Pattern of Network Resource Management in Network Governance of the Ministry of Health and Medical Education

Document Type : Original Article

Authors

1 Public administration organizational behavior kharzami university 0f teheran

2 Human resources management kharazmi university tehran

3 Public administration shahid sattari university tehran

4 Human resourcess managment, kharazmi university- tehran

Abstract

Network management is one of the elements to consider in network governance.Given the importance of network governance in facilitating and accelerating the functions of government agencies, including the health sector administrator, this study seeks to design a network resource management model in the Ministry of Health and Medical Education.The present study is a qualitative .Semi-structured interviews were conducted with exploratory orientation with 14 experts from the Ministry of Health and Medical Education. These were selected by purposive non-random sampling.Results: After six stages of content analysis, 67 organizer themes and 5 basic themes (competencies of 17 themes, 9 themes network resources, 12 themes network resources, 11 themes network information resources, 18 themes coordination and network decision making) Finally, a network resource management model was designed.Conclusion: This model, while paying more attention to health policy makers and planners, can be used as a tool for human resource policy making.

Keywords


1- ایمانی نسب، محمد حسن، سیدین، سید حسام، مجدزاده، سیدرضا، یزدی‌زاده، بهاره و صالحی، مسعود(1394). مجله مدیریت سلامت، جلد هجدهم، شماره شصت، صص 105-117.
2- باصری، آمنه ( 1393). بررسی حکمرانی خوب سیستم سلامت در کشورهای عضو همکاری توسعه اقتصادی، پایان نامه کارشاسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران.
3- بیگلر، محمود،  باستانی، پیوند، و وطن خواه، سودابه( 1392). چالش‌های تولیت در نظام آموزش پزشکی کشور: رویکرد کیفی، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، 7 (4) : 311-299.
4- دانائی فرد، حسن( 1391). مدیریت دولتی شبکه‌ای در ایران، خردمایه نظری-عملی و استلزامات، پژوهش ‌ای مدیریت در ایران، دوره هفدهم، شماره دوم، صص 69-104.
5- دماری، بهزاد، وثوق مقدم، عباس، فتحی، محمد و کاظمی، علیرضا( 1392). باز طراحی نظام برنامه‌ریزی عملیاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پایش، 13 (1 ) : 21-32.
6- جباری بیرامی، حسین، طبیبی، سید جمال‌الدین، دلگشایی، بهرام، محمودی، محمود و بخشیان، فریبا(1386). مجله مدیریت سلامت،  جلد دهم، شماره بیست و هفتم، صص 30-40.
7- حاجت پور، سارا، دانش فرد، کرم الله، امیرنژاد، قنبر و تابان، محمد(1396). ارائه مدلی برای ارزیابی خط‌مشی‌های عمومی (پس از اجرا) با رویکرد حکمرانی شبکه (موردمطالعه: سازمان تأمین اجتماعی)، خط‌مشی گذاری عمومی در مدیریت، دوره هشتم، شماره چهارم، صص 13-25.
8- خواجه نائینی، علی(1393). درآمدی بر مفهوم حاکمیت شبکه‌ای ؛ مطلوبیت‌ها و چالش‌ها، فصلنامه رهیافت‌های سیاسی و بین‌المللی، سال ششم شماره سی و نه، صص 129-155.
9- خورشیدی، عباس(1394). شما از کدامین هستید؟ تئوری‌های مدیریت و رهبری، رشد مدیریت مدرسه، دوره سیزدهم، شماره هشتم، صص 8-10.
10- سلام زاده، یاشار(1394). طراحی و تبیین مدل سازمان شبکه‌ای( مورد مطالعه؛ شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران)، رساله دکتری، دانشگاه پیام نور، تهران.   
11- رشیدی، مصطفی و ردادی، علی( 1387). مدل شبکه‌ای حاکمیت و داره: رویکردی جایگزین برای نظام تدوین برنامه‌های توسعه در ایران، فرایند مدیریت و توسعه، شماره هفتاد، صص 3-33.
12- زنگنه بایگی، مهدی، سیدین، سید حسام، رجبی فرد مزرعه نو، فاطمه و کوهساری خامنه، عباس(1394). تطابق اهداف ابتدایی و ساختار سازمانی فعلی در نظام ارائه مراقبت بهداشتی اولیه در ایران:  مطالعه‌ی مروری نظام‌مند، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، 9(5) : 458-446.
13- صباغ کرمانی، مجید و باسخا، مهدی(1388). نقش حکمرانی خوب در بهبود کارکرد هزینه‌های دولت: مطالعه موردی بخش بهداشت و آموزش کشورهای اسلامی. مجله تحقیقات اقتصادی، 86 : 130-109.
14- صدری زاده، بیژن(1386). ابعاد ساختاری و زمینه‌ای سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ایران در سطح محلی، مجله پزشکی هلال احمر ایران، 7 (1) : 90-79.
15- قوچانی خراسانی، محمد مهدی، حسین پور، داوود، محمود زاده، ابراهیم، الوانی، سید مهدی، و فیروزآبادی، سید ابوالحسن(1396). الگوی حکمرانی شبکه ای با تأکید بر توسعه فرآیندهای نوآوری باز در نهادهای پژوهشی امنیت سایبری، بهبود مدیریت، 11 (38): 33-56.
16- کاملی، محمد جواد، الوانی، سید مهدی، و صالحی صدقیانی، جمشید(1388). تاثیر ساختار ارتباطات سلسه‌مراتبی و شبکه‌ای بر عملکرد خط‌مشی گذاری سازمان‌ها (مطالعه در سازمان ناجا)، پژوهش‌های مدیریت انتظامی، 4 (2) : 176-162.
17- مرادیان، طاهره، فقیهی، ابوالحسن، و طبیبی، جمال‌الدین(1393). طراحی مدل حکمرانی بیمارستان‌های دولتی ایران، علوم مدیریت ایران، 8 (31): 86-61.
 
