طراحی چارچوب سیاستگذاری برای تحول دیجیتال در آموزش عالی: ترکیبی فراقوم نگارانه از مدل‌های سیاستگذاری عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران

2 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

3 عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران

4 عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

10.22059/jppolicy.2025.397119.2741

چکیده

تحول‌دیجیتال در آموزش‌عالی به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیراست،نقش دولت‌ها وخطمشیهای‌عمومی دراین‌حوزه کمتر مورد توجه‌بوده، به‌کارگیری هریک از مدل‌های موجود سیاست‌گذاری‌عمومی به‌تنهایی درآن‌نیز منجر به ناکارآمدی وعدم پاسخگوئی مسائل خاص و الزامات تحول‌دیجیتال می‌باشد، هدف این مطالعه ترکیب تحقیقات و مدلهای موجود سیاستگذاری عمومی و مناسبسازی آنها با فضای تحول دیجیتال آموزش عالی است.روش‌پژوهش، فراترکیب و فراقوم‌نگاری است که با استفاده از رویکرد هفت‌مرحله‌ای نوبلیت و هار و ترکیب فراقوم‌نگارانه ۲۰ مدل با ترکیب تحقیقات درسه گام: تجربه متقابل،تجربه تناضات و ردیات،ترجمه خط استدلالی انجام‌شد.نتایج به شناسایی فرایند شش‌مرحله‌ای فرامدل شامل: 1- تبیین وضعیت و شناسایی بازیگران، 2-تدقیق مسئله و تعیین اهداف، 3-تحلیل شواهد و چارچوب جمع‌آوری اطلاعات، 4-تدوین گزینه‌ها و سناریوها، 5-انتخاب گزینه ها بامشارکت بازیگران 6- اجرا همراه باپایش است،.با ادغام تجربیات متنوع جهانی،یک متاچارچوب منسجم و انعطاف‌پذیرارائه شده،که شکاف مهمی را در ادبیات سیاست‌گذاری پرنموده و به سیاست‌گذاران در طراحی استراتژی‌های تطبیقی و بهره گیری محققان از داده‌های کیفی برای اعتبارسنجی و مناسب سازی این مدل پایه به‌کارگرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات