بررسی عوامل موثر براشاعه فناوری امضاء دیجیتال در سازمان های دولتی ایران

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

امضاء دیجیتال یکی از زیرساخت‌ها و الزامات جدا نشدنی دولت الکترونیک محسوب می‌گردد .در کشور ما علیرغم ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت بهره‌برداری از فناوری امضاء دیجیتال به دلیل سیاست‌گذاری نادرست از این فناوری به‌صورت بسیار محدود استفاده می‌شود. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل تأثیرگذار بر انتشار فناوری امضاء دیجیتال در سازمان‌های دولتی ایران به‌منظور ارائه راهکارهای سیاستی مناسب جهت اشاعه این فناوری می‌باشد. بدین منظورعوامل شناسایی‌شده در قالب چارچوب معتبر « فناوری، سازمان و محیط» دسته‌بندی گردیده و تأثیرگذاری آن‌ها با استفاده از آزمون‌های معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق که با استفاده از روش تحقیق ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است نشان می‌دهد که چهار عامل سازگاری، پیچیدگی، پشتیبانی قانونی و اعتماد به عرضه‌کننده فناوری تأثیر مهم‌تری نسبت به سایر عوامل در اشاعه فناوری امضاء دیجیتال در سازمان‌های دولتی ایران دارند. با توجه به نتایج آزمون فرضیه‌های تحقیق، توصیه‌های سیاستی در قالب سه دسته سیاست‌های عرضه محور، تقاضامحور و عرضه و تقاضامحور پیشنهادشده است
.

کلیدواژه‌ها


1- داوری، علی و رضازاده، آرش.، 1395، مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی تهران، چاپ سوم
2-  Ahmadi, H., M. Nilashi, et al. (2017). "Hospital Information System adoption: Expert perspectives on an adoption framework for Malaysian public hospitals." Computers in Human Behavior 67: 161-189.
3- Carayannis, E. G. and E. Turner (2006). "Innovation diffusion and technology acceptance: The case of PKI technology." Technovation 26(7): 847-855.
4- Chang, I.-C., H.-G. Hwang, et al. (2007). "Factors affecting the adoption of electronic signature: Executives' perspective of hospital information department." Decision Support Systems 44(1): 350-359.
5- Christian Schaupp, L. and L. Carter (2005). "E-voting: from apathy to adoption." Journal of Enterprise Information Management 18(5): 586-601.
6- Cohen, J. (1992). "A power primer." Psychological bulletin 112(1): 155.
7- Currie, W. L. (2012). "Institutional isomorphism and change: the national programme
8- for IT–10 years on." Journal of Information Technology 27(3): 236-248.
9- Davis, F. D. (1989). "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology." Mis Quarterly: 319-340.
10- DIMMAGGIO, P. and W. Powell (1983). "The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields." American Sociological Review 48(2): 147-160.10.
11- Fishbein, M. and I. Ajzen (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research.
12- Geisser, S. (1974). "A predictive approach to the random effect model." Biometrika 61(1): 101-107.
13- Gomez-Barroso, J.-L. and C. Feijoo (2009). "Policy tools for public involvement in the deployment of next generation communications." info 11(6): 3-13.
14- Gupta, A., Y. A. Tung, et al. (2004). "Digital signature: use and modification to achieve success in next generational e-business processes." Information &Management 41(5): 561-575.
15- Hoepner, P. (2006). "Study PKI and Certificate Usage in Europe." Fraunhofer Institute FOKUS, Institute for Open Communication Systems.
16- Hulland, J. (1999). "Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies." Strategic management journal: 195-204.
17- Lin, H.-F. and S.-M. Lin (2008). "Determinants of e-business diffusion: A test of the technology diffusion perspective." Technovation 28(3): 135-145.Carayannis, E. G. and E. Turner (2006). "Innovation diffusion and technology acceptance: The case of PKI technology." Technovation26(7): 847-855.
18- Lopez, J., R. Oppliger, et al. (2005). "Why have public key infrastructures failed so far?" Internet Research15(5): 544-556.
19-  Loukis, E., S. Kokolakis, et al. (2011). "FACTORS OF PKI ADOPTION IN UROPEAN FIRMS."
20- Low, C., Y. Chen, et al. (2011). "Understanding the determinants of cloud computing adoption." Industrial Management & Data Systems111(7): 1006-1023.
21- OECD (1997). Diffusing technology to industry: government policy and rogrammes, OECD.
22- Pan, M.-J. and W.-Y. Jang (2008). "Determinants of the adoption of enterprise resource planning within the technology-organization-environment framework: Taiwan's communications industry." Journal of Computer information systems 48(3): 94-102.
23- Rossi, B., B. Russo, et al. (2012). "Adoption of free/libre open source software in public organizations: factors of impact." Information Technology & People25(2): 156-187.
24- Raina, K. (2003). PKI security solutions for the Enterprise: solving HIPAA, E-Paper Act, and other compliance issues, John Wiley & Sons.
25- Rogers, E. M. (2002). "Diffusion of preventive innovations." Addictive behaviors 27(6): 989-993.
26- Rogers Everett, M. (1995). "Diffusion of innovations." New York.
27- Rossi, B., B. Russo, et al. (2012). "Adoption of free/libre open source software in public organizations: factors of impact." Information Technology & People 25(2): 156-187.
28- Schumacker, R. E. and R. G. Lomax (2012). A beginner's guide to structural equation modeling, Routledge.
29- Son, J.-Y. and I. Benbasat (2007). "Organizational buyers' adoption and use of B2Belectronic marketplaces: efficiency-and legitimacy-oriented perspectives." Journal of Management Information Systems 24(1): 55-99.
30- Srivastava, A. (2011). "Resistance to change: six reasons why businesses don’t use e-signatures." Electronic Commerce Research 11(4): 357-382.
31- Stone, M. (1974). "Cross-validatory choice and assessment of statistical predictions." Journal of the royal statistical society. Series B (Methodological): 111-147.
32- Tornatzky, L. G., M. Fleischer, et al. (1990). Processes of technological innovation, Lexington Books.
33- Tornatzky, L. G. and K. J. Klein (1982). "Innovation characteristics and innovation adoption-implementation: A meta-analysis of findings." Engineering Management, IEEE Transactions on(1): 28-45.
34- Zhu, K. and K. L. Kraemer (2005). Post-adoption variations in usage and value of e-business by organizations: cross-country evidence from the retail industry." Information systems research 16(1): 61-84.