Pathology of Governance in Higher Education System in Iran

Authors

1 Faculty Member of National Research Institute for Science Policy (Nrisp) Tehran Iran

2 Ph.D in Educational Management Researcher of National Research Indtitute for Science Policy (Nrisp)

Abstract

The purpose of the present study is to investigate the pathology of governance and higher education policy in Iran. To achieve the objective of the case study, quantitative data were first collected and then quantitative data were collected and analyzed based on its findings. The findings indicated that there was a lack of vertical and horizontal segregation (including the lack of coordination of policy-making institutions, mismatches among different policy sectors), structural barriers to higher education policy (including institutional and structural weaknesses , Managerial and political instability, lack of key indicators in assessing the performance of policy makers of science, the lack of a central and accountable system in the country's higher education system), the confrontation between internal and external governance (including the lack of attention to the use of policy science, the lack of alignment of organizations and interest groups in Higher education policy, misunderstandings in the study of university missions and student management The lack of databases (including the lack of monitoring of all approvals, the weakness of information networking and discourse, and the lack of verification of the policy reporting function report) are damages that have hampered higher education governance. Other results of the study also indicated that the "database missing" index with a path coefficient of 0.332 in terms of impact in the first place and the index of "conflict between internal and external governance" with a path coefficient of 249/0 ranked fourth in influencing the pathology of governance and Higher education policy.

Keywords


1- احمدی رضائی، حسین؛ مالکی، فائزه سادات.1394. سیاستگذاری در آموزش عالی با رویکرد حکمرانی(خوب)، تهران انتشارات مشکوه دانش.
2- افخمی روحانی، حسین؛ رحمان سرشت، حسین؛ مرجانی، شهره.1393. حکمرانی دانشگاهی و ارزیابی پرتال­ها و وب­گاه­ها، نامه آموزش عالی، 7(28)، 96-75.
3- بازرگان، عباس.1394. استانداردهای آموزش عالی: از آرمان تا واقعیت، فصلنامه آموزش عالی، دوره جدید، سال هشتم، شماره30، 23-11.
4- تبریزی، منصوره. 1391. تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی، فصلنامه علوم اجتماعی شماره 64، 138 – 106.
5- رشید حاجی خواجه­لو، صالح؛ یوسفی، هادی.1394. بررسی موانع تعامل شورای عالی انقلاب فرهنگی با دستگاه­های حاکمیتی و نهادهای کشوری و لشکری.
6- روشن، احمدرضا؛ متوسلی، محمود.1397. الکوی ذینفع مداری مبتنی بر حکمرانی خوب برای ارتقاء کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 12(41)، 100-81.
7- سند نقشه جامع علمی کشور .1390.  مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
8- طریفی حسینی، حمید­.1391. بررسی تطبیقی و تحلیلی سیر تاریخی آموزش‌عالی ایران با تأکید بر تحولات اجتماعی. اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مؤثر بر آن در سه دوره قاجار. پهلوی و انقلاب اسلامی.
9- عنایتی، ترانه؛ عالی پور، علیرضا.1393. پیشنهاد مدل مراکز رشد زایشی علوم انسانی دانشگاهی حرکت به سمت دانشگاه­های نسل چهارم. فصلنامه رشد فناوری. سال دهم. شماره 39. 28-20.
10- فتح­الهی، احمد؛ یمنی، محمد؛ صباغیان، زهرا؛ فراستخواه، مقصود؛ قاضی طبابائی، محمود.1393­. تحلیل محتوایی برنامه­های پنج گانه توسعه ایران با توجه به مقوله­های الگوهای حکمرانی آموزش عالی، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. شماره چهارم. صص 82-47.
11- قدیمی، اسماعیل.1392. آسیب­های آموزش عالی در ایران. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 69. صص39-19.
12- کلانتری، خلیل .1388. کتاب‌های پردازش و تحلیل داده­ها در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی، تهران: انتشارات فرهنگ سبز.
13- رزاق مرندی ، هادی. 1393. استقلال نهادی اثربخش دانشگاه­های دولتی ایران: ضرورت پویایی در فضای جهانی شده، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 20(4)، 28-1.
14- مهدیون، روح­الله، قهرمانی، محمد، فراستخواه، مقصود، و محمود ابوالقاسمی. 1390. کیفیت یادگیری در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاهی: مطالعه­ای کیفی، نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه. سال 45. شماره 58. صص 100-77.
15- میدری، احمد؛ خیرخواهان، جعفر.1383. حکمرانی خوب: بنیاد توسعه. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. دفتر بررسی های اقتصادی.
16- یزدانی زازرانی، محمدرضا. 1391. بررسی رابطه مفهومی و تاثیر حکمرانی بر سیاست­گذاری عمومی، پژوهش­های روابط بین‌الملل،1(4).
17- قورچیان، نادر قلی؛ احمدی رضائی، حسین(1393).  حکمرانی دانشگاه های تراز جهانی ضروت یا نیاز، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، 25(1)، 34-23.
18- Chan, S. J., & Yang, C. Y. (2017). Governance styles in Taiwanese universities: Features and effects. International Journal of Educational Development.‏
19- Chou, M.H., Jungblut, J., Ravinet, P. and Vukasovic, M., 2017. Higher education governance and policy: an introduction to multi-issue, multi-level and multi-actor dynamics.
20- Creswell J. w. ­2012 . Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (Fourth edition). Pearson. Boston.
21-  Creswell J. w.­2009­. Research Design: Qualitative, Quantitative & mixed method approaches (Second edition).Sage publications London: New Delhi.
22- Dill, D. D. (2017, July). Academic Governance: A US Perspective on External, Internal, and Collegial Models. In Sendai: JAHER Annual Conference Symposium.
23- Donoghue, T, O and Punch, K. .2003.Qualitative educational research in action. Simultaneously published in the USA and Canada: RoutledgeFalmer. 
24- Hatch, J. A. .2002. Doing qualitative research in education settings. Stat university of New York at Albany.
25- Hénard, F., & Mitterle, A.2010. Governance and quality guidelines in Higher Education. A review of governance arrangements and quality assurance. Berlim: OECD.
26- Kennedy, K. J. (2003). Higher education governance as a key policy issue in the 21 st century. Educational research for policy and practice, 2(1), 55-70.
27- Meehan, E. M. 2003 . From Government to Governance, Civic Participation and'new Politics': The Context of Potential Opportunities for the Better Representation of Women. Centre for Advancement of Women in Politics, Queen's University Belfast.
28- Olcay, G. A., & Bulu, M. 2017. Is measuring the knowledge creation of universities possible?: A review of university rankings. Technological Forecasting and Social Change, 123, pp 153-160.
29- Vesamavibool, S., Urwongse, S., Hanpanich, B., Thongnoum, D., & Watcharin, K. .2015. The Comparative Study of Professional Standards for Thai Teachers and for Asean Teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191,pp 2280-2284.
30- Yáñez, S., Uruburu, Á., Moreno, A., & Lumbreras, J. (2019). The sustainability report as an essential tool for the holistic and strategic vision of higher education institutions. Journal of Cleaner Production, 207, 57-66.‏
31- Zaman, K. .2015. Quality guidelines for good governance in higher education across the globe. Pacific Science Review B: Humanities and Social Sciences, 1(1),pp 1-7.