دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522A typology of institutions and strategies for improving their performance;
The case of Iran's national innovation systemارزیابی روابط میاننهادی در نظام ملی نوآوری ایران: مطالعه 8 موردی9356684710.22059/ppolicy.2018.66847FAسید سپهرقاضی نوریاستاد سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرسORCIDمسعودافشاری مفرددانش آموخته دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرسشعبانالهیدانشیار مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرسبهزادسلطانیدانشیار مهندسی مکانیک دانشگاه کاشانJournal Article20180715Institution is a controversial concept in the economic literature and after more than one century, there is still no unanimous definition for it. However, many economists have studied its role and importance in many contexts including National Innovation System (NIS). In NIS context, some researchers argued that institutions are X-efficient and X-effective but they didn't open up that much about how to measure them. In this study, using the elements of performance including efficiency, effectiveness and changeability, a typology of institutions in NIS is suggested. Since institutions are investigated in the context of a system, inputs and outputs of each institution in its relationship with other institutions are selected as the base for measuring performance elements. In order to use the suggested typology, performance elements of 8 institutions in Iran's national innovation system are measured and 8 strategies –including growth, exhaustion, displacement, layering, drift, operational efficiency, conversion and status quo- are proposed to improve the performance of each type of institutions. The results showed that accurate extraction of inputs and outputs of each institution in its relation with its next institutions in NIS and measuring its performance elements would help policy makers to identify the gaps in relational performance of institutions in NIS. Also, considering the speed of change for each institution could help policy makers to select the right time horizon for making changes.مفهوم نهاد در ادبیات اقتصاد و نوآوری، از مفاهیمی است که علیرغم نبود تعریف واحد، در موارد بسیاری برای توضیح دلایل کارکرد مناسب یا نامناسب یک سیستم اقتصادی یا نظام نوآوری به کار رفته است. مقاله حاضر نیز با بررسی مفهوم نهاد و دستهبندیهای مختلف آن، تلاش کرده است دلایل عدم کارکرد مناسب نظام ملی نوآوری ایران را از زاویه ارتباطات میان نهادها ارزیابی نماید. در این راستا، یک گونهشناسی سه بُعدی مبتنی بر شاخصههای نوین عملکرد، یعنی کارآیی، اثربخشی و تحولپذیری، ارائه شده و برای شناسایی نهادهای نظام ملی نوآوری ایران که در هر یک از این گونهها قرار میگیرند، مطالعهای 8 موردی صورت پذیرفته است. نتایج نشان میدهد که هیچیک از نهادهای بررسی شده به صورت همزمان از کارآیی و اثربخشی مناسب در ارتباط با دیگر نهادهای نظام نوآوری برخوردار نیستند. در نهایت، برای بهبود وضعیت هر یک از گونههای نهادی، راهبردهای تحولزا پیشنهاد شده است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66847_c4fbb83c3f0264c7dd3eb43fbbbefea5.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522Policy instruments for catch-up in the nanocoatings industry in Iranبررسی و تبیین الگوی سیاستهای دولتی در همپایی فناوری نانوپوششها در ایران36606684810.22059/ppolicy.2018.66848FAعماداحمدونددانشجوی دکتری مدیریت فناوری دانشگاه طباطبائی0000-0003-1564-2754سیدرضاسلامیاستادیار مدیریت صنعتی دانشگاه طباطبائیجهانیاربامداد صوفیاستادیار مدیریت صنعتی دانشگاه طباطبائیسیدحبیب ا...طباطبائیاندانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه طباطبائیJournal Article20180715This paper analyzes the role of public policy measures in technological and market catch-up of some indigenous firms in the nanocoatings technology in Iran. A multiple case study approach was employed, and the qualitative data were analyzed using pattern-matching and cross-case analyses techniques. It finds that pre-commercial procurement has had a significant impact on the technological catch-up of the firms. However, without using other innovation measures such as public procurement, standards, and regulation, it is not expected that the firms will succeed in market catch-up. Thus, the study emphasizes the role of demand-side policy instruments to complete the catch-up cycle in nanocoatings technology. <br /> این مقاله فرآیند همپایی شرکتهای فعال در حوزۀ نانوپوششها در ایران و نقش ابزارهای سیاستی دولت در این فرآیند را تحلیل میکند. برای این منظور از راهبرد مطالعۀ چندموردی با رویکرد کیفی بهره گرفته شده و تکنیکهای تطبیق الگو و تحلیلهای بینموردی برای تحلیل اطلاعات استفاده شده است.<br /> این مطالعه نشان میدهد که شرکتهای داخلی در حوزۀ نانوپوششها، با تکیه بر تحقیق و توسعۀ داخلی و تقلید و یادگیری غیررسمی از محصولات و منابع دانش خارجی، در مسیر همپایی فناورانه پیش رفتهاند اما هنوز با تحقق همپایی بازار فاصله دارند. ابزار پیشخرید کمک موثری به همپایی فناورانۀ این شرکتها کرده است، لیکن بدون استفاده از سایر ابزارهای سیاست نوآوری، خصوصاً ابزارهای تقاضاگرا ازجمله خرید دولتی، استانداردها، قوانین و مقررات نمیتوان انتظار داشت که این شرکتها بتوانند مسیر همپایی بازار را نیز به خوبی طی کنند. بنابراین این مطالعه بر اهمیت ابزارهای تقاضاگرا برای تکمیل چرخۀ همپایی در این فناوری تاکید میکند.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66848_bca11e6ed639574859719cf445b6ae6e.