دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Exploring Future Scenarios of Electronic Banking in Iranاکتشاف سناریوهای آینده بانکداری الکترونیک در ایران9247227010.22059/ppolicy.2019.72270FAسونابایرام زادهاستادیار مدیریت دانشگاه خاتممیثمرجبی نهوجیدانشجوی دکتری خطمشیگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20190807In recent years the tremendous effect of information technology (IT) in financial industry has transformed the industry into a new digital world. Specially, the banking industry, with diverse actors and a complex ecosystem is a subject of substantial changes resulting from new information technology trends. In this order, achieving more effective decisions confronting ambitious trends are critical to all whom tries to compete in or manage this ecosystem. So exploring the uncertainties and scenarios in electronic banking is one the most important challenges for researchers and practitioners in order to make more effective decisions in strategic planning, policy making, entrepreneurship works and related subjects. This study tries to explore uncertainties, subsequent scenarios and related policies of electronic banking in Iran. 17 open interviews with the industry and academic experts were conducted and 9 uncertainties were identified of which 3 were selected. In the next step Through Global Business Network (GBN) method 6 scenarios were described and related policies presented.<em>بانکداری الکترونیک در سالهای اخیر در ایران تغییرات عظیمی را تجربه کرده است. آگاهی از عدمقطعیتهای کلیدی و سناریوهای پیشِرو در این حوزه و ارائه سیاستها و برنامههای راهبردی بر اساس آنها، راهگشای تصمیمهای اثربخش فعالان حوزه بانکداری الکترونیک کشور خواهد بود. به منظور اکتشاف سناریوهای بانکداری الکترونیک در ایران، روش </em>GBN<em> (روش شوارتز) مورد کاربرد قرار گرفته است. ابتدا 17 مصاحبه باز با خبرگان بانکداری و فناوری اطلاعات کشور صورت پذیرفت که پس از دستهبندی و استخراج نُه عدم قطعیت، سه عدم قطعیت کلیدیِ تحریم، </em><em>قانونگذاری فعالانه بانکداری و قانونگذاری فعالانه فناوری </em><em>انتخاب گردید. بر اساس عدم قطعیتهای کلیدی، تعداد هشت سناریو به دست آمد که از میان آنها، شِش سناریوی محتمل انتخاب و فضای آنها و سیاستهای مربوطه تشریح گردید. سناریوهای اکتشاف شده عبارتند از: مرگ تدریجی یک رویا، روزنه امید، انقلاب پولی، </em><em>هوشمندی سیاستگذار</em><em>، بهشت و رونق تجاری.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72270_c37eb6fc75e5167882d81edfd40c985a.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Analyzing an Preschool Education Policies in Iranبررسی و تحلیل سیاستهای دورة پیشدبستان در ایران25427227110.22059/ppolicy.2019.72271FAسید علیخالقی نژاددکتری مطالعات برنامه درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشhttps://orcid.org/00Journal Article20190807An appropriate policy-making for preschool education is one of the key instruments to moves toward an educated child and sustainable development. This evaluative study aims at analyzing and criticizing the policies of preschool education in Iran based on five criteria including accessibility, affordability, accountability, sustainability, and social justice in relevant documents. The results showed that the accessibility of Iranian children to preschool education was lower than in developing and developed countries. Additionally, the public financial investment of preschool education sector was trivial and also supportiveness of disadvantaged families’_ children had inconsiderable importance in implemented and enacted policies. Moreover, the accountability culture and information clarity had not common and inequality among advantages and disadvantageous areas as well as various policy-making organizations had basically created more barriers to achieve social justice in the Iranian education system. In sum, Preschool education policies are implementing with fluctuation in Iran as well as its importance among the lawmakers and policymakers is unknown.<em>سیاستگذاری مناسب در حوزه پیشدبستان یکی از ابزارهای تحول کودک و حرکت به سوی توسعه پایدار به شمار میآید. جستار حاضر با هدف تحلیل و نقد سیاستهای دوره پیشدبستان در ایران انجام شده است. این پژوهش از جنس مطالعات ارزشیابی است که با تکیه بر شاخصهای دسترسی، استطاعت مالی، پاسخگویی، پایداری، و عدالت اجتماعی از طریق واکاوی اسناد مرتبط به تحلیل وضعیت موجود سیاستهای دوره پیشدبستان پرداخته است. یافتههای این مطالعه حاکی از این است که میزان دسترسی کودکان ایرانی در دوره پیشدبستان در قیاس با بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته پایینتر است</em>.<em> سرمایهگذاری مالی دولت در بخش پیشدبستانی ناچیز است</em>.