A Study of Arabic Language Teaching Policies in the Islamic Republic of Iran

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor of arabic language and literature Sayyed Jamaleddin Asadabadi University of

Abstract

Language plays a prominent role in shaping the structure of human thought, so that it can be said that man's worldview is determined by his linguistic development. Therefore, language teaching policies also play an important role in the development of communities. With the emphasis on the field of Arabic language, this study intends to examine the harms of teaching Arabic language in the country and the country's policies in this field in the hierarchy of the country's policy system including general policies, approvals of the Supreme Council of the Cultural Revolution, laws of the Islamic Consultative Assembly, approvals Recognize and critique the Higher Education Council and the approvals of the Cabinet and executive bodies.

Keywords


آزادی‌کناری، شعبان. (1376). «ملاحظاتی در باب زبان با نگاهی به آموزش زبان فارسی به خارجیان. نامةپارسی. ش 7. صص 125ـ258.
آذرشب، محمدعلی و همایونی، سعید. 1394. واکاوی فرهنگ و نقش آن در سیاست‌گذاری‌های/ برنامه‌ریزی‌های آموزش زبان (مطالعة موردی: آموزش زبان عربی در ایران). علم زبان. دوره 3. شماره 5
باقری، علی قربان و فکری، مسعود. 1399. چالش‌های آموزش ترجمۀ عربی- فارسی در دانشگاه‌های ایران از نگاه استادان این حوزه. دوفصلنامه پژوهشهای ترجمه عربی در زبان و ادبیات. دوره 10. شماره 23
بیات، محمد مراد: 1383 مجموعه مقالات جهانی شدن: جهانی شدن و ضرورت تعامل و گفتگوی فرهنگی، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
تیموری، سعید. 1392. ارزیابی دیدگاه مدیران و کارشناسان مرکز ملّی جهانی شدن پیرامون چالش‌های آموزشی- فرهنگی فراروی آموزش و پرورش در عرصه جهانی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. دوره 4، شماره 11
حقانی، نادر. 1390. آموزش زبان در بستر مجازی. تهران: مؤسسة انتشارات امیرکبیر.
سازمان پژوهشها و برنامه ریزی آموزشی. 1399. چرا زبان عربی کامل‌ترین زبان است؟
شورای عالی انقلاب فرهنگی. 1376. مصوبه جایگاه، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای عالی انقلاب فرهنگی. 1389. نقشه جامع علمی کشور
شورای عالی انقلاب فرهنگی. 1390. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
عموری، نعیم و خرم آبادی، فریده. 1399. ناکارآمدی آموزش زبان عربی در هنرستان‌های فنی‌حرفه‌ای و چالش‌های یادگیری آن. مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی. شماره 55
غلامی، علی و بهادری جهرمی، علی. 1392. مفهوم، ماهیت و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام. دانش حقوق عمومی. دوره 2 شماره 3.
کِرامش، کلر. (1390). زبان و فرهنگ. ترجمة فریبا غضنفری، راحله قاسمی و پدرام لعل‌بخش. تهران: انتشارات امیرکبیر.
کعبی. عباس. 1394. تحلیل مبانی اصل شانزدهم قانون اساسی. گزارش پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان
کمرئی. علیرضا. 1398. نباید آموزش زبانهای خارجی از نظام آموزشی رسمی پاک شود. قدس آنلاین. 21 مهر
مجلس شورای اسلامی. 1381. قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش
محمدی رکعتی، دانش. 1395. مبانی رویکردی در تألیف کتاب دانشگاهی «مکالمة زبان عربی» بر اساس اصول آموزش زبان خارجی. دوفصلنامه پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. دوره 20. شماره 38
مرکز پژوهشهای مجلس. 1398. رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور.
مرکز پژوهشهای مجلس.1399. چالشها و راهکارهای آموزش زبان عربی در مدارس. کد موضوعی 270
ویکتور. 1387. زبان عربی در ایران گذشته، حال و آینده. نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی. دوره 2. شماره 6
یونسکو.  1379. آموزش وپرورش برای قرن 21، ملبورن، گروه مترجمان، تک نگاشت 27
Baldauf Jr, R.B. (2008). Rearticulating the Case for Micro Language Planning in a Language Ecology Context. In A. Liddicoat & R.B. Baldauf Jr. (Eds.),  Language Planning and Policy:  anguage Planning in Local Contexts (pp. 18- 41). Oxford, UK: Multilingual Matters
Eurydice (2001), “Foreign language teaching in schools in Europe”, Eurydice European unit, Belgium.
Shohamy, E. (2006). Language policy: Hidden agendas and new approaches New York and London: Routledge.