:World Corporate Social/Responsibility Symposium.
21- Maritime Organization (2013).International  Maritime Organization, Financial Statements,12.2013.
22- Mulhall, S., and Swift, A. (1996). Liberals and Communitarians, Oxford: Blackwell, 2nd edition.
23- Norris, P & Inglehart, R (2008). Cultural Convergence? The impact of the globalization of mass communications on national identities and cosmopolitan orientations, Published by Cambridge University Press.
24- O'Rourke, D (2004).Opportunities and obstacles for corporate responsibility reporting in developing countries, producted by the staff of the World Bank Group, International Finance Corporation.
25- Rajak, C. & Dolan, C. (2016).Anthropology of Corporate Social Responsibility, Global Processes and Local Responses,In book: The Anthropology of Corporate Social Responsibility, pp.1-28.
26- Rima, H. (2009). Cultural Perspectives on the Meaning of Corporate Social Responsibility in a Third Sector Organisation. Doctoral thesis, Northumbria University.
27- Salvan,D. L. (2013). Cultural responsibility: Small steps to restore anthropology in economic behavior, TAFTERJOURNAL N. 63.
28- Taylor, C. (2004). Modern Social Imaginaries. Durham & London: Duke University Press.
29- UCLG (2015). Culture 21: Actions – Outlines nine areas of Commitments on the role of culture in sustainable cities” (approved at the first UCLG Culture Summit, Bilbao, Spain), Approved by the United Cities and Local Governments (UCLG).
30- UNESCO (2011). Adoption of new UNESCO Recommendation on the Historic Urban Landscape, Paris, 10 November 2011.
31- United Nations(2018).United Nations Industrial Development Organization,Industrial Development Board Vienna, 27-29 June 2017, Item 9 of the provisional agenda, Activities of the Joint Inspection Unit.