<em> حمایت از خانوادههای کم بضاعت دارای نوآموز پیشدبستانی در سیاست های مصوب و اجرایی</em> <em>دولت برای دوره پیشدبستان مغفول است. فرهنگ پاسخگویی و شفافیت اطلاعات در خصوص دوره پیشدبستانی وجود ندارد. بالاخره، وجود نهادهای تصمیمگیرنده متعدد و شکاف در کیفیت مراکز پیشدبستانی مناطق برخوردار و نابرخوردار رسیدن به عدالت اجتماعی را با موانع سنگینی روبرو کرده است. در مجموع، سیاستهای دوره پیشدبستان در ایران با نوسان در حال اجراست و هنوز تعهد کافی به اهمیت دوره پیشدبستانی در میان قانونگذاران و سیاستگذاران رسوخ نیافته است. </em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72271_4a2f925275692d574de5f35a7fedc698.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Policy Framework for Confront with the Brain Drain in Iranارائة الگوی تدوین خطمشی عمومی به منظور مقابله با پدیدة فرار مغزها در ایران43577242010.22059/ppolicy.2019.72420FAعباسمنوریاناستاد مدیریت دولتی دانشگاه تهراننرگس ساداترضوی مهردانشجوی دکتری مدیریت دولتی پردیس البرز دانشگاه تهرانمجتبیامیریدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهرانناصرعسگریاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه شهید ستاریJournal Article20190822Now brain drain has become a public issue in our country and it is inevitable to formulate policies to deal with it. The purpose of this study is to provide a general policy framework for prevent with brain drain. The results showed that the two groups of gravity and repulsive factors cause the brain to escape. The structure of education and research, the technology ecosystem, the ecosystem of the business environment and the space of interaction and the relationship of ground factors. Improvement of training. Social security systems, talent management and meritocracy and management based on merit and social justice were factors of intervention, proper management in the state, human resource development, social participation, and tendency towards knowledge economy. The consequences of policy formulation include improving social capital, benefiting from human and intellectual capital, and comprehensive development of the country.<em>در حال حاضر فرار مغزها به مسئله عمومی در کشور تبدیل گردیده و تدوین خطمشیهایی برای مقابله با آن اجتنابناپذیر میباشد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تدوین خطمشی عمومی برای مقابله با پدیده فرار مغزها است. پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و روش پژوهش نظریه داده بنیاد میباشد. نتایج نشان داد که دو دسته عوامل جاذبه و دافعه باعث شکلگیری فرار مغزها میشود. ساختار آموزش و پژوهش، زیستبوم فناوری، اکوسیستم فضای کسبوکار و فضای تعامل و ارتباط، عوامل زمینهای میباشند. بهسازی آموزشها، سیستمهای تأمین اجتماعی، مدیریت استعداد و شایستهسالاری و مدیریت مبنی بر شایستگی و عدالت اجتماعی از عوامل مداخلهگر بوده و مدیریت صحیح در دولت، توسعه منابع انسانی، مشارکت اجتماعی و گرایش به اقتصاد دانشبنیان در زمره استراتژیهای مقابله میباشند. </em><br /> https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72420_6ae479c9a5f8479aa329be526250cc16.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Major Driver Forces of Water Resources’ Management in the Iranian Agricultural Sectorبررسی کلان پیشرانهای مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی ایران59787227210.22059/ppolicy.2019.72272FAامیدمهراب قوچانیدانشآموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعهی روستایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستاندانیالدبیریدانشجوی دکتری علوم و مهندسی آبخیزداری دانشگاه تربیت مدرسمنصورغنیاندانشیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستانJournal Article20190807The main objectives of the present study were to identify the major driving forces of sustainable water resources’ management in the agricultural sector of the country and to develop possible scenarios of the future water status in the agricultural sector. This study in terms of purpose is, applied and used a mixed method based on Cross-impact-balanced methodology. Using targeted sampling method, a panel of experts selected. Major driving forces were identified using a systematic review of authoritative sources and also expert surveys. Data analysis was also performed using MICMAC and Scenario Wizard software. In this study, 12 major driving forces were identified as key factors in water management in the agricultural sector. Finally, along with the two main scenarios, some strategies to improve the water management system in the agricultural sector introduced.<em>هدف اصلی مطالعه حاضر شناسایی کلان پیشرانهای مدیریت پایدار منابع آب بخش کشاورزی کشور و تدوین سناریوهای محتمل وضعیت آینده آب در بخش کشاورزی است. این مطالعه، به لحاظ هدف، کاربردی و دارای روش آمیخته بر اساس روششناسی تحلیل تأثیرات متقابل است. کلان پیشرانهای اولیه مطالعه به وسیله تکنیک مرور سیستماتیک منابع معتبر و همچنین نظرسنجی از متخصصان شناسایی شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از نرمافزارهای </em><em>MIC-MAC</em><em> و </em><em>Scenario Wizard</em><em> انجام پذیرفت. در این مطالعه 12 کلان پیشران بهعنوان عوامل کلیدی مدیریت آب در بخش کشاورزی شناسایی شدند. در پایان ضمن ارائه دو سناریوی اصلی، راهبردهایی جهت بهبود سیستم مدیریت کلان آب در بخش کشاورزی ارائه شده است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72272_4eaae590d523f70776df4a565698a849.