دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521An Institutional Framework for Regulating New Business Models: A Case Study of Application-based Transportationارائه چارچوب نهادی برای تنظیمگری مدلهای جدید کسبوکار در ایران؛ مطالعه موردی: ارائهدهندگان خدمات برخط جابجایی درونشهری9347699810.22059/jppolicy.2020.76998FAمیثمنریمانیاستادیار پژهشکده مطالعات فناوریزهرهکریممیاندانشجوی دکتری سیاستگذاری علموفناوری دانشگاه تهرانسیدجعفرحسینیدکتری اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوریJournal Article20200711Business model innovation is application of a different business model to an existing economic sector, which can lead to elimination of businesses in sectors and will change the governance. This shift, raises the question of the appropriateness of existing regulation and highlights need to re-design the regulatory system, considering common-pool resources. The solution for regulating new businesses in order to meet the interests of the general public, existing and new businesses, is polycentric governance and to recognize the role of nongovernmentals. This paper provides a framework for regulation of new business models using the Ostrom framework and the application-based transportation has been selected as the case-study. The findings suggest that the centralization of national governance within the Ministry of the Interior at the constitutional level and oversight by the union, coupled with local governance at the municipal level at the collective choice level, would be an appropriate framework.<em>دراین مقاله بهمنظور ارائه چارچوبی برای تنظیمگری مدلهای جدید کسبوکار، از چارچوب پیشنهادی استروم استفاده شده و ارائهدهندگان خدمات جابجایی برخط بعنوان مورد مطالعه انتخاب شدهاند. منبع جمع آوری دادهها مصاحبه عمیق با خبرگان و تحلیل قوانین و مقررات این حوزه بوده و با بکارگیری روش تحلیل مضمون، دادهها تحلیل شدهاند. استفاده از چارچوب سهسطحی استروم کمک میکند تنوع نقشآفرینان، ارتباطات آنها و در نتیجه حکمرانی یک حوزه اقتصادی تحلیل شود. یافتهها نشان میدهد، تنظیمگری ملی (وزارت کشور) در سطح تأسیسی و نظارت اتحادیه با همراهی تنظیمگری محلی (شهرداریها) در سطح انتخاب جمعی و هویت پلتفرمهای واسطهای با امکان تعریف نقشآفرینان ملی در سطح عملیاتی، چارچوب مناسبی برای تنظیمگری این کسبوکارها خواهد بود.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Analytical Assessment of Institutional Mapping of Iran’s Biotechnology Regulatory System Case Study: Biological Food and Drugبررسی نگاشت نهادی نظام تنظیمگری زیستفناوری در ایران؛ مطالعه موردی: غذا و داروی مبتنی بر زیستفناوری35567698810.22059/jppolicy.2020.76988FAمصطفیزمانیاندکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهرانمصطفیقانعیاستاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم (عج)مژدهناطقیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200710Products regulation based on emerging technologies such as biotechnology has seized attention in the recent years. Thus the functional and structural analysis of Iran’s biotechnology regulatory system in the field of biological food and drug is presented in this study. So in the first step, Institutional mapping of biological drug and food sector is drawn, then based on Investigation of other countries biotechnology regulatory system and Conducting fourteen in-depth interviews and nine group interviews with experts, The existing weaknesses and challenges in this field identified and the appropriate solutions and strategies to deal with them are also presented in this article.<br />The findings of this study shows that the structural requirements are: to strengthening the national coordinator institutions and reforming the arrangement of regulator institutions, and functional requirements are: to presenting some strategies and solution for the functions such as regulation, monitoring, awareness and law enforcement.<em>موضوعی که در سالهای اخیر در بحث تنظیمگری موردتوجه قرارگرفته است، تنظیمگری محصولات مبتنی بر فناوریهای نوظهور ازجمله زیستفناوری میباشد. ازاینرو هدف اصلی این پژوهش تحلیل</em><em>نظام تنظیمگری زیستفناوری کشور در بخش </em><em>غذا و دارو</em><em> میباشد. بدین منظور در این پژوهش ابتدا نگاشت نهادی</em><em> این حوزه</em><em> ترسیم شده است. سپس از طریق مطالعه نظام تنظیمگری زیستفناوری در سایر کشورها، همچنین برگزاری 14 مصاحبه عمیق و 9 مصاحبه گروهی با خبرگان، نظام تنظیمگری بخش </em><em>غذا و داروی مبتنی بر زیستفناوری</em><em>، در دو بُعد کارکردی و ساختاری تحلیل و نواقص و چالشهای آن شناسایی شده و راهکارهایی برای حل آنها ارائه شده است. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان میدهد ازنظر ساختاری، تقویت نهاد ملی هماهنگکننده در حوزه زیستفناوری و اصلاح ترکیب اعضای نهادهای تنظیمگر در کشور ضروری بوده و ازنظر کارکردی نیز میبایست برای رفع نواقص شناساییشده در کارکردهای مقرراتگذاری، رصد، آگاهسازی و اعمال مقررات، راهکارهایی اندیشیده شود که در این پژوهش به برخی از آنها اشاره</em><em>شده است. