یادگیری سیاستی، مدل‌ها و ابزارها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار سیاستگذاری عمومی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

سؤال اصلی مرتبط با پژوهشهای «فرایند سیاستی» این است که «سیاست از کجا آمده است؟». در پاسخ به این سؤال، نظریه‌های مختلفی ذیل مطالعات سیاست عمومی پدید آمده است. یکی از این چارچوب‌ها، «یادگیری سیاستی» است. این پژوهش قصد دارد تا به بررسی مدلهای مختلف یادگیری سیاستی پرداخته و عوامل مؤثر در یادگیری سیاستی را شرح دهد. بر این اساس، ضمن برشمردن تعاریف مختلف، مدلهای مختلف یادگیری سیاستی که مبتنی بر نقش مؤلفه‌های فردی و جمعی و تأثیرات عوامل مختلف مانند ماهیت مسئله سیاستی، نوع بازیگران یادگیرنده و شناخت آنها از مسئله، نوع پردازش فردی، وجود اجتماعات حرفه‌ای و ... هستند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کلیدواژه‌ها


  1. Assche, Kristof Van, Beunen, Raoul, Verweij, Stefan, Evans, Joshua, Gruezmacher, Monica. 2022. Policy Learning
    and Adaptation in governance; a Coevolutionary Perspective. Administration & Society. 54(7)
  2. Begley, P., C. Bochel, H. Bochel, A. Defty, J. Gordon, K. Hinkkainen, B. Kisby, S. McKay, and S. Strange.
    Assessing policy success and failure: Targets, aims and processes. Policy Studies 40 (2): 188–204
  3. Bennett, C. J., & Howlett, M. (1992). The lessons of learning: Reconciling theories of policy learning and policy change. Policy Sciences, 25, 275–294
  4. Betsill, M. M., & Bulkeley, H. (2004). Transnational networks and global environmental governance: The cities for climate protection program. International Studies Quarterley, 48, 471–493
  5. Dunlop CA, Radaelli CM. 2013. Systematising policy learning: from monolith to dimensions. Polit Stud ;61:599–619.
  6. Dunlop, C. 2017. Policy learning and policy failure: Defnitions, dimensions and intersections. Policy and
    Politics 45 (1): 3–18.
  7. Dunlop, Claire A., Radaelli, Claudio M., Trein, Philipp . 2018. Learning in Public Policy: Analysis, Modes and Outcomes. International Series on Public Policy) 1st ed, Kindle
  8. Dunn, W. N. (2004). Public Policy Analysis: An Introduction. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall
  9. Gerlak, A. K., & Heikkila, T. (2011). Building a theory of learning in collaboratives: evidence from the everglades restoration program. Journal of Public Administration Research and Theory, 21, 619–644.
  10. Heikkila, T., & Gerlak, A. K. (2013). Building a conceptual approach to collective learning: Lessons for public policy Policy Studies Journal, 41, 484–512
  11. Heikkila, T., Gerlak, A. K., & Smith, B. (2024). Diagnosing individual barriers to collective learning: How governance contexts shape cognitive biases. Journal of Euro‑ pean Public Policy, 31(7), 2026–2049
  12. Jenkins-Smith, H. C. and P. A. Sabatier (1993). ‘The dynamics of policy-oriented Learning’ in Hank Jenkins-Smith and Paul A. Sabatier, eds., Policy Change and Learning: An Advocacy Coalition Approach, pp. 41–56.
  13. Kushnir, Iryna. 2019. Policy Learning in the Development of Bologna Study Cycles in Ukraine. Higher Education Policy. International Association of Universities
  14. Lee Taedong , de Meene Susan van. 2012. Who teaches and who learns? Policy learning through the C40 cities climate network. Policy Sci . 45:199–220
  15. Malmborg, Fredrik von. 2024. Policy learning for policy change on energy efficiency in European companies. Energy Efficiency .17:84
  16. Pahl-Wostl, Claudia. 2009. A conceptual framework for analysing adaptive capacity and multi-level learning processes in resource governance regimes. Global Environmental Change 19. 354–365
  17. Sabatier PA (1988) An advocacy coalition framework of policy change and the role of policy-oriented learning therein. Policy Sci 21:129–168
  18. Weible CM (2008) Expert-based information and policy subsystems: a review and synthesis. Policy Stud J 36(4):615–636
  19. Weible, C. M. (2023). Theories of the Policy Process (5th ed.). Routledge
  20. Witting, Antje. 2017. Insights from ‘policy learning’ on how to enhance the use of evidence by policymakers. Palgrave Communications. 3: 49