Identification and Accreditation of Cultural Policy Making Evaluation Indicators(A Meta-Synthesis Study)

Document Type : Original Article

Authors

1 Full prof., Department of psychology and educational science, Tehran university

2 Ph.D. candidate of higher education administration, Tehran university

3 Associate prof., Department of psychology and educational science, Tehran university

Abstract

The significance of attention to culture and the emphasis which exists in upstream documents make research and recognition necessary in this field. So, identification and validation of cultural policy making evaluation indicators can help us know the cultural policy making performance and alleviate the shortcoming of the cultural policies, programs, and activities. Research method was qualititative with meta-synthesis type. Findings suggest that cultural policy making evaluation indicators are represented through a structure that consists of eleven criteria identified as appropriateness, efficiency, cultural competence, ethics and epistemology, cultural consume and production, innovation culture, human development, access and equity and effectiveness. Based on the research findings, it is possible to reach a conceptual conclusion about cultural policy making evaluation indicators in higher education so that through it, designing a model can evaluate the existed status of higher education cultural policy making and provide the necessary context for achieving desired status.

Keywords


  • آزاد ارمکی، تقی و منوری، نوح(1390). ارائه مدلی برای تحلیل محتوی سیاست­های فرهنگی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال ششم، شماره 20.
  • ابراهیم آبادی، حسین(1393). سیاستگذاری فرهنگی آموزش عالی. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. اشتریان، کیومرث؛ فاضلی، نعمت­الله و ابراهیم آبادی، حسین(1392). گزارشی از نشست سیاستگذاری فرهنگی و آموزش عالی. سرویس سیاستگذاری علم و فرهنگ.
  • ابیلی، خدایار(1376). ارزشیابی و ارزیابی جاری در آموزش عالی. محسن خلیجی و محمد مهدی فرقانی.(ویراستاران). مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی ایران، جلد دوم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.صص.345-331.
  • ابیلی، خدایار؛ پورکریمی، جواد؛ حاج خزیمه، مجتبی؛ و حاتمی، محمدرضا(1399). شناسایی مولفه­های توسعه حرفه­ای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش­عالی(یک مطالعه فراترکیب). فصلنامه علوم دریایی،صص 18-1.
  • اردکانی، سعید؛ موسوی، سید محمد و انوری علی­آباد، محمد طه(1392). تحلیلی بر عوامل موثر در تحقق دانشگاه تمدن ساز با استفاده از تکنیک دیماتل فازی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال دوم، شماره 1(پیاپی 5).
  • اشتریان، کیومرث(1381). روش سیاستگذاری فرهنگی. تهران: کتاب آشنا. چاپ اول.
  • اشتریان، کیومرث(1391). مقدمه­ای بر روش سیاستگذاری فرهنگی، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
  • اصلان­زاده، فاطمه(1394). تحلیل سیاستگذاری فرهنگی با تاکید بر نظریه کنش ارتباط هابرماس. فصلنامه علوم خبری، شماره 14.
  • افتخاری، اصغر و باباخانی، مجتبی(1395). سیاست و فرهنگ. شاخص­های سیاستگذاری فرهنگی از دیدگاه امام خمینی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره نهم، شماره 3، صص 90 –
  • الوانی، سید مهدی و شریف زاده، فتاح(1394). "فرایند خط مشی گذاری عمومی". چاپ دوم، تهران: نشر نیاز دانش.
  • امین بیدختی، علی اکبر؛ جمشیدی، لاله؛ جعفری، سکینه؛ مرادی، سعید . نامنی، احمد(1395). مباحثی نو در اقتصاد آموزش و پرورش. انتشارت علم استادان.
  • انتظاری، یعقوب(1394). اقتصاد خرد آموزش عالی. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
  • اندرواژ، سیده فاطمه(1395). ارزیابی برنامه­ها و فعالیت­های فرهنگی دانشگاه خوارزمی از منظر دانشجویان و مطلعین کلیدی. پایان نامه جهت اخذ کارشناسی ارشد. رشته پژوهش­های علوم اجتماعی.
  • ایزدی، ملیحه و محمدی، جمال(1394). شناسایی و ارزیابی شاخص­های کیفیت فضاهای فرهنگی. فصلنامه مطالعات برنامه ریزی شهری، سال سوم، شماره دوازدهم، صص 33-11.