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Policy-Making of Increasing Share of Iranian Mobile Games in the Global Marketسیاستگذاری افزایش سهم بازیهای ایرانی تلفنهای همراه در بازار جهانی57827700210.22059/jppolicy.2020.77002FAسیاوشصلواتیاناستادیار مدیریت رسانه دانشگاه صداوسیما0000-0003-3894-2792احمدرضادرفشیکارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائیعلیاصغرکیااستاد روزنامهنگاری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200711With the emergence of a new economic stream of cultural industries around the world, the need to downturn the oil-based single-product economy, the entry of the Iranian mobile gaming industry into global markets is a social and economic necessity that requires policymaking and share facilitation strategies. To achieve this goal, interviews were conducted with14 policymakers, researchers, and media activists using qualitative content analysis. After three coding steps, stakeholders and policies were summarized. This policy was categorized and presented by adopting a value chain management approach, at different stages of the game industry value chain, for three stakeholders including policymakers, investors and game makers. Following the policies outlined by the three stakeholders at different stages of the game's value chain can facilitate the process of entry of Iranian games into global markets.<em>با شکلگیری جریان جدید اقتصادی مبتنی بر صنایع فرهنگی و خروج از اقتصاد تک محصولی مبتنی بر نفت، ورود صنعت بازیهای تلفن همراه ایرانی به بازارهای جهانی ضرورت اجتماعی و اقتصادی است که نیازمند سیاستگذاری و تدوین راهکارهای تسهیل سهمخواهی از آن است. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از روش تحلیل مضمون به تحلیل مصاحبههای صورت گرفته با ۱۴ نفر از سیاستگذاران صنعت بازیهای دیجیتال، پژوهشگران مدیریت، رسانه و بازیهای دیجیتال و مدیران تیمهای بازیساز پرداخته شد. پس از سه مرحله کدگذاری، ذینفعان و سیاستها احصاء گردید. نتایج پژوهش نشان داد که رشد و توسعه صنعت بازی در ایران وابسته به سه گروه ذینفع سیاستگذار، سرمایهگذار و بازیساز و نقشهای این ذینفعان است. نقش سیاستگذار و سرمایهگذار، نقش حمایتی و نقش بازیساز، تولید بازی برای تامین نیازهای داخلی و ورود به بازارهای بینالمللی است.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Public Policy Formative Pattern in Network Governance Approach (Case Study: Urban Public Transportation in Tehran)طراحی الگوی تدوین خطمشی عمومی با رویکرد حکمرانی شبکهای؛ مورد مطالعه: حمل و نقل عمومی شهر تهران831067699010.22059/jppolicy.2020.76990FAفاطمهقیطاسی ونددانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطباییفتاحشریف زادهاستاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطباییغلامرضاکاظمیاندانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطباییداوودحسین پوردانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200711Given that proper management in any field requires the development of an appropriate policy and the use of a network governance approach in it leads to the creation of a multifaceted perspective and the participation of stakeholders, this study seeks to achieve a policy development model. Tehran's public transport is with a network governance approach. This research was performed qualitatively using content analysis strategy and the data collection tool was a semi-structured interview. The findings show that in designing the model, it is necessary to identify stakeholders, institutional structure, how to coordinate institutions, institutional functions and environmental conditions. Intermediate network construction with the role of Tehran Municipality mediation, central government support role of local government, turnover Interdisciplinary information, private-sector participation, and knowledgeable citizens are important components of research design.<em>یکی از مهمترین مراحل در فرایند خطمشی گذاری، مرحله تدوین است و بهره گیری از رویکرد حکمرانی شبکه ای در این مرحله به دلیل ایجاد دیدگاه چندوجهی و مشارکت نهادهای ذی نفع در حل مسائل پیچیده بسیار اثرگذار است. در این پژوهش به ارائه الگوی تدوین خطمشی های عمومی با در نظر گرفتن حمل و نقل عمومی شهری تهران به عنوان مورد خاص پرداخته شده است. این پژوهش به روش کیفی با استفاده از استراتژی تحلیل مضمون صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد برای تدوین خطمشی های حمل و نقل عمومی شهری تهران با رویکرد حکمرانی شبکه ای باید نهادهای ذی نفع شناسایی گردد و ساختار نهادها، نحوه هماهنگی نهادها، وظایف نهادها و شرایط محیطی مورد توجه قرار گیرد. ساختار شبکه ای واسطه ای با نقش واسطه گری شهرداری تهران، مدیریت یکپارچه شهری، نقش حمایتی دولت مرکزی از دولت محلی، گردش اطلاعات میان نهادها، مشارکت بخش خصوصی علمی و شهروندان آگاه از مولفههای بسیار مهم حاصل از این پژوهش است که در طراحی الگو مورد توجه قرار گرفته اند.