دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823Formulating Interactive Policy Making Framework Regarding Anti Money Laundering in the Islamic Republic of Iran Banking Systemتدوین چارچوب خطمشی گذاری تعاملی برای مبارزه با پولشویی در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران9326786510.22059/ppolicy.2018.67865FAداودحسین پوردانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیجوادمعدنیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیhttps://orcid.org/00فتاحشریفزادهاستاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیمحمدجوادمحقق نیااستادیار مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180929The policy-making process is one of the main pillars of the political, economic, social and cultural system of a country, which is an integral part of the state decision-making system. One of the latest and most important knowledge theories of policy making are the interactive policy-making topic that plays an important role in the development and advancement of countries. Since corruption in our country is one of the main measures, it is necessary to deal with the related issues. Money laundering is one of the most important examples of corruption, which is often done through the banking system. In this research, an interactive policy framework for Anti money laundering in the Islamic Republic of Iran's banking system has been developed. The method of this study is a qualitative method that identifies and analyzes the data using the method of analysis of the subject. According to the research findings, 265 indicators were extracted from interviews and international and domestic literature. Out of these indicators, 56 organizing themes and 5 themes were identified. Based on the results of the study, the interactive policy framework for combating money laundering in the Iran's Banking System is providing participatory and managerial measures that are effective with the intelligence and interacting partners, in order to achieve the relevant goals.<em>از آنجایی که در اسناد</em> <em>بالادستی کشور ما، مبارزه با فساد از اصلی ترین اقدامات است؛ لذا نیاز است تا با مصادیق مربوط به آن نیز مقابله شود. پولشویی یکی از مهمترین مصادیق فساد است که در اکثر اوقات از طریق نظام بانکی صورت می گیرد. در این تحقیق، چارچوب خطمشی گذاری تعاملی برای مبارزه با پولشویی درنظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است. روش تحقیق حاضر، روش کیفی است که با استفاده از روش تحلیل مضمون، دادهها را شناسایی و تحلیل می کند. با بررسی مصاحبه ها و ادبیات داخلی و بینالمللی، 265 شاخص استخراج شدند که از میان این شاخص ها، 56 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی شد. بر اساس نتایج تجقیق، چارچوب خطمشی گذاری تعاملی در مبارزه با پولشویی در سیستم بانکداری ج.ا.ا، فراهمکننده تدابیر مشارکت جویانه و مدیریتی است که با اشراف اطلاعاتی و با بهرهگیری از مشارکتهای تعاملانه بازیگران مؤثر در راستای نیل به اهداف مربوطه، مثمرثمر خواهد بود. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823Inclusive Innovation Structural Factors: Application in Public Policy Making for Inequality Reductionمعرفی ابعاد ساختاری نوآوری فراگیر و کاربرد آن در خطمشیگذاری عمومی برای کاهش نابرابری33566786810.22059/ppolicy.2018.67868FAعلیمبینی دهکردیدانشیار کارآفرینی دانشگاه تهرانمجتبیامیریدانشیار مدیریت دانشگاه تهرانفیروزهکرمانشاهدانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20180929Studies show innovation policies in the world have increased the gap between rich and poor. So a new conceptual research era has developed as a new looks to public policy making as “inclusive growth” and “inclusive innovation” to identify the innovative practices which results in inequality reduction. This research aims to identify the structural dimensions of inclusive innovation formation. The study is a qualitative met synthesis on inclusive innovation articles. “Heeks inclusive innovation ladder” was used for data analysis and the identified items were classified in micro to macro level. The final Model has four Dimensions: Government, appropriate technology, international networks and NGOs as structural dimensions affecting inclusive innovation. Study finding emphasis on appropriate technology as a suitable platform for engaging and empowering the marginalized people in order to reduce the inequality<em>یکی از نقدهای وارد بر خطمشیهای نوآوری در