دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Policy analysis of Urban Air Pollution Reduction in Iran in the Scope of Political Ecologyبررسی سیاستهای کاهش آلودگی هوای شهری در ایران از منظر زیست بوم سیاسی9427419010.22059/jppolicy.2019.74190FAحمیدبهلولیاستاد مدعو سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران0000-0002-4140-6192شیداملک افضلیدانشجوی دکتری مهندسی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالJournal Article20191218This research is a kind of descriptive, analytical and comparative study that started with documentary analysis of ambient air pollution control policies in Iran and especially related to Tehran the capital city of the country. <br />This paper by using policy analysis in the framework of public policy theories, aims to compare Tehran with Istanbul and in some cases London and Mexico City to recognize why the policy package of ambient air pollution reduction in Tehran has been failed while the compared cities have achieved successful outcomes. <br />This paper attempts to analyze the reasons behind the failure of Tehran's air pollution control policies by employing a network of public policy theories with the highest power of interpretation such as policy window, punctuated equilibrium and power-centric concepts. <br />The results show that due to the concentration of air pollution in Tehran currently and the political and social conditions of the country, the incremental policy making model of air pollution reduction has not been successful so far (through 44 years and also is at the risk of non-fulfilment in the future. The Authors of this paper stress that waiting to open the policy windows would not be enough to overcome the air pollution crisis in Tehran. <br />The authors of this paper argues that due to failure of the current policy package, ecological policy makers of Tehran, should change their approach by choosing the punctuated equilibrium master model, to be followed by radical interventions. Identifying the causes of non-decision-making in reforming city affairs, could clarify the impact of interest groups on failing of policies through out a power-based analysis. <br />This study along with providing an analytical clarification of the effective variables in policy failure, ends with offering a bundle of prescriptive policies in order to control the issue.<em>این پژوهش، یک مطالعه توصیفی، تحلیلی وتطبیقی است که با بررسی اسنادی سیاستهای کنترل آلودگی هوای شهری در ایران و بالخصوص مرتبط با تهران آغاز گردیده و ضمن مقایسه تهران با استانبول و در مواردی لندن با تجزیه و تحلیل سیاستی در چهارچوب نظریه های سیاستگذاری عمومی با قدرت تفسیر در حوزه زیست محیط سیاسی، متغیر های موثر در ناموفق بودن سیاست ها را روشن می نماید و با سیاستهای پیشنهادی پایان می پذیرد. این مقاله با استفاده از توان تفسیر شبکه ای از نظریه های سیاستگذاری عمومی چون پنجره سیاست، نقطه گذاری تعادل ونظریههای معطوف به قدرت تلاش می نماید تا با نگاهی منبعث از زیست بوم سیاسی، دلایل شکست سیاست های کنترل آلودگی هوای تهران را تجزیه و تحلیل نماید. نتایج نشان می دهد بدلیل تراکم میزان آلایندگی هوای شهری در تهران و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، راهبرد خروج از بحران آلودگی هوا در شهر تهران با اتخاذ و تکرار سیاست های معمول مرحله ای و انتظار برای باز شدن یا حتی ایجاد پنجره سیاست برای ایجاد دستور کار سیاستی جواب نخواهد داد و می بایست به سراغ سیاستگذاری مبتنی بر نقطه گذاری تعادل رفت و با استفاده از تحلیل مبتنی بر قدرت، علل تصمیم برای بی تصمیمی در اصلاح امور شهر را بازشناخت و آنها را مرتفع کرد.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Modeling Requirements of Future-Oriented Policymaking for Petroleum Industryارائه الگوی الزامات خطمشیگذاری آیندهمحور برای صنعت نفت ایران43597370810.22059/ppolicy.2019.73708FAسید علیرضانقوی حسینیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیفتاحشریف زادهاستاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیمیرعلیسیدنقویدانشیار مدیریت دانشگاه علامه طباطباییرضاواعظیدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20191120Purpose of this study was to identify the future-oriented policymaking requirements in the oil industry using a qualitative method. Grounded theory strategy has been used, given the lack of theoretical development and the necessity of theorizing in this field. 21 in-depth interview was conducted with a diverse range of experts with relevant experience from petroleum industry to policy centers out of petroleum industry, including the Islamic Consultative Assembly, the Parliamentary Research Center and as well as academics. Data analysis led to the emergence of 277 initial codes, 31 sub categories and 10 main categories. Finally the logical diagram of the relationship between the categories and four main statements appeared. As a result, dimensions and indicators of future-oriented policymaking, as well as "structural", "process" and "content" requirements of it were identified that are necessary conditions of future-oriented policymaking. "Creating change estimation system" and "creating response to change signals system" were identified as strategies for advancing future-oriented policy-making or its adequate conditions. Two categories of contextual factors was identified, including "context of proprietary environment" and "general context". Implementation of strategies leads to two categories of "individual" and "organizational" outcomes.<em>پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی الزامات خطمشیگذاری آیندهمحور در صنعت نفت ایران انجام گرفته است. با توجه به عدم توسعه نظری کافی در این زمینه، از روش کیفی و استراتژی نظریه زمینهای بهره گرفته شد و 21 مصاحبه عمیق با طیف متنوعی از خبرگان شاغل در صنعت، مراکز سیاستگذاری خارج از صنعت از جمله در مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهشهای مجلس و نیز اساتید دانشگاه انجام گرفته است. تحلیل دادهها منجر به ظهور 277 کد اولیه، 31 مقوله فرعی و 10 مقوله اصلی و نهایتا نمودار منطقی ارتباط بین مقولهها و 4 گزاره (فرضیه) اصلی گردید. در نتیجه ابعاد و شاخصهای «خطمشیگذاری آیندهمحور» و نیز سه دسته الزامات «ساختاری»، «فرایندی» و «محتوایی» به عنوان شرایط لازم آن شناسایی گردید. راهبردهای «ایجاد نظام برآورد تغییر» و «ایجاد نظام واکنش به تغییر» نیز به عنوان راهبردهای پیشبرد خطمشیگذاری آیندهمحور شناسایی گردید. نهایتا اینکه مشخص گردید دو دسته عوامل زمینهای «زمینه محیط اختصاصی» و «زمینه عمومی» بر خطمشیگذاری آیندهمحور تاثیر میگذارد و اینکه اجرای استراتژیها دو دسته پیامدهای «فردی» و «سازمانی» به دنبال دارد. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Comparison of Iranian and International Experts' Approach to Technology Parksمقایسه رویکرد متخصصان ایرانی و بین المللی به پارک های فنّاوری60907385510.22059/jppolicy.2019.73855FAلیلاخزدوزی نژادجمالیدانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاداسلامی رودهنسید سپهرقاضی نوری نائینیدانشیار مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرسORCIDبهزادسلطانیدانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کاشانJournal Article19700101Technology parks were established in Iran in order to move toward science-based economy and reduce petroleum-based economy. There were no efficient tools to connect university to industry before definition of technology parks in innovation and technology policy literature. In order to respond to this requirement, technology parks started their activity. The goal of this work was to evaluate the effective parameters in technology parks’ management and implementation as technology and innovation policy tools in supply-demand spectrum, based on which, management and implementation model has been designed. In this study, the comments of 64 domestic experts and 31 experts from 17 countries were collected via two Persian and English questionnaires. Next, two supply-driven and demand-driven models were introduced and different models extracted from domestic and international experts’ ideas were evaluated and compared. Evaluations of this study resulted in four models of technology parks management each of which has played different roles in ternary generations of technology parks and has had different positions in the spectrum of supply and demand in regard of innovation and technology policy. The results showed that demand-driven models performed more efficiently than supply-driven models.تأسیس پارکهایفنّاوری در ایران در راستای حرکت به سمت اقتصاد دانشمحور و کاهش وابستگی به اقتصاد متکی بر نفت تعریف شد. در جهت پاسخگویی به این مهم و حرکت به سمت اقتصاد دانشمحور، پارکهایفنّاوری شروع به فعالیت کردند. