A Study of Cinema Policies in Iran with the Focus on National Cinema (1979-2013)

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Visual Arts, University Arts of Isfahan

2 Associate professor, Department of Social Sciences ,University of Isfahan

Abstract

The purpose of this article is to study the cinema policies after the Islamic Revolution with a focus on national cinema. The main question is to what extent cinema policies in Iran are based on the idea and principle of growth and development of national cinema and have been in line with it? For this purpose, according to Susan Hayward's theory, seven indicators of national cinema are adopted and will be analyzed the cinema policies that are announced and implemented through the policy booklets in each period by the deputy director of cinema. Findings show that these policies are more focused on codes and conventions, narrative and genre, respectively. The lowest indicators were the star as signs, gestural and morphology, and cinema of the center and cinema of the periphery. These findings show that the header of cinematic policies has paid less attention to the characteristics of the national cinema after the Islamic Revolution. Adopted policies are centralist policies and generally "monitoring, directing and advocacy policies", and does not allow much room for audience-centered policies as well as differentiation policies such as marginal cinema.

Keywords


1-ارژمند، محمود و محمد علی حیدری (1393). گفتگوهای سینمایی سید محمد بهشتی (دهه شصت). تهران، روزنه.
2-ارژمند، محمود و محمد علی حیدری (1394). سینمای دهه شصت در گفتگو با مدیران. تهران، روزنه.
3-ارژمند، محمود و محمد علی حیدری (1395). سینمای دهه شصت ایران از دید منتقدان. تهران، روزنه.
4-استیونسون، نیک (1392) شهروندی فرهنگی، ترجمه افشین جهانباز، تهران: تیسا.
5-اسمیت، فیلیپ (1387) درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه حسن پویان، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
6-امید، جـمال (1377) تـاریخ سـینمای ایران، دوره اول، از سال 1279 تا 1357، تهران: انتشارات روزنه.
7-امید، جمال(1384) تـاریخ سـینمای ایران، دوره دوم، از سال 1385 تا 1369، تهران: انتشارات روزنه.
8-بارکر، کریس (1387) مطالعات فرهنگی (نظریه و عمل)، مترجمان مهدی فرجی و نفیسه حمیدی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
9-بی‌نا (بی‌تا) دفترچه سیاست‌ها و روش‌های اجرایی سـینمای جـمهوری اسلامی ایران.
10-پاینده، حسین (1382) گفتمان نقد: مقالاتی در نقد ادبـی، تـهران، نشر روزنگار.
11-تقی زادگان، معصومه (1392). سیاست گذاری در سینمای ایران، مشهد، حوزه هنری خراسان رضوی.
12-خاکبازان، حمید(1394) مصاحبه شخصی، تهران.
13-دهقان پیشه، الهه (1394) سیاست‌های هنری، تهران، دانشیاران ایران.
14-دهقان پیشه، الهه؛ اسماعیلی، رضا (1391). ارزیابی مصوبات دولت درباره سینما (1388 - 1368). تحقیقات فرهنگی ایران، بهار 1391، شماره،17 115 تا 132.
15-راودراد، اعظم ، مصطفی اسدزاده( 1389). "جامعه شناسی سیاسی ایران(بایدها و نبایدهای سیاست گذاران سینمای ایران در دهه های1370و1380)." نامه پژوهش فرهنگی 41:  57-88.
16- سایمون، استفن (1383). الهامات معنوی در سینما، ترجمه شاپور عظیمی، تهران: فارابی
17-شیر محمدی، جمال (1376) سیاستگذاران یا سیاست بازان سینمای بعد از انقلاب. تهران، نشرناوک.
18-طالبی‌نژاد، احمد (1377) در حـضور سـینما، تهران، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.
19-غفوری آذر،بابک. (1388)"پرونده یک موضوع : معاونت سینمایی ، رفت آمد در عمارت خیابان کمال الملک. " خردنامه همشهری36:16-27.
20-فرض الهی، امیر (1393) سینمای نوین ایران (جستاری پیرامون مدیریت سینما). تهران: نشر افراز.
21-فغفوری، گیسو. (1393). خاطرات محمدعلی نجفی (1). تاریخ ایرانی. تاریخ دسترسی 1393 بهمن 12 یکشنبه.
http://tarikhirani.ir/fa/files/70/bodyView/722
22-کاتالوگ جشنواره بین المللی فجر. (1368)
23-کمالی، یحیی. (1393). مقدمه‌ای بر سیاستگذاری عمومی. تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی.
24-محمد علی حیدری (1395). از نگاه سینماگران دهه شصت. تهران، روزنه.
25-مک للان، دیوید (1385) ایده ئولوژی، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، تهران: انتشارات آشیان.
26-میلز، آندرو و جف براویت (1385) درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه جمال محمدی، تهران: ققنوس.
 
-27Alexander, J., & Seidman, S. (1990). Culture and Society: Contemporary Debates. Cambridge University Press.
-28Beauregard, Devin (2019). Cultural Policy and Industries of Identity. Place of publication not identified: PALGRAVE MACMILLAN.
29-Durrer, Victoria, Toby Miller, and Dave O'Brien. (2019). The Routledge handbook of global cultural policy.London and New York: Routledge.
30-Hayward, Susan. French National Cinema. New York: Routledge, 2005.
31-Lewis, Justin and Toby Miller (eds.) (2003): Critical Cultural Policy Studies, A Reader. Oxford: Blackwell.
-32Moran, Albert. (1996). Film Policy (International, National and regional Perspectives). Routledge.
-33Valtysson, Bjarki (2020). Digital Cultural Politics: From Policy to Practice. Switzerland: Springer Nature.
-34Williams, Raymond (1988) Keywords: A Vocabulary of Culture and Society, London: Fontana.