1-آبراهامیان،. یرواند (1386). ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گلمحمدی و محمدابراهیم فتاحی. تهران: نشر نی.
2- آبراهامیان،. یرواند (1389). تاریخ ایران مدرن، ترجمه محمدابراهیم فتاحی. تهران: نشر نی.
3- اباذری،. یوسفعلی و پرنیان، حمید (١٣٩٤). استقرار آموزشی مکتب نیاوران تاریخچه ایجاد نهادهای دولتیِ آموزش مدیریت و اقتصاد بازار آزاد، فصلنامهی مطالعات جامعهشناختی. 22 (2)، ١٥١_١٧٦.
4- اتابکی، تورج (1391). تجدد آمرانه: جامعه و دولت در عصر رضاشاه، ترجمه مهدی حقیقتخواه. تهران: نشر ققنوس.
5- اخوان کاظمی، بهرام (1390). نقد و ارزیابی تحلیل گفتمانی لاکلائو و کاربرد آن در سیاست، در فصلنامهی سیاست، مجلهی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی. 42 (4)، 1 -20.
6- اسماعیلی، اکبر (1388). بررسی تطبیقی الگوهای توسعه کمی و کیفی آموزش عالی در کشورهای ایران، سوئد و نروژ. پایاننامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد آموزشوپرورش تطبیقی، دانشگاه علامه طباطبایی.
7- اکبری، محمدعلی (1393). تبارشناسی هویت جدید ایرانی: (عصر قاجاریه و پهلوی اول). تهران: نشر علمی فرهنگی.
8- امیراحمدی، هوشنگ (1374_1373). ارزیابی عملکرد برنامه اول و چالشهای برنامه دوم. ایران نامه، بنیاد مطالعات ایران. سال سیزدهم، شمارههای 1-2، ٤٨-٧.
9- باقری، اصغر و کریماف، موسی (1392). تحلیلی نقادانه از روند تاریخی آموزش عالی در ایران، فصلنامه جامعه پژوهشی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 4 (1)، 23- 57.
10- بریجس، دیوید و همکاران (1389). آموزش عالی و توسعه ملی (دانشگاهها و جوامع در حال گذار)، ترجمه رضا سیمبر. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
11- بوردیو، پییر (1396). انسان دانشگاهی، ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر کتاب پارسه.
12- پورعلی، سعید و فیرحی، داود (1394). تحلیل گفتمانی سیاستگذاری فرهنگی دولت نه و دهم جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش عالی، فصلنامه سیاستگذاری عمومی. 1 (4)، 169- 135.
13- تلدوول، آریلد و بلازینت، آئوکسه (1396). مفاهیم یک دانشگاه خدمتی، در آموزش عالی و توسعه ملی، دیوید بریجرز و همکاران، ترجمه رضا سیمبر. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
14- حبیبپور گتابی، کرم (1390)، تحلیل جامعهشناختی سیاستگذاری اجتماعی در ایران، رساله دکتر، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
15- خالق پناه، کمال و حبیبی، فؤاد (1393). نظریهی گفتمان بهمثابه روششناسی مطالعات فرهنگی، در درآمدی بر روششناسی مطالعات فرهنگی، حسین میرزایی. تهران: نشر پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی.
16- ذاکری، آرمان (1395). تولد پرولتاریای تدریس، دوماهنامه علمی ـ اجتماعی پداگوژی، سال اول: شماره 2.
17- رشدیه، فخرالدین (1370). زندگینامه پیر معارف رشدیه: بنیانگذار فرهنگ نوین ایران. تهران: انتشارات هیرمند.
18- ساعی، علی و همکاران (1390). دولت و سیاست آموزش در ایران از سال 1360 تا 1388 شمسی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 56.
19- سالنامه آماری آموزشوپرورش کل کشور، 1394.
20- سلطانی، سید علیاصغر (1396). قدرت، گفتمان، زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر نی.
21- سند تحول راهبردی علم و فناوری، بارگذاری شده در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (
www.dlp.msrt.ir).