جهان، افزایش شکاف بین فقر و غنی در کشورها متعاقب اجرای خطمشیهای پیشین است. در این راستا حوزه مفهومی جدید «رشد فراگیر» و «نوآوری فراگیر» به عنوان یکی از نگاههای جدید در خطمشیگذاری، به شناسایی تجارب و خطمشیهایی میپردازد که در کاهش نابرابری در سطح جوامع اثرگذارند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل ساختاری موثر بر شکلگیری تجارب نوآوری فراگیر و با روش فراتلفیق کیفی درخصوص تحقیقات نوآوری فراگیر انجام شد. برای تحلیل دادهها، از «مدل نردبان نوآوری هیکز» استفاده شد و مؤلفههای شناسایی شده در سطوح خرد تا کلان دستهبندی شدند. مدل نهایی شامل چهار بُعدِ دولت، فناوری مناسب، شبکههای جهانی و سازمانهای مردمنهاد (سمنها) به عنوان عوامل ساختاری موثر در نوآوری فراگیر است. در بخش دستاوردها بر نقش فناوری مناسب، به عنوان بستری که جذب مشارکت و نیز توانمندسازی افراد حاشیهای در قعر هرم جامعه برای تلاش به منظور کاهش نابرابری را میسر میکند، تاکید شده است.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823Investigating of Social Assistance System Mechanisms Based on Human Capability Approachواکاوی سازوکارهای نظام حمایت اجتماعی بر پایه رویکرد قابلیت انسانی57796786910.22059/ppolicy.2018.67869FAوحیدمحمودیاستاد مدیریت مالی دانشگاه تهرانمحمدابویی اردکانیدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهرانمهنوشعبدالله میلانیدانشیار اقتصاد نظری دانشگاه علامه طباطبائیاسماعیلشعبانیدانشجوی دکتری مدیریت توسعه دانشگاه تهرانJournal Article20180929Policy foundations, anti-poverty programs and institutional mechanism of social assistance in Iran have major shortcomings. This study aiming to determine mechanisms of social assistance system based on capability approach and social assistance governance, seeks to answer the question of what should be the content of policies, programs and methods of social assistance implementation based on these two approaches. According to theoretical literature review, this research focuses on capability approach and social assistance governance to take advantage of recommendations, research literature and other countries experiences. For this purpose, relevant political, scientific documents and Beneficiary groups’ expectations of social assistance were collected and their contents were analyzed using thematic literature review. The findings indicate that capability approach emphasizes changing relationship of poverty and growth, measuring multidimensional poverty, and exiting the poor from poverty. Social assistance governance is also emphasized on the three components: designing integrated poverty alleviation programs, implementation requirements, and evaluation of programs and institutions.<em>مبانی سیاستی، اقدامات فقرزدایی و ساختار اجرایی نظام حمایتی ایران، دچار نواقص عمدهای است. پژوهش حاضر با هدف تببین سازوکارهای نظام حمایتی برپایه رویکرد قابلیت و حکمرانی حمایت اجتماعی، به دنبال پاسخ به این پرسش است که براساس این دو رویکرد، ساختار و محتوای سیاستها، برنامهها و ساختار اجرایی نظام حمایتی چگونه باید باشد؟ برای دستیابی به این مهم از اسناد سیاستی، اسناد علمی و انتظارات ذینفعان نظام حمایتی، شواهد لازم؛ جمع آوری و با استفاده از روش تحلیل تم، مضامین مربوطه استخراج شدند. یافتهها نشاندهنده این است که تمرکز رویکرد قابلیت بر تغییر رابطه فقر و رشد، سنجش فقر چندبُعدی و خروج فقرا از وضعیت فقر است. همچنین حکمرانی حمایت اجتماعی بر سه جزء طراحی برنامههای یکپارچه فقرزدایی، الزامات اجرایی و ارزیابی برنامهها و نهادها تاکید دارد.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823Explanation of Indigenized Model for E-Participation in Public Policy Making in Iran, Using Grounded Theoryتبیین الگوی بومی توسعه مشارکت الکترونیک در سیاستگذاری ایران811046787010.22059/ppolicy.2018.67870FAحبیبرودسازاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیوجه الهقربانی زادهدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائینیکتاشادمهریدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیسید حسنسید موسویاستادیار برق و مخابرات دانشگاه آزاداسلامیJournal Article20180929This paper proposes a model for understanding the e-participation concept in particular context of Iran by using Grounded theory method, In this regard, we conducted 15 open interview with EP to explore the EP concept and processes to develop EP model, then we implemented all coding in MaxQDA12 software. By data analysis within open coding process 404abstract concepts in form of 28 main categories were immerged. The results indicate EP involve three domains including EP policy making, EP systems & EP cycle in public policy process. Developing EP in an effective manner requires political-socio-technical approach & participative strategy we called it “ National acceptance & discoursing strategy” considering multi factors as causal factors, contextual factors, intervening factors.