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر در اداره و پیادهسازی پارکهایفنّاوری بهعنوان ابزار سیاست فنّاوری و نوآوری در دو سر طیف عرضه و تقاضا و طراحی مدل پیادهسازی و اداره پارکهایفنّاوری بر این اساس بوده است. در این مقاله نظرات شصتوچهار متخصص داخلی و سیویک متخصص از هفده کشور با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و دو پرسشنامه فارسی و انگلیسی، گردآوریشده است، در ادامه، پس از ارائه دو مدل عرضه محور و تقاضامحور جهت طراحی و اداره پارکهای فنّاوری، به مقایسه مدلهای استخراجشده ازنظر متخصصان داخلی و بینالمللی پرداختهشده است. مطالعات صورت گرفته در این پژوهش منتج به ارائه چهار مدل اداره پارکهایفنّاوری شده که هر یک جایگاه متفاوتی در نسلهای سهگانه پارکهایفنّاوری داشته و از دیدگاه سیاست فنّاوری و نوآوری نیز موقعیتهای متفاوتی در طیف میان عرضه و تقاضا داشتهاند، که بر این اساس میتوان پارکها با جهتگیری تقاضامحور را ابزارهای مؤثرتری دانست.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Identification of Factors Prevent Sea Level Rise from Rising onto the Policy Agenda in the Government’s Policiesشناسایی دلایل در دستورکار قرار نگرفتن مسئله افزایش سطح آب دریا در خطمشیهای دولت911117370910.22059/ppolicy.2019.73709FAالهاماوستاندانشجوی دکتری مدیریت دولتی پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران0000-0002-3170-3775غلامرضاطالقانیاستاد مدیریت دولتی دانشگاه تهرانمجتبیامیریدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهرانحسیننگارستاناستادیار شیلات دانشگاه آزاد واحد تهران شمالJournal Article19700101Sea level rise is one of the most dangerous outcomes of climate change, which poses a serious threat to the coastal areas of developed and developing countries. This study identifies the factors that prevent the sea level rise in being recognized as problems requiring policy agenda setting by using Kingdon’s multiple streams framework model. The mixed research method applied in this research and in terms of data collection, qualitative and exploratory research was carried out by using Delphi technique. The members of the Delphi panel presented 10 items and finally, in order of priority, 9 items received the highest importance factor. Research findings state that there are ambiguous perspectives on policy-making levels towards increasing sea level rise as a public problem, and there is no consensus on the need for attention to this issue.افزایش سطح آب دریا یکی از خطرناکترین پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم است که تهدیدی جدی برای مناطق ساحلی کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه است. هدف از پژوهش حاضر، استفاده از مدل چهارچوب جریانات چندگانه کینگدون به منظور شناسایی عواملی است که از افزایش سطح آب دریا به عنوان یک مسأله نیازمند دستورگذاری خطمشی در مناطق ساحلی جنوبی ایران ممانعت به عمل میآورد. روش پژوهش از نوع آمیخته و از نظر گردآوری دادهها نیز از نوع تحقیقات کیفی و اکتشافی است که با استفاده از تکنیک دلفی انجام گردید. اعضای پنل دلفی در مجموع 10 گویه را مطرح نمودند که در نهایت 9 گویه بیشترین ضریب اهمیت را به ترتیب اولویت کسب نمودند.نتایج بیان میکنند که دیدگاههای مبهمی در سطوح خطمشیگذاری نسبت به افزایش سطح آب دریا به عنوان یک مسأله عمومی وجود دارد و اجماع نظر روشنی درخصوص لزوم توجه به این مسأله وجود ندارد.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Pattern of Network Resource Management in Network Governance of the Ministry of Health and Medical Educationطراحی الگوی مدیریت منابع شبکه در حاکمیت شبکهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی1121397371010.22059/ppolicy.2019.73710FAسلیمهلطیفی جلیسهدانشجوی دکترای مدیریت دولتی رفتار سازمانی دانشگاه خوارزمیسعیدجعفری نیااستادیار مدیریت منابع انسانی و کسبوکار دانشگاه خوارزمیمهدیخیراندیشدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه شهید ستاریاکبرحسن پوراستادیار مدیریت منابع انسانی و کسب وکار دانشگاه خوارزمیJournal Article20191121Network management is one of the elements to consider in network governance.Given the importance of network governance in facilitating and accelerating the functions of government agencies, including the health sector administrator, this study seeks to design a network resource management model in the Ministry of Health and Medical Education.The present study is a qualitative .Semi-structured interviews were conducted with exploratory orientation with 14 experts from the Ministry of Health and Medical Education. These were selected by purposive non-random sampling.Results: After six stages of content analysis, 67 organizer themes and 5 basic themes (competencies of 17 themes, 9 themes network resources, 12 themes network resources, 11 themes network information resources, 18 themes coordination and network decision making) Finally, a network resource management model was designed.Conclusion: This model, while paying more attention to health policy makers and planners, can be used as a tool for human resource policy making.