Designing of policy-making model for the development of non-oil exports in free zones

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student of Policy-making, Alborz Campus University of Tehran

2 Assistant Professor of Economics, University of Tehran

3 Professor of Management, Shahid Beheshti University of Tehran

4 Professor of Management, University of Tehran.

Abstract

Since the Free Zones of Iran have distanced themselves from their goals and become an import platform, this study was conducted with the aim of designing a policy-making model for the development of non-oil exports in the Free Zones and laying the railways towards the realization of export goals.
This research is practical from the point of view of purpose, but in terms of method, it is considered as exploratory research.  and has been done with a qualitative approach based on Grounded Theory and in three stages of open, axial, and selective coding and has 402 primary codes, 63 subcategories And 18 main categories. Based on the final results, Causal Factors (factors that inhibit production, barriers to policy-making, barriers to the implementation of laws and policies and export barriers at the enterprise level) affect the development of non-oil exports in Free Zones, as well as Underlying Factors (contexts and requirement of Free Zones, economic structure, cultural structure and capabilities and advantages of Free zones) and Intervening Factors (pressure and interest factors, corruption and profit-seeking) affect strategic factors, and finally, Strategic Factors (improving the decision-making process, improving the structure of the Supreme Council of Free zones , following National patterns of Export development, production prosperity policies, Export development policies, improving marketing factors and Improving management productivity) will turn Free Zones into the country's export platform and development engine, as well as achieve the goals of Free Zones.
 