  • توفیقی، جعفر(1397). سیاستگذاری در آموزش عالی. سلسله مباحث کلاس­های دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
  • جاودانی، حمید(1395). سیاستگذاری در نظام آموزشی. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.
  • جاودانی، حمید(1399). شاخص­های ارزیابی سیاستگذاری فرهنگی. مصاحبه صورت گرفته توسط دانشجو.
  • جهان بین، فرزاد(1399). شاخص­های ارزیابی حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی. گزارش ایلنا.
  • حاجی پور، بهمن و بارزان شیروان، مصطفی(1391). شایستگی­های محوری دانشگاه مطلوب با تاکید بر اندیشه­های مقام معظم رهبری، مدیریت در دانشگاه اسلامی، دوره 1، شماره 2، تابستان، پاییز 92، صص 250 –
  • حسنوی، رضا؛ نظامی پور، قدیر؛ بوشهری، علیرضا؛ آذر، عادل؛ قربانی، سعید(1395). طراحی مدل تاثیر آینده نگاری بر سیاستگذاری علم فناوری و نوآوری در سطح ملی با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری. فصلنامه سیاست علم و فناوری. سال ششم، شماره 1. صص.34-21.
  • خاشعی، وحید.(1397). مورد کاوی در سیاستگذاری فرهنگی. نشر فوژان.
  • خان­محمدی، کریم(1385). بررسی فرایند اسلامی کردن دانشگاهها در ایران(با رویکرد سیاستگذاری فرهنگی). سیاستگذاری اسلامی، سال دهم، شماره 31 و 32.
  • خضرلو، سمیه و مختاری، جمیله(1394). صلاحیت فرهنگی در آموزش. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره هشتم، شماره 6.
  • خواجه سروی، غلامرضا؛ علی احمدی، علیرضا؛ معینی، علیرضا و دزفولی، مصطفی(1391). طراحی و اجرای مدل عمومی ارزیابی پیشرفت فرهنگی- اجتماعی در دانشگاها. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره 4، صص 41-
  • حقیقی کفاش، مهدی، اسماعیلی، محمدرضا و اکبری، مسعود(1392). ارزیابی عملکرد سازمان­های فرهنگی. موسسه انتشارات امیرکبیر.
  • دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی(1392). نقشه مهندسی فرهنگ کشور، تهران، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  • دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی(1396). شاخص­های ارزیابی آموزش عالی. مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی.
  • دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی(1397). سند دانشگاه اسلامی. تهران، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  • دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی(1398). نقشه جامع علمی کشور. شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  • دهقانی، علی؛ رحیمی، علیرضا و محمدی، داوود(1388). اقتصاد آموزش و پرورش. انتشارات آییژ.
  • دانش فرد، کرم الله(1394). مبانی خط مشی­گذاری عمومی. چاپ دوم. تهران: نشر نیاز دانش.
  • دانشگاه خواجه نصیرالین طوسی(1395). گزارش عملکرد دانشگاه خواجه نصیرالین طوسی. انتشارات دانشگاه خواجه نصیر.
  • ذاکرصالحی، غلامرضا؛ نیک بین، محمد و ماحوزی، رضا(1396). چارچوب سیاست فرهنگی بین­المللی شدن آموزش عالی در ایران؛ پژوهشی آمیخته. فصلنامه مطالعات میان رشته­ای در علوم انسانی، 10(2)، 198 –
  • ذاکر صالحی، غلامرضا(1397). آشنایی با موسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی. سلسله سمینارهای تخصصی مدیریت آموزش عالی. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
  • رضوانی، محمد­رضا و منتظری، علی(1390). تحلیل روش­ها و شاخص­های ارزیابی فرهنگ، هنر و ارتباطات در کشورهای جهان. هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  • زاهدی وفا، محمد هادی؛ شهبازی غیاثی، موسی و نادران، الیاس(1396). تبیین و رتبه­بندی شاخص­های کارایی و اثربخشی دولت در اقتصاد اسلامی. دو فصلنامه علمی مطالعات اقتصاد اسلامی، مقاله پژوهشی سال دوازدهم، شماره اول، پیاپی 23، صص 120 –
  • ساعد موچشی، لطف الله و عزیزی، نعمت الله(1398). تحلیل ابعاد کمی و کیفی سیاستگذاری نظام آموزش عالی ایران. فصلنامه سیاست­های راهبردی و کلان، دوره 8، شماره 1.
  • سلیمی، محمد و صالحی امیری، سید رضا(1393). الگوی مطلوب از شاخص­های سنجش امور فرهنگی در رسانه ملی. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال چهارم، شماره چهاردهم، صص 86 –
  • سلطانی گرد فرامرزی، علی(1390). مدل ارزیابی سیاستگذاری فناوری نانو در ایران. رساله دکتری رشته مدیریت تکنولوژی. انتشارات مدیریت و حسابداری.
