1- آرگایل ، مارکل (1382) روان شناسی شادی، ترجمه مسعود گوهری، حمید طاهر نشاط دوست، حسن پالاهنگ و فاطمه بهرامی. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان
                                                                                                                2- اشتریان، کیومرت (1386). سیاستگذاری عمومی ایران، تهران: نشر میزان
                                                                                                                3- اشتریان، کیومرث (1391). مقدمه ای بر روش سیاستگذاری فرهنگی، تهران: جامعه شناسان به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران
                                                                                                                4- اکبرپوران، سپیده.(1392). بررسی تجربه شادی در زندگی روزمره دانشآموزی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
                                                                                                                5- آلیاسین، م.(1380). شادی و نشاط در محیط مدرسه. تربیت، شماره 1 
                                                                                                                6- آیین نامه فعالیت تابستاتی، مصوب 1369
                                                                                                                7- برنامه درس ملی جمهوری اسلامی ایران.(1391). وزرات آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش.
                                                                                                                8- جعفری، پریوش و طالبزاده، فاطمه. (1389). ارائه مدلی برای نشاط و شادی در مدارس ابتدایی شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی،واحدگرمسار، سال چهارم، شماره4 ،زمستان 1389، صص 32-9
                                                                                                                9- جعفری، سید ابراهیم، سیادت، سید علی و بهادران، نرگس.(1387). «بررسی عوامل موثر در شادابی مدارس»، اندیشههای نوین تربیتی ، دوره 4/ شماره 1و 2، صص 31 ـ 44.
                                                                                                                10- دستورالعمل اجرایی دهه مبارکه فجر (سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب عزیز اسلامی)/ 1388
                                                                                                                11- دستورالعمل اجرایی طرح هجرت 3/91
                                                                                                                12- دستورالعمل اردو و بازدید دانشآموزی، مصوب 1389
                                                                                                                13- ربانی خوراسگانی، علی و کیانپور،  مسعود (1388). جامعهشناسی احساسات. جامعه شناسی کاربردی، سال بیستم. شماره پیاپی (34) شماره 2.
                                                                                                                14- زمانی، مهدی (1387). بررسی عوامل اجتماعی موثر بر نشاط، مطالعه موردی شهر همدان. پایاننامه جهت اخذ کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
                                                                                                                15- سلطانی، سید علی اصغر.(1383). «تحلیل گفتمان به مثابه نظریه و روش»، مجله علوم سیاسی ـ دانشگاه باقرالعلوم (ع)، شماره 28، صص 153- 180
                                                                                                                16- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.(1390). شواری عالی آموزش و پرورش، شواری عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش.
                                                                                                                17- شجاعیزاده، داود و رصافیانی، حمیدرضا.(1380). «بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل موثر بر آن در دانشآموزان پسر مقطع پیشدانشگاهی شهرستان کازرون در سال تحصیلی 80-79»، مجله توانبخشی، شماره ششم و هفتم
                                                                                                                18- شیوه نامه اجرایی بهبود اوقات فراغت تابستان 1391
                                                                                                                19- شیوهنامه گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی/ 1391
                                                                                                                20- عابدی، احمد و میزائی، پریوش. (1385). «مقایسه اثربخشی روش شناختی ـ رفتاری فوردایس و روش آموزش مهارتهای اجتماعی در افزایش میزان شادی دانشآموزان دبیرستانهای اصفهان». اندیشههای نوین تربیتی، دوره 2. شماره 3 و 4، صص 59 ـ 73.
                                                                                                                21- فلسفه تربیت (چارچوب نظری سامان دهی و هدایت انواع تربیت). در جمهوری اسلامی ایران.(1388)،   وزارت آموزش و پرروش.
                                                                                                                22- فلیک، اووه (1391). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران : نشر نی
                                                                                                                23- کُرُمی نوری، رضا؛ مکری، آذرخش؛ محمدیفر، محمد و یزدانی، اسماعیل.(1381). «مطالعه عوامل موثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران». مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و دوم، شماره 1، صص 3ـ 42.
                                                                                                                24- کوهستانی، نفیسه (1389). دینداری و تجربه شادی. پایاننامه جهت اخذ کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
                                                                                                                25- کیانپور، مسعود (1385). بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و احساسات اجتماعی در شهر اصفهان،پایاننامه جهت اخذ کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان.
                                                                                                                26- گزارش نهایی تلفیق یافتههای مطالعات نظری، بنیان نظری تحول راهبردی در نظام تربیت رسمی و عمومی ج اا ، بخش نخست فلسفه تربیت در ج اا، (1389). دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
                                                                                                                27- لاکلائو، ارنستو و شانتال، موف.(1392). هژمونی و استراتژی سوسیالیستی: به سوی سیاست دموکراتیک رادیکال، ترجمه محمد رضایی، تهران: ثالث.
                                                                                                                28- مبانی نظری سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران.(1390). شواری عالی آموزش و پرورش، شواری عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش.
                                                                                                                29- محمودنیا، علیرضا؛ رستگارپور، حسن . جوکار، فرهاد.(1390). «میزان شیوع افسردگی و تاثیر شناخت درمانی بر کاهش آن در بین دانشآموزان»، مطالعات روانشناسی بالینی، زمستان 1390، شماره 5
                                                                                                                30- مزین، فرشته.(1390). بررسی چگونگی خوانش دانشآموزان دختر از کدهای اخلاقی پوشش در مدارس، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
                                                                                                                31- مسعودزاده، عباس؛ خلیلیان، علیرضا؛ اشرفی، مهسا و کیمیا بیگی، کامران.(1383). «بررسی وضعیت سلامت روانی دانشآموزان دبیرستان شهر ساری، سال 82-1381»، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، سال چهاردهم، شماره 45، صص 82-74
                                                                                                                32- مقدس، علی اصغر و قدرتی، شفیعه (1390). «بررسی نقادانه نظریههای جامعهشناسی عواطف جاناتان ترنر، تئودور کمپر و ادوارد لاور»، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره پیاپی (62) . شماره دوم. صص 143 ـ 166.
                                                                                                                33- منیرپور، نادر؛ یزداندوست، رخساره؛ عاطف وحید، محمدکاظم؛ دلاور، علی و خسوفی، هلن.(1383). «ارتباط ویژگیهای جمعیتشناختی یا میزان شیوع افسردگی در دانشآموزان دبیرستانی»، نشریه رفاه اجتماعی، پاییز 1383، شماره 14، صص 204-189
                                                                                                                34- میخاییل باختین، میخائیلوویچ (1380). سودای مکالمه، خنده، آزادی. ترجمه محمد جعفر پوینده. تهران: چشمه
                                                                                                                35- نریمانی، محمد و روشن، رسول.(1381). «بررسی میزان شیوع افسردگی و اثربخشی درمان رفتاری ـ شناختی در کاهش افسردگی دانشآموزان». نشریه روانشناسی، پاییز 1381، شماره 23، صص 254-244
                                                                                                                36- هزارجریبی، جعفر و آستین افشان، پراونه (1388). بررسی عوامل موثر نشاط اجتماعی (با تاکید بر استان تهران)، جامعهشناسی کاربردی، سال بیستم، شماره پیاپی (33) شماره 1، بهار 1388
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                39- یورگنسن و فیلیپس ماریانو فیلیپس لوئیز.(1391). نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
                                                                                                                40- Mariano Rojas(2005). A conceptual-referent theory of happiness: heterogeneity and its consequences. 
Social Indicators Research.74(2).