Keywords


  1. حمیدی زاده، محمد رضا و زرگران یزد، مریم (1395). راهبرهای ورود و حفظ بازار‌های منطقه ای و جهانی، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
  2. خورشیدی، غلامحسین. حاجی پور، بهمن. عزیزی، شهریار و حنظل عیدانی، حمید (1395). طراحی و تبیین الگوی توسعه صادرات در مناطق آزاد تجاری ایران، کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم، شیراز، پژوهش شرکت ایده بازار صنعت سبز.
  3. خوش­چهره، محمد.ایروانی، محمد­جواد.حسینی، سید شمس­الدین و علوی، حمید(1398).ارائه الگوی راهبردی تولید ملی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی،سال سوم، شماره 11، صص325-372.
  4. فراستخواه، مسعود (1395)، روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه بر پایه، تهران، انتشارات آگاه ، چاپ دوم.
  5. کامران، حسن (1381)، علل توسعه‌نیافتگی مناطق آزاد ایران، تحقیقات جغرافیایی، دوره 17، شماره 3-2 (پیاپی)، صص 42-32.
  6. گریفین، کیت (1394)، راهبردهای توسعه اقتصادی، چاپ پنجم، ترجمه: حسین راغفر و محمدحسین هاشمی، تهران نشر نی.
  7. محمدی، مقداد و احمدی، علی محمد و غفاری، حسن محمد (1389). ارزیابی اثر اعتبارات بانکی و نرخ حقیقی ارز بر رشد صادرات محصولات کشاورزی (۱۳۶۳-1385)، اقتصادکشاورزی و توسعه، سال 19، شماره ۷۳، صص ۶۰-۹۰.
  8. منوریان، عباس. مقیمی، سیدمحمد. موحدی، محمود و حسین‌زاده، ماشاا... (1391). طراحی الگوی خط مشی‌گذاری توسعه صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط با استفاده از راهبرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، مدیریت دولتی، دوره 4، شماره 3، صص 144-123.
  9. میرقربانی‌گنجی، سیدموسی (1392). بررسی موانع توسعه صادرات غیرنفتی و شناسایی عوامل تقویت‌کننده صادرات، مدیریت صنعت هوشمند، سال شانزدوهم، شماره 10/ پیاپی 151، صص 29-23.
  10. ولی‌زاده‌اوغانی، اکبر و تقی‌زاده‌اصل، هاجر (1395)، اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر توسعه سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد تجاری ارس با بکارگیری تکنیک TOPSIS"، فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش، دوره 1، شماره 4، صص 64-53.
  11. Albaum, G., & Duerr, E. (2008). International marketing and export management. Pearson Education.
  12. Alvarez, R., & López, R. A. (2008). Entry and exit in international markets: Evidence from Chilean data. Review of International Economics, 16(4), 692-708.
  13. Birks, M, Mills, J.(2015). Grounded theory: a practical guide. 2nd ed.London: SAGE.
  14. Francios. (2019).special economic zones:Methodological issues and definition ,transnational corporation ,26(2).
  15. Buckley, P., (1990), Problems and development in the coretheory of international business, Journal of International Business Studies, Fourth Quarter, pp. 567-664.
  16. Charmaz, K.(2006). constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  17. Das, B., Shil, N. C., & Pramanik, A. K. (2007). Strengthening SMEs to make export competitive.
  18. Das, P. (2016). Roadmap for Development of Micro, Small and Medium Enterprises (MSME) in Odisha. Vilakshan: The XIMB Journal of Management, 13(2).
  19. Ghingold, Marry, Bruce, Johnson;(1993). "Intrafirm Technical Knowledge and Competitive Advantage: A Framework for Superior Market Driven Performance", Journal of Business and Industrial Marketing, Vol.13, No. 1, .
  20. Griffith, D. A., & Czinkota, M. R. (2012). Release the constraints: Solving the problems of export financing in troublesome times. Business Horizons, 55(3), 251-260.
  21. Kliment Naydenov(2018)THE ROLE OF FREE ECONOMIC ZONES FOR THE DEVELOPMENT OF THEREGIONAL ECONOMY,Conference Paper ,DOI: 10.5593/sgemsocial2018/5.2/S20.069.
  22. LLO (2003), Governing Body, Committee on Employment and Social Policy, Employment and Social Policy in Respect of Export Processing Zones, P. l. (GB.286/ Eps/3/ March).
  23. -Mills J, Birks M.(2020). Qualitative methodology: a practical guide. London: SAGE Publications Ltd.
  24. Morell, J, A. (2018). Systematic iteration between model and methodology: A proposed approach to evaluatingunintended consequences. Evaluation and Program Planning Vol.68.                                                                                                                                                                           
  25. Morgan, M.E., Katsikeas, C.S., (1997), Obstacles to exportinitiation and expansion, Omega, Vol 25, No. 6, pp. 677-90.
  26. (2009). Top Barriers and Drivers to SME Internationalisation. Report by the OECD Working Group Party on SMEs and Entrepreneurship, Paris: OECD.
  27. Porto, G. G. (2005). Informal export barriers and poverty. Journal of international Economics, 66(2), 447-470.
  28. Shaw, V., Darroch, J., (2004), Barriers tointernationalization: a study entrepreneurial newventures in New Zealand, Journal of International Entrepreneurship, Vol 2. No, 4.
  29. Strauss, A. and Corbin (1990),”Grounded Theory Research: procedures, canons and evaluative criteria”, Qualitative sociology, VOL.13, NO 1.
  30. Tesfom, G.,(2006), A classification of export marketingproblems of small and medium sized manufacturing firmsin developing countries, International Journal of Emerging Markets, Vol. 1, No. 3, pp. 262-281.
  31. (2004). Promoting the Export Competitiveness of SMEs,Commission on Enterprise, Business Facilitation and DevelopmentExpert Meeting on Promoting the Export Competitiveness of SMEs, Geneva, 8–10 December.
  32. (2019). World Investment Report 2019: Special economic zones. New York and Geneva: United Nations, pp. 126-206.
  33. ,(2003), Development of clusters and Networks ofSMEs: The UNIDO programmer a guide to exportconsortia, United Nations Industrial Development Organization, Vienna.
  34. World Bank group. (2017) special economic zones.
  35. World Free Zones Organization. (2021).