اهمیت سرعت، همافزایی و کارایی در ارائه خدمات، پارادایم شبکهای را به الگوی غالب بسیاری از دستگاههای دولتی و از آن جمله دستگاه متولی بخش سلامت تبدیل کرده است. نظر به جایگاه مدیریت شبکه در این رویکرد اداره امور، پژوهش حاضر به ارائه الگوی مدیریت منابع شبکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و مبتنی بر روش کیفی تحلیل مضمون است. پس از طی مراحل ششگانه تحلیل مضمون، 60 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان دهنده، احصاء و در نهایت الگوی مدیریت منابع شبکه طراحی شد.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Evaluation the Implementation Components of Iran's Criminal Policy in Organizing of Actors in the Field of Prevention and Fight against Economic Corruptionsارزیابی مؤلفههای اجرای سیاست جنایی ایران در سازماندهی کنشگران عرصۀ پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی1401637371510.22059/ppolicy.2019.73715FAحسینغلامیدانشیار حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائیحسنعلیمؤذن زادگاندانشیار حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائیسعیدمرجانیدانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20191121The implementationof public and criminal policies and the related challenges have always been among the concerns of executive directors and policymakers of the public sector. In Iran, there are many actors in the field of preventing and dealing with economic corruptions, which, according to the results of this study and the existing facts, do not demonstrate the required efficiency. This applied and nationwide study was carried out using a descriptive-survey method with a statistical population of 394 elites consisting of MPs, judges, faculty members, economic institutions' directors, and the managers and experts from 8 key actors involved in the issue, including the Financial Corruption Combating Headquarters, the General Inspection Organization, the Supreme Audit Court, the Ministry of Economic and Financial Affairs, the Ministry of Justice, the Security Offices, etc. The objective of the study was to identify the factors involved in the ineffective enforcement of Iran's criminal policy pertaining to organizing these actors. The results show that five components, including the multiplicity and diversity of actors, the nature of duties, lack of interaction and synergy, the structural and political dependency, and weak supervision by higher bodies, have the greatest impact on the ineffective implementation of criminal policies of Iran in orchestrating the actors involved in the prevention and fight against economic corruptions. In the end, based on the findings of the study, necessary policy measures, including the elimination of non-professional and inefficient executive actors, the formation of a committee for the exchange of information on economic corruption, and the legalization of the position of policy-making supreme bodies... have been suggested.چالشهای اجرای سیاستهای عمومی، همواره از دغدغههای مدیران اجرایی و سیاستگذاران بخش حاکمیتی به شمار میرود. در ایران، کنشگران اجرایی متعددی در حوزه پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی فعالیت دارند که بنا به نتایج این پژوهش و واقعیتهای موجود، از کارآمدی لازم برخوردار نیستند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و در سطح ملی بوده و با روش توصیفی- پیمایشی و با جامعه آماری 394 نفر از نخبگان (نمایندگان مجلس، قضات ارشد، اعضای هیأت علمی، مدیران نهادهای اقتصادی) و مدیران و کارشناسان 8 کنشگر اجرایی اصلی دخیل در موضوع انجام گردیده است. هدف از این تحقیق، شناسایی مؤلفههای مؤثر بر اجرای ناکارآمد سیاستگذاری جنایی ایران در سازماندهی کنشگران مذکور میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که 5 مؤلفه تعدد و تنوع کنشگران، ماهیت وظایف، عدم تعامل و همافزایی لازم، وابستگی ساختاری و جناحی و ضعف نهادهای عالی، بیشترین تأثیر در اجرای ناکارآمد سیاستگذاری جنایی ایران در سازماندهی کنشگران اجرایی دخیل در پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی دارند. در پایان با توجه به نتایج تحقیق، توصیههای سیاستی لازم از جمله حذف کنشگران اجرایی غیرتخصصی و ناکارآمد، تشکیل کمیته تبادل اطلاعات فساد اقتصادی، قانونی شدن جایگاه نهادهای عالی سیاستگذار و ... ارائه شده است.