دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772420170219Theoretical-Comparative study of social security systems: Tracing development path for Iran's three-layers social security systemبررسی نظری - تطبیقی نظامهای تأمین اجتماعی: مسیریابی توسعه نظام سه لایه تأمین اجتماعی ایران9286082110.22059/ppolicy.2017.60821FAمجتبیامیریدانشیار مدیریت دانشگاه تهرانوحیدمحمودیاستاد مدیریت دانشگاه تهرانحسینراغفردانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرایحییپروندیدکتری خطمشیگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20170308Social security, as an integral part of social policies, has always been of special importance among governmental authorities. Certainly, designing an effective social security system compatible with economic platform and based on its good governance principles, will ensure its effectiveness to achieve the national development vision. In this regard, the scrutiny of current position of social security system of Iran, and tracing its path and future destination is essential. In this study, firstly, we traced the theoretical path for developing the social security system by reviewing social security literature and content analysis of the related national and international documents. In the next phase, we spotted the current position of social security of Iran along the theoretical path by comparing social security systems. Finally, we specified the next destination and determined the requirements for transition to that stage. Results indicate that the social security system of Iran needs to design and implement two types of policies (Scheme policies compatible with economic features and good governance policies of social security system) to ensure its achievements about alleviating poverty and improving social justice during its transition to the “Dynamic Social Security”.<em>سیاستهای تأمین اجتماعی، به عنوان محور کلیدی سیاستهای اجتماعی، همواره اهمیت ویژهای نزد دولتها داشته است. طراحی نظام اثربخش تأمین اجتماعی متناسب با بستر اقتصادی کشور و مبتنی بر اصول حکمرانیِ خوب تأمین اجتماعی، اثربخشی این نظام را در افق چشم</em><em></em><em>انداز توسعه ملی تضمین می</em><em></em><em>کند. در این راستا، بررسی موشکافانه جایگاه فعلی نظام تأمین اجتماعی ایران و سپس شناسایی مسیر و مقصد آینده آن جهت نیل به اهداف مربوطه، ضروری است. در این پژوهش، ابتدا با مرور ادبیات نظری و تحلیل محتوای اسناد ملی و بینالمللی مرتبط با تأمین اجتماعی، به مسیریابی نظری توسعه نظام تأمین اجتماعی پرداختهایم. سپس با مقایسه تطبیقی، جایگاه نظام فعلی تأمین اجتماعی کشور را در این مسیر نظری شناسایی کرده و الزامات حرکت و گذار در این مسیر را مورد بحث قرار دادهایم. بر این اساس، نظام تأمین اجتماعی ایران نیازمند طراحی و اجرای دو دسته سیاستهای برنامهای سازگار با مختصات اقتصادی و سیاستهای حکمرانی خوب نظام تأمین اجتماعی است تا موفقیت آن در رسیدن به اهداف مبارزه با فقر و ارتقای عدالت اجتماعی، در گذار به نظام «تأمین اجتماعی پویا» حاصل شود. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772420170219Industrial policy model for preserving and improving the efficiency upstream sector of the Iran's oil industry of Iranسیاستگذاری صنعتی الگوی حفظ و ارتقاء کارآمدی بخش بالادست صنعت نفت ایران29456082210.22059/ppolicy.2017.60822FAعباسمصلی نژاداستاد علوم سیاسی دانشگاه تهرانمهدیهوشنگدکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20170308Any industrial policy based on competitiveness requires the use of "competitive advantage" would be. Competitive advantage can be linked with foreign investment opportunities for transfer of skills, technology and capital to bring about. Iran's upstream sector of the oil industry has two main indicators "available resources" and "skilled labor". Effectiveness these indicates need for "investment", "knowledge" and "management". Using these five components will be need to "institutionalized legal rules". Rule of law can enhance the competitive advantage of Iran's oil industry and part of industrial policy based on competitiveness in the global trade arena. capital and information, transparency and accountability is achieved. "Theoretical framework approach based on" competitive advantage "Porter is set. Methodology The study is based on the description, explanation and Future Studies will be signs of competitive advantage. This article according to "analytical company level" based on "competitive field of industrial policy" is set.