The Analysis of the Change in Iran's Content Policy Regarding Telegram Messengers based on Kingdon's Multiple Stream Framework

Document Type : Original Article

Authors

1 Professor of public policy, Tarbiat Modares University

2 Asistant professor of public policy, Imam Sadiq University

3 PhD student of public policy, Imam Sadiq University

Abstract

The problem of this study is to analyze change in content policy. For this purpose, telegram filtering is analyzed in the Kingdon's multiple steam frameworks, and the results of opening the policy window for each of the triple streams are presented What are the reasons for the failure of domestic instant messengers despite the government's policy of "supporting" them, is the main question. Based on this, the Kingdon's multiple steam frameworks as an analytical lens has selected and a set of policy documents, specialized news and argumentations related to the filtering of telegrams in the period from June 2017 to August 2016 were selected as analytical sources. By using deductive content analysis method we collected 113 main themes in 19 organizational themes and 5 comprehensive themes to analysis Telegram filtering. In the research results section, first, analyze how the entrepreneur of policy converge the multiple stream. In the second section, we argued the inconsistencies and imbalances in support of industry chain components, has led to the growth of asymmetric one, Not to create of the value chain in the natural context as the causes of the failure of domestic instant messengers.

Keywords


  1. اسلام‌خواه، عمار؛ حامد بابازاده مقدم (1395). پالایش (فیلترینگ) اینترنت در اروپا. علوم خبری، 17 (4): 137-156.
  2. اسماعیلی، محسن؛ محمدصادق نصراللهی (1395). پالایش فضای مجازی؛ حکم و مسائل آن از دیدگاه فقهی. دین و ارتباطات، 49: 53-80.
  3. بصیریان جهرمی، حسین؛ هادی خانیکی (1393). سیاست‌گذاران ایرانی و سیاست‌گذاری رسانه‌های اجتماعی: «چالش‌ها، الگوها و ارائه یک مدل پیشنهادی». برنامه‌ریزی رفاه و توسعه، 21: 25-70.
  4. جاویدنیا، جواد؛ عابدی سرآسیا، علی‌رضا و عباسعلی سلطانی (1394). واکاوی سیاست‌های پالایش محتوای مجرمانه (فیلترینگ) از منظر فقهی. دین و ارتباطات، 48: 35-62.
  5. بصیریان جهرمی، حسین؛ خانیکی، هادی و محمدسعید ذکایی (1392). رسانه‌های اجتماعی و سازمان‌های رسانه‌ای: بررسی سیاست‌گذاری و مصرف فیس‌بوک در مواجهه با رسانه ملی. پژوهش‌های ارتباطی، 3 (75): 59-80.
  6. حسین‌پور، ‌داوود؛ شریف‌زاده، فتاح؛ نوری، روح‌الله و ‌امید کریمیان (1397). تدوین الگوی نظارت بر خط‌مشی‌های عمومی مصوب مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حوزه امور اقتصادی. مجلس و راهبرد، 25: 392-369.
  7. حسین‌نژاد، سیدمجتبی؛ منیری حمزه کلایی، حمیدرضا (1396). تحلیل و بررسی فقهی اجرای فیلترینگ در فضای مجازی. حکومت اسلامی، 84: 27-56.
  8. خنیفر، حسین؛ ناهید مسلمی (1396). اصول و مبانی روش‌های پژوهش کیفی. نگاه دانش: تهران.
  9. دانایی‌فرد، حسن (1395). گفتارهایی جدید در خط‌مشی‌گذاری عمومی. انتشارات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام: تهران.
  10. دانایی‌فرد، ‌حسن (1391). تفکیک، ادغام و طراحی وزارتخانه‌های جدید در ایران: تحلیلی نظری. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 8 (2): 84-108.
  11. دانایی‌فرد، ‌حسن؛ خیرگو، منصور؛ آذر، عادل و ‌علی‌اصغر فانی (1391). فهم انتقال خط‌مشی اصلاحات اداری در ایران؛ پژوهشی بر مبنای راهبرد داده بنیاد. مدیریت فرهنگ سازمانی، 10 (2): 5- 28.
  12. رحمتی، حسینعلی؛ شهریاری، حمید (1396a). بایسته‌های اخلاقی فیلترینگ و پالایش محتوا در فضای مجازی. اخلاق وحیانی، 12 (7): 145-168.
  13. رحمتی، حسینعلی؛ شهریاری، حمید (1396b). فیلترینگ و دشواره تزاحم اخلاقی. پژوهشنامه اخلاق، 37: 7-22.
  14. ساباتیه، پل ای (1392). نظریه‌های فرآیند خط‌مشی عمومی. ترجمه حسن دانایی‌فرد. صفار: تهران.
  15. شهائی، بهنام؛ دانایی‌فرد، حسن (1395). تحلیلی بر دانش‌پژوهی فرآیند خط‌مشی عمومی در ایران. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی. 6 (1): 161-133.
  16. عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و محمد شیخ‌زاده (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 10: 151-198.
  17. عباسی، ‌طیبه؛ ‌دانایی‌فرد، حسن؛ آذر، عادل و مهدی الوانی (1389). تبیین تغییر خط‌مشی با استفاده از نظریه جریانات چندگانه کینگدان؛ مطالعه موردی تغییر قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. سیاست علم و فناوری، 9 (3): 81-98.
  18. محب الرحمان، محمدمهدی؛ صرامی، سیف‌الله و محمدعلی محب الرحمان (1394). پژوهشی در حکم فقهی فیلتر (شبکه‌های تلویزیونی، صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی مجازی)، کاوشی نو در فقه، 22 (4): 33-63.

