محرک‌ها و موانع حمایت بوروکرات‏های سطح خیابان از نوآوری خط‌مشی؛ مطالعه موردی اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس قم، دانشگاه تهران، قم، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، قم، ایران

چکیده

یکی از چالش ­های دولت­ های معاصر، رویارویی با مشکلات پیچیده و یکی از بهترین راهکارهای مواجه با آنها، نوآوری خط­مشی است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی محرک­ ها و موانع فردی حمایت از نوآوری خط ­مشی توسط بوروکرات‏ های سطح خیابان است. از این رو اجرای خط­مشی بودجه­ ریزی مبتنی بر عملکرد در ایران به صورت موردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون مطالعه شد. این خط‏ مشی یک نوآوری برای حل مشکل بغرنج ناکارامدی نظام بودجه‌ریزی در بخش عمومی بود. یافته ­ها نشان داد که بوروکرات‏ های سطح خیابان به دلیل حرفه ­ای‏ گرایی، مقابله و بیگانگی از خط­ مشی در مقابل اجرای خط­ مشی­ های جدید مقاومت می­کنند و تشویق کارکنان، حمایت مدیران از نوآوری، نظارت دقیق بر انجام کار و دادن بازخورد و توانمندسازی کارکنان برای انجام فعالیت‏ ها و اقدامات جدید، محرک‌های حمایت آنها از اجرایی‌شدن خط ­مشی ­های جدید هستند. پیشنهاد می­شود در هر ابتکار نوآورانه برای رویاروی با مشکلات پیچیده؛ نیازها، ارزش‌ها، منافع کارکنان و توانمندسازی آنها برای اجرای خط ­مشی­ های جدید و جلب حمایت کامل مدیران از نوآوری خط­مشی در کانون توجه خط‌ مشی‌ گذاران بخش عمومی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