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Mental Patterns of Students’ Quantitative Growth Policy Outcomes: The Study Based On Q Methodologyالگوهای ذهنی اعضای هیئت علمی درباره پیامدهای سیاست رشد کمی دانشجویان: مطالعهای براساس روش کیو1071257699310.22059/jppolicy.2020.76993FAحسنداناییفرداستاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرسزینبمولویاستادیار مدیریت دولتی مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر قمJournal Article20200711One of the most important foundations of sustainable development is to educate efficient manpower which is vital for developing countries like Iran. However, the tsunami of unprecedented qualitative growth of student upon Islamic revolution especially in recent years has brought paramount consequences in the society. Present paper attempt to identify the consequences of students’ qualitative growth by using Q methodology. In present paper, upon reviewing the relevant literature as well as conducting 10 interviews with elites and sending email to faculties of universities and summarizing/investigating the relevant data, 38 items were recognized as consequences. They were prioritized by participants. The instrument was interview. Ultimately, the mindsets of participants were divided into two mental patterns (paradigms) base on the findings of Q factor analysis; in other words, research findings indicate that there are two different mental paradigms or insights on the consequences of quantitative growth in universities.<em>در ایران سونامی رشد بیرویه کمی دانشجویان در سالهای پس از انقلاب به ویژه سالهای اخیر، پیامدهای متعددی در سطح جامعه داشته است. هدف این مقاله شناسایی </em><em>پیامدهای رشد کمی دانشجویان در ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی است. به این منظور</em><em>با</em><em>استفاده </em><em>از روششناسی </em><em>کیو،</em><em>ذهنیتهای مختلف </em><em>اعضای هیئت علمی </em><em>نسبت </em><em>به </em><em>این </em><em>موضوع </em><em>تحلیل </em><em>و بررسی شد. </em><em>پژوهش حاضر با رویکرد اکتشافی به روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام گرفت. برای تحقق هدف پژوهش، پس از مطالعه متون نظری </em><em>تحقیق </em><em>و </em><em>انجام</em><em>دادن ده </em><em>مصاحبه </em><em>با</em><em>خبرگان </em><em>آگاه </em><em>و متخصص در حوزه موضوع پژوهش و با معیار اشباع نظری دادهها، و ارسال ایمیل به اعضای هیئت علمی، پس از خلاصهسازی و بررسی گزارههای حاصله،</em><em>38 گزاره به عنوان پیامد </em><em>رشد کمی دانشجویان شناسایی </em><em>و </em><em>اولویتبندی </em><em>شد.</em><em>در</em><em>نهایت، نتایج </em><em>نشان </em><em>داد دو </em><em>دیدگاه </em><em>یا </em><em>الگوی </em><em>ذهنی </em><em>متمایز </em><em>نسبت </em><em>به پیامدهای رشد کمی دانشجویان وجود دارد.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Identifying Public Policy Dichotomies in the Field of Environmentشناسایی دوگانهای خطمشیگذاری عمومی در حوزه محیط زیست ایران1261537700410.22059/jppolicy.2020.77004FAحسیناصلی پوراستادیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200711The discipline of public policy as a problem-oriented knowledge was formed with the final goal of solving public problems. Now the question is how to identify and analyze the problems and challenges of public policy - which itself seek to solve public problems in society? In this way we need to design a framework to explain the challenges of public policy. Given that the capacity of framework explanatory will be increased by adapting it to one of the most common problems in the society, this research after defining its framework, will apply it to Iran's environmental issues and policies. For this purpose, by applying qualitative method (thematic analysis) and conducting interviews with experts and examining upstream environmental documents, the main and sub-themes of policy-making challenges were extracted in the form of some dichotomies such as dichotomy of knowledge-action, tendency-action, symptom-root, conservation-development, interaction-protect and structure-function in environmental policy making.<em>رشته خطمشی گذاری عمومی به عنوان یک دانش مسئله-محور، با هدف حل مسائل عمومی شکل گرفت. حال این سوال وجود دارد که چگونه میتوان مسائل و چالشهای خطمشیگذاری عمومی- که خود به دنبال حل مسائل عمومی است- را واکاوی نمود؟ بدین منظور نیازمند طراحی چارچوبی برای تبیین چالشهای خطمشیگذاری عمومی هستیم. از آنجا که سطح تبیینگری چنین چارچوبی از طریق تطبیق با یکی از موضوعات متداول در کشور افزایش خواهد یافت، لذا پژوهش حاضر پس از معرّفی چارچوب به تطبیق آن با مسائل و خطمشیهای زیستمحیطی میپردازد. بدین منظور از رهگذر به کارگیری روش کیفی تحلیل مضمون و انجام مصاحبه با خبرگان و بررسی اسناد بالادستی محیط زیست، مضامین اصلی و فرعی در قالب «دوگان»ها استخراج شد که از مهمترین آنها میتوان به دوگان دانش کنش، دوگان نشانه ریشه، دوگان حفاظت توسعه، دوگان تعامل تحفّظ و دوگان ساختار کارکرد در خطمشیگذاری زیستمحیطی اشاره کرد</em><em>.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Reviewing the Forests and Rangelands Policies of the First to Sixth Economic, Cultural and Social Development Plans of the Islamic Republic of Iranبررسی سیاستهای برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران در زمینه جنگل و مرتع1541797699710.22059/jppolicy.2020.76997FAاحمدبیرانونددکتری جنگلداری دانشگاه تهراننصرت اللهضرغامدانشیار جنگلداری دانشگاه تهرانتقیشامخیاستاد جنگلداری دانشگاه تهرانسید محمد سعیدنوری نائینیاستاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید بهشتیمحمدعواطفی همتاستادیار جنگلداری دانشگاه تهرانJournal Article20200711The country's five-year development plans are the most important policy documents in which development goals and strategies are codified based on the country's ambitions, abilities, facilities and environmental conditions and serve as a guidline for governance of the country.The purpose of this study was to investigate