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Strategic Modeling of the Corruption in the Oil Industry of Iran: An Application of System Dynamic Approachمدل سازی استراتژیک مبارزه با فساد در صنعت نفت ایران: کاربردی از رویکرد پویایی سیستم1641877371110.22059/ppolicy.2019.73711FAمحمدرضامهرگاناستاد مدیریت صنعتی دانشگاه تهرانمهنازحسین زادهاستادیار مدیریت صنعتی دانشگاه تهرانمرضیهصمدی فروشانیدانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهرانJournal Article20191121The oil industry is the most important source of government revenue and acts a commanding power in the economy, and due to the strategic importance, high volume of transactions in the industry, the concentration of revenue flows in one point, the complexity and natural monopolies in the industry, it is quite vulnerable against corruption. This research is aimed modeling and simulating the strategic problem of corruption in the oil industry to develop policies for controlling corruption in a twenty year horizon. To this end, using the system dynamics approach, the complexity variables of the corruption problem as to the oil industry system were identified in the form of feedback loops in accordance with Parsons' theory of systems. After initial simulation of the model, considering the existing situation, the development of anti-corruption strategies and policies in the oil industry has been addressed. Three strategies, including reducing the opportunities for corruption in the oil industry, reducing the demand for corruption in the oil industry, and increasing the capacity to fight corruption, as well as combined policies, were investigated. The results of the policy implementation for each strategy were analyzed, and a combination of three strategies was presented as the best anti-corruption policy in the oil industry of Iran.صنعت نفت مهمترین منبع درآمد دولت و قلّه فرماندهی در اقتصاد است و به دلیل اهمیّت راهبردی، حجم معاملات، رانتهای اقتصادی، تمرکز جریان درآمدها، پیچیدگی و انحصار طبیعی در مقابل فساد بسیار آسیبپذیر میباشد. در این پژوهش به مدلسازی و شبیهسازی استراتژیک مسئله فساد نظام صنعت نفت با هدف سیاستگذاری مبارزه با فساد در افق بیست ساله، پرداخته شده است. بدینمنظور، با استفاده از رویکرد پویایی سیستم، متغیرهای پیچیدگی مسئله فساد نظام صنعت نفت، مطابق با نظریه نظامهای پارسونز به صورت علّی در قالب حلقههای بازخوردی شناسایی شدند. پس از شبیهسازی اولیه مدل با توجه به وضعیت موجود، به توسعه استراتژی و سیاستگذاری مبارزه با فساد در قالب سه استراتژی کاهش فرصت فساد نظام صنعت نفت، کاهش تقاضای فساد نظام صنعت نفت و افزایش ظرفیت مبارزه با فساد و نیز استراتژیهای ترکیبی پرداخته شد. در نتیجه شبیهسازی راهکارهای پیشنهادی، ترکیبی از سه استراتژی به عنوان بهترین راهکار ارائه گردید.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Assessing the Implementation of Political Governance: Islamic Republic of Iran and Matland Implementation Frameworkارزیابی پیاده سازی حاکمیت سیاسی: تطبیق جمهوری اسلامی ایران با چارچوب متلند1882087371210.22059/ppolicy.2019.73712FAآسیهحایری یزدیدانشجوی دکتری مرکز سیاستگذاری و حقوق انرژی نفت و مواد معدنی دانشگاه داندی0000-0002-2116-3146عباسملکیدانشیار انرژی دانشگاه صنعتی شریف0000-0003-2904-4587Journal Article20191121Policymaking involves four basic stages: planning, decision making, legitimation, and implementation. Implementation concerns the degree to which actions of implementing officials and target groups coincide with the goals and strategies of the adopted policy. Implementation begins with policy or legislative objectives processes of implementation follow on in a fairly linear fashion from this. Some policies are adopted but then go on to fail at the implementation stage. In this paper, a discussion using Matland implementation model is introduced to interpret Iranian Parliamentary democracy and its success or failure at implementation stages. This paper takes its inspiration from the Matland framework, paying particular attention to the concept of the theory’s four levels of analysis, in order to reveal the puzzling trajectory of the four different governments after 1988, when the prime minister's office was revoked by reviewing the constitution of the Islamic Republic.