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Studying and Explaining the System of Toxic Policy Making in Iranتبیین نظام خطمشیگذاری زهرآگین در ایران79977227310.22059/ppolicy.2019.72273FAفاطمههمتیانکارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتیطیبهامیرخانیاستادیار، مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی0000-0003-2274-0635Journal Article20190807The purpose of this study is to introduce the concept of toxic policy making in Iran. Since this concept has not been studied, this research has been done based on the grounded theory. The results show that the features of the toxic policy making system are: lawlessness and anarchy, confusion and chaos in policy making system, lack of policy discourse, lack of process for policy learning, discriminatory policies, lack of coordination between interest of policy makers and national interest, lack of convergence of public policies with grand policies, and misunderstanding of the national situation. <br />The context and the causal conditions that set the stage for toxic policy making system, the strategies of toxic policy makers and the consequences of toxic policies are the other findings of this research that have been explained in detail.<em>هدف از انجام این پژوهش، معرفی و تبیین نظام خطمشی گذاری زهرآگین در ایران است. بر اساس یافتههای پژوهش، ویژگیهای نظام خطمشیگذاری زهرآگین بدین شرح است: رواج بیقانونی، هرجومرج، آشوب و ازهمگسیختگی در نظام خطمشیگذاری، نداشتن گفتمان خطمشی، فقدان فرایندی برای یادگیری خطمشی، تبعیضآمیز بودن خطمشی، یکسو نبودن منافع خطمشیگذار با منافع ملی، فقدان همگرایی با خطمشیهای بالادستی، فهم نادرست از شرایط و تحلیل نادرست و ضعیف از وضعیت کشور. بستر شکلگیری نظام خطمشیگذاری زهرآگین، شرایط علّی منجر به ظهور نظام خطمشی گذاری زهرآگین، راهبردهای خطمشیگذاران زهرآگین و پیامدهای این نظام خطمشی گذاری از دیگر محورهای مورد بررسی در این پژوهش است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72273_feac34df99d277ae1f160d49d2043508.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823The causes of advent of conflict of interest among MPs in Iranبررسی عوامل بروز تعارض منافع در نمایندگان مجلس شورای اسلامی991177227410.22059/ppolicy.2019.72274FAمهدیزینالودانشجوی دکتری مدیریت سازمانهای دولتی دانشگاه علم و صنعت ایران0000-0002-9779-3013علیرضاعلی احمدیاستاد مدیریت دانشگاه علم و صنعت ایرانسعیدنریماناستادیار علوم سیاسی شورای عالی انقلاب فرهنگی0000-0002-5321-9909Journal Article20190807Conflict of interest is one of the most important areas of corruption among authorities, as well as disturbing the decision-making system based on the preference of personal interests to the public interest. In the Islamic Consultative Assembly, many delegates are faced with this issue, and in some decisions their personal desires and intentions may overwhelm the public interest and avoid the decision to be honest and impartial. In this paper, we first describe the conflict of interests and its types, and then, with a profound and semi-structured interview with experts, the question is addressed whether the conflict of interests in the parliament is present. In the end, the issues of conflicts of interest in the Islamic Consultative Assembly have been addressed and attempts to re-election, inefficient monitoring system and incorrect design of structures and processes have been introduced as the main causes of conflicts of interest in the parliament.<em>تعارض منافع یکی از مهم ترین زمینه های بروز فساد در بین مسئولین و همچنین مختل کننده سیستم تصمیمگیری براساس ترجیح منافع شخصی به منافع عمومی است. در مجلس شورای اسلامی، برخی از نمایندگان با این موضوع روبرو هستند و در برخی تصمیماتشان ممکن است امیال و اهداف شخصی بر منافع عمومی برتری نسبی پیدا کرده و آن تصمیم را از صحت و بی طرفی دور کند. در این مقاله به بررسی تعارض منافع و انواع آن پرداخته شده و پس از آن با مصاحبه عمیق و نیمه</em><em>ساختار یافته با خبرگان با استفاده از روش تحلیل مضامین به دو سؤال توجه شده است که آیا تعارض منافع در بین نمایندگان مجلس وجود دارد و درصورت مثبت بودن، عوامل بروز این مشکل چیست. نتایج پژوهش نشان داد که نمایندگان درگیر تعارض منافع هستند و نظام انگیزشی خودمحور، سیستم نظارتی ناکارآمد و طراحیهای نادرست ساختارها وفرایندها بهعنوان عوامل اصلی بروز تعارض منافع در مجلس شورای اسلامی مطرح است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72274_dfce995f800533a4bc692e1a34d8accf.