<em>بخش بالادستی صنعت نفت ایران دارای دو شاخص اصلی «منابع غنی در دسترس» و «نیروی انسانی ماهر» است. برای کارآمدسازی این شاخصها نیازمند «سرمایهگذاری»، «دانش فنی» و «مدیریت» خواهیم بود. بهرهگیری از پنج مؤلفه یادشده، نیازمند «قواعد حقوقی نهادینه شده» خواهد بود. قواعد حقوقی میتواند مزیت رقابتی صنعت نفت ایران را ارتقاء داده و بخشی از سیاستگذاری صنعتی مبتنی بر رقابتپذیری در حوز<strong>ه</strong> تجارت جهانی شود. پرسش اصلی مقاله به این موضوع میپردازد که: «الگوی سیاستگذاری بستر داخلی مناسب در صنعت نفت، برای رقابتپذیری بینالمللی و بهرهگیری از مزیت رقابتی کدام است؟» فرضیه مقاله به این موضوع اشاره دارد که: «مزیت رقابتی در روند سیاستگذاری صنعتی، از طریق جریان آزاد اطلاعات و سرمایه، شفافیت و پاسخگویی حاصل میشود». چارچوب نظری مقاله مبتنی بر رهیافت «مزیت رقابتی» پورتر تنظیم شده است. روششناسی مقاله مبتنی بر توصیف، تبیین و آیندهپژوهی نشانههای مزیت رقابتی خواهد بود. این مقاله براساس «سطح تحلیل شرکتی» مبتنی بر «سیاستگذاری رقابتی حوزه صنعتی» تنظیم شده است.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772420170219An Integrated model for evaluation and managing of strategic foresight projects in national and institutional levelsارائه مدل یکپارچه ارزیابی و مدیریت پروژههای آیندهنگاری راهبردی در سطوح ملی و سازمانی47696082810.22059/ppolicy.2017.60828FAعین اللهکشاورز ترکاستادیار آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)مهدینیکویهدانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)Journal Article20170308Evaluation and strategic control of foresight projects has become important because of increasing number of foresight projects. So giving an integrated model for evaluation and control of such foresight studies has become increasingly important for organizational and national level. Scanning, identification, and control of possible mistakes and weaknesses are crucial in designing and implementing foresight. The identification and control of these mistakes and weaknesses can enhance organizational performance in complex, unpredictable, and competitive environment. So, in complex situation we can provide accurate and essential information for policymakers and researchers by providing integrated model of foresight evaluation and control. We can provide strategic choices for rapid and proper reactions to complex and unplanned changes by evaluation and control of foresight before, during and after implementing foresight projects. A foresight project is a standard project with its special features, so implementing suitable methods and approaches of project management and project assessment can be proper for foresight evaluation and control. This article aims to prepare an integrated framework for evaluation and strategic control of foresight projects. Data are collected by field survey and analyzed by confirmatory factor analysis. <em>با افزایش چشمگیر تعداد پروژههای آیندهنگاری در سالهای اخیر، ارزیابی و مدیریت پروژههای آیندهنگاری بیش از پیش مهم شده است. در محیطهای متلاطم با عدم قطعیت بالا، این تشخیص و کنترل میتواند به ارتقای عملکرد شرکتها کمک کند. لذا، از طریق ارائه الگوی یکپارچه ارزیابی آیندهنگاری، میتوان اطلاعات لازم را برای تصمیمگیری سیاستگذاران در شرایط پیچیده فراهم کرد. با ارزیابی و کنترل آیندهنگاری قبل، حین و بعد از اجرای پروژههای آیندهنگاری میتوان گزینههای راهبردی را برای پاسخ مناسب و سریع به تغییرات ناگهانی و پیچیده محیط مهیا ساخت و کلیه این اقدامات را در قبل، حین و بعد از اجرای پروژههای آیندهنگاری به صورت منسجم درآورد. از آنجایی که یک پروژه آیندهنگاری، یک پروژه استاندارد با مشخصههای خاص خودش میباشد، بنابراین پیادهسازی روشها و رویکردهای مناسب مدیریت پروژه در ارزیابی پروژههای آیندهنگاری مناسب است. مقاله حاضر به دنبال دستیابی به الگوی فرآیند یکپارچهای برای ارزیابی و کنترل راهبردی پروژههای آیندهنگاری میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که کنترل راهبردی آیندهنگاری، ارزیابی آیندهنگاری و مدیریت پروژه بر موفقیت عملکرد پروژههای آیندهنگاری موثر میباشند. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772420170219Institutional evaluation of urban governance in Tehran: with emphasis on the public supervisionارزیابی نهادی حکمرانی شهری در تهران با تاکید بر نظارت همگانی71876083210.22059/ppolicy.2017.60832FAمجیدوحیداستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمسعودحبیبیدانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20170308"Public supervision" considers as a customary - social institution, common share and in fact, the background of realizing and achieving other considerations of governance and its indicators in urban dimension. Experience and performance of 1888 system of Tehran Urban Management Suite during the last 10 years is proof of this hypothesis that "Public supervision can be in the place of local institution, and the background of urban governance and interface ring to realize its index." This system has been successful significantly in the context of urban governance model with the mission of facilitating and achieving public policy oversight body by providing facilities and the requirements for participation and simultaneous supervision of citizens on urban management suite (Factors and performance), in institutionalization of accountability, responsibility and create mutual trust between stakeholders and municipalities in Tehran and it can be in the form of a national pattern on policy-makers' agenda.