بررسی ابزارهای سیاستی موردنیاز برای همکاری بنگاه‌های جدید فناوری نانو و شرکت‌های صنعتی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشیار کارآفرینی دانشگاه تهران

3 استادیار کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

ابزارهای سیاستی توسعه نوآوری، موضوعی کلیدی و موردتوجه محققین است. در این مقاله، ابزارهای سیاستی موردنیاز، برای همکاری مؤثر بنگاه‌های جدید فناوری نانو و شرکت‌های صنعتی به‌منظور توسعه محصول جدید مورد بررسی قرارگرفته و به واکاوی پنج همکاری بنگاه جدید نانو و شرکت صنعتی از سال 1389 تا 1396 پرداخته شده است. نوآوری این تحقیق در دو بخش است. بخش اول به معرفی بسته ابزارهای سیاستی موردنیاز مانند ابزارهای محرک بازار (یارانه، خرید دولتی، مشوق‌های مالیاتی و استاندارسازی)، ابزارهای حقوقی، مشوق‌های مالی برای سفارشی‌سازی تحقیقات و کمک به انجام تست‌ها، ابزارهای ترویجی و انگیزشی،  ابزارهای اعتمادساز (تضمین سرمایه، فناوری و بیمه)، واسطه­های ایجاد کننده همکاری، ابزارهای به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری و اطلاع‌رسانی می پردازد. بخش دوم معرفی ابزارهای مورد نیاز در هر مرحله از فرایند توسعه محصول جدید در همکاری بنگاه جدید با شرکت صنعتی را در بردارد. توصیه ‌این مقاله به سیاستگذاران، ارائه بسته ابزارها برای پاسخگویی به چالش‌های مختلف با تأکید بر ابزارهای تحریک تقاضا است.

کلیدواژه‌ها


1- جعفری مقدم، سعید، زالی، محمدرضا و ثنایی پور، هادی، 1394، سیاستگذاری توسعه کارآفرینی در گردشگری: مطالعه تطبیقی کشورهای برگزیده، فصلنامه علمی-پژوهشی سیاستگذاری عمومی، دوره 1، شماره 4، صفحه 27 -48.

2- خوشبویی، زهرا، حسینی، محمد و ابوترابی، محمدعلی، 1396، مداخله‌های دولت در بازار هنرهای نمایشی ایران: تجربیات و دلالت‌های سیاستی، فصلنامه علمی-پژوهشی سیاستگذاری عمومی، دوره 3، شماره 3، صفحه 9 -33.

3- ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، گزارش عملکرد پیشرفت فناوری نانو در ایران، 1395.

4- سلطانی، علی‌محمد، خوشنویس، یاسر و رضا اسدی فرد، 1397، مجموعه مقالات منتخب سیاستگذاری در حوزه­های فناوری­های نوظهور، نشر رسا (در حال چاپ).

5- مهدوی، ابوالقاسم و محمدلو، حمید عزیز، 1395، بررسی تأثیر ساختار سیاستگذاری صنعتی بر کیفیت و کارکرد سیاست‌های طراحی شده در حوزه صنایع کوچک و متوسط ایران، فصلنامه علمی-پژوهشی سیاستگذاری عمومی، دوره 2، شماره 3، صفحه 57 -77.

6- Aaboen, L., Dubois, A., & Lind, F. (2013). Strategizing as networking for new ventures. Industrial Marketing Management, 42(7), 1033-1041.

7- Aldrich, H. E., & Martinez, M. A. (2001). Many are called, but few are chosen: An evolutionary perspective for the study of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 25(4), 41-56.

8- Ansari, S. S., & Krop, P. (2012). Incumbent performance in the face of a radical innovation: Towards a framework for incumbent challenger dynamics. Research policy, 41(8), 1357-1374.

9- Bers, J. A., Dismukes, J. P., Mehserle, D., & Rowe, C. (2014). Extending the Stage-Gate Model to Radical Innovation-the Accelerated Radical Innovation Model. Journal of the Knowledge Economy, 5(4), 706-734.

10- Borrás, S., & Edquist, C. (2013). The choice of innovation policy instruments. Technological forecasting and social change, 80(8), 1513-1522.

11- Ciabuschi, F., Perna, A., & Snehota, I. (2012). Assembling resources when forming a new business. Journal of Business Research, 65(2), 220-229.

12- Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among Five approaches (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.

13- Dahler-Larsen, P. (2018). Evaluability of policy instruments: A case study of Danish work place assessments under EU directive 89/391.

14- Dyer, J. H., Singh, H., & Kale, P. (2008). Splitting the pie: rent distribution in alliances and networks. Managerial and Decision Economics, 29(2‐3), 137-148.

