Exploring the Knowledge Mechanisms of Improving Quality of Public Policies in Iran: a Mixed - Method Research

Document Type : Research Article

Authors

1 Prof. of public Adminstration, University of Tarbiat Modares

2 M.S in public Adminstration,University of Tarbiat Modares

3 Assosiate Prof. of public Adminstration, Persian Gulf University

Abstract

improving the quality of public policies, is including concerns and challenges Underhand public different areas all political systems.This quality does not improving in a vacuum, but requires different solutions and mechanisms.The goal of this research is identifying and Exploring knowledge mechanisms to improve the quality of public policies in Iran. Research Carried out in two step. In the first step (qualitative) The identifying mechanisms and in second step the rankings mechanisms, descriptive hypotheses was exposed examing about mechanisms.The results show that the knowledge mechanisms to improve public policies in order of importance are: the application of knowledge of public policy making in system of the public policy making of country, dissemination of knowledge of public policy making in the country and shaping Forming foundations of the local philosophic and theoretic of public policy making.

Keywords


الف) فارسی
1-     ابراهیمی، سید عباس؛ دانایی‌فرد، حسن؛ آذر، عادل؛ فروزنده، دهکردی. (1393)، طراحی مدل خط‌‌مشی‌گذاری مبتنی بر شواهد در نظام سلامت ایران (پژوهشی کیفی)، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال هفتم، ش 24، ص 5-24.
2-       احمدی، هانیه. (1390)، فهم دلایل عدم انسجام (ناهمسویی) خط‌‌مشی‌های عمومی در ایران: روش دلفی، (کارشناسی ارشد)، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
3-       استراوس، آنسلم و جولیت کوربین. (1385)، اصول روش پژوهش کیفی، نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمه بیوک محمدی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
4-       بزرگی، میترا. (1389)، تجزیه‌ و تحلیل خط‌‌مشی عمومی در سازمان، قابل دسترس در سایت علمی پژوهشی http://www. shahrashub. com/db/t3policy. htm.
5-       دانایی‌فرد، حسن؛ حسینی، سید یعقوب؛ فانی، علی اصغر. (1392)، ظرفیت خط‌‌مشی‌گذاری عمومی: کلید توسعه‌یافتگی ملی، تهران، صفار.
6-       دانایی‌فرد، حسن. (1391)، ردای خدمت یا خلعت قدرت؟ چالش‌های فراروی فرآیند سیاستگذاری ملی، ماهنامه فرهنگی تحلیلی سوره اندیشه، ش 8، ص 60-61.
7-       دانایی‌فرد، حسن. (1386)، هم‌سازی شیوه‌های کمی و کیفی در پژوهش‌های سازمانی: تأملی بر استراتژی پژوهش ترکیبی، فصلنامه حوزه و دانشگاه (روش‌شناسی علوم انسانی)، ش 13(53)، ص 63-35.
8-       دانایی‌فرد، حسن. (1388)، تحلیلی بر موانع تولید دانش در علوم انسانی: رهنمودهایی بر بهبودی ظرفیت سیاست ملی علم ایران، فصلنامه سیاست علم و فناوری، ش 1، ص 16-1.
9-       دانایی‌فرد، حسن؛ کرد نائیج، اسدالله؛ لاجوردی، سمانه. (1390)، بهبودی ظرفیت خط‌‌مشی‌گذاری کشور: گونه‌شناسی نقش کانون‌های تفکر، مدیریت دولتی، دوره سوم ش 6، ص 78-55.
10-     دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل. (1391)، روش‌شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع (چاپ ششم)، تهرا،: انتشارات صفار - اشراقی.
11-     دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سیدمهدی؛ آذر، عادل. (1391)، روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع (چاپ اول)، تهرا،: انتشارات صفار- اشراقی.
12-     دانایی‌فرد، حسن؛ ثقفی، عمادالدین؛ مشبکی، اصغر. (1389)، اجرای خط‌‌مشی عمومی: بررسی نقش عقلانیت در مرحله تدوین خط‌‌مشی، پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 14، ش 4، ص 79-15.
13-     رز، ریچارد. (1390)، بادگیری در پرتو سیاست‌های عمومی تطبیقی: رهنمودی کاربردی، ترجمه حسن دانایی‌فرد؛ منصور خیرگو، تهران، انتشارات امام صادق (ع).
14-     قریب، حسین. (1390)، بررسی کارکردهای انواع عقل در سیاستگذاری عمومی جمهوری اسلامی ایران، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
15-     کرسول، جان. (1391)،  طرح پژوهش (رویکردهای کمی، کیفی و شیوه ترکیبی)، ترجمه حسن دانایی‌فرد؛ علی صالحی، چاپ اول، تهرا،: مؤسسه کتاب مهربان نشر.
16-   کرسول، جان. (1391)، پویش کیفی و طرح پژوهش؛ انتخاب از میان پنج رویکرد (روایت‌پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده‌بنیاد، قوم‌نگاری و مطالعه موردی)، ترجمه ح. دانایی‌فرد؛ ح. کاظمی، چاپ اول، تهرا،: انتشارات صفار - اشراقی.
17-     کرسول، جان. (1392)، طرح پژوهش: رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی، ترجمه حسن دانایی‌فرد؛ علی صالحی، تهران، انتشارات صفار.
18-     محمدی فاتح، اصغر؛ شرفی نژاد، نورالدین؛ دهبان، اسماعیل. (1393)، روندهای جدید در مدیریت دانش سازمانی، تهران، نیاز دانش.
19-   مقدس پور، سعیده؛ دانایی‌فرد، حسن؛ کرد نائیج، اسد ا... (1391)، واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خط‌‌مشی‌های عمومی در ج. ا. ایران: مطالعه خط‌‌مشی‌های مالیاتی کشور، فصل‌نامه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11، ش  1، ص 68-33.
20-     مودب محمد صادق. (1384)، تحلیلی از نارسایی‌های خط‌‌مشی‌گذاری عمومی، مطالعات مدیریت، ش 47 ص 178-162.
21-     مومنی، مونا؛ فعال قیومی، ع. (1390)، تحلیل‌های آماری با استفاده از اس‌پی‌اس‌اس، چاپ پنجم، تهران، مؤلف.
22-   میر زمانی، اعظم؛ پورعزت، علی اصغر، امیری، مجتبی، دانایی‌فرد، حسن. (1392)، واکاوی دلایل بنیادین خط‌‌مشی‌گذاری عمومی در جامعه اسلامی ایران، پژوهش‌های مدیریت اسلامی، سال 21، ش 2، ص 56-37.
 
