شناسایی آسیب‌ها و الزامات بهبود کیفیت آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران

چکیده

امروزه در دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی، ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی به عنوان یکی از ابزارهای برجسته سیاستگذاری در حوزه آموزش عالی و همچنین یکی از مهم‌ترین دغدغه­های روزانه اعضای هیئت علمی برای پیشبرد فعالیت­های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی آن­ها شناخته می­شود. در این راستا هدف از پژوهش حاضر، واکاوی تجارب و نظرات متخصصان و صاحبنظران آموزش عالی در ارتباط با الزامات و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود کیفیت آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی از یک‌سو و آسیب‌شناسی محتوای آیین‌نامه ارتقاء از سوی دیگر بوده است. بدین‌منظور، با به‌کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی،  نظرات و دیدگاه صاحبنظران و متخصصان حوزه­ آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، جامعه آماری پژوهش شامل منابع مرتبط با کیفیت آیین‌نامه ارتقاء و 27 نفر از صاحب‌نظران و سیاستگذاران است. طبق یافته­های پژوهش، عمده‌ترین الزامات و چالش­های پیش‌روی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی ذیل مقولاتی شامل فعالیت­های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، فعالیت­های آموزشی، فعالیت­های پژوهشی و فناوری، فعالیت­های علمی و اجرایی، فرایند سیاستگذاری، تدوین و تصویب آیین‌نامه و در نهایت فرایند ارزیابی علمی تقسیم‌بندی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


  1. Bowering, E. & Reed, M. (2021). Achieving academic promotion: The role of work environment, role conflict, and life balance. Canadian Journal of Higher Education / Revue canadienne d'enseignement supérieur, 51(4), 1–25. https://doi.org/10.47678/cjhe.v51i4.188917.
  2. Bozorgi, M. (2008). The critical survey on Iranian Universities Faculty Promotion, Social Studies Office, Islamic Parliament Research Center of the Islamic Republic of Iran.] In persian [
  3. for promotion to full professor guidelines at research universities. eJournal of Education Policy, 21(2). https://doi.org/10.37803/ejepF2004
  4. Freeman, S., Douglas, T. & Goodenough, T. (2020). Toward best practices
  5. Hesan, R., & Sharifzadeh, R. (2023). Designing the regulations for faculty members’ promotion with the aim of improving the relationship between industry and university, Iranian Higher Education Quarterly Journal, Volume 14, Number 4: 1-15.]In persian [
  6. Kaplan SE, Gunn CM, Kulukulualani AK, Raj A, Freund KM, Carr PL. (2018). Challenges in Recruiting, Retaining and Promoting Racially and Ethnically Diverse Faculty. J Natl Med Assoc. 2018 Feb;110(1):58-64. doi: 10.1016/j.jnma.2017.02.001. Epub 2017 Apr 21. PMID: 29510845; PMCID: PMC5844367.
  7. Karimi-Moonaghi, H., Zhianifard, A., Jafarzadeh, H., Behnam, H. R., & Tavakol-Afshari, J. (2015). Experiences of Faculty Members in Relation to the Academic Promotion Process. Strides in Development of Medical Education, 11(4), 485-499. ]In persian [
  8. Lutz, CH. (2022). Recognition and promotion of faculty work: Practices emerging at the intersection between faculty development and educational renewal, New Directions for Higher Education: 37-44.
  9. Mahoozi, R., Rezayan, A., & Nasrollahinia, F. (2022). Regulations for the promotion of faculty members: harms, analysis, solutions, Tehran: institute of social and cultural studies. ]In persian [
  10. ‏Mirzaei Ahranjani, H. (2004). Philosophical foundations of organization theoryو Tehran: Samt Publication. ]In persian [
  11. Mohammadi Doostdar, H., & Mirhosseini, A. (2008). A comparative investigation of academic promotion criteria in higher. Journal of Science and Technology Policy, 1(3), 91-102. ]In persian [
  12. Moses, I. (1986). Promotion of Academic Staff: Reward and Incentive. Higher Education, 15(1/2), 135–149. http://www.jstor.org/stable/3446747.
  13. Ghorbani, H. A. (2018) Critical Study of Morgenthau's View on the Relationship between Morality and Power, Research Quarterly in Islamic Ethics,39(11): 7-30 ]In persian [
  14. Requirements for making the system of promotion of academic staff members more efficient (1400), Deputy of Cultural Studies, Islamic parliament Research Center. ]In persian [
  15. Rouhani, SH., & Rashidi, Z. (2018). Analyzing the lived experience of faculty members from the process of upgrading the academic rank; A phenomenological study Iranian Higher Education Quarterly Journal, Volume 10, Number 1: 133-157.] In persian [
  16. Sadeqi-Arani Z. Ethical Evaluation of Academic Promotion Regulations from the Perspective of Organizational Justice. RME. 2021;13(1): 1-3. ]In persian [
  17. Shirbagi, N., & Sedmocheshi. LA. (2017). Phenomenology of the experiences of faculty members from the process of promotion of scientific rank, Iranian Higher Education Quarterly Journal, Volume 10, Number 1: 57-77. ] In persian [
  18. Tootoonchi, M., Yamani, N., Taleghani F& Changiz,T(2013). Evaluation of Administrative Performance Indicators Used for Academic
    Promotion: Viewpoints of Faculty Members of Iranian Medical Universities, Journal of Medical Education Development, Volume 7, Number 14: 20-30. ] In persian [
  19. Wang R, Lewis M, Zheng-Pywell R, Julson J, Smithson M, Chen H. (2022). Using the H-index as a factor in the promotion of surgical faculty. Heliyon. 22;8(4): e09319. doi: 10.1016/j.heliyon. 2022.e09319. PMID: 35520605; PMCID: PMC9061622.
  20. Yamanidouzi sorkhabi, Mohammad(2024). Rise and fall of quality of higher education in iran, Tehran: institute of social and cultural studies. (Persian (
  21. Yousefi, H. (2021). Requirements for making the promotion system more efficient Faculty, cultural studies, Islamic Parliament Research Center of the Islamic Republic of Iran. ]In persian [
  22. Yousefi, H., Asadbegi, M., & Rashid Haji Khaje Loo, S. (2020). Extracting the criteria for faculty members rank promotion through the application of comparative study of selected universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 25(4), 73-95. ]In persian [
  23. Yousefi, H. (2022). Examination and pathology of the faculty member promotion system, Islamic Parliament Research Center of the Islamic Republic of Iran.] In persian [