the policies presented in the first to sixth development plans (1990-2021) of Iran about forest and rangeland. Herein, the study was performed by grounded theory method. The policies were categorized in the open coding. The relationship between categories was determined in the axial coding. The mentioned relationship was described in the selective coding. The results of open coding showed that 25 policy categories were presented in the development plans. In the axial coding, conservation, restoration, and sustainable use of forest and rangeland resources were selected as core category which were the the goals of plans. Other 24 policy categories were classified according to Phenomenon in three sections of the strategies (14 categories), context conditions (4 categories) and intervening conditions (6 categories). The results of selective coding showed that diversity and continuity of the policies varies from one to five plans.<em>برنامههای توسعه پنج ساله کشور، مهمترین اسناد سیاستی هستند که در آنها اهداف و راهبردهای توسعه با توجه به آرمانها، تواناییها، امکانات و شرایط محیطی کشور تدوین گشته و راهنمای بخشهای مختلف اداری کشور هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی سیاستهای مرتبط با جنگل و مرتع در برنامههای اول تا ششم توسعه (1400-1368) و ارتباط و تداوم آنها است. به این منظور از روش تئوری داده بنیاد استفاده شد. در کدگذاری باز این روش، بخشهای مرتبط از متن برنامهها به کدهای مفهومی شکسته و سپس مقولهبندی شد. </em><em>در کدگذاری باز 25 مقوله سیاستی در برنامههای اول تا ششم توسعه حاصل شد. بر اساس مدل پارادائمی، مقوله حفاظت، احیاء و توسعه و بهرهبرداری پایدار از جنگلها و مراتع در جایگاه مقوله محوری قرار گرفته و 24 مقوله دیگر در سه بخش راهبردها (14 مقوله)، شرایط زمینهای (4 مقوله) و شرایط مداخلهگر (6 مقوله) طبقهبندی شدند. نتایج کدگذاری انتخابی نشان میدهد، تنوع و تداوم سیاستها برای دستیابی به اهداف یکسان نیست و تداوم آنها از حضور در یک تا پنج برنامه متفاوت است. به طور کلی لازم است در سیاستگذاریهای توسعه برای بخش منابع طبیعی تجدیدشونده یک رویکرد و نظریهی مشخص حاکم گردد. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Model-Based Solution for Water and Soil Resources Management: Opportunities and Threatsراهحل مدل-بنیان برای مدیریّت منابع آب و خاک: فرصتها و تهدیدها1801997699510.22059/jppolicy.2020.76995FAساجدهصفیخوانیدانشجوی دکتری علوم و مهندسی آبخیزداری دانشگاه هرمزگانارشکحلیسازاستادیار مهندسی منابع طبیعی دانشگاه هرمزگانعبدالرضابهره منددانشیار گروه مرتع و آبخیزداری دانشگاه گرگانمهدیبینیازمربی گروه مهندسی منابع طبیعی دانشگاه هرمزگانJournal Article20200711The development of the world towards a trend to model driven, nature management strictly has engaged with such structures that identified by models, So that nowadays, cognition of nature is confined to modeling and model application become a basic tool in cognition of environment. This survey through qualitative content analysis, emphasizing on water and soil models, specifies that acceptability of models correspond to economic-development policies. The results show the model is defined as tool that show environmental policies performance of managers and policy-makers. Furthermore, four relationship were extracted in understanding of political and framework of environmental models that model can't be cognition and analysis tool for understanding of epistemic framework of the environment. While tries to conceptualize relationship between policy and natural processes that policy-maker do policy making in the best way and model offers solutions to optimize policy-makers management tasks when those is non-optimal.با پیشرفت جهان به سمت روند مدلمحور، مدیریّت طبیعت بیش از پیش درگیر ساختارهای الگویی شدهاست و امروزه شناخت محیطزیست چنان در قالب مدلسازی متجسّم میشود که مدل ابزار مبنایی این شناخت تلقی میشود<strong>. </strong>لذا این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل محتوا کیفی و تأکید بر مدلسازی منابع آب و خاک تلاش دارد که نشاندهد مقبولیت مدلها متناظر است با اندیشهها و سیاستهای اقتصادی-توسعهای. نتایج تحلیل محتوا بیانکنندهی تعریف مدل بهعنوان ابزار منعکسکننده عملکرد سیاستهای محیطزیستی مدیران و سیاستگذاران است. استخراج چهار رابطهی اساسی بین نگاه سیاستی و چارچوب مدلهای محیطی نیز حاکی از آن است که مدل قادر به ادامهی شناخت کامل چارچوب معرفتی محیطزیست برای تحلیل نیست. درحالیکه تلاش دارد که روابط بین فرآیند سیاستگذاری و فرآیندهای طبیعی را مفهومسازی کند. به شکلی که سیاستگذار وظیفه سیاستگذاری را به بهترین شیوه انجام دهد و وقتی موازنه نابهینه در اعمالهای مدیریتیاش وجود دارد، راهحلّهایی برای بهینهشدن آن ارائه دهد.<br /><em> </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Governments’ Accountability Discourse in the Administrative System