<em>«نظارت همگانی» به عنوان یک نهاد عرفی- اجتماعی، فصل مشترک و در واقع پیش زمینه تحقق و دستیابی به دیگر ملاحظات حکمرانی و شاخصهای آن در بعد شهری محسوب میشود. تجربه و عملکرد سامانه 1888 مجموعه مدیریت شهری تهران در طی 10 سال اخیر گواه این فرضیه هست که «نظارت</em> <em>همگانی</em> <em>میتواند در</em> <em>جایگاه</em> <em>یک نهاد</em> <em>بومی،</em> <em>پیش زمینه</em> <em>حکمرانی</em> <em>شهری</em> <em>و</em> <em>حلقه واسطی برای تحقق</em> <em>شاخصهای آن باشد». این سامانه با مأموریت تسهیلسازی و تحقق رویه نهادی نظارت همگانی با فراهم نمودن امکان و شرایط لازم برای مشارکت و نظارت همزمان شهروندان بر مجموعه مدیریت شهری (عوامل و عملکردها)، در نهادینه سازی پاسخگویی، مسئولیتپذیری و ایجاد اعتماد متقابل بین ذینفعان شهر تهران و شهرداری در چارچوب الگوی حکمرانی شهری به شکل قابل توجهی موفق بوده و میتواند در قالب یک الگوی ملی در دستور کار سیاستگذاری باشد. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772420170219Investigating the structure and distribution of power among the institutions in charge for the Fifth Development Plan using Social Network Analysis approachبررسی ساختار و توزیع قدرت در میان نهادهای مسئول در برنامه پنجم توسعه با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی891076083510.22059/ppolicy.2017.60835FAحنانهمحمدی کنگرانیدانشیار سیاستگذاری منابع طبیعی دانشگاه هرمزگانمهنازحسین زادهاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه تهرانJournal Article20170308Power is the key component of any system and the distribution of power in a political society determines where the conflicts are and how they should be resolved. The prerequisite for development of a network structure in a system is distribution of power among all its institutions. In this paper we have investigated the quality of power distribution among organizations involved in the economical session of fifth Development Plan of Iran in order to determine if the network view is considered in developing this plan? Preliminary data was gathered from the fifth chapter of the fifth development plan which was related to the economic issues. Legal articles of the chapter which were classified in to 22 sub-issues as well as organizations involved in them were entered in to the 2-mode matrix respectively as columns and rows. Therefore, the network related to the matrix was depicted. Results of the analysis of the network are presented in the end.قدرت از اجزای اساسی و عملی هر نظام است و توزیع قدرت در جامعه سیاسی تعیین میکند که تضادها کجاست و چگونه باید رفع شود. لازمه برقراری ساختار شبکهای در یک نظام، توزیع یکنواخت قدرت در میان نهادهای درگیر در آن است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی، به بررسی چگونگی توزیع قدرت در میان سازمانهای درگیر در بخش اقتصادی برنامه پنجم توسعه پرداخته شده تا بدین ترتیب برقراری یا عدم برقراری نگاه شبکهای در تدوین این برنامه مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور و برای تولید دادههای اولیه، متن فصل پنجم قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی که مرتبط با موضوعات اقتصادی است، مورد بررسی قرار گرفت و مواد قانونی این فصل که تحت 22 موضوع طبقهبندی شدهاند و سازمانهای درگیر در هر یک از این موضوعات وارد ماتریسی دو وجهی شدند که سطرهای آن، سازمانها و نهادهای مکلف شده و ستونهای آن، موضوعات قرار گرفتند و بدینترتیب توزیع شبکهای قدرت در میان این سازمانها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیلهای صورت گرفته، در بخش آخر ارائه شدهانددانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772420170219Analysis of the conformity of the financial resource management in the IR Iran's cultural sector with the obligations imposed by the ICACتحلیلی بر مدیریت منابع مالی و سیاستهای دستگاههای فرهنگی در انطباق با تکالیف مقرر در کنوانسیون مریدا1091256083710.22059/ppolicy.2017.60837FAمحمدباقری کمار علیادانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجایرجگلدوزیاناستاد حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه تهرانحمیدرضاملک محمدیاستاد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانحمیدششگلاستادیار حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجJournal Article20170308The International Convention Against Corruption as the first international document which tries to guarantee the prevention of corruption may be considered as a long step to founding protect the human rights and his fundamental freedoms. The rights and principles emphasized by the founding fathers of the convention may be considered as the ideal of all proponants of the human rights and all those who are aware of the desolate effects of corruption on human life. This study is conducted within the framework of qualitative approach. The required data gathered by Semi-structured interviews and informal conversations with Samples which were selected using purposive sampling method and consisted of 15 experts including university professors and experts familiar with the culture and cultural agencies as well as managers from the public sector. Then, the data analyzed using a content analysis method (qualitative data analysis). This study indicates that the ambiguity and lack of trasparency in laws and regulations in cultural sector agencies such as Iran's Hajj and Pilgrimage Organization, and Iran's Endowment and Charity Affair Organization, could pave the way to corruption in various organizations of the sector.<em>کنوانسیون جهانی مبارزه علیه فساد به عنوان اولین سند معتبر بین المللی ودارای ضمانت اجرا درخصوص پیشگیری ازفساد، گامی بلند برای نیل به حقوق و آزادیهای بنیادین بشری تلقی میشود. حقوق و اصولی که در متن این سند از سوی تدوین کنندگان مورد تاکید قرار گرفته؛ آرمان بزرگ همه طرفداران حقوق بشر و همه خردمندانی است که از پیامدهای تلخ فساد در ابعادمختلف زندگی بشرآگاهی دارند. با توجه به تأکید این کنوانسیون بر شفافیت در مدیریت منابع مالی، هدف این پژوهش آن است که چالشها و مشکلات موجود در مدیریت منابع مالی دستگاه های فرهنگی (سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان حج و زیارت) را در این رابطه مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی صورت گرفته و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و گفتگوهای غیررسمی با شرکت کنندگان جمعآوری شده است. یافته ها حاکی از وجود ابهامات و عدم شفافیتهای متعددی در قوانین و آیین نامهها و بخشنامههای سازمان حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه میباشد که میتواند بسترساز بروز فساد در بخشهای مختلف این سازمانها باشد.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772420170219Effect of Formal Education on Democracy in Selected Countries of OPEC and OECDتأثیر آموزش رسمی بر دموکراسی در کشورهای منتخب اُپک و سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی1271456083910.22059/ppolicy.2017.60839FAوحیدمهربانیاستادیار اقتصاد دانشگاه تهراناسفندیارجهانگرداستادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییالههمیثاقی فرکارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطباییمهدینوریدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهرانJournal Article20170308Literature of education economics contends that more schooling of a society helps to the strengthening and institutionalization of democracy. Accordingly, the purpose of this study is to study the effect of education on democracy in OPEC (as developing) and OECD (as developed) countries. This study uses panel data model and generalized method of moments (GMM) during the period 1970-2010. Alongside of education as the main variable, we used other variables such as urbanization, life expectancy and GDP per capita as control variables. The results suggest a positive impact of education on democracy in OECD countries but not in OPEC members. GDP per capita has positive and significant impact on democracy of OECD countries, while this effect for the countries of OPEC is negative.<em>ادبیات اقتصاد آموزش حکایت از این دارد که ارتقای سطح تحصیلات مردم یک جامعه به گسترش و نهادینه شدن دموکراسی در آن کمک میکند. هدف این مطالعه عبارت است از تمرکز بر ارزیابی صحت این ادعا و ارائه شواهد تفکیک شده بر اساس وضعیت توسعه اقتصادی کشورها در قالب دو گروه کشورهای " اُپک" به عنوان گروه در حال توسعه و "سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی" به منزله گروه توسعه یافته. این مطالعه با بکارگیری دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیم یافته طی دوره زمانی 2010-1970 انجام شده است. یافتههای تحقیق قویاً مؤید اثر مثبت آموزش بر دموکراسی در کشورهای توسعه یافته است اما چنین چیزی به طور ضعیف در کشورهای اُپک مشاهده میشود. این تفاوت در نتایج بیانگر تمایز دو گروه کشورها از لحاظ ساختار سیاسی و نهادی است که به بروز آثار متفاوت آموزش بر وضعیت دموکراسی جوامع میشود. همچنین شواهدی دالّ بر اثر مثبت تولید سرانه و شهرنشینی بر دموکراسی در جوامع توسعه یافته به دست آمد.</em>