طراحی مدل ارزیابی اثر نهایی سیاست در آموزش عالی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و الهیات، دانشـگاه شهید باهنر کرمان، ایران

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، طراحی مدل ارزیابی اثر نهایی سیاست در آموزش ­عالی ایران است. در این پژوهش با مطالعه عمیق، مبانی نظری و پیشینه­ های موجود در ابعاد داخلی و خارجی بررسی شد. جامعه­ آماری پژوهش از بین سیاستگذاران نظام آموزش­ عالی، متخصصین، مدیران و مسئولین حوزه­ آموزش­عالی و کارشناسان سیاستگذاری آموزش ­عالی انتخاب شدند. در این بخش تا رسیدن به اشباع نظری از روش نمونه ­گیری هدفمند از نوع زنجیره­ای یا گلوله ­برفی استفاده  و مصاحبه‌ها انجام شد. براساس یافته ­های تحقیق؛ هدف‌گذاری، تحقیق و پژوهش وآموزش به عنوان شرایط علّی از طریق اثر نهایی سیاست در آموزش­عالی بر مقوله­ های راهبردی مزیت رقابتی، تدوین و اجرای سیاست، کیفیت سیاست و عمل، مدیریت منابع، ارتباطات و هماهنگی، استراتژی، شفافیت و پاسخگویی و مدل­ های کارآمد اثر می­گذارند و با در نظر گرفتن مقوله­ های محیطی و مداخله ­گر منجر به پیامدهای سرعت عمل، عملکرد توسعه و رشد، اثربخشی، تغییر و تحول و تاثیر اجتماعی می­ شوند.

کلیدواژه‌ها


  1. Aalipour, Alireza, Enayati, Taraneh (2016), Commercialization Research of Fourth Generation University, Scientific Research Quarterly of Interdisciplinary Studies of Strategic Knowledge, 7 (26): 53-76. [in Persian]
  2. Abelson, S. (2022). Mental Health Equity in Higher Education: The Role of Policy, Policing, and Visible Inclusion (Doctoral dissertation).
  3. Adusei-Asante, K. (2017). Towards developing policy impact assessment framework: An introduction. In Proceedings of the 37th Annual Conference of the International Association for Impact Assessment. IAIA.
  4. Bastedo, M. N., Altbach, P. G., & Gumport, P. J. (Eds.). (2023). American higher education in the twenty-first century: Social, political, and economic challenges. JHU Press.
  5. Blomquist, J. (2003). Impact evaluation of social programs: A policy perspective.
  6. Børte, K., Nesje, K., & Lillejord, S. (2023). Barriers to student active learning in higher education. Teaching in Higher Education, 28(3), 597-615.
  7. Esteves, A. M., Franks, D., & Vanclay, F. (2012). Social impact assessment: the state of the art. Impact assessment and project appraisal, 30(1), 34-42.
  8. Fadhil, I., & Sabic-El-Rayess, A. (2021). Providing equity of access to higher education in Indonesia: A policy evaluation. Indonesian Journal on Learning and Advanced Education (IJOLAE), 3(1), 57-75.
  9. Findler, F., Schönherr, N., Lozano, R., & Stacherl, B. (2019). Assessing the impacts of higher education institutions on sustainable development—an analysis of tools and indicators. Sustainability, 11(1), 59.
  10. Fischer, T. B. (2023). Strategic environmental assessment in transport and land use planning. Taylor & Francis.
  11. Glasson, J., & Therivel, R. (2019). Introduction to environmental impact assessment. Routledge.
  12. Harasim, L. (2017). Learning theory and online technologies. Routledge.
  13. Hassanzadeh, Baranikord, Sudabah, Moqarzadeh, Fatemeh. (2015). Policymaking of higher education: Emphasis on the cultural dimension or the economic dimension. National Congress of Ali Education of Iran, Tehran. [in Persian]
  14. Hundley, S. P., & Kahn, S. (Eds.). (2023). Trends in assessment: Ideas, opportunities, and issues for higher education. Taylor & Francis.
  15. Jacob, K., Guske, A. L., & von Prittwitz, V. (2011). Die Berücksichtigung von Nachhaltigkeitsaspekten in der Politikfolgenabschätzung im internationalen Vergleich: Innovationen und Trends.‏
  16. Javadani, Hamid. (2014). Designing a policy research model in Iran's higher education system. Research and Planning in Higher Education, 21(2), 81-104. [in Persian]
  17. Levac, L., Stinson, J., Manning, S. M., & Stienstra, D. (2021). Expanding evidence and expertise in impact assessment: informing Canadian public policy with the knowledges of invisible communities. Impact Assessment and Project Appraisal, 39(3), 218-228.
  18. Mahdavi, Abulqasem (2019). Investigating the effectiveness of Iran's higher education in achieving sustainable development. Economic research (sustainable growth and development). 1399; 20 (4): 1-32. [in Persian]
  19. Mayer, I. S., Van Daalen, C. E., & Bots, P. W. (2004). Perspectives on policy analyses: a framework for understanding and design. International Journal of Technology, Policy and Management, 4(2), 169-191.
  20. McCord, A., Heinemann, E., & Phillips, L. (2018). IFAD RESEARCH SERIES 26-Exploration of a Methodology for Assessing the Impact of Policy Engagement: What Impact and How to Assess It. Exploration of a Methodology for Assessing the Impact of Policy Engagement: What Impact and How to Assess It.
  21. Molla, T., & Cuthbert, D. (2023). Crisis and policy imaginaries: higher education reform during a pandemic. Higher Education, 86(1), 45-63.
  22. Neves, J., & Hillman, N. (2019). Student academic experience survey 2019, advance HE and higher education policy Institute.
  23. Nieto, Y., Gacía-Díaz, V., Montenegro, C., González, C. C., & Crespo, R. G. (2019). Usage of machine learning for strategic decision making at higher educational institutions. IEEE Access, 7, 75007-75017.
  24. Oztel, H. (2020). Fourth generation university: co-creating a sustainable future.
  25. Perna, L. W. (Ed.). (2023). Higher Education: Handbook of Theory and Research: Volume 38.
  26. Podhora, A., Helming, K., Adenäuer, L., Heckelei, T., Kautto, P., Reidsma, P., ... & Jansen, J. (2013). The policy-relevancy of impact assessment tools: Evaluating nine years of
  27. Rosser, A. (2023). Higher education in Indonesia: The political economy of institution-level governance. Journal of Contemporary Asia, 53(1), 53-78.
  28. Ruben, B. D. (2023). Excellence in higher education Guide: a framework for the design, assessment, and continuing improvement of institutions, departments, and programs. Taylor & Francis.
  29. Scott, P. (2018). Policy process in higher education. Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions. Springer, Dordrecht. Doi: https://doi. org/10.1007/978-94-017-9553-1_151-1.
  30. Yang, L., Hu, Y., & Wei, X. (2023). Assessment of the environmental effects of China's fertility policy: The impact from increasing numbers of children in households. Environmental Impact Assessment Review, 99, 107006.
  31. Zhang, B., Velmayil, V., & Sivakumar, V. (2023). A deep learning model for innovative evaluation of ideological and political learning. Progress in Artificial Intelligence, 12(2), 119-131.
  32. Wollmann, H. (2017). Policy evaluation and evaluation research. In Handbook of public policy analysis (pp. 419-428). Routledge.