Using Critical Discourse Analysisبررسی گفتمان پاسخگویی دولتها در بخش نظام اداری ایران با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی2002207700010.22059/jppolicy.2020.77000FAحسنرنگریزدانشیار مدیریت منابع انسانی دانشگاه خوارزمی0000-0001-9327-4649Journal Article20200711The philosophy of accountability and its implementation to address the problems of the bureaucratic system guarantee the health of the governments’ performance in the countries. This paper is the qualitative analysis of the views of the tenth and eleventh governments about administrative system issues to explore accountability of governments. Method research is based on the Vandyke and Fairclough's model considering the political, economic, and cultural conditions and the ruling ideological forces on the community to distinguish positions governments for the administrative system performance and their reactions to the results obtained. The Statistical population is the president's comments in two different presidencies which are published in the mass-circulation newspaper. Five texts were selected based on purposeful method of sampling. The results indicate that the tenth government discourse; indigenous development patterns; administrative reductions; government officials and agricultural development; the eleventh government's discourse is proper framing, accountability and transparency, legalism and moderation.<em>فلسفه پاسخگویی و تحقق آن برای پاسخ به مشکلات نظام اداری ضامن سلامت عملکرد دولتمردان حاکم بر کشورهاست. این مقاله با بررسی گفتمان پاسخگویی دولتها، به تحلیل نظرات دولتهای دهم و یازدهم با محوریت نظام اداری از بعد کیفی میپردازد. روش پژوهش، استفاده از مدل تحلیل وندایک و فرکلاف بوده و با لحاظ کردن فضای سیاسی، وضعیت فرهنگی و اجتماعی و نیروهای ایدئولوژیک جامعه، مواضع و چگونگی واکنش دو دولت را مشخص میکند. جامعه اطلاعاتی، گزیده سخنان روسای جمهور در دو دوره مختلف درباره نظام اداری منتشر شده در روزنامههای کثیرالانتشار است که پنج متن طی سالهای 1388 تا 1396 برای نمونه و بر مبنای روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. نتایج پژوهش با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی نشان داد که گفتمان دولت دهم؛ الگوهای بومی توسعه، کاهش هزینههای اداری، خدمتگزاری مسئولین و توسعه کشاورزی و گفتمان دولت یازدهم؛ بسترسازی مناسب، پاسخگویی و شفافیت، قانونگرایی و اعتدال است. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Study of Role Model of Family Policy through Analysis of Islamic Republic of Iran Upstream Documentsبررسی مختصات سیاست خانواده در ایران بر اساس تحلیل مضمون اسناد بالادستی2212407699910.22059/jppolicy.2020.76999FAفاطمهموسوی ویایهدانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه کاشانمهرانسهراب زادهدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشانمحسننیازیاستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشانJournal Article20200711Family Policy deals with the effects of social policies and the government’s actions on family. The present study addressed the government's explicit and written policies directly affecting family and position of women in order to reveal the major themes and role models of family policymaking pattern in Iran. Research results showed that emphasis on marriage and the need for it, establishment of gender inequality, sexual division of labor in family, emphasis on the function of childbearing and upbringing as the key function of family, Maintaining family stability through degenderization in public space and observance of women's hijab and chastity constitute the major themes of family policy in Iran. Family policy in Iran reproduces and stabilizes the traditional "male-breadwinner/female-homemaker" model despite its attention to women employment. The approach of social policy in Iran is familialization strategy, but this social policy is not uniform and there are cases of paradoxical confusions.<em>سیاست خانواده تاثیر سیاست اجتماعی و اقدامات دولت را بر خانواده بررسی میکند. در این تحقیق، با هدف آشکار ساختن مختصات سیاست خانواده در ایران، اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد توصیفی- تحلیلی و روش تحلیل مضمون بررسی شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مضامین اصلی سیاست خانواده در ایران عبارتند از: تاکید بر ازدواج و لزوم تشکیل خانواده، نابرابری نقشهای جنسیتی و تقسیم کار جنسی در خانواده، تاکید بر کارکرد فرزندآوری و تربیت فرزندان به عنوان مهمترین کارکرد خانواده و بازتولید شبکه خویشاوندی و حفظ پایداری خانواده با تاکید بر جنسیتزدایی از فضای عمومی و رعایت حجاب و عفاف زنان. سیاست خانواده در ایران علیرغم توجه به اشتغال زنان، الگوی سنتی مرد نانآور/ زن مراقب را بازتولید و تثبیت میکند. رویکرد سیاست اجتماعی در ایران خانوادگیگراست اما این سیاست اجتماعی یکدست نیست و مواردی از تناقض و آشفتگی پارادایمی دیده میشود.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Identify and Prioritize Tax Policy Process Issues in Islamic Republic of Iranشناسایی و اولویتبندی آسیبهای فرایند سیاستگذاری مالیاتی در ایران2412607698910.22059/jppolicy.2020.76989FAمهدیحسنونددانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانمحمدرضایزدانی زازرانیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران0000-0002-7153-2405مهنازگودرزیاستادیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانJournal Article20200711From economists' point of view, taxes are among the most promising types of income for governments. This important issues of government economic policy plays a significant role in the implementation of the government's economic policies and outstanding performance in developing countries. Forever, policymakers and government officials in Iran have also paid