15- Edquist, C., & Zabala-Iturriagagoitia, J. M. (2012). Public Procurement for Innovation as mission-oriented innovation policy. Research policy, 41(10), 1757-1769.

16- Eisenhardt, K.M., Graebner, M.E. (2007). Theory building from cases: Opportunities and challenges. Academy of Management Journal 50(1), 25-32.

17- Eppinger, S., & Ulrich, K. (2015). Product design and development. McGraw-Hill Higher Education.

18- European Commission, (2011). Key Enabling Technologies. Available at http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ict/files/kets/hlg_report_final_en.pdf, Accessed: 6th January 2018.

19- Flanagan, K., Uyarra, E., & Laranja, M. (2011). Reconceptualising the ‘policy mix’for innovation. Research policy, 40(5), 702-713.

20- Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. Sage.

21- Fogelberg, H., & Sandén, B. A. (2008). Understanding reflexive systems of innovation: An analysis of Swedish nanotechnology discourse and organization.Technology Analysis & Strategic Management, 20(1), 65-81.

22- GEM, Global Entrepreneurship Monitor, Global Report, 2016. http://www.gemconsortium.org/report, access date: 2017/08/17.

23- Gesseneck, J., Toffanin, R.,Gesseneck, J. (2018). Innovation system foresight and systemic innovation for the overseas countries. foresight, (just-accepted), 00-00.

24- Given, L.M. (Ed.), (2008). The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Sage Publications, Inc., Thousand Oaks California.

25- Givoni, M., Macmillen, J., Banister, D., & Feitelson, E. (2013). From policy measures to policy packages. Transport Reviews, 33(1), 1-20.

26- Hennicke, P. (2004). Scenarios for a robust policy mix: The final report of the German study commission on sustainable energy supply. Energy Policy, 32(15), 1673–1678.

27- Howlett, M. (2017). The criteria for effective policy design: character and context in policy instrument choice. Journal of Asian Public Policy, 1-22.

28- Howlett, M., & del Rio, P. (2015). The parameters of policy portfolios: Verticality and horizontality in design spaces and their consequences for policy mix formulation. Environment and Planning C: Government and Policy, 33(5), 1233-1245.

29- Justen, A., Fearnley, N., Givoni, M., & Macmillen, J. (2014). A process for designing policy packaging: Ideals and realities. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 60, 9-18.

30- Knight, F. H. (2012). Risk, uncertainty and profit. Courier Corporation.

31- La Rocca, A., & Snehota, I. (2014). Relating in business networks: Innovation in practice. Industrial Marketing Management, 43(3), 441-447.

32- Liao, Z. (2018). Environmental policy instruments, environmental innovation and the reputation of enterprises. Journal of Cleaner Production, 171, 1111-1117.

33- Linnarson, H. (2005). Patterns of alignment in alliance structure and innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 17(2), 161-181.

34- Mangematin, V., & Walsh, S. (2012). The future of nanotechnologies, Technovation, 32 (3-4), pp.157-160.

35- Milkman, K. L., Mazza, M. C., Shu, L. L., Tsay, C. J., & Bazerman, M. H. (2012). Policy bundling to overcome loss aversion: A method for improving legislative outcomes. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 117(1), 158-167.

36- Nikulainen, T. (2010). Identifying nanotechnological linkages in the Finnish economy–An explorative study. Technology Analysis & Strategic Management, 22(5), 513-531.

37- Pérez, L, J Florin and J Whitelock (2012). Dancing with elephants: The challenges of managing asymmetric technology alliances. Journal of High Technology Management Research, 23(2), 142–154.

38- Prange, C., Eng, T. Y., & Li, J. (2015). Collaborative new product alliances: A review of the literature and research perspectives. Strategic Change, 24(4), 351-371.

39- Prashantham, S. and Birkinshaw, J. (2008), “Dancing with gorillas: How small companies can partner effectively with MNCS”, California Management Review, 51(1), pp. 6–23.

40- Sarkar, S., Osiyevskyy, O., & Clegg, S. R. (2017). Incumbent capability enhancement in response to radical innovations. European Management Journal.

41- Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1), 217-226.

42- The Global Innovation Index, (2016). Availible at: www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2016.pdf

43- Wasserman, N. O. A. M. (2006). Rich versus king: strategic choice and the entrepreneur. Best Paper Proceedings, Academy of Management, Harvard Business School.

44- Whitbread, S., Linnane, K., & Davidson, A. (2017). Policy innovation New thinking. New skills. New tools.

45- Yin, R., K., (2014). Case Study Research: design and Methods. 5th Edition. Sage Publication.