 

  1. Beckmann, Christoph; Gross,Tom (2006). Failures in a Hybrid Content Blocking System. Springer: Berlin.
  2. Boyatzis, Richard (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. Sage: California.
  3. Braman, Sandra (2004). The emergent global information policy regime. palgrave macmillan:New York.
  4. Castells, Manuel (2009). Communication power, [New] edition. Oxford Univ Press: United Kingdom.
  5. Chadwick, Andrew (2010). Routledge handbook of internet politics. Routledge: London.
  6. Deibert, Ronald (2008). Access denied: The practice and policy of global Internet filtering. MIT Press: Cambridge.
  7. Goldsmith, Jack;Wu, Tim (2006). Who controls the Internet? Illusions of a borderless world. Oxford Univ. Press: New York.
  8. Karen, Stephenson (2016). Heterarchy in: Handbook on theories of governance, Edward Elgar Publishing: Mussachusetts: 139–148.
  9. Klang, Mathias; Andrew, Murray (2005). Human rights in the digital age, GlassHouse: London.
  10. Kurbalija, Jovan (2010). An introduction to internet governance. Diplo Foundation: Msida, Genève.
  11. Nunziato, Dawn (2009). Virtual freedom: Net neutrality and free speech in the Internet age. Stanford Law Books: California.
  12. Subramanian, Ramesh (2011). The Growth of Global Internet Censorship and Circumvention: A Survey. Communications of the International Information Management Association (CIIMA). 2 (2): 1-27.