more attention to promoting and improving the tax system. In particular, Iran's economy is largely one-off, relying on oil revenues. The purpose of this study is to investigate the damages of tax policy in Iran and prioritize its problems. The method of research is using the Delphi technique in the three round. The statistical population of the study consists of three groups of policy makers, executives and taxpayers. Findings of the research indicate that the lack of tax compliance, the weakness of the tax information system, the lack of proper tax culture and beliefs, various political and political dismissals for tax system administrators, the range and distribution of tax exemptions, and the lack of adequate monitoring and evaluation of tax policies. The arrangement is one of the most important tax policy issues in Iran.<em>هدف پژوهش حاضر شناسایی آسیبهای سیاستگذاری مالیاتی در ایران و اولویتبندی مسائل آن میباشد. روش پژوهش ترکیبی با استفاده از تکنیک دلفی در قالب سه راند (مرحله) است. جامعۀ آماری پژوهش مشتمل بر سه گروه سیاستگذاران، مجریان و مؤدیان مالیاتی میباشد. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که عدم تمکین مالیاتی، ضعف نظام اطلاعات مالیاتی، عدم وجود فرهنگ و باور مالیاتی صحیح مؤدیان، جابجاییهای متعدد و سیاسی برای مدیران نظام مالیاتی، گستره و توزیع نامناسب معافیتهای مالیاتی، عدم وجود نظارت و ارزیابی کافی در سیاستهای مالیاتی به ترتیب از جمله مهمترین آسیبهای سیاستگذاری مالیاتی در ایران است.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Functions of Educational Policymaking in Education Systemکارکردهای سیاستگذاری آموزشی در نظام تعلیم و تربیت2612807699410.22059/jppolicy.2020.76994FAعلی رضاحیدریاستادیار مطالعات اجتماعی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان0000-0002-9684-7411Journal Article20200711The purpose of this study is to investigate and analyze the functions of educational policy in the education system. The main question is, what are the functions of the educational policy-making process in achieving the goals of the education system? For this purpose, data were collected and explored through exploratory and multidisciplinary approaches. Then the obtained information about educational policy functions was classified and analyzed in four themes and twelve categories. Based on the research findings, educational policy-making process through four functional categories of “development of civic norms”, “construction of intangible capital”, “internalization of political socialization” and “environmental protection training” affects the efficiency and effectiveness of the education system to achieve four goals: establishment of a democratic society, realization of national growth, development of good citizenship and achievement of sustainable development. The information required in this research are gathered in a library and documentary method.<em>هدف پژوهش، بررسی کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در نظام تعلیم و تربیت است. پرسش اصلی این است که فرایند سیاستگذاری آموزشی در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت چه کارکردهایی دارد؟ دادههای تحقیق از راه مطالعه متون علمی به شیوه اکتشافی، تلفیقی و چندرشتهای گردآوری شد. سپس، با توجه به اهداف در نظر گرفته شده برای نظام تعلیم و تربیت، دادهها و اطلاعات به دست آمده در زمینه کارکردهای سیاستگذاری آموزشی در چهار مضمون و دوازده مقوله طبقهبندی گردید و مدل مفهومی پزوهش ارائه شد. بر اساس نتایج، فرایند سیاستگذاری آموزشی از طریق چهار مضمونِ کارکردی ِ«توسعه هنجارهای مدنی»، «خلق سرمایه</em><em></em><em>های غیرمادی»، «نهادینهسازی جامعهپذیری سیاسی»، «آموزش حفظ محیط زیست»، در تحققِ چهار هدف بنیادینِ نظام تعلیم و تربیت شامل «ایجاد جامعهی دموکراتیک»، «کمک به رشد اقتصادی جامعه»، «پرورش شهروند خوب» و «نیل به توسعه پایدار»، اثرگذار است. روش تحقیق توصیفی- تبیینی و شیوهی گردآوری اطلاعات، کتابخانهای - اسنادی است. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Women's Lived Experience of the Barriers and Challenges Faced when Playing Roles in the Country’s Public Policy-makingتجربه زیسته زنان از موانع و چالشهای پیشروی نقش آفرینی در سیاستگذاری ایران2813057700310.22059/jppolicy.2020.77003FAمعصومهپیرویسیدانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی واحد قم دانشگاه آزاد اسلامیعلیشیرخانیدانشیار علوم سیاسی واحد قم دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20200711Women’s presence and the role they play in various political, economic, social, and cultural areas are necessary for comprehensive development. The role women play in the society and their approach to this role have always been one of the challenges and concerns of society, especially for women themselves. The purpose of this study is to analyze the women's lived experiences of the obstacles and challenges faced by those playing roles in public policy making in the country. This is a qualitative phenomenological study. Therefore, 33 working women in different occupational positions in Qom were sampled and interviewed through purposeful in-depth and semi-structured interviews. To examine the reliability of the study, two strategies of reviewing and re-reading and the ideas of experts outside the study were used. Data analysis led to 44 basic concepts and 12 core themes. The main themes consist of “gender stereotypes”, “masculine interpretations of women”, “legal/ civil challenges”, “limited-range jobs”, “men's taste”, “symbolic violence”, “intra and post appointment challenges”, “participation method” , “excessive political inefficiencies”, “institutional poverty traps”, “psychological coordinates” and “theoretical and empirical poverty”, which can eventually be classified into three textual (structural), meta textual (behavioral) and sub-textual (individual) categories.