Functions of Educational Policymaking in Education System

Document Type : Research Article

Author

Assistant Professor; Department of Social Sciences, Nasibeh Campus (Tehran), Farhangian University

Abstract

The purpose of this study is to investigate and analyze the functions of educational policy in the education system. The main question is, what are the functions of the educational policy-making process in achieving the goals of the education system? For this purpose, data were collected and explored through exploratory and multidisciplinary approaches. Then the obtained information about educational policy functions was classified and analyzed in four themes and twelve categories. Based on the research findings, educational policy-making process through four functional categories of “development of civic norms”, “construction of intangible capital”, “internalization of political socialization” and “environmental protection training” affects the efficiency and effectiveness of the education system to achieve four goals: establishment of a democratic society, realization of national growth, development of good citizenship and achievement of sustainable development. The information required in this research are gathered in a library and documentary method.

Keywords


1- ایران‌منش،محمدرضا (1394) مفهوم شهروندی: مفاهیم، مولفه‌ها، اصول، زمینه‌ها و الگوها، تهران: نگاه معاصر، چاپ اول.
2- برلین، آیزیا (1392) چهار مقاله درباره­ی آزادی، ترجمه­ی محمدعلی موحد، تهران: خوارزمی، چاپ سوم.
3- پاتنام، رابرت دی. (1392) دموکراسی و سنت­های مدنی: سرمایه­ی اجتماعی و سنت­های مدنی در ایتالیای مدرن، ترجمه­ی محمدتقی دلفروز، تهران: جامعه­شناسان، چاپ اول.
4- پریشانی، ندا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ شریفیان، فریدون و مهرداد فرهادیان (1397) «نحوه­ی گنجاندن آموزش محیط زیست در کتاب­های درسی دوره­ی متوسطه­ی ایران و اولویت­بندی عناوین مغفول»،  فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه­ی پایدار، سال هفتم، شماره اول، صص 9-18.
5- پوت،آلن د. و فرد اسپرینگر. (1388) روش­های پژوهش برای سیاستگذاری اجتماعی: مفاهیم، روش­ها و کاربردها، ترجمه­ رضا فاضل، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
6- جاویدی کلاته، طاهره؛ مهرمحمدی، محمود (1385) رویکردی تطبیقی به دلالت­های تربیتی نظریه­های دموکراسی، فصلنامه­ی مطالعات اسلامی، پیوست شماره­ی 71. ص 9 تا 63.
7- راولز، جان (1394) عدالت به مثابه­ی انصاف، ترجمه­ی عرفان ثابتی، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ پنجم.
8- رهادوست، بهار (1387) «پدیدارشناسی: سواد زیست محیطی»، فصلنامه­ی زیباشناخت. شماره 18. صص 109- 124.
9- ریتزر، جورج (1393) نظریه جامعه­شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی، چاپ نوزدهم.
10- زاهدی، شمس­السادات (1393) توسعه­ی پایدار، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، چاپ هشتم.
11- سرکار آرانی، محمدرضا (1382) اصلاحات آموزشی و مدرن­سازی: با تأکید بر مطالعه­ی تطبیقی آموزش و پرورش ایران و ژاپن، تهران: روزنگار، چاپ اول.
12- شجاعی­باغینی، محمدمهدی؛ و دیگران (1387) مبانی مفهومی سرمایه­ی اجتماعی، تهران: پژوهشکده­ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، چاپ اول.
13- شریعتمداری، علی (1387) اصول و فلسفه­ی آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر، چاپ سی و پنجم.
14- شعاری­نژاد، علی­اکبر (1394) فلسفه­ی آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر، چاپ پانزدهم.
15- شکوهی، غلامحسین (1385) مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد: شرکت به­نشر، چاپ بیست و سوم.
16- عظیمی­آرانی، حسین (1384) کارکردهای نظام سیاسی در فرایند توسعه، تهران: جهاد دانشگاهی دانشکده­ی اقتصاد دانشگاه تهران، چاپ اول.
17- فالکس، کیث (1390) شهروندی، ترجمه­ی محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر، چاپ دوم.
18- فوکویاما، فرانسیس و دیگران (1389)، سرمایه­ی اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه، (به کوشش کیان تاجبخش)، ترجمه­ی افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: نشر شیرازه، چاپ سوم.
19- فوکویاما، فرانسیس (1397)، نظم و زوال سیاسی، ترجمه­ی رحمن قهرمانپور، تهران: روزنه، چاپ دوم.
20- کریمی، داریوش و اشرف­السادات عنایتی (1391) «آموزش برای توسعه­ی پایدار، مدرسه­ی پایدار»،  فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه­ی پایدار، سال اول، شماره اول، صص 59-74.
21- گوتک، جرالد ال. (1387) مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمه­ی محمدجعفر پاک­سرشت، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، چاپ هفتم.
22- گیدنز، آنتونی (1393) جامعه‌شناسی، ترجمه‌ی منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، چاپ بیست­ونهم.
23- لیپست، سیمور مارتین (1387) دایره­المعارف دموکراسی، ترجمه­ی کامران فانی و نورالله مرادی ، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، چاپ سوم.
24- میل، جان استوارت (1395) رساله درباره­ی آزادی، ترجمه­ی جواد شیخ­الاسلامی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ ششم.
25- مونی، انابله و دیگران (1394) دانشنامه‌ی جهانی شدن، ترجمه­ی علیرضا طیب، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.
26- نیلی، مسعود؛ و دیگران (1393) دولت و رشد اقتصادی در ایران، تهران: نشر نی، چاپ چهارم.
27- Bell, L., & Stevenson, H. (2006). Education policy: Process, themes and impact. Routledge
28- Connelly, James, Graham Smith, David Benson, and Clare Saunders (2012). Politics and the environment: from theory to practice, 3rd edn. New York: Routledge.
29- Dewey, John (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education, New York: Macmillan.