Exploring Future Scenarios of Electronic Banking in Iran

Document Type : Research Article

Authors

1 Assistant Professor Management khatam University

2 PhD Candidate Public Policy University of Tehran

Abstract

In recent years the tremendous effect of information technology (IT) in financial industry has transformed the industry into a new digital world. Specially, the banking industry, with diverse actors and a complex ecosystem is a subject of substantial changes resulting from new information technology trends. In this order, achieving more effective decisions confronting ambitious trends are critical to all whom tries to compete in or manage this ecosystem. So exploring the uncertainties and scenarios in electronic banking is one the most important challenges for researchers and practitioners in order to make more effective decisions in strategic planning, policy making, entrepreneurship works  and related subjects. This study tries to explore uncertainties, subsequent scenarios and related policies of electronic banking in Iran. 17 open interviews with the industry and academic experts were conducted and 9 uncertainties were identified of which 3 were selected. In the next step Through Global Business Network (GBN) method 6 scenarios were described and related policies presented.

Keywords


1- آماده، حمید، جعفرپور، محمود، (1388). بررسی موانع و راهکارهای توسعه‌ بانکداری الکترونیکی در بانک‌های خصوصی کشور، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 1(26).
2- احمدی، سید محمود، (1393)، نقشه راه بانک مرکزی، آدرس اینترنتی: http://www.cbi.ir/showitem/12792.aspx.
3- بازرگان هرندی، عباس، (1387)، روش تحقیق آمیخته: رویکردی برتر برای مطالعات مدیریت، دانش مدیریت، 21(81).
4- شایگانی، بیتا، داداشی، لیلا، (1394). بررسی اثر گسترش بانکداری الکترونیکی بر کاهش هزینه‌های بانک‌ها (منتخبی از بانک‌های خصوصی)، مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، 4(13).
5- شوارتز، پیتر، (1991)، هنر دورنگری: برنامه‌ریزی برای آینده در دنیای با عدم قطعیت، علیزاده، عزیز، تهران، مؤسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاعی، 1.
6- فیضی، کامران، صادقی، تورج، (1384)، عوامل و موانع مؤثر در ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران. فصلنامه مدیریت صنعتی، 3(8).
7- کرمانشاه، علی، (1395)، بازآفرینی نظام بانکی در نقشه راه 1400 بانک مرکزی، آدرس اینترنتی: http://www.cbi.ir/showitem/15546.aspx.
8- گودرزی، آتوسا، زبیدری، حیدر، (1387)، بررسی تأثیر گسترش بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانک­های تجاری ایران، پژوهش‌های اقتصادی ایران، 12(35).
9- مهرگان، محمد رضا، (1392)، پژوهش عملیاتی پیشرفته. تهران، کتاب دانشگاهی، 1.
10- ناظمی اشنی، امیر،  قدیری، روح اله، (1385)، آینده نگاری از مفهوم تا اجرا. تهران، مرکز صنایع نوین.
 
11- Bátiz-Lazo, Bernardo, and Douglas Wood, (2002), An historical appraisal of information technology in commercial banking, Electronic Markets, 12(3).
12- Dangolani, Saeid Khajeh, (2011), The Impact of information technology in banking system (A case study in Bank Keshavarzi IRAN), Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30.
13- Kitzinger, Jenny, (1995), Qualitative research: introducing focus groups, Bmj, 7000.
14- Koetter, Michael, and Felix Noth, (2013), IT use, productivity, and market power in banking, Journal of Financial Stability, 9(4).
15- Lai, Vincent S., and Honglei Li, (2005), Technology acceptance model for internet banking: an invariance analysis, Information & management, 42(2).
16- Lamberti, Hermann-Josef, and Matthias Büger, (2009), Lessons learned: 50 years of information technology in the banking industry–The example of Deutsche Bank AG, Business & Information Systems Engineering, 1(1).
17- Lincoln, Yvonna, S., & Guba, EG (1985). Naturalistic Inquiry.
18- Shu, Welsey, and Strassmann, Paul A. (2005). Does information technology provide banks with profit ? Information & Management, 42(5).
19- William, Fredric William, and Shrestha, Pritam K. (2003), Information technology and productivity : a comparison of Japanese and Asia-Pacific banks. Journal of High Technology Management Research, 14(2).