18- Assens, Ch., & Lemeur, A.(2016). Networks Governance, Partnership Management andCoalitions Federation, US,  Palgrave Macmillan
19- Agranoff, R. (2006). Inside collaborative networks: ten lessons for public management. Public Administration Review,66: 56-65.
20- Barbazza,E., & Tello, J.(2014). A review of health governance: Definitions, dimensions and tools to govern, Health Policy , 1–11.
21- Berthod, Grothe-Hammer, M. , Müller-Seitz , G. , Raab, J., & Sydow, J.(2016). From High-Reliability Organizations to High- Reliability Networks: The Dynamics of Network Governance in the Face of Emergency. Journal of Public Administration Research And Theory, 1–20.
22-  Boyatzis, R.E.(1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage Publications.
23- Barczak B. (2017) . Organizational Network Management System. In: Bilgin M., Danis H., Demir E., Can U. (eds) Country Experiences in Economic Development, Management and Entrepreneurship. Eurasian Studies in Business and Economics, 5. Springer, Cham.
24-  Burt, R.S. ( 2005). Brokerage and closure. An in troduction to social capital, Oxford, UK: Oxford University Press.
25- Capaldo , A.(2013). Network governance: A cross-level study of social mechanisms, knowledge benefits, and strategic outcomes in joint-design alliances. Industrial Marketing Management , http://dx.doi.org/10.1016/j.indmarman.2014.02.002.
26- Chen, B., Graddy, E. (2010). The ffectiveness of Nonprofit Lead-Organization Networks for Social Service Delivery. Nonprofit Management and Leadership, 20(4):405 - 422 
27- de Bruijne, M., van Eeten , M.J. , Roe, G., & Schulman, P.(2006). Assuring High Reliability of Service Provision in Critical Infrastructures. International Journal of Critical Infrastructures, 2, 2/3: 231–246.
28- Feeill, E., Fitzgerald, L.,Mcgivern,G., Dopson, S.(2011). Public policy networks and 'wicked problems': A nascent solution?,Public Administration, 89(2): 307-324.
29- Garicano, L., & Wu, Y.(2012). Knoledege, communication and organizational capabilities.Organizational cience, 23(5).
30- Goldsmith, S., & Eggers, W. D. (2004). Governing by Network, Washington, DC: Brookings.
31- Hansson, L., & Longva, F. (2014). Contracting accountability in network governance structures, Qualitative Research in Accounting & Management, 11 ( 2) : 92 – 110.
32- Hu, Si-Yan., & Chen, Shao-Dong (2015). Cultural beliefs, agency relationship, and network governance. Chinese Management Studies, 9 ( 2 ): 176 – 196.
33- Hung, C.L, Kuo , S.J. , & Dong, T.P.( 2013). The Relationship between teamcommunication, structure, and academic R&D performance: empiricalevidence of the national telecommunication program in Taiwan. R&D Manage, 43 (2): 121–135.
34- Junki, K. (2006). Networks, network governance, and networked networks, International Review of Public Administration, 11(1): 19-34.
35- Kelman, S., Hong.,S.,Turbitt,I.(2013). Are there managerial practices associated with the outcomes of an interagency service delivery collaboration? Evidence from British crime and disorder reduction partnerships, Journal of Public Administration And Theory,23(3),609-630.
36- Larsson, Oscar L. 2017a. “Meta-Governance and Collaborative Crisis Management: Competing Rationalities in the Management of the Swedish Security Communications System.” Risk, Hazards and Crisis in Public Policy (early view online).
37- Larsson, Oscar. 2015. The Governmentality of Meta-governance: Identifying Theoretical and Empirical Challenges of Network Governance in the Political Field of Security and Beyond. Uppsala: Uppsala University Press.
38- Lee , J.(2013). Exploring the role of knowledge networks in perceived e-government: A comparative case study of two local governments in Korea. The American Review of Public Administration, 43: 89-108.
39- Lester, W., & Reckhow, S. (2012). Network governance and regional equity: Shared agendas or problematic partners? Planning Theory, 12 (2).
40- Meanie,D.,Kyle,E., Zachary,W.,Jessica,M.,Rob, R & Jeffery, B.(2016). Software-Enabled Distributed Network Governance: The PopMedNet Experience, The journal  for electronic Health Data and Methods, 4(2): 1213.