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Understanding the Role of Street Level Bureaucrats in Interpretation and Implementation of Public Policies (Case Study: Traffic Police Officers In Iran)فهم نقشآفرینی بوروکراتهای سطح خیابان در تفسیر و اجرای خطمشیهای عمومی: مطالعه قوانین منتخب راهنمایی و رانندگی ایران1191427227510.22059/ppolicy.2019.72275FAجوادسیاهکالی مرادیدکتری مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهرانرضاطهماسبیاستادیار مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران پردیس فارابیعلیحمیدی زادهاستادیار مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20190807Traffic Police Officers work as street level bureaucrats to serve public order. Regarding to high volume of traffic violations, it seems that there should be some solutions for organizational reforms that could help develop and strengthen the ability of police officers to implement the policies. The essential data was gathered to understand the role of bureaucrats through observation and interviews. After approving the observation and interviews protocol by research supervisors, five driving laws was chosen and behavior of 400 police officers in Tehran was observed in response to the violation of five selected laws. Statistical analysis has shown that there is a significant difference between violations and offenders penalized. The results of 15 interviews showed that the officers interpreted the rules based on the purpose, the status of law, the policy making process and the extraordinary pressure. Then they interpret policies and rules based on the conditions including self-understanding, perception from work, perception from rule breakers, and perception from community conditions. Also, the results have shown that there is a coping behavior between perception and implementation of rules. Finding show the enforcement of laws is also influenced by the circumstances of the officer, the rule breakers, the braking rules, the organization and the environment. In the end, based on the understanding, suggestions were proposed to improve the conditions for the interpretation and enforcement of the law by policymakers, officials and police officers. <br /> <br /> <em>پژوهش حاضر به فهم نقشآفرینی بوروکراتهای سطح خیابان (افسران پلیس راهنمایی رانندگی) در تفسیر و اجرای خطمشیهای عمومی (قوانین راهنمایی رانندگی) پرداخته است. به همین منظور مطالعات اولیه صورت گرفته و چارچوب نظری تهیه گردید. سپس در قالب فلسفه تفسیرگرایی، بر اساس رهیافت استقرایی، روش کیفی چندگانه (مشاهده و تحلیل مضمون) انتخاب شد و مطالعه موردی چندگانه قوانین منتخب صورت گرفت. دادههای مورد نیاز برای فهم نقش بوروکراتها از طریق مشاهده و مصاحبه جمعآوری شد. پس از تهیه پروتکل مشاهده و مصاحبه، 5 قانون راهنمایی رانندگی که قابلیت مشاهده و بررسی توسط مشاهده گر داشت، انتخاب شد و رفتار 400 افسر پلیس در تهران پس از مشاهده تخلف در 5 قانون منتخب مشاهده شد. تحلیلهای آماری صورت گرفته نشان داد که بین تخلفات صورت گرفته و متخلفان جریمه شده، اختلاف مشهودی وجود دارد. سپس به مصاحبه با 15 افسر تا رسیدن به اشباع نظری در دادهها، پرداخته شد. نتایج مصاحبههای صورت گرفته نشان داد که افسران، قوانین را بر اساس هدف، جایگاه قانون، شیوه سیاستگذاری و فشارهای فراقانونی تفسیر میکنند و سپس بر اساس ادراک از شرایط که شامل «درک از خود، پلیس بودن، متخلف و شرایط جامعه» است قوانین را اجرا میکنند. همچنین مطالعات صورت گرفته نشان داد که اجرای قوانین نیز خود متاثر از شرایط افسر، متخلف، تخلف، سازمان و محیط است. </em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72275_cc5088f1b9262527838ae3ccbf73bcbf.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Identification of Intergenerational Justice Components in the Iran's Budget Policyشناسایی مؤلفههای ناظر بر رعایت عدالت بیننسلی در خطمشی بودجهای ایران1431617227610.22059/ppolicy.2019.72276FAعلیاصغرپورعزتاستاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران0000-0002-1875-3479حیدراحمدیاستادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارسافسانهعباسیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهرانطیبهعباسیاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20190807Researchers believe that there is a close relation between intergenerational justice and budget, so that one of the most important goals of planning and budgeting in each country must be guaranteeing intergenerational justice and make it the basis for allocating and distributing resources. This research aimed at identification of intergenerational justice indices in budget policy within the country. By the design, this research is a qualitative one and by the purpose it is an exploratory study. The participants of the study were 18 academic and practitioner experts in the fields of budgeting, administration, governance, justice, policy making, and micro and macro-economic who were selected through a purposive sampling method. Finally, we used “Braun and Clark theme analysis method” to analyze the data collected from interviews. 