Babajani, J. (2008). Accounting and Accountability in the Public Sector (Collection of Articles). Tehran, Iran:Termeh. .[in Persian]
Bason, C. (2014). Design for Policy.London: ImprintRoutledge.
Braun, V., & Clark, V. (2006).Using thematic analysis in psychology. Qualitive Research in Psychology , 3 (2), 77-101.
Berry, F. S., & Berry, W. D. (1999). Innovation and diffusion models in policy research. In Sabatier (Ed.), Theories of the policy process (pp. 223-261).
Boyatzis ,R . E . (1998). Transforming qualitative information : Thematic analysis and code development. New York:Sage.
Crowley, K., & Head, B. W. (2017). The enduring challenge of ‘wicked problems’: revisiting Rittel and Webber. Policy Sciences, 50(4), 539–547.
Daley, D. M., & Garand, J. C. (2005). Horizontal Diffusion, Vertical Diffusion, and Internal Pressure in State Environmental Policymaking, 1989-1998. American Politics Research, 33(5), 615–644.
Danai Fard, H., Alwani, S.M. & Adel, A. (2016). Qualitative research methodology in management: a comprehensive approach. Tehran, Iran: Negah Danesh.[in Persian]
Damanpour, F., & Schneider, M. (2006). Phases of the Adoption of Innovation in Organizations: Effects of Environment, Organization and Top Managers. 17(3), 215–236.
Duncan, R.B. (1976). ‘The Ambidextrous Organization: Designing Dual Structures for Innovation’. In: R. H. Kilmann, L. R. Pondy and D. P. Slevin (eds), The Management of Organizational Design: Strategy Implementation, 1, pp. 167–188. North-Holland, New York.
Evans, B., & Cheng, S.M. (2020) .Canadian government policy innovation labs: An experimental turn in policy work?.Canadian public administration, 64(4), 587–610.
Fariborz, A. (1997). Applied budgeting in Iran . Tehran, Iran: Honar Cooperative Company.[in Persian].
Finch,M. A. (2012). Precursors to Policy Innovation: How Tennessee Entered Race to the Top. Peabody Journal of Education, 87(5), 576–592
Fry,V.C.(2019). Pay for Success: Diffusion of Policy Innovation for Social and Economic Stability. Public Administration Review, 79(5), 784–790.
Heap, S.H., & Talavera, (2021). Policy innovation through noise in implementation: Best to be grey (or silver) on Friday, in Halifax.Scottish Jornal of Political Economy , 70(1), 19–37.
Hill, M., & Hupe, P.( 2022). Implementing Public Policy. New York:Sage .
Jordan, M., Hackbart, M. (2005). The Goals and Implementation Success of State Performance Based Budgeting. Journal of Public Budgeting, Accouting and Financial Management, 17(4), 471-487.
Jordan, A., & Huitema, D. (2014). Innovations in climate policy: the politics of invention, diffusion, and evaluation. Environmental Politics, 23(5), 715-734.
Khanifar, H , Muslimi, N. (2016). Principles and basics of qualitative research methods: approach and Tehran, Iran: Negah Danesh.[in Persian]
Krause, R.M. (2011). Policy innovation, Intergovermental Relations And The Adoption Of Climate Protection InitiativesBy U.S.Cities, 33(1), 45–60.
Lindquist, E.A , & Buttazzoni, M. (2021) The ecology of open innovation units: adhocracy and competing values in public service systems, Policy Design and Practice, 4:(2),212-227.
Lipsky, M. (1971). Street-Level Bureaucracy and the Analysis of Urban Reform. Urban Affairs Quarterly, 6(4), 391–409.
Lipsky, M. (1980). Street-Level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Services. New York: Russell Sage Foundation.
Mallinson, D.J. (2020). Policy Innovation Adoption Across the Diffusion Life Course. Policy Studies Journal, (), –.
Mills, A. J., Durepos, G., & Wiebe, E. (2010). Encyclopedia of Case Study Research. Los Angeles: Sage Publications.
Qadiri Asl, B. (1987). Generalities of Economics .Tehran Sepehr Publications.[in Persian].
Rittel, H.W.J., & Webber, M. M. (1973). Dilemmas in a General Theory of Planning. Policy sciences ,4 (2):69-155.
Roberts, N. & King, P. (1988). Policy Entrepreneurs: Catalysts for Innovative Public Policy.Academy of Management Proceedings, 1988(1), 313–317.
Robinson, M. & Brumby, J. (2005). Does Performance Budgeting Work?An Analytical Review of the Empirical Literature. Washington, D.C. C., United States of America : International Monetary Fund.Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations. Free Press, New York.
Sadabadi, A.A., & Mirzamani, A.(2021). The sustainable development goals and leadership in public sector: a case study of social innovation in the disability sector of Iran. The European Journal of Social Science Research,36(2),286-300.
Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A. (2012).“Research Methods for Business Students” 6 th edition, Pearson Education Limited p.288.
Scholten, P. (2010). Leadership in Policy Innovation: A Conceptual Map. Nature and Culture, 5(1), 31–48.
Scholten, P., & Timmermans, A. (2010). Setting the Immigrant Policy Agenda: Expertise and Politics in the Netherlands, France and the United Kingdom. Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, 12(5), 527–544.
Sorg ,J.D.(1983). A typology of impelementation behaviors of street-level bureaucarts. the Journal of Policy Studies Review, 2( 3), 391-406.
Sørensen,E., & Waldor,S.B. (2014). Collaborative policy innovation:Problems and potential. The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, 19(3) , article 2.
Tehran state Management and Planning Organization Representing From the country's program and budget organization ,( 2017). Establishing a performance-based budgeting system in provincial general offices across the country.[in Persian].
Torfing, Jacob (2018). Collaborative innovation in the public sector: the argument. Public Management Review, (), 1–11.
Torfing, J. 2016. Collaborative Innovation in the Public Sector. Washington, DC: Georgetown University Press.
Tummers, L. (2011). Explaining the willingness of public professionals to implement new policies: a policy alienation framework. International Review of Administrative Sciences, 77(3), 555–581
Tummers, L., & Bekkers, V. (2014). Policy Implementation, Street-level Bureaucracy,and the Importance of Discretion. Public Management Review, 16(4), 527–547.
Tummers, L. (2012). Policy Alienation of Public Professionals: The Construct and its Measurement Public Administration Review, 72( 4), 516-525.
Zaltman,G., & Duncan,R., & Holbek, J. (1973). Innovations and Organizations. Wiley, New York.
Zhu, L. (2016). Voices from the Frontline: Network Participation and Local Support for National Policy Reforms.the Journal of Public Administration Research and Theory, (), 1-17.