22- سند جایگاه، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، بارگذاری شده در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (
www.dlp.msrt.ir).
23- سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در سال 1404
24- سند دانشگاه اسلامی، بارگذاری شده در سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی (
https://sccr.ir/).
25- سند راهبردی توسعه، پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، بارگذاری شده در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (
www.dlp.msrt.ir).
26- سند راهبردی گفتمان توسعه نظام آموزش، پژوهش و فناوری کشور، بارگذاری شده در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (
www.dlp.msrt.ir).
27- سند سیاستهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، بارگذاری شده در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (
www.dlp.msrt.ir).
28- سند نقشه جامع علمی کشور، بارگذاری شده در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران (
http://www.nlai.ir).
29- صحیفه امام: مجموعه آثار امام خمینی(س)/ ج 12 (بیانات، پیامها، مصاحبهها، احکام، اجازات شرعی و نامهها). تنظیم و نشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س). چاپ پنجم 1389.
30- ضیاء ابراهیمی، رضا (1396). پیدایش ناسیونالیسم ایرانی، نژاد و سیاست بیجاساز. تهران: نشر مرکز.
31- فاضلی، نعمتالله و قلیچ، مرتضی (1392). نگرشی نو به سیاست فرهنگی. تهران: نشر تیسا.
32- فتحی، سروش (1387)، روش کیفی در مطالعات اجتماعی با تأکید بر روش تحلیل گفتمان و تحلیل گفتمان انتقادی، در پژوهشنامهی علوم اجتماعی، سال دوم، شماره سوم، ص 84 – 105.
33- قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، بارگذاری شده در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (
www.dlp.msrt.ir).
34- قلی زاده، محرم (1391). بازکاوی ریشههای تئوریک سیاستهای فرهنگی حکومت رضاشاه در اندیشه روشنفکران بومی، فصلنامه مطالعات تاریخی. 10 (39)، 102-124.
36- کلانتری، عبدالحسین (1395). گفتمان از سه منظر زبانشناختی، فلسفی و جامعهشناختی. تهران: نشر جامعهشناسان.
37- گزارش وضعیت علمی، فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، (مرداد ١٣٩٦).
38- مالزورث، مایک و اسکالیون، ریچارد و نیکسون، الیزبات (1396). بازاری سازی آموزش عالی (دانشجو بهمثابه مصرفکننده)، ترجمه لیلا حسنزاده و هادی زمانی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
39- مجموعه مصوبات مجلس شورای ملی، سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات (
http://www.qavanin.ir).
40- نایت، جین (1395)، بینالمللی شدن آموزش عالی (مفاهیم، رویکردها و سیاستها)، ترجمه لیلا فلاحتی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
41- الوندی، پدرام (1396)، فرهنگ و آموزش عالی (شکلگیری و راهبری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با هادی خانیکی، محمدباقر خرمشاد، غلامرضا خواجه سروی و سید ضیاء هاشمی). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
42- هال، استیوئرت (1391)، معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی، ترجمه احمد گلمحمدی. تهران: نشر نی.
43- یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز (1395). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
44- Anderson, K. T., & Holloway, J. (2018). Discourse analysis as theory, method, and epistemology in studies of education policy. Journal of Education Policy, 1-34.
45- Cheng, Y. C. (2004). Fostering local knowledge and human development in globalization of education. The International Journal of Educational Management; 18 (1) 7-24.
46- Doherty, Robert A. (2006). Towards a Governmentality Analysis of Education Policy. Humanities, Social Sciences and Law, I, 51-61, DOI: 10.1007/978-3-531-90194-7_3.
47- Habibi, N. (2017). Higher education policies and overeducation in Turkey. European Journal of Higher Education, 7(4), 440-449.
48- Laclau, E. & Mouffe, C. (1987) Post-Marxism without Apologies, 'New Left Review, No.166.
49- Lane, J. E (2010). Private higher education in Dubai: growing local versus importing foreign campuses. kinser, Kevin et al(EDS), the global growth of private higher education, Wiley periodicals, 63-75.