14 themes resulted from the analysis which categorized in 4 categories as bellow by importance priority: 1. obligation to policies; 2. resources; 3. technical and legal infrastructure; and 4. regulations. The key determinants of these categories are also prioritized as: increasing tax revenues; caring about the environment; increasing education budgets; reducing dependency on petroleum revenues; increasing investments in water conservation; increasing the capital of the National Development Fund; investments in new and renewable energies; avoiding raw material wholesales; reducing consumption of natural resources; and caring more about the soil and forests.<em>پژوهشگران معتقدند که بین بودجه و عدالت بین نسلی، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد؛ به گونه</em><em></em><em>ای که یکی از مهمترین اهداف برنامه</em><em></em><em>ریزی و بودجه</em><em></em><em>بندی هر کشور، باید تضمین رعایت عدالت درون و بین نسلی باشد و مبنای تخصیص و توزیع منابع قرار گیرد. این پژوهش با هدف شناسایی شاخصهای عدالت بین نسلی در خطمشی بودجهای کشور تدوین شده است. نتیجه این پژوهش، بروز و ظهور14 تم در قالب 4 مقوله است که به ترتیب اهمیت عبارتند از: تعهدات و خطمشیها، منابع، زیرساختهای فنی و قانونی و مقررات. همچنین شاخصهای تعیین</em><em></em><em>کننده این مقوله</em><em></em><em>ها نیز به ترتیب اهمیت شامل: افزایش درآمدهای مالیاتی، توجه به محیط</em><em>زیست، افزایش بودجه آموزش، کاهش وابستگی به نفت، افزایش سرمایهگذاری برای حفظ آب، افزایش سرمایه صندوق توسعه ملی، توجه به انرژیهای نو و تجدید</em><em></em><em>پذیر، پرهیز از خام</em><em></em><em>فروشی، کاهش میزان مصرف منابع طبیعی و افزایش میزان توجه به خاک و جنگلها است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72276_77c0e9e43be6fac595b61bcf292ebc44.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Analyzing the Petroleum Sector Governance Players' Role in Sectoral Innovation System Failures: A Multi Case Study of Iran's Petroleum Sectorتحلیل نقش بازیگران حکمرانی بخش بالادستی صنعت نفت ایران در شکستهای نظام نوآوری بخشی: مطالعه چند موردی1631847228010.22059/ppolicy.2019.72280FAعلیمحقراستاد مدیریت دانشگاه تهرانعلیرضااصلانیدانشیار انرژیهای نو دانشگاه تهرانفاطمهثقفیدانشیار مدیریت دانشگاه تهران0000-0003-4843-6885علیملکیاستادیار سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریفسجادخلیلیدانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تهرانJournal Article20190807<em>Although the Iranian government supported the industry, but has yet to do on petroleum sector governance to make a favorable environment for innovation system. Bringing about Changes to facilitate and improve innovation depends on understanding the petroleum SIS and governance impacts on innovation system. The aim of this research is analyzing the failure of SIS in petroleum sector. This research is practical, with explorative and descriptive- analysis approach based on multicase studies with thematic method. The results showed, the failures of the innovation system, were deficiencies in the rules and regulations of the innovation system, institutional problems, poor coordination between the components, improper information flow, lack of infrastructure and capabilities required in the Innovation system.</em><em>باوجودی که دولت ایران افقهای فنی- صنعتی جدیدی را در صنعت نفت ایجاد کرده، اما نتوانسته نظام حکمرانی مطلوب بخش بالادستی برای کارایی نظام نوآوری را به وجود آورد. کسب جایگاه بینالمللی در صنعت نفت مستلزم ایجاد تحول در نظام نوآوری بخش و اصلاح شکستهای این نظام است</em><em>.</em><em> هدف این پژوهش، شناخت و تحلیل عوامل مؤثر درشکست نظام نوآوری بخشی است. این تحقیق از منظر هدف کاربردی، با رویکرد اکتشافی و توصیفی- تحلیلی، و روش کیفی است. استراتژی تحقیق نیز مطالعه چندموردی با استفاده از تحلیل تم است. منبع دادههای موردنیاز، مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و مدارک و مصاحبه است. نتایج نشان می دهد نقصهای سیستمی نظیر نقص در قوانین و قواعد نظام نوآوری، مشکلات نهادی، هماهنگی ضعیف میان اجزا و ضعف در گردش اطلاعات، نبود زیرساختها و توانمندیهای موردنیاز در نظام نوآوری از جمله شکست های موجود در این نظام است. در انتها توصیه های سیاستی برای بهبود حکمرانی و برون رفت از این وضعیت ارائه می شود. </em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72280_9c420c0bed3cbca67d208c253e5a8966.