سیاستگذاری شامل چهار مرحلۀ بنیادی است: تنظیم برنامه، تصمیم گیری، مشروعیت بخشی و پیاده سازی. پیاده سازی مربوط به مرحله ای است که اقدامات رسمی اجرایی و گروه های هدف، با اهداف و استراتژی های سیاستی مطابقت می یابند. پیاده سازی از اهداف سیاستگذاری یا اهداف مشروع آغاز می شود و سپس فرایندهای اجرایی آن، به نحوی نسبتاً خطی دنبال می شود، این در حالی است که بعضی از سیاست ها به نظر متناقض یا مبهم به نظر می رسند. تناقض و ابهام دو مشخصه مهم در فرآیند پیاده سازی سیاستی هستند و چارچوب متلند برتحلیل همین دو مفهوم بنا شده است. در این مقاله، برای فهم و تحلیل سیاست اجرایی جمهوری اسلامی ایران از بعد سال 1368، از چارچوب پیاده سازی سیاستی متلند استفاده شده است. رویکرد کلی این مقاله این است که از عناصر چارچوب متلند برای درک پویایی بین روش های متفاوت اجرایی در دولت های مختلف الهام بگیرد. ماتریس چهارگانۀ متلند که گویای سطحی از ابهام و تضاد است، برای شناسایی تفاوت چهار دولت اخیر به کار گرفته شده است تا شاید بتواند در بین این تفاوت ها مسیر مشترکی را تحلیل کند و بیابد.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122A Pathological Analysis of Policy-making in Higher Education: The Case of Testing and Admission to IR PhD Programآسیبشناسی سیاستگذاری در آموزش عالی ایران: مطالعه موردی شیوههای سنجش و پذیرش دانشجویان دکتری رشته روابط بینالملل2092347371310.22059/ppolicy.2019.73713FAحمیرامشیرزادهدانشیار روابط بینالملل دانشگاه تهرانJournal Article20191121The admission process of students for PhD IR programs in Iran has witnessed significant changes during the last few years due to changes in policies: possibility for applicants from different/non-relevant academic backgrounds to participate in the entrance exam, increase in the number of students to be admitted, centralized exams based on multiple choice questions for all majors in Political Science instead of specialized analytical tests provided by relevant departments at each university, and an emphasis on previous publications of the applicants. These are more or less interconnected and have interactive effects. This article seeks to evaluate these recent changes in policy. The main argument is that they have led to a decrease in the number of qualified PhD students and graduates. The analysis is based on quantitative and qualitative data, an analysis of questions of the centralized entrance exam, interviews with professors and students, and personal experience.در چند سال اخیر در سیاست آزمون و پذیرش دانشجویان دکتری در رشته روابط بین الملل تغییراتی صورت گرفته است: امکان پذیرش دانشجو از رشتههای متعدد به جای رشتههای مرتبط، افزایش تعداد پذیرش، تبدیل آزمون از شکلی کاملاً غیرمتمرکز به شکلی کمابیش متمرکز یا نیمه-متمرکز، تبدیل آزمون تشریحی– تحلیلی به آزمونی کاملاً یا عمدتاً تستی چهارجوابی در قالب مجموعه علوم سیاسی واتکا بر رزومه علمی. این عوامل بعضاً در پیوند با یکدیگر بوده و دارای اثر تعاملی نیز هستند. هدف این مقاله آن است که نشان دهد این تغییرات سیاستگذارانه چه نکات مثبت و منفی در خود دارد. استدلال اصلی مقاله این است که این تحولات در ابعادی باعث کاهش سطح کیفیت دانشجویان پذیرفته-شده و به تبع آن فارغالتحصیلان رشته میشود. در بررسی این موضوع از دادههای کمی و کیفی موجود، تحلیل پرسشهای امتحانی، مصاحبه با اساتید و دانشجویان و نیز تجربه شخصی استفاده خواهد شد.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Clarifying the Policy-making process of Development Assistance system for developing nationsتبیین فرایند طراحی مدل خطمشیگذاری نظام کمکهای توسعهای در کشورهای در حال توسعه2352517371410.22059/ppolicy.2019.73714FAنگیناسدایوبیکارشناس ارشد مهندسی صنایع پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهیمعصومهمداحاستادیار پژوهشی مدیریت کسبوکار پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهیزهرارضیکارشناس ارشد مهندسی سیستمها پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهیJournal Article20191121According to importance of development Assistance as an effective global tool for distributing wealth from rich nations to poorer one and a method to meet political, economic, and ideological interests of donor countries, many studies have targeted various aspects of development aid. Despite these studies, a few researchers focus on “how to figure out the necessity of establishment” & “how to accurately elaborate” Development Assistance Systems in ODA[1] literature review. Bridging the information gap, current paper tries to apply qualitative approach to provide policy- making process of Development Assistance system. Required data have been provided through benchmarking studies and interviews with 54 experts of critical areas such as Foreign Affairs, Policy making, Legislative, Economic, Cultural, Science and Technology, as well as domestic and