 
ب) انگلیسی
23- Anderson, J. E. (2011), Public Policymaking: An Introduction, Boston, MA: Cengage.
24- Bolong, L. (2003), Improving the quality of public policy-making in China: Problems and prospects. Public Administration Quarterly: 125-141.
25- Bullock, H., Mountford, J., & Stanley, R. (2001), Better policy-making. London: Cabinet Office.
26- Cloete, F., & De, C. C. (2011), Improving public policy: Theory, practice and results. Pretoria: Van Schaik Publishers.
27- Creswell, john. W. . (2005), educational research: planning, conducting and evaluating, quantitative qualitative research. Upper saddle river, N: pearson.
28- Deleon, P., & Steelman, T. A. (2001), Making public policy programs effective and relevant: The role of the policy sciences. Journal of Policy Analysis and Management, 20(1): 163-171.
29- Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. . (2007), The new public service: Serving, not steering. ME Sharpe.
30- Dror, Y. (1983), Public policy making reexamined. Transaction Publishers.
31- Fischer, Frank, and Gerald J. Miller, eds. . (2006), Handbook of public policy analysis: theory, politics, and methods. crc Press,.
32- Geurts, T. (2010), Public Policy making: The 21st Century Perspective.Beinformed., Wagenrustlaan, DL, Apeldoo, Netherland.
33- Glaser, G. Barney. (2002)." Conceptualization: On Theory And Theorizing Using Grounded Theory", International Journal Of QualitativeMethods.
34- Gore, A. (2000), Good public policy making: How Australia fares. Agenda.8(1): 33-46.
35- Hallsworth, M. (2011), Policy‐Making in the Real World. Political Insight, 2(1): 10-12.
36- Hallsworth, M., & Rutter, J. (2011), Making policy better. Institute for Government, available at www. Institute for government. org. uk/publications/28,2.
37- Hart, P, & Vromen, H. (2008), A New Era for Think Tanks in Public Policy? Internat i onal Trends, Australian Reali t i es. The Australian Journal of PublicAdministration. 67 (2): 135-148.
38- Kettunen P. (2008), The Innovative Comparison of Public Policies, Public Administration Review. Washington: 68(2).
39- Peters, B. G., & Pierre, J. (Eds.). (2006), Handbook of public policy. Sage.
40- Puhan, Tatj ana-Xenia. (2008), Balancing Expl orat i on and Expl oi tati on by Creat ing Organizat i onal Think Tanks, wi th a foreword by prof. Dr Jetta Frost, 1 st Edi ton, Gabler Verlag is part of the specialist publishing group Springer Sci ence, Business Media, www.gabler.de.
41- Robbinz Stephen P.& Mary coutler. (2012), Management.Prcetice- Hall.
42- Soroka, S., & Wlezien, C. (2010), Public opinion and public policy. The Oxford Handbook of Canadian Politics.
43- UK Government. (1999), Modernising Government,White Paper presented to Parliament by the Prime Minister and the Minister for the Cabinet Office by Command of Her Majesty, London, March.
44- Weitzman, B. C., Silver, D., & Brazill, C. (2006), Efforts to improve public policy and programs through data practice: experiences in 15 distressed American cities. Public Administration Review. 66(3): 386-399.