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Policy Crowdsourcing and Attracting Public Participation in the Public Policymaking Process: Lessons learned for Iranجمعسپاری خطمشی و جلب مشارکت عامّه در فرایند خطمشیگذاری عمومی: درسآموزههایی برای ایران1852057227710.22059/ppolicy.2019.72277FAمحمد مهدیذوالفقارزادهاستادیار مدیریت سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانزینبشهسواریکارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهرانJournal Article20190807One of the prerequisites for reaching appropriate public participation paradigm (model) in administration of the country, is reviewing existing patterns and methods in other countries, and benefiting from their scientific backing, learning from their practical experience, and trying to apply this findings with attention to the specific condition and requirements of the country. In this research, we try to do three mentioned stages briefly, about one of the new participation methods, called policy crowdsourcing. So in this article, we first present brief typology of public participation methods, then define crowdsourcing and present its executive methods, advantages, requirements, and challenges and in this regard, also mention examples of foreign policy crowdsourcing experiences. Finally, we mention some points about the transfer this method to Iran’s administrative and policymaking system and introduce the policy crowdsourcing early samples in Iran.<em>یکی از مقدمات رسیدن به الگوی مناسب مشارکت مردمی در اداره کشور، مرور الگوها و روشهای موجود سایر کشورها و استفاده از پشتوانۀ علمی آنها، درسآموزی از تجربۀ عملی آنها و تلاش برای بکارگیری یافتهها با توجه به شرایط و اقتضائات خاص کشور است. هدف از این پژوهش مرور مختصر سه مرحله مذکور در رابطه با یکی از روشهای نوین مشارکت، به نام «جمعسپاری خطمشی»، با استفاده از روش تحقیق اسنادی است. لذا در این نوشتار ضمن معرفی اجمالی روشهای مشارکت عمومی، به تبیین روش جمعسپاری میپردازیم و راههای اجرایی، مزایا، الزامات و چالشهای پیش روی تحقق آن را بیان میکنیم و در این راستا به نمونههایی از تجربیات خارجی جمعسپاری خطمشی اشاره مینماییم. در نهایت، به ذکر توصیههایی سیاستی درخصوص انتقال این روش به نظام اداری و خطمشیگذاری ایران پرداخته و نمونههای آغازین جمعسپاری در ایران را معرفی مینماییم.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72277_d19e7faa3d1076ab659b50ebed919e53.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Identify and Describe the Drivers Influencing the Discourse of Islamic Revolution of Iran 25-year Horizonشناسایی پیشرانهای مؤثر بر گفتمان انقلاب اسلامی ایران درافق 25 ساله2072287227810.22059/ppolicy.2019.72278FAزهراایروانیدکتری جامعه شناسی مطالعات سیاسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامیابراهیمحاجیانیدانشیار جامعه شناسی داشنگاه شاهد0000000275371725علی محمدحاضریدانشیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرسفردینقریشیاستاد روابط بین الملل دانشگاه تهرانJournal Article20190807the dynamics of the discourse of the Islamic Revolution as the intellectual framework plays a decisive role in the Islamic Republic of Iran.<br /> The aim of the paper is to identify and describe the factors that influence the future of the Islamic Revolution's discourse. The combination of techniques has been used such as interviewing, Delphi, environmental scanning, and cross impact analysis. The statistical population consists of 25 academics from different fields and political activists. To analyze the relationships between the drivers has been used structural matrix, which utilizes the views of experts to enter into the Mick Mac application, based on the data mode.<br /> The findings of the paper show that the efficiency variables, the system's acceptance have the most effectiveness and dependencies in the future of the Islamic Revolution's discourse and have high potential for disturbing the stability of the system. <em>گفتمانها به مثابه چارچوب فکری هر سیستم در مسیر به سمت آینده مرجح آن، نقش به سزایی دارند. از این روی تداوم و پویایی گفتمان انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده ای در سرنوشت عینیت تحقق یافته خویش یعنی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. هدف مقاله شناسایی و توصیف پیشران های تأثیر گذار بر آینده گفتمان انقلاب اسلامی ایران است. جهت تحلیل روابط بین پیشران ها از ماتریس ساختاری استفاده شده که با بهره گیری از نظرات خبرگان استخراج و وارد نرمافزار میک مک شد. یافته های مقاله نشان می دهد متغیرهای کارآمدی و مقبولیت نظام دارای بیشترین تأثیرپذیری و تأثیرگذاری در آینده گفتمان انقلاب اسلامی بوده و قابلیـت بـالایی بـرای بـرهم زدن پایداری سیستم دارد.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72278_04e2a80031b57fd57f75486f39995c53.