Analysis of the functional model of governance schools in the framework of empowerment paradigms; An approach to the governing ecosystem of the Islamic Republic of Iran

Document Type : Original Article

Authors

1 MSc. In Public Policy, Faculty of Management ,University of Tehran

2 Assistant Professor of Public Policy and Administration, Faculty of Management ,University of Tehran

3 Phd in Public Policy, Faculty of Management ,University of Tehran

Abstract

Entering the field of governance training has been seriously considered in recent years.In this study, based on the macro theories of the organization, we will seek to examine the mechanisms of governance schools from the perspective of the role of these centers in empowering governance. And by examining the world's leading government colleges, about 40 government schools were identified and 14 cases have been specifically analyzed. based on the four paradigms of functionalist, structuralist, interpretive and humanistic empowerment, the approaches of the selected governing schools are reviewed and policy recommendations regarding the governing requirements of t Iran are presented.

Keywords


  • ابراهیم‌پور, حبیب. (1385). مبانی فلسفی تئوری‌های سازمان ومدیریت با رویکرد کارکردگرایی و ساختارگرایی. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 4(3) -.
  • اعرابی، محمد. فیاضی، مرجان، (1386) متدولوژی تدوین و جاری‌سازی استراتژی توانمندسازی منابع انسانی در بستر فرهنگی ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی, 1(1), 1-18.
  • اشتراس، ک. (1385 ) اصول و روش تحقیق کیفی. ترجمة محمدی. تهران: پژوهشـگاه علـوم انسـانی و مطالعات فرهنگی
  • بوریل، گیبسون و گارت مورگان ( 1383 )؛ نظریه های کلان جامعه شناختی و تجزیه و تحلیل سازمان ، ترجمه ی محمدتقی نوروزی، تهران: سمت.
  • پورعزت, علی اصغر. (1395). تصویرپردازی از دانشکده حکومت. فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی, 4(شماره 2 (پیاپی 14)), 149-158.
  • جزنی، نسرین، رستمی، علی(1390) طراحی و توسعه مدل ‌استراتژیک توانمندسازی منابع ‌انسانی در سازمان‌های دانش‌محور. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی; ۱ (۳) :۲۳-۵۴.
  • دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی (1385). استراتژی تحول در بخش دولتی ایران. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، 13 (17)، 97-120.
  • دانایی فرد, حسن, ولی اصل, جواد. (1397). سازوکارهای ارتقای کیفیت سیاست‌گذاری عمومی در ایران. دولت پژوهی, 4(16), 109-143.
  • روشندل اربطانی, طاهر, فرهنگی, علی اکبر, ربیعی, علی, رادفرد, سودابه. (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی در سازمان‌های ارتباطاتی و رسانه‌ای دولتی. مدیریت دولتی, 9(3), 517-538.
  • عابدی جعفری، حسن، و همکاران، 1390، تحلیل مضمون و شبکه مضامین؛ روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره دوم، صص 151-198
  • عبدالحمید, مهدی, عبدالحسین زاده, محمد. (1396). کشف و استخراج مؤلفه‎ها و خرده‎نظام‌های دانشکدۀ حکمرانی از طریق کاربست مطالعۀ تطبیقی دانشکده‌های حکمرانی منتخب. مدیریت دولتی, 9(3), 359-378.
  • فرهی‌بوزنجانی، برزو. سلطانی،محمدرضا. سماواتی،محمدهادی. (1391). آسیب‌شناسی نظام گزینش دستگاه‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی, 4(2), 100-124.
  • فقیهی, ابو الحسن, ذاکری, محمد. (1393). آسیب شناسی استقرار جانشین پروری مدیران درسازمان‌های دولتی ایران. خظ‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت, 5(شماره 2(پیاپی 15 و 16 پاییز و زمستان 1393), 15-24.
  • قلی پور سوته رحمه الله، حمداللهی هاتف، سیدجوادین سیدرضا، قربانی زاده وجه الله. طراحی مدل مدیریت منابع انسانی بخش دولتی ایران در راستای بهبود شاخص‌های حکمرانی خوب. حقوق اداری. ۱۳۹۹; ۸ (۲۴) :۱۳۵-۱۶۰
  • کروبی, مهدی, متانی, مهرداد. (1388). توانمندسازی منابع انسانی از طریق آموزش های ضمن خدمت. مدیریت بهره‌وری, 3(2 (9) تابستان), 7-30.
  • وارث، سیدحامد (1380). نگرش فراپارادایمی به مدیریت دولتی. دانش مدیریت، 14 (55)، 51-88.

 

  • Attride-Stirling, J. (2001), “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”, Qualitative Research, Vol. 1, No. 3, Pp. 385-405.
  • Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage.
  • Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”,Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
  • Hufty, Marc (2011). "Investigating Policy Processes: The Governance Analytical Framework (GAF). In: Wiesmann, U., Hurni, H., et al. eds. Research for Sustainable Development: Foundations, Experiences, and Perspectives". Bern: Geographica Bernensia: 403–24.
  • Patton, M. Q. (1990), Qualitative evaluation and research methods, Thousand Oaks, CA: Sage.