<em>پژوهش حاضر با هدف دستیابی به الگوی توسعه مشارکت الکترونیک در سیاستگذاری کشور انجام پذیرفته است. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش نظریه داده بنیاد میباشد. بدین منظور 15 مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان انجام پذیرفته است. تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار 12 </em>MaxQDA<em>در دو فرآیند کدگذاری باز و انتخابی بر اساس روش اشتراس و کوربین به ظهور 1901 کدباز، 394 مفهوم انتزاعی در قالب 27 مقوله اصلی منجر گردیدکه در مرحله کدگذاری محوری روابط بین این مقولهها با استفاده از پارادایم کدگذاری محوری تبیین گردید و درنهایت با کدگذاری انتخابی 6 قضیه اصلی به دست آمد. نتایج حاصل مبین این است که شرایط موجود سیستم سیاستگذاری کشور و الزامات داخلی و خارجی از یکسو و ظهور ابزارهای نوین مشارکت الکترونیک و تغییر پارادایمهای مدیریت و مطالبات جدید شهروندان از سوی دیگر بهعنوان شرایط علّی موجب ضرورت یافتن توسعه مشارکت الکترونیک در کشور گردیده است. همچنین توسعه مشارکت الکترونیک در ایران شامل توسعه سه مؤلفه خطمشی مشارکت الکترونیک، سیستم مشارکت الکترونیک و چرخه مشارکت الکترونیک میباشد که در صورت بهکارگیری راهبرد اصلی پذیرش و گفتمان سازی ملی در بستر اجتماعی، سیاسی، فناورانه داخلی کشور و با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی و فنی در طراحی و پیادهسازی میتواند منجر به ظهور پیامدهای جامعه مشارکتجو و حکمرانی مشارکتی گردد.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823Using Future Studies Methods to Develop Capability of the Oil and Gas Policiesکاربست روشهای آیندهپژوهی بهمنظور توسعه ظرفیت فرآیند سیاستگذاری نفت و گاز1051206787110.22059/ppolicy.2018.67871FAآریازارع پوردانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره)فرهاددرویشی سه تلانیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره)روح اللهبیاتدانشیار اقتصاد کلان دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره)سعیدخزاییاستاد مدیریت منابع انسانی و آیندهپژوهی دانشگاه امام حسین (ع)Journal Article20180929The importance of politics is so high that any attempt to improve the policy making process is considered important. This improvement can also be achieved by utilizing the capacity of other sciences like Futures Study. Therefore, the purpose of this paper is to develop the capacity of the public policy process through the use of futures study methods. For the purpose of limiting the scope and applicability of the results, the oil and gas policy process has been selected as the case of study. In order to this, after studying the literature, and with the opinion of the supervisor and counselors, a 6-point Likert Scales questionnaire was designed, and 15 experts answered the questions. The number of experts has been determined based on the required sample in Delphi analysis, so the fuzzy Delphi method has been used to analyze the data. Based on the results, system thinking method at the stage of identifying and evaluating policy issues stage, scenario at the stage of creating policy options, cost-benefit analysis at the ex-ante assessment stage, action plan at the policy implementation stage, and policy review and policy impact assessment at the ex-post evaluation stage are the most suitable.هدف این مقاله، توسعه ظرفیت فرآیند سیاستگذاری عمومی از طریق بهکارگیری روشهای آیندهپژوهی است. برای محدود شدن قلمرو و کاربردیتر شدن نتایج و به دلیل سوابق موجود، فرآیند سیاستگذاری نفت و گاز بهعنوان مورد مطالعه انتخاب گردیده است. به این منظور پس از مطالعه ادبیات موضوع، پرسشنامه ای طراحی و پاسخهای پانزده خبره، بر اساس نمونه مورد نیاز در تحلیل دلفی، اخذ گردید. همچنین، روش دلفی فازی به منظور تحلیل دادههای جمعآوریشده، استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل، برای توسعه ظرفیت سیاستگذاری عمومی در حوزه نفت و گاز، روش تفکر سیستمی در مرحله تشخیص و ارزیابی مسائل سیاستی نفت و گاز، سناریونگاری در مرحله تدوین گزینههای سیاستی مربوطه، تحلیل هزینه- فایده در مرحله ارزیابی گزینههای سیاستی، برنامهریزی اقدام در مرحله اجرای سیاست و در نهایت بازبینی سیاست و سنجش تأثیر سیاست در مرحله ارزیابی پس از اجرا، بیشترین تناسب را جهت توسعه ظرفیت سیاستگذاری نفت و گاز دارند.دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823Happiness in Schools: From Idea to Implementationمروری بر سیاست شادی/ نشاط در مدارس ایران از ایده تا اجرا1211426787210.22059/ppolicy.2018.67872FAسپیدهاکبرپورانکارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهرانمحمدرضاییاستادیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20180929In this article, we investigate policies to enhance happiness in Iranian schools. Conducting organizational documents analysis and semi-structured interviews, we addressed measures, and perceptions of happiness in education system. We contend that happiness, a neutral emotional state of human being, is deemed to satisfy some ideological functions for education system. Accordingly, authorities tend to distinguish between two different definitions of happiness, <em>shadi</em> (corporal joy) and <em>neshat</em> (spiritual happiness) in schools, which requires different process and structure of meaning for policy making. In order to restrain students’ attentions to corporal pleasure, some mechanisms have been implemented, i.e. exclusion, oppression and reprimand, while no executive plan has been defined for encouraging students to spiritual happiness. Lack of positive policies for strengthening <em>neshat </em>on the one hand, and emphasis on negative and punitive reactions against students way of life, on the other, make the atmosphere of schools extremely unpleasant. <em>وضعیت ملالتآور و کسالت بار مدارس، سیاستگذاری برای افزایش شادی و نشاط را ناگزیر کردهاست. نظام آموزشی نیز ایجاد مدارس شاد و با نشاط را جز اهداف خود معرفی میکند. در مقاله حاضر استدلال میشود نظام آموزشی برای تحقق این هدف چه سیاستهایی را در پیش گرفته است. برای گردآوری دادهها از اسناد رسمی موجود و مصاحبههای نیمساختیافته و برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شدهاست. یافتهها حاکی از آن است که در ساختار معنایی نظام آموزشی، شادی یکی از عواطف خنثی بشری است که در نتیجه انتخاب انسان میتواند وسیلهای برای نیل به کمال و یا مانعی بر سر راه آن باشد. از همین جا با دوگانگی در معنا مواجهیم که دو نوعِ متفاوت سیاستگذاری را طلب میکند. در این دوگانگی شادی سالم یا شادی روحی (که در این ساختار معنایی، نشاط نامیده میشود) در برابر شادی ناسالم یا شادی جسمانی قرار میگیرد. نظام آموزشی در مقام اجرا، برای مقابله با شادی ناسالم، سازوکارهای مختلف طرد، سرکوب و توبیخ را به کار گرفتهاست، این در حالیست که برای شادی سالم، برنامه اجرایی مشخصی ارائه نکردهاست. در این مقاله استدلال شده است که یک دلیل این بیتوجهی، نگاه انتزاعی و ناملموس به مقوله نشاط در میان دانشآموزان است. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823Consideration for Policy Making of Smart Contractsملاحظاتی برای سیاستگذاری حقوقی قراردادهای هوشمند1431676787310.22059/ppolicy.2018.67873FAمحسنصادقیدانشیار حقوق خصوصی مؤسسه حقوق تطبیقی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمهدیناصردانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه علوم قضاییJournal Article20180929The development of e-commerce has led to the creation of three generations of electronic contracts from binary signature_oriented contracts to data-oriented contracts and Smart contracts. This paper, based on the documentary methodology, seeks to answer what the concept of Smart contracts is and essentially this Contracts are considered valid or Not? What does the self-Execution feature mean in these contracts and what role it plays in the development of the trading system? And do the general rules governing contracts can meet the needs of this category of these group contracts? Smart contracts are contracts that are contracted in the Blockchain, and the consideration replaces them as smart assets or digital cryptocurrencies. To conclude these agreements, individuals need to obtain a license to own virtual currencies in accordance with the 2017 Convention on the Unification of Business-Trade-Based Circulation of Virtual Currencies, obtaining a license to use digital signatures to sign the contract, and identify their identity and property by the government. These contracts are considered to be correct and valid in accordance with the definition and terms of the contracts in the legal systems. This study, with the comparative study of the Legal system of the United States, seeks to state that these contracts, with regard to having the self-Execution attribute, apply to the implementation of the contract without interference The third person, and the implementation of the guarantee of non-performance of contractual obligations, and this feature is due to having the attribute of increased security, lowering costs and increasing the speed and accuracy of concluding transactions due to the development of the exchange system. This article is set up in two sections. The first part expresses the concept and validity of Smart contracts in the second part to express the self-Execution, it''s role in the development of the exchange system and it''s policy process.