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Requirements and Consequences of Governance Transformation of Higher Education in Europeالزامات و پیامدهای تحول حکمرانی آموزش عالی در اروپا2292477227910.22059/ppolicy.2019.72279FAعلیصباغیاناستادیار مطالعات منطقهای دانشگاه تهرانJournal Article20190807This research seeks to answer this question: what factors have prompted European countries to reform in higher education trends over the past three decades, and how the reforms have come about and what has been left behind? The research addresses the issue with the hypothesis that the domestic and foreign requirements of the EU countries have led to a change in the governance of the higher education system and the realization of multidimensional rule instead of purely state governance. The findings of the paper show that issues such as globalization, the changing world economy, the intensification of economic competition and economic crisis as external issues and low economic growth, and social challenges as internal factors have led to a change in the governance of the European higher education system . The consequences of this transformation have also emerged in the form of responsiveness, competitiveness, mobility, internationalization, networking and university specialization.این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سئوال است که طی سه دهه گذشته چه عواملی کشورهای اروپایی را به اصلاح در روندهای حکمرانی عرصه آموزش عالی واداشته است و اصلاحات مورد نظر چگونه ظهور و بروز داشته و چه پیامدهای به جا گذاشته است؟ پژوهش با این فرضیه که الزامهای داخلی و خارجی کشورهای اروپایی را به سمت تحول در حکمرانی نظام آموزش عالی و تحقق حکمرانی چندوجهی به جای حکمرانی صرفاً دولتی سوق داده است به بررسی موضوع پرداخته است. یافتههای مقاله نشان میدهد که مسائلی چون جهانی شدن، تغییر ماهیت اقتصاد جهانی، تشدید رقابتهای اقتصادی از سوی شرکای اتحادیه و غلبه بر پیامدهای بحران اقتصادی به عنوان موضوعات و چالشهای خارجی و رشد اقتصادی پایین، افزایش نرخ بیکاری،کهنسالی جامعه اروپا، تغییرات آب و هوایی و کمبود منابع انرژی و چالشهای اجتماعی به عنوان عوامل داخلی موجب تحول در حکمرانی نظام آموزش عالی اروپا شده است. پیامدهای این تحول نیز در شکل پاسخگویی، رقابتپذیری، تحرک پذیری، بینالمللی شدن، شبکهای شدن و تخصصی شدن دانشگاه ظهور و بروز یافته است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72279_1fc253f6a2a52b418cafdf46cd6478b6.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Public Policy on Cognitive Enhancementسیاستگذاری عمومی در حوزه تقویت شناختی2492636972410.22059/ppolicy.2019.69724FAعطاءاللههرندیدکتری سیاستگذاری بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190205Cognitive science is one of the new knowledge. This discipline consists of subsets of neuroscience, psychology, linguistics, artificial intelligence and philosophy of mind and has been widely used in sub disciplines such as medicine, education, sociology, politics, information science, communication and media, medical engineering, command and control engineering, and even defense and war science. <br />Cognitive enhancement emphasizes drug and non-drug techniques to enhance brain function and ability, and they are somehow aesthetic and empowering cognition While these techniques are essentially ethical or not, and the effects of each one can be applied to the social community, the researchers are in the position of the researchers. In this regard, the role of the government as a policymaker is very much in this area. This paper introduces cognitive science, cognitive enhancement, analyzes of ethical and social issues, and the role of the state as a policy-maker in this knowledge.<em>علوم شناختی یکی از دانش های نو است.</em><em> </em><em>این رشته از زیر</em><em>مجموعه های علم اعصاب، روان شناسی، زبان شناسی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن تشکیل شده است و کاربرد وسیعی در رشته های فرعی مانند پزشکی، آموزش و پرورش، جامعه شناسی، سیاست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه های گروهی، مهندسی پزشکی، مهندسی فرمان و کنترل و حتی علوم دفاعی و جنگ پیدا کرده است. تقویت شناختی بر تکنیک های داروی و غیر داروی به منظور ارتقا عملکرد و توانمندی مغز تاکید دارند و به نوعی زیباسازی و توانمندسازی شناخت هستند. حال اینکه این تکنیک ها ماهیتاً اخلاقی هستند یا خیر و تاثیرات هریک به چه صورتی می تواند بر جامعه اجتماعی پیاده شود، جای سوال محققان است. در این میان نقش دولت به عنوان سیاستگذار، در این حوزه بسیار با اهیمت است. در این مقاله به معرفی علوم شناختی، تقویت شناختی، تحلیل های پیرامون مسائل اخلاقی و اجتماعی و نقش دولت به عنوان سیاستگذار در این دانش میپردازیم.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69724_1efc390a1303358f5a18c3dfb9a4d3ff.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823policy of housing in ukسیاستگذاری مسکن در انگلستان2652817228210.22059/ppolicy.2019.72282FAبهارهفلاحیدکتری سیاستگذاری مسکن دانشگاه یوپیام مالزیJournal Article20190807Housing has specific characteristics that lead to differentiation in housing policy from other public policy sectors. Housing is a durable and flexible product, but has a fixed location and high cost than current income.The key elements of the housing situation reflect investment patterns 60-100 years before it.While housing is modernized and reformed, the legacy of previous policy cycles is very strong, as a result of the nature of the housing and housing services problems slowly changing.While significant changes in social services, education, health, and social security are possible on a shorter time scale.