41- Marafiotia,E. , Marianib,L., & Martinia,M.(2013). Exploring the Effect of Network Governance Models on Health-Care Systems Performance, International Journal of Public Administration, 37:13, 987-998.
42- Moynihan, Donald P.(2009). The Network Governance of Crisis Response: Case Studies of Incident Command Systems. Journal of Public Administration Research and Theory, 1-10.
43- Moretti, A. (2017). The network organization;A governance perspective on structure, Dynamics and performance, Palgrave Macmillan. ISBN 978-3-319-52093-3 (eBook).
44- Peak,  M.,  Burke,  R.,  Ryan,  S.,  Wratten,  K.,  Turnock,  R.,  and  Vellenoweth,  C.  (2005),
45- “Clinical  governance  –  the  turn of  continuous  improvement”,  Clinical  Governance:
46- An International Journal, Vol. 10 No. 2, pp. 98-105
47- Peak,  M.,  Burke,  R.,  Ryan,  S.,  Wratten,  K.,  Turnock,  R.,  and  Vellenoweth,  C.  (2005),
48- “Clinical  governance  –  the  turn of  continuous  improvement”,  Clinical  Governance:
49- An International Journal, Vol. 10 No. 2, pp. 98-105
50- eak,  M.,  Burke,  R.,  Ryan,  S.,  Wratten,  K.,  Turnock,  R.,  and  Vellenoweth,  C.  (2005),
51- “Clinical  governance  –  the  turn of  continuous  improvement”,  Clinical  Governance:
52- An International Journal, Vol. 10 No. 2, pp. 98-105.
53- Peak, M., Burk, R.,Ryan,S.,Wratten,K.,Turnock,R.,& Vellenowth,C.(2008). Clinical governance-the turn of continiuous improvement, Clinical Governance:An International Journal, 10(2): 98-105.
54- Pollitt ,C.(2009). Bureaucracies Remember, Post Bureaucratic Organizations Forget?. Public Administration, 87( 2).
55- Pinho, I., Pinho, C.(2014). Linking networks Governance and Knowledge management as support to Knowledege valorization, International Journal of knowledge Engineering and management, 3(6):31-45.
56- Provan, K.G., & Kenis , P.(2007). Modes of network governance: Structure, management, and effectiveness. Journal of Public Administration Research and Theory, 18:229–52.
57- Raeisi,  A., Dadashi,  Z.(2006).  Medical university hospital managers’ needs assessment about comprehensive planning process in hospital information system. Health Information Management,  3(1). 63-8
58- Roe, E., Schulman, P., van Eeten, M.J.G. & de Bruijne, M.(2005). High Reliability Bandwidth Management in Large Technical Systems. Journal of Public Administration Research and Theory, 15( 1): 263–280.
59- Schulman, P., Roe, E., van Eeten, M., & de Bruijne, M.(2004). High Reliability and the Management of Critical Infrastructures. Journal of Contingencies and Crisis Management, 12( 1): 14–28.
60- Sørensen, Eva., & Torfing, J.(2009). Making Governance Networks Effective And Democratic Through Metagovernance. Public Administration , 87( 2).
61- Slaughter, A. (2004). Sovereignty and power in a networked world order. Stanford Journal of International Law, 40:283–328.
62- The World Bank Group.(2007).  Islamic Republic of Iran health sector review, volume 1: Main report. Available at: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/7960. 2007.
63- Turrini , A., & Cristofoli , D. ( 2010). Francesca Frosini, and Greta Nasi. Networking literature about determinants of network effectiveness. Public Administration, 88:528–550.
64- Ulibarri, N., Scott, T.(2016). Linking Network Structure to Collaborative Governance, Journal of Public Administration Research and Theory, 27(1): 163–181
65- Wang, L., Yeung, J.H.Y, & Zhang, M. (2011). The impact of trust and contract on innovation performance: The moderating role of environmental uncertainty. International Journal of Production Economics, 134(1): 114–122.
66- Willem, A., & Gemmel, P.(2013). Do governance choices matter in health care networks?: an exploratory configuration study of health care networks, Health Services Research, 13:229.
67- Yoon, W., & Hyun, E.(2010). Economic, social and institutional conditions of network governance Network governance in East Asia, Management Decision, 48 ( 8): 1212-1229.
68- Zou, X., & Ingram, P.(2013). Bonds and boundaries: Network structure, organizational boundaries, and job performance. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 120(1): 98–109.