foreign (Japan and South Korea) experts having experience of ODA. The results lead to the policy-making process of development assistance system for developing nations. <br /><br clear="all" /><br /><br />[1] Official Development Assistanceنظر به اهمیت کمکهای توسعهای بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین روشهای جهانی در تقسیم سرمایه از کشورهای غنیتر به کشورهای فقیر و نیز ابزاری بهمنظور برآورده کردن منافع سیاسی-اقتصادی و ایدئولوژیک کشورهای اعطاکننده، سالهاست که تحقیقهای بسیاری، جوانب گوناگون کمکهای توسعهای را هدف قرار داده است. علیرغم تحقیقات فراوان مرتبط با این حوزه، فقدان اطلاعاتی آشکاری در خصوص روش «تشخیص ضرورت و لزوم تأسیس» نظام مدیریت همکاریهای توسعهای و «چگونگی تأسیس» چنین نهادی در ادبیات موضوع احساس میشود. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی میکوشد ضمن تلاش در پر نمودن این فقدان مطالعاتی، مراحل صحیح تدوین فرایند خط مشیگذاری نظام مدیریت همکاریهای توسعهای را مورد مطالعه قرار دهد. دادههای این تحقیق طی مطالعات تطبیقی و مصاحبه با 54 تن از خبرگان حوزه امور خارجه و بینالملل، سیاستگذاری، قانونگذاری، اقتصادی، فرهنگی، علم و فناوری و خبرگان داخلی و خارجی دارای تجارب اعطای کمکهای توسعهای فراهم آمده و به گامهای تدریجی تدوین مدل خط مشیگذاری نظام کمکهای توسعهای میانجامد.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122The Need to Revise the Law of Equitable Distribution of Water in Iranبازنگری قانون توزیع عادلانه آب در ایران: ضرورتها و اصلاحات مورد نیاز2522697371610.22059/ppolicy.2019.73716FAکامرانداوریدکتری تخصصی مدیریت آب دانشگاه فردوسی مشهدمحمدرشیدیدانشجوی دکتری تخصصی مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-8041-6599حمیدعمرانیان خراسانیکارشناسی ارشد مدیریت آب شرکت دانش بنیان هیدروتک توسJournal Article19700101The law on water distribution is one of the most important laws introduced after the victory of the Islamic Revolution regarding water resources and consumption. The law was implemented in line with Article 45 of the Constitution in order to revise the principles of water law and how it was nationalized in order to establish a fair water distribution system. Unfortunately, despite the rapid pace of social / climate and economic developments, this law has not been amended since 1971. Although Acceptance and flexibility versus reality and changes is a sign of intelligence, it should not hamper the implementation of the law. In fact, Due to the environmental changes, review periods are defined to bring the law into line with the needs of the community, to be intelligently flexible with change so that people can implement the law completely (Failure to fully implement the law). The revision process should be transparent, democratic. This study is an analytical approach aimed at revising the fair water distribution law. The findings of this study show that in some partsof this law violates other laws. The rules should be generated for everyone and exceptions result in abusing the water resources. Also, according to the poor state of water resources, especially the decline in water quality, there should be the possibility to amend existing laws and create new ones.یکی از مهمترین قوانینی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص منابع و مصارف آب طرح شد، قانونی توزیع عادلانه آب است. این قانون در راستای اصل 45 قانون اساسی و به منظور بازنگری در اصول قانون آب و نحوه ملی شدن آن و با انگیزه برقراری نظام عادلانه توزیع آب از سوی قانونگذار ملاک عمل قرار گرفت. علیرغم سیر سریع تحولات اجتماعی/ اقلیمی و اقتصادی این قانون از سال 1361 تاکنون اصلاح / تکمیل نشده است. فرآیند بازنگری و اصلاح باید شفاف، دموکراتیک و تاحدودی زمانبر باشد(عجولانه نباشد). این پژوهش با رویکردی تحلیلی و با بررسی نمونههای عینی و موردی، درصدد بازنگری در قانون توزیع عادلانه آب است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در موادی از این قانون، بعضی قوانین ناکارآمد در نتیجه قانون نقض میشود. همچنین وجود استثنا در برخی قوانین موجب سوء استفاده از منابع آبی میگردد؛ در حالی که این قوانین باید کلی و عمومی ذکر شوند. همچنین با توجه شرایط حال حاضر و وضعیت نابسامان منابع آب (کاهش کمیت و کیفیت منابع آب)، باید امکانِ اصلاح قوانین و تدوین قوانین بهروز وجود داشته باشد.