  • سند چشم انداز (1404). سیاست­های کلی برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  • شورای اسلامی شدن دانشگاه(1399). شاخص­های دانشگاه اسلامی. خبرگزاری مهر.
  • صالح اولیا، محمد؛ بهجت، محسن و مدرسی، سید ناصر(1384). طرح تدوین مبانی ارزیابی عملکرد سازمان های فرهنگی. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی.
  • صالحی امیری، سیدرضا؛ رویایی، رمضانعلی و سلیمی، محمد(1396). در آمدی بر شاخص­های فرهنگی مطلوب. فصلنامه علمی پژوهشی. اسلام و مطالعات اجتماعی، سال چهارم، شماره چهارم.
  • ضامنی، داوود(1395). کارگاه ارزیابی سیاست­های فرهنگی. گروه فرهنگی خبرگزاری میزان.
  • طلوعی فرد، عباس و رحمانی، جعفر(1387). طراحی و تبیین مدل ارزیابی امور فرهنگی با استفاده از مدل های کمی. مجله مدیریت فرهنگی، سال دوم، شماره اول.
  • طهرانچی، محمد مهدی(1399). لزوم بستر سازی و فرهنگ­سازی برای اجرایی سازی سند اسلامی شدن. خبرگزاری دانشجو.
  • عبدی، مصطفی و کاوسی، اسماعیل(1393). طراحی و ارائه سنجش توسعه فرهنگی در کشور ایران با استفاده از نظریه داده بنیاد. مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هفتم، شماره اول.
  • علیزاده مقدم، حامد(1394). ارزیابی وضعیت موجود شاخص­های فرهنگی در دانشگاه و تاثیر دانشگا بر تغییرات آن در بین دانشجویان(مطالعه موردی: دانشگاه صنعغتی قوچان)
  • غفاری، غلامرضا(1399). کارکرد حوزه فرهنگی دانشگاهها. پایگاه اطلاع­رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
  • فرامرزی، آلما؛ سلاجقه، سنجر و صیادی، سعید(1397). یکپارچه­سازی شاخص­های خط مشی­گذاری فرهنگی کلان شهرها. مطالعه مدیریت راهبردی، شماره 33، صص 44 –
  • فراستخواه، مقصود(1392). نقد مدل سیاستگذاری آموزش عالی ایران. کرسی نقد اجتماعی سیاست­های آموزش عالی، انجمن جامعه شناسی.
  • فراستخواه، مقصود و بازرگان، عباس (1396). نظارت و ارزیابی در آموزش عالی. تهران: انتشارات سمت.
  • فرزانه، عبدالحمید و امیریان زاده، مژگان(1395). میزان اثربخشی برنامه­های فرهنگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فارس از دیدگاه دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 3، پیاپی 27.
  • فضل­اللهی، سیف­الله و زمانی ده یعقوبی، سید رضا(1390). راهکارهای اسلامی شدن دانشگاه و اولویت­بندی آنها با رویکردی به دیدگاه استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، دانشگاه اسلامی، سال پانزدهم، 11، پیاپی، 46.
  • قمیشیان، میثم(1393). تحلیل سیاست تفکیک جنسیتی دانشگاهها از منظر علم سیاستگذاری. فصلنامه دین و سیاست فرهنگی. شماره دوم.
  • کاووسی، اسماعیل(1399). ارزیابی جایگاه مولفه های حقوق فرهنگی در نظام توسعه فرهنگی کشور. فصلنامه حقوق اداری(علمی - پژوهشی)، سال ششم، شماره 16.
  • کشتکار، مهران و نوروزی، خلیل(1395). الگوی مفهومی دانشگاه اسلامی از منظر مقام معظم رهبری. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال نوزدهم، شماره 73.
  • کلدی، علیرضا و فلاح مین باشی، فاطمه(1388). بررسی کارکرد اجتماعی و فرهنگی دانشگاهها از نظر دانشجویان(مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات). پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال سوم، شماره اول.
  • گرجی پور، حسین؛ خاشعی، وحید؛ اسلامبولچی، عایرضا و اصغری صارم، علی(1398). الگوی ارزشیابی فرایند خط مشی­گذاری فرهنگی، با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مدیریت دولتی، دوره 11، شماره 1، صص 72- 47.
  • لبادی، زهرا(1388). صلاحیت­های فرهنگی مدیران آموزش عالی در سه حوزه فرهنگ جهانی، ملی و دانشگاهی. فصلنامه علوم رفتاری.
  • متوسلی، محمود و آهنچیان، محمد رضا(1392). اقتصاد آموزش و پرورش. انتشارات سمت.
  • مرجایی، هادی(1396). جامعه­پذیری دانشگاهی: رویکردها و فرایندها. موسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی.
  • مرشدی، ابوالفضل و خلج، حسین(1392). ارزیابی سیاست­های فرهنگی آموزش عالی کشور. کثرت در وحدت فرهنگی- همزیستی فرهنگی علمی و دینی. برنامه­ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، مقاله 4، دوره 5، صص 144-
  • محمدی، رضا و و فتح آبادی، جلیل(1391). ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی، مفاهیم، اصول، روش و معیارها. تهران: سازمان سنجش آموزش کشور.
  • مصطفوی فرد، حامد(1391). شاخص­های دانشگاه اسلامی. نشریه طرح ولایت شماره 2.
  • منیعی، رضا(1393). آمار آموزش عالی ایران. موسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی.
  • موسوی بزاز، مجتبی؛ ذبیحی، عاطفه و کریمی مونقی، حسین(1392). صلاحیت بین فرهنگی. مجله ایرانی آموزشی در علوم پزشکی، 14(2).
  • میرزا محمدی، محمد حسن؛ فرمهینی فراهانی، محسن؛ یوزباشی، علیرضا و زرین، لیلا(1393). شناسایی و اعتبار سنجی شاخص­های استاد مطلوب دانشگاه اسلامی ایرانی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، شماره 9، صص 584 -
  • نادری، ابوالقاسم(1393). مباحث پیشرفته در اقتصاد آموزش عالی، کارایی و اثربخشی بیرونی. انتشارات دانشگاه تهران.
  • نوروززاده، رضا(1391). گزارش ملی آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، موسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی.
  • هاولت، مایکل، رامش، ام و پرل، آنتونی(2009). مطالعه خط مشی عمومی. چرخه های خط مشی و زیر نظام های خط مشی. ترجمه، دکتر عباس منوریان و دکتر ابراهیم گلشن، 1395.انتشارات موسسه کتاب مهربان.
  • Alizadeh, S; Sohrabi, Z; Soltani, A; Koohpayezadeh Esfahani, J and Koohestani, H.R.(2019). Core competencies for academic leaders in Iran university of medical sciences. Advances in medical education and practice, pp. 221 – 228.
  • Allaire, Benoit.(2007). A system of indicators for culture and communications in Qubec. Quebec: Observatoire de la culture et des communications du Qubec.
  • Botcheva, L; Shih, J and Huffman, L.C.(2009). Emphasizing cultural competence in education. A process oriented approach. American journal of evaluation. Vol.30, NO,2.
  • Badham, M.(2009). Cultural indicators: Tools for community engagement. The international journal of the arts in society. Volume 3, Number 5.
  • Dobni, C.B.(2008). Measuring innovation culture in organization: European journal of innovation, management, Vol 11, NO, 4, 539 – 559.
  • Frawley, J; Russell, G and Sherwood, J.(2020). Cultural competence and higher education sector. Perspectives, policies and practice. Springer.
  • Fatih Kose, M. and Korkmaz, M.(2018). Why are some universities better? An evaluation in terms of organizational culture and academic performance. Higher education research and development. Routledge.
  • Garcimartin, C.P; Galceran, M.S; Soriano, M.G; Camps, L.M and Leyva Moral, J.M(2014). Design and evaluation of an educational course in cultural competence for nursing. 6th international conference on intercultural education, "Education and health: From transcultural perspective.
  • Hawkes, J.(2001). The fourth pillar of sustainability: Cultures essential role in public planning. Melborne common ground publishing Pty Ltd in association with the cultural development network.
  • Lengrand, L.(2006). Smart innovation. A political guide to evaluating innovation programmes. European commission.
  • Lincoln, Y. S. & E. Guba(1985) Naturalistic enquiry. Beverley Hills, CA: Sage.
  • Luciani, C.(2012). Cultural access and participation. From indicators to policies for democracy culture ewatch. Europe 2012 conference. Helsinki(Finland).
  • Maciag, J.(2019). Lean culture in higher education. Towards continous improvement. Palgrave, Macmillan.
  • Papazoglou, G.P.(2019). Society and culture: cultural policies driven by local authorities as a factor in local development. The example of the municipality of xanthi Greece. Heritage.
  • Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research Springer Publishing Company. New York.
  • Smith, G.(1999). Make success measurable: a mindbook. Work book for setting goals and taking action: Hand cover.
  • Teaiwa, K.(2012). Implementing, monitoring and evaluating cultural policies: A pacific toolkit. Secretariat of the pacific community(SPC).
  • (2015). Development indicators. Seven connected dimensions: Access in: http//, www. Unesco.org/new/en/culture/themes.