<em>لازمه توسعه همه جانبه، حضور زنان و نقش آفرینی در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل تجارب زیسته زنان از موانع و چالشهای پیشروی نقش آفرینی در سیاستگذاری عمومی در کشور نگارش یافته است. روش تحقیق حاضر، کیفی- پدیدارشناختی بود و بدین منظور با 33 زن شاغل در مناصب مختلف شهر قم با روش نمونهگیری هدفمند مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافتهای انجام گرفت. تحلیل دادهها به 44 مفهوم اولیه و 12 مضمون محوری منجر شد. مضامین اصلی «کلیشههای جنسیتی»، «قرائت مردانگی از زنان»، «چالشهای حقوقی/مدنی»، «مشاغل با برد محدود»، «ذائقه مردان»، «خشونت نمادین»، «چالشهای حین و پسا منصبی»، «نحوه مشارکت»، «ناکارآمدی مضاعف سیاسی»، «تله فقر نهادی»، «مختصات روانشناختی» و «فقر نظری و تجربی» بودند که در نهایت میتوان این مضامین را در سه محور کلان متن(ساختاری)، فرا متن(رفتاری) و زیر متن(فردی) نسبت داد. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521The Domain And Realm Of Supervision To Implementation Of The General Policies Of Regimeبررسی و تحلیل گستره و قلمرو نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام3063247699210.22059/jppolicy.2020.76992FAهادیطحاننظیفاستادیار حقوق عمومی و بینالملل دانشگاه امام صادق (ع)رضابکشلودانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20200711 Establishment of the general policies of the regime in the Constitutional Review has changed the hierarchy of legal norms. Nowadays this effective legal subject has become progressive and forward-looking element so that after the day-to-day decisions of various legal and political organizations, approach of the Islamic Republic about quality of building the future is clear. In the meantime, the question has always been raised to what is the required domain of the general policies of the regime? Are the general policies of the regime to reflect in the laws or should other legislative and executive levels also be according to general policies? After clarifying this subject it should be studied what levels does it cover by supervision to implementation of the general policies of regime? So the main question of this research will be what is the domain and realm of supervision to implementation of the general policies of regime? To answer this question and to explain the subject, has been used a descriptive-analytical method. Finally after reviewing the existing viewpoints is confirmed the hypothesis of this research that is inclusion of supervision to implementation of the general policies of regime to different levels of legislation and execution. In addition it has been explained that supervision to implementation of the general policies of regime in the different levels should be with consideration features of contents of The general policies of regime and features of seccond clause of article 110 of the Constitution.<em>سلسلهمراتب هنجارهای حقوقی در نظام حقوقی ایران با تأسیس نهاد سیاستهای کلی نظام در بازنگری قانون اساسی، دستخوش تغییراتی شده است. چنانکه امروزه این نهاد حقوقی اثرگذار به عنصری پیشبرنده و آیندهنگر تبدیل شده است تا در پَسِ تصمیمگیریهای روزمره نهادهای مختلف حقوقی و سیاسی، رویکرد نظام جمهوری اسلامی در خصوص کیفیت آیندهسازی در حوزههای مختلف روشن باشد. در این میان همواره این سؤال مطرح بوده است که شأن هنجاری سیاستهای کلی چه سطوحی را در بر میگیرد؟ آیا سیاستهای کلی نظام جهت انعکاس در قوانین و اجرای آنها از این طریق ابلاغ میشوند یا سایر سطوح تقنینی و مراحل اجرایی نیز باید منطبق بر سیاستهای کلی باشند؟ پس از روشن شدن این موضوع باید بررسی شود که نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام شامل چه سطوحی میشود. از این رو سؤال اصلی پژوهش حاضر چنین خواهد بود که گستره و قلمرو نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام چیست؟ نتایج نشان میدهد سطوح مختلف تقنینی و البته مراحل اجرایی مشمول نظارت بر اجرای سیاستهای کلی خواهند بود. همچنین رعایت ملاحظات مربوط به مفاد سیاستهای کلی در امر نظارت بر اجرای سیاستها و همچنین ملاحظات مربوط به نظارت مذکور در بند دو اصل 110 قانون اساسی در این خصوص ضروری است.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521Suggestions for Incorporating Evaluation of Policies, Acts and Regulations into the Decision-Making Processپیشنهادهایی برای تعبیه ارزیابی سیاستها، قوانین و مقررات در فرایند تصمیمگیری3253497699610.22059/jppolicy.2020.76996FAراضیهامامی میبدیدکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانمحمدآزادانیکارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهرانJournal Article20200711in spite of the fact that impact regulation assessment is a well-known tool to improve policy-making, it is not embedded in decision making processes in Iranian cabinet office and parliament. This paper first reviews the formal process to rule making and legislation, then designs a process to embed impact regulation assessment to add policy evaluation in those processes. In order to formal controlling impact regulation assessment report, this process is relied on an institution which decides to address rule or law draft or to turn it back to proposer.