<br />The central government in the UK has specific goals in the realm of housing. These concerns are tied to economic regulation, accumulation of capital and investment in policies. The purpose of this research is to investigate the effects of housing policy design in the conservative government between 1979 and 1996, and under labor regimes since 1997<em>مسکن دارای ویژگی های خاصی است که منجر به تمایز سیاستگذاری مسکن از دیگر بخشهای سیاستگذاری عمومی میشود. مسکن محصول بادوام و قابل انعطاف است اما دارای مکان ثابت و هزینه بالا نسبت به درآمد جاری می باشد. عناصر کلیدی وضعیت مسکن منعکس کننده الگوهای سرمایه گذاری 60-100 سال قبل از آن است. درحالیکه مسکن، مدرن و اصلاح می شود اما میراث دوره های سیاستگذاریهای قبلی بسیار قوی است؛ در نتیجه ماهیت مشکلات مسکن و خدمات مسکن آهسته تغییر می کند درحالیکه در خدمات اجتماعی، آموزش، سلامت و امنیت اجتماعی تغییرات قابل توجهی در مقیاس زمانی کوتاه تر امکان پذیر است. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیرات سیاستگذاری مسکن در دولت محافظه کار بین سالهای 1979 و 1996</em><em> و تحت حکومتهای کارگری از سال 1997 بر پایه کتاب سیاستگذاری مسکن در انگلستان نوشته پیتر مالپس و آلن موری است. فصول این کتاب تاریخچه سیاستگذاری مسکن تا سال ۱۹۹۷، تمرکز بر ۱۸ سال دولت محافظهکار و سیاستگذاری مسکن در این دوران و توسعه رویکرد کارگری به مسکن را پس از سال ۱۹۹۷ نشان میدهد. دولت مرکزی در انگلستان اهداف خاص و دغدغه هایی در حوزه مسکن دارد. این دغدغه ها از طریق مقررات اقتصادی، انباشت سرمایه و سرمایه گذاری در سیاستگذاری گره میخورد.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72282_9c7cb154ddff6e6d006b6989c212022b.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55775220190823Reviving Political Science or the Emergence of Social Policyاحیای علوم سیاسی یا برآمدن سیاست اجتماعی2832987228110.22059/ppolicy.2019.72281FAمعصومهقاراخانیاستادیار گروه تعاون و رفاه دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20190807The present writing is a review of the book Ehaya-ye Olum-e Siyasi: Goftari dar Pisheh-ye Siasatgari by Hossein Bashiriyeh. This book, which as its writer has pointed out is based on his own theoretical reflections and inferences rather than research, starts with a discussion on ancient political science, and, while highlighting the necessity of reviving some of its elements in today’s political science, stresses that political science should be liberated from positivism. I would rather refer to what Bashiriyeh calls “the revival of political science” in modern times as the emergence of social policy: a social policy with a critical approach that follows the two goals of understanding the reality in order to bring about enlightenment and making social and political changes aimed at well-being and prosperity. In the first part of the present writing Bashiriyeh’s book will be introduced both structurally and formally and in the second part the content of the book will be examined and reviewed. In the latter part Bashiriyeh’s ideas and criticism directed at political science will be specifically examined at two levels: his criticism of the research methodology of political science, and his criticism of the aims and applications defined for political science. The important point in the present review is that what Bashiriyeh regards as the purpose of political science has been reread through the lens of social policy.<em>این نوشتار معرفی و نقدی بر کتاب «احیای علوم سیاسی: گفتاری در پیشه سیاستگری» است. کتاب که به گفته نویسنده نه مبتنی بر پژوهش بلکه برخاسته از تأملات نظری و برداشتهای او است، با توضیح حکمت سیاسی دیرین آغاز شده و با تأکید بر ضرورت احیای برخی از عناصر آن در دانش سیاسی امروز بر رهایی دانش سیاسی از اثباتگرایی تأکید دارد. آنچه بشیریه، احیای علوم سیاسی در دوره نوینِ خود مینامد، من برآمدن سیاست اجتماعی میدانم. سیاست اجتماعی با رویکردی انتقادی که دو هدف را دنبال میکند: نخست شناخت واقعیت با هدف روشنگری و سپس تغییر اجتماعی و سیاسی با هدف بهزیستی و سعادت است. نوشتار پیشرو در 2 بخش تنظیم شده است: در بخش نخست، کتاب به صورت ساختاری و صوری معرفی میشود. در بخش دوم، محتوای کتاب بررسی و نقد خواهد شد. در این بخش به طور مشخص نظرات و انتقادات بشیریه به علوم سیاسی در دو سطح بازیابی شده است؛ یکی نقد به روش پژوهش علم سیاست و دیگری نقد بر هدفگذاری و کاربست علم سیاست. نکته برجسته در این نقد آن است که آنچه بشیریه هدف دانش سیاسی میداند با لنز سیاست اجتماعی بازخوانی شده است. </em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72281_75e30be0c8eab526a1c7cc0410840642.pdf