پایگاه های اینترنتی

  1. ایرنا (1396). جلایی پور: پیوند جامعه مدنی و تلگرام، پیروزی بزرگ انتخاباتی را رقم زد، https://www.irna.ir/news/82547627.
  2. باشگاه خبرنگاران جوان (1396). واکنش صریح روحانی به بحث فیلتر تلگرام، https://www.yjc.ir/fa/news/6366408.
  3. پایگاه خبری شبکه (1397). مسئول فیلتر تلگرام طلایی و هاتگرام نیستم،
    https://www.shabakeh-mag.com/news/iran/13938.
  4. پایگاه خبری فناوری هوشمند (1396). بررسی شکاف دیجیتالی در ایران،
    http://fanahoosh.ir/1396/11/25
  5. تابناک (1396). اینستاگرام، فیلترینگ هوشمند را به چالش کشید، http://www.tabnak.ir/fa/news/714196/.
  6. خبرگزاری ایسنا (1397 a). بیش از سی‌ میلیون نفر، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند، https://www.isna.ir/news/97042312137.
  7. خبرگزاری ایسنا (1397 b). دستور قضایی مسدودسازی تلگرام صادر شد، https://www.isna.ir/news/97021006264.
  8. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران (1397 a). ارتباط امن تروریست‌ها در بستر تلگرام،
    , https://www.yjc.ir/fa/news/6494026.
  9. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران (1397 b). بیانیه ۴ پیام‌رسان داخلی درباره هاتگرام و طلاگرام،https://www.yjc.ir/fa/news/6603675.
  10. خبرگزاری باشگاه خبرنگاران (1397 c). سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام (ره) وزارت ارتباطات قرار دارند، https://www.yjc.ir/fa/news/6598382.
  11. خبرگزاری فارس (1397). آذری جهرمی خبر حزب موتلفه درباره موافقتش با فیلترینگ تلگرام را تکذیب کرد، https://www.farsnews.com/news/13970211000873.
  12. خبرگزاری فارس (1394). فیلترینگ هوشمند اینستاگرام شکست خورد: دسترسی آسان به محتوای غیراخلاقی، https://www.farsnews.com/news/13940616000464
  13. دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت (1397). هر گونه سیاست‌گذاری در حوزه فضای مجازی باید هوشمندانه باشد، https://www.farsnews.com/news/13970211001085.
  14. دفتر حفظ و نشر آیه العظمی خامنه ای (1397). دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام با رهبر انقلاب، http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=39362.
  15. دنیای اقتصاد (1396). نتیجه انتخابات ۹۶ حاصل فضای مجازی،
    https://donya-e-eqtesad.com/3284523
  16. زومیت (1397). هاتگرام و تلگرام طلایی باید تا ۱۵ شهریور بومی شوند،
    https://www.zoomit.ir/2018/7/29/284871/telegram-iranian-clients-will-be-blocked.
  17. شبکه خبر (1397). تلگرام یک راهزن است، http://www.irinn.ir/fa/news/579964/
  18. فناوری هوشمند (1396). بررسی شکاف دیجیتالی در ایران، http://fanahoosh.ir/1396/11/25.
  19. قدس آنلاین (1394). تلگرام پیروز واقعی انتخابات تهران،

http://www.qudsonline.ir/news/357473

  1. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (1397). اطلاعیه، https://www.ict.gov.ir/ir/newsagency/21341/.
  2. مرکز ملی فضای مجازی (1396). سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، http://majazi.ir/circularinformation/80811.
  3. مشرق نیوز (1397). تلگرام در ۵ مولفه امنیت ملی ما را تهدید می‌کند، https://www.mashreghnews.ir/news/924788/.
  4. مصطفوی، رضا (1396). دیدار اعضای شورای عالی فضای مجازی با رهبر انقلاب: دیدار سوم بهمن 96، https://t.me/ahdemanaa.
  5. مجلس شورای اسلامی (1380). مقررات و ضوابط شبکه‌های اطلاع‌رسانی و رایانه‌ای، http://rc.majlis.ir/fa/law/show/100746.
  6. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی (1385). آیین نامه ساماندهی فعالیت پایگاههای اطلاع رسانی (سایت‌های) اینترنتی ایرانی، . http://rc.majlis.ir/fa/law/show/127276
  7. مرکز ملی فضای مجازی (1397). انحصار تلگرام شکسته شده است، . http://majazi.ir/news/8467
  8. Barnes, Richard; Kolkman, Olaf; Alissa, Cooper; Nordmark, Erik and Dave Thaler (2016). Technical Considerations for Internet Service Blocking and Filtering, https://tools.ietf.org/html/rfc7754.
  9. Internet Society (2017). An Overview of Internet Content Blocking, https://www.internetsociety.org/resources/doc/2017/internet-content-blocking.
  10. OpenNet Initiative (2018). About Filtering,
    https://opennet.net/about-filtering.
  11. Puder, George; Kamisugi, Todd (2012). System and method for filtering internet content & blocking undesired websites by secure network appliance, Google Patents.
  12. Saribekyan, Hayk; Margvelashvili, Akaki (2017). Security Analysis of Telegram,
    1. https://courses.csail.mit.edu/6.857/2017/project/19.pdf
  13. Zittrain, Jonathan; Benjamin, Edelman (2005).Internet Filtering Worldwide, http://cyber.harvard.edu/filtering