<em>این مقاله با تأکید بر اهمیت ارزیابی توأمان سیاستهای پیشنهادی و اجرا شده برای تصمیمگیری بهتر، چگونگی تعبیه آن در فرایند تصویب قوانین و مقررات در ایران را نشان میدهد. مقاله از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول، ضمن توضیح مفهوم ارزیابی تأثیرات بالقوه تنظیمگری، آن را به مثابه ابزاری برای تعبیه ارزیابی پیشینی و پسینی سیاستها در فرایند تنظیمگری و سیاستگذاری معرفی میکند. در بخش دوم، با مرور فرایندهای جاری تصویب قوانین و مقررات در هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی، اصلاحات لازم در آییننامه داخلی هیئت دولت و قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی به تفصیل بیان میشوند. محور اصلاحات مذکور، الزامی کردن پیوست ارزیابی تأثیرات به طرحها، لوایح و پیشنویس لوایح و تصویبنامهها، در نظر گرفتن نهادی برای بررسی شکلی رعایت تهیه آن و فصلالخطاب دانستن گزارش بررسی شکلی برای آغاز رسیدگی به پیشنهاد یا عودت آن به پیشنهاد دهنده است. فرایند پیشنهادی برای سایر مراجع تصمیمگیری نیز کاربرد دارد. این امر، نه تنها به افزایش کیفیت قوانین و مقررات میافزاید بلکه از طریق ایجاد شفافیت، از میزان سوء استفاده از قوانین و مقررات نیز میکاهد. </em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521The Logic of Collective Action and its Implications on Economic Development and Policy; an Explanation of Olson’s Theoryمنطق کنش جمعی و پیامدهای آن بر سیاستگذاری و توسعه اقتصادی؛ شرحی بر نظریة منسر اُلسُن3503717699110.22059/jppolicy.2020.76991FAبهزادعطارزادهدکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران، پژوهشگر مرکز مطالعات سیاستگذاری عمومیJournal Article20200711Mancur Olson’s groundbreaking work, the Logic of Collective Action, has been influential in economics, political science, and sociology since its publication in 1965. Although starting from the public choice’s assumptions especially methodological individualism, he takes into account the impact of institutional factors on individual behaviors and actions. Thus, group action should be analyzed as the resultant of the relations between individuals and institutions. The Logic of Collective Action is the basic theory of Olson’s further comparative works on the different economic development experiences. Success or failure in economic development and policy in a certain society, from his viewpoint, is partly dependent on the relations between state and interest groups. In this paper, Olson’s theory and its implications on public policy and development are discussed.<em>از زمانی که منسر اُلسُن کتاب منطق کنش جمعی را در سال 1965 به چاپ رساند، تا کنون، نظریة نوآورانة او دربارة گروهها نفوذ چشمگیری در علوم اجتماعی، از اقتصاد تا علم سیاست و جامعهشناسی داشته است. او که از مفروضات نظریة انتخاب عمومی، به ویژه فردگرایی روششناختی آغاز میکند، تأثیر نهادها بر رفتار و کنشهای فردی را نیز در نظر میگیرد و کنش گروهی را، اگر بتوان گفت، برآیند رابطة فرد و نهاد (به عنوان قواعد بازی و ویژگیهای گروه) تحلیل میکند. منطق کنش جمعی پایة پژوهشهای بعدی اُلسُن دربارة تفاوتها در تجربة توسعة اقتصادی میان کشورها و تبیین آنها میشود. از نظر او، کامیابی در سیاستگذاری و توسعة اقتصادی وابسته به مناسبات و ویژگیهای گروههای ذینفوذِ چیره و دولت است. در این مقاله، به منطق کنش جمعی و پیامدهای آن بر سیاستگذاری و توسعه میپردازیم.</em>دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776120200521The Tools of Government in the Digital Ageابزارهای دولت در عصر دیجیتال3723917700110.22059/jppolicy.2020.77001FAمحمدعبدالحسین زادهدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200711The book "Government Tools in the Digital Age" is one of the basic texts and an essential foundation book in the field of government tools. An instrumental approach has been considered in public policy in recent years. In the present book, by introducing the tools of government, gives readers good knowledge. The author in this book, by introducing government tools and expressing the Requirements of the digital age and information technology, seeks to state how the digital age affects the type and choice of government tools for governance and public policy. The book also focuses on the use of a combination of government tools and the subject of package tools.<em>کتاب «ابزارهای دولت در عصر دیجیتال» یکی از متون اساسی در زمینه ابزارهای دولت است. رویکرد ابزاری در سالهای اخیر در عرصه سیاستگذاری عمومی بیشازپیش مورد توجه قرار گرفته است. کتاب حاضر با معرفی ابزارهای دولت، دانش و آگاهی خوبی در اختیار خوانندگان قرار میدهد. نویسنده در این کتاب با بر شمردن ابزارهای دولت و بیان اقتضائات عصر دیجیتال و فناوری اطلاعات در صدد است که بیان کند عصر دیجیتال چه تأثیراتی بر نوع و انتخاب ابزارهای دولت برای حکمرانی و سیاستگذاری عمومی دارد. همچنین در این کتاب توجه خاصی به کاربرد ترکیبی ابزارهای دولت و موضوع جعبهابزار دولت میشود.</em>