<em>توسعه تجارت الکترونیکی منجر به ایجاد سه نسل از قراردادهای الکترونیکی از قراردادهای مبتنی بر امضائات باینری تا قراردادهای داده گرا و قراردادهای هوشمند شده است. این تحقیق با توجه به روش اسنادی به دنبال پاسخ به این است که مفهوم قراردادهای هوشمند چه بوده و اساساً این قراردادها معتبر تلقی می شوند؟ ویژگی خوداجرایی در این قراردادها به چه معناست و چه نقشی در توسعه نظام مبادلاتی دارد؟ آیا قواعد عمومی حاکم بر قراردادها می تواند پاسخگوی نیازهای این دسته قراردادها باشد؟ این تحقیق با مطالعه تطبیقی حقوق امریکا به دنبال بیان این مطلب است که این قراردادها با توجه به دارابودن ویژگی خوداجرایی، نسبت به اجرای مفاد قرارداد بدون دخالت فرد سوم و اعمال ضمانت اجراهای عدم انجام تعهدات قراردادی اقدام و این ویژگی باتوجه به دارابودن خصوصیت افزایش امنیت، کاهش هزینه و افزایش سرعت و دقت در انعقاد معاملات منجر به توسعه نظام مبادلاتی می گردد.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823The Effect of the Syrian Military Structure on the Security Policy of the Islamic Republic of Iranتأثیر ساختار نظامی سوریه بر سیاستگذاری امنیتی جمهوری اسلامی ایران1691876787410.22059/ppolicy.2018.67874FAامیرحامدآزاددانشجوی دکتری روابط بینالملل، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-4529-8520طاهرهابراهیمی فردانشیار گروه روابط بینالملل، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180929After the onset of the civil war in Syria and the request for help from the Syrian government, the Islamic Republic of Iran consider the paramilitary mechanism's establishment and reinforcement part of its security policies in Syria. Despite the positive role of parallel military structures, objective evidence suggests a high probability of dissolving or weakening these structures in post-war situations. Therefore, when the military institution does not have the necessary capabilities to restrain future security threats in the future, the question is: What are the security requirements of the Islamic Republic of Iran in Syria after war? Accordingly, this article is based on the hypothesis that the Islamic Republic of Iran should push its security policy in post-war Syria to maintain the legality of Syrian and non-Syrian paramilitary structures in the context of implementing a strategy for the continuation of an adventurous presence in the country.<em>پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه و درخواست کمک دولت این کشور، جمهوری اسلامی ایران ایجاد و تقویت امور نظامی موازی را به عنوان بخشی از سیاستهای امنیتی خود در سوریه در دستور کار قرار داد. با وجود نقش مثبت ساختارهای نظامی موازی، شواهد عینی حکایت از احتمال بالای انحلال یا تضعیف این ساختارها در شرایط پساجنگ دارند. لذا در شرایطی که نهاد ارتش از کارایی لازم برای مهار تهدیدهای احتمالی امنیتی در آینده برخوردار نیست، این پرسش مطرح است که بایستههای سیاستگذاری امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سوریه پسا جنگ چیست؟ بر این اساس، مقاله پیشرو بر این فرضیه استوار است که جمهوری اسلامی ایران باید سیاستگذاری امنیتی خود در سوریه پسا جنگ را به سمت حفظ قانونی ساختارهای موازی نظامی سوری و غیر سوری تبار در چارچوب اجرای استراتژی تداوم حضور مستشاری در این کشور سوق دهد.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823Methodology of Thematic Analysis and its Application in Public Policy Studiesروش شناسی تحلیل مضمون و کاربرد آن در مطالعات سیاستگذاری عمومی1892086787510.22059/ppolicy.2018.67875FAیحییکمالیاستادیار سیاستگذاری عمومی گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-7392-6395Journal Article20180929Public Policy studies, examines the factors influencing on public policies, the impact of policies on society and uses various methods in this regard. The complexity of the public policy environment, the different dimensions of policy issues, and the various factors affecting the variables studied in the field