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Various Regulatory Aspects of Insurance Brokerageجلوههای گوناگون تنظیم مقررات دلالی بیمه در ایران و جهان2702897371710.22059/ppolicy.2019.73717FAمحمودباقریدانشیار حقوق دانشگاه تهرانلیلیمقیمیدانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز دانشگاه تهرانJournal Article20191121Nowadays, insurance intermediaries, especially insurance brokers, who act as a bridge that connects insurers to insureds, have a salient role in the development of insurance industry. Insurance brokers select the best possible portfolio of insurance products for their clients in insurance market. This leads insurers to promote further the variety of their insurance products and, in turn, enhancing their sale. It is inevitable to regulate insurance brokers in order to protect customers against their misconduct and misrepresentation. In this article, the assumed theory is based on the fact that regulation of insurance brokerage’s relationships cannot merely based on private law principles, so there is a need to intervene public law to regulate them. In this study, introducing the functions of insurance brokers and their benefits, various regulatory aspects of insurance brokerage are presented and investigated considering examples from other countries and Iran<em>امروزه واسطهگران بیمه بویژه دلالان بیمه به عنوان پل ارتباطی میان بیمهگذاران و بیمهگران نقش بسزایی در رشد و توسعه صنعت بیمه ایفاء مینمایند. دلالان بیمه در راستای کاهش ریسک در بازار بهترین سبد محصولات بیمهای را به بیمهگذاران ارائه می نماید. همین امر موجب تنوع بخشی به محصولات بیمهای توسط بیمهگران و افزایش میزان فروش آنان نیز خواهد گردید. ضرورت رویآوردن به تنظیم مقررات برای محافظت از منافع بیمهگذاران در مقابل رفتارهای احتمالی نادرست و فریبکارانه دلالان بیمه، امری اجتنابناپذیر است. فرضیه این پژوهش بر این مبنا شکل گرفته است که تنظیم روابط دلالی در صنعت بیمه تنها با تکیه بر اصول حقوق خصوصی میسر نبوده و کنترل و دخالت حقوق عمومی در تحت تنظیم قرار دادن این روابط نقش اساسی ایفاء مینماید. در این مطالعه ضمن معرفی و برشمردن وظایف و منافع دلال بیمه، وجوه مختلف مقرراتگذاری دلال یبیمه با ذکر مثالهایی از کشورهای مختلف و ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775320191122Policy Designطراحی سیاست2903097371810.22059/ppolicy.2019.73718FAمحمدصفری دشتکیدکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی بندر دیلمرضازارعاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه پیام نورJournal Article20191121Progress in the science of public policy can be enhanced by the effective utilization of scientific contributions made by different researchers across the world. This goal can be achieved through translation and transfer of scientific literature into different languages, which can then serve as a platform for new research efforts to expand the horizons of knowledge in this field. Scientific-research journals are among the most credible, prestigious, and up-to-date sources of information and means of knowledge dissemination in any scientific field. The Journal of Public Policy and Administration, which is being published by the Public Administration Committee (PAC) of the UK Joint University Council (JUC), plays such a role in the field of public policymaking. The present paper reports on the most important findings contained in issue #4 of volume #33 of this journal, which was published with the title “Special Issue: Questioning Policy Design” in October 2018. The report aims to contribute to the knowledge of political science researchers and public policymakers about the latest findings in this field.یکی از راههای اشاعه علم در حوزه سیاستگذاری عمومی استفاده از دستاوردهای علمی سایر پژوهشگران در نقاط مختلف دنیاست. این مهم که از طریق ترجمه و انتقال دستاوردهای علمی به زبانهای مختلف میسر است میتواند بسترساز اجرای پژوهشهای جدید برای توسعه مرزهای دانش به وسیلهی سایر محققان باشد. در این راستا، نشریات علمی- پژوهشی از معتبرترین و به روزترین منابع و ابزارها برای گسترش دانش در علوم مختلف هستند. مجله انگلیسی زبان «سیاستگذاری عمومی و اداره» یکی از این نشریات در حوزه سیاستگذاری عمومی است که توسط کمیته اداره امور عمومی<sup><sup>[1]</sup></sup> در شورای هماهنگی دانشگاههای بریتانیا<sup><sup>[2]</sup></sup>منتشر میشود. این مقاله به بررسی و بیان مهمترین یافتههای مقالات شماره چهار، دوره سی و سه این نشریه که در اکتبر 2018 تحت عنوان شماره ویژه «طراحی سیاست مشورتی» انتشار یافت، پرداخته است. مطالعه این مقاله میتواند برای پژوهشگران علوم سیاسی و سیاستگذاران بخش عمومی مفید باشد.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. Public Administration Committee (PAC)<br /><br /><br />[2]. UK Joint University Council (JUC)<br /> <br />