of public policy in different societies, requires that policy analysts be equipped with appropriate methodological approaches So that they can study these phenomena in their own context. In the meantime, the thematic analysis is a method for determining, analyzing and expressing the existing patterns within the data. This method, at least, organizes the data and describes it in detail but it can go beyond that and interpret different aspects of the subject matter of the research. This paper, considering the importance of the qualitative research methods in the policy researches, explained the features and stages of thematic analysis and described the examples of the application of this method in policy researches and finally introduced suitable software for implementation of this method.<em>مطالعات سیاستگذاری عمومی به دنبال بررسی عوامل موثر بر سیاستها و تأثیر سیاستها بر جامعه است و در این زمینه از روشهای مختلفی بهره میگیرد. پیچیدگی محیط سیاستگذاری عمومی، ابعاد مختلف مسائل سیاستی وشرایط و عوامل متفاوت تاثیرگذار بر متغیرهای مورد مطالعه در رشته سیاستگذاری عمومی در جوامع مختلف ایجاب میکند که تحلیلگران سیاستگذاری، مجهز به رویکردهای روششناسی مناسب باشند تا بتوانند این پدیدههای غامض را در چارچوب و زمینه خاص خود مطالعه و بررسی نمایند. در این میان، تحلیل مضمون روشی برای تعیین، تحلیل و بیان الگوهای موجود درون دادهها است. این روش دادهها را سازماندهی و با جزئیات توصیف میکند اما میتواند از این فراتر رفته و جنبههای مختلف موضوع پژوهش را تفسیر نماید. مقاله پیش رو با توجه به اهمیت روشهای پژوهش کیفی در حوزه سیاستگذاری به تبیین روش تحلیل مضمون، ویژگیهای و مراحل آن پرداخته، نمونههایی از کاربرد این روش در سیاستگذاری عمومی را بیان کرده و نرم افزارهای مناسب برای اجرای این روش را معرفی کرده است.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774220180823The Political Process of Policymaking: A Pragmatic Approach to Public Policyفرآیند سیاسی سیاستگذاری: رویکردی عملگرایانه به سیاستگذاری عمومی2092206787610.22059/ppolicy.2018.67876FAمحمدجوادحق شناسدکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20180929This book discuss and define cultural policy in countries such as:America,France and countries with legacy of Coloniality or Internal Coloniality and the Olympics opening ceremony,an internationally recognized platform for a host country to present their national identiy and their cultural policy.The Author use comparative methodology for this research because this method would explain the wide variability in modes of cultural policy as a reflection of broader political ideological and administrative traditions. <br />This research answers to this question: Is public policymaking fundamentally political or not? By adopting pragmatic approach, author responds positively to this question. The study of the political nature of public policy makes it possible to understand its importance in the policy process. To question the political character of policymaking consider that the activities carried out by the stakeholders to shape public policy are core processes not only in understanding the forms that public policy eventually takes but also in understanding the unfolding forms of politicization and the modes of legitimacy used by those who govern. The author believes that policy making in the context of political science has many benefits and helps solve many public issues. He presents a solution to social problems as a complex process in which there are actors and policy proposals that lead to a final solution through a complex process.<em>سوال کلیدی «فرآیند سیاسی سیاستگذاری: رویکردی عملگرایانه به سیاستگذاری عمومی» این است که آیا سیاستگذاری عمومی لزوماً سیاسی است؟ نویسنده با پاسخ مثبت به این سوال در پی اثبات آن با اتخاذ روشی عملگرایانه است. بررسی ویژگی سیاسی سیاستگذاری عمومی این امکان را فراهم می کند که اهمیت آن در فرآیند سیاستگذاری را بفهمیم و بدانیم دولت معاصر چگونه از طریق آن نه تنها به سیاست های وضع شده بلکه به خود نیز مشروعیت می دهد. این موضوع باعث می شود سیاستگذاری را نه تنها به عنوان یک فرآیند برای حل مشکلات اجتماعی بلکه به منزله ابزاری برای ایجاد مشروعیت بپذیریم. نویسنده ارائه راه حل برای مسائل اجتماعی را فرآیندی پیچیده می داند که در آن بازیگران و پیشنهادهای سیاستی مختلفی وجود دارد که از درون یک فرآیند پیچیده به انتخاب یک راه حل نهایی منجر می شود. اتخاذ رویکرد عملگرایانه باعث فهم بهتر فرآیند سیاستگذاری عمومی می شود.</em>