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522Developing Strategic Options for Policy Making in the Iranian Oil Industry, based on Strategic Foresightتوسعه گزینههای راهبردی برای سیاستگذاری در صنعت نفت ایران بر اساس آیندهنگاری راهبردی61776684910.22059/ppolicy.2018.66849FAمسلمشیروانی ناغانیدانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)روح اللهبیاتدانشیار گروه آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)Journal Article20180715<strong>:</strong> Due to the position of oil in GDP, policy-making in the Iranian oil industry is important, but increasing uncertainty in this area has led the planning and policy system in this industry to new approaches such as strategic foresight. The purpose of this study is to develop scenarios for the Iranian oil industry by 2025 and to develop strategic options on this basis. The overall research method is "scenario". In order to identify and prioritize the factors influencing the industry, a two-stage Delphi used with open and closed questionnaires, and the distribution of "critical factors" in the Wilson Matrix Was drawn. The research findings, based on the various statuses of critical factors and their "cross- impact analysis" with the help of the "Scenario Wizard software," show the feasibility of four scenarios with strong "internal consistency". Finally, based on research findings, strategic options for policy-making in the Iranian oil industry presented.جایگاه نفت در تولید ناخالص داخلی، سیاستگذاری در صنعت نفت ایران را حایز اهمیت ساخته است. اما عدم اطمینان فزاینده در این حوزه، گرایش به رویکردهای نوینی چون آیندهنگاری راهبردی را در نظام سیاستگذاری برای این صنعت ایجاب میکند. این تحقیق، در پی تدوین سناریوهای صنعت نفت ایران در افق 1404 و توسعه گزینههای راهبردی بر این اساس است. روش کلی تحقیق، «سناریوپردازی» است و به منظور شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر صنعت، از «دلفی دو مرحلهای» به کمک پرسشنامه باز و پرسشنامه بسته استفاده شد و پراکنش «عوامل مهم و حیاتی» در «ماتریس ویلسون» ترسیم گردید. یافتههای تحقیق، بر اساس حالات مختلفِ عوامل حیاتی و «تحلیل اثر متقابل» آنها به کمک «نرم افزار سناریو ویزارد»، امکانپذیری 4 سناریو با «سازگاری درونی» قوی را نشان میدهند. در انتها، بر اساس یافتههای تحقیق، گزینههایی راهبردی برای سیاستگذاری در صنعت نفت ایران ارایه شده است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66849_9c2400c36c660a00ca32556d3ad3efad.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522Consideration of alienation of implementers from tax policiesبررسی وجود بیگانگی مجریان از خطمشیهای مالیاتی78956685010.22059/ppolicy.2018.66850FAمهدیگلوردیدکتری مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهرانحسنداناییفرداستاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرسمحمدحسینرحمتیاستادیار مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهرانجبارباباشاهیاستادیار مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20180715One of the reasons for failures and Lack of effectiveness of implementing public policies is policy alienation. policy alienation is a psychological state that lead to implementers' psychological disconnection from the policy program being implemented. Therefore, understanding the concept of policy alienation helps improve policy performance. The purpose of this paper is to investigate the existence of implementers' alienation from tax policies. This research is practical in terms of purpose and in terms of data collection, it is descriptive- a survey type with a quantitative approach. The statistical population of this study was all the tax auditors of the General Directorate of Tax Affairs of Qom province. The research tool was the Tummers's policy alienation questionnaire that its validity and reliability were confirmed. The findings of the data analysis revealed the existence of the implementers' alienation from tax policies.<em>یکی از دلایل شکست و اثربخشنبودن اجرای خطمشیهای عمومی، بیگانگی مجریان از خطمشیها است. بیگانگی از خطمشی، حالتی روانشناختی است که منجر به گسست روانشناختی مجریان خطمشیهای عمومی از خطمشیها میشود. لذا فهم مفهوم بیگانگی از خطمشی، به ارتقای عملکرد خطمشی کمک میکند. هدف از این مقاله، بررسی وجود بیگانگی مجریان از خطمشیهای مالیاتی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است که با رویکرد کمّی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان مأمور تشخیص مالیات اداره کل امور مالیاتی استان قم بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بیگانگی از خطمشی تامرز بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها، وجود احساس بیگانگی مجریان از خطمشیهای مالیاتی را نشان داد.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66850_43db1bb5afcf373dd93ad7df2fad723c.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522Designing the Conceptual Framework of Regulative Policies in Content
Area of Cyberspace in Iranطراحی چهارچوب مفهومی خطمشیهای تنظیمی در حوزه محتوای فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران961226685110.22059/ppolicy.2018.66851FAعلیرضاجمشیدی بروجردیدانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی گرایش خط مشی گذاری عمومی دانشگاه تهرانسید مجتبیامامیاستادیار گروه مدیریت دولتی گرایش سیاست گذاری عمومیرضابنی اسداستادیار گروه مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیکJournal Article20180715Nowadays, with the growth and development of the cyberspace, its influence and importance rise increasingly. However, there have been always two important concerns among the majority of policy makers. First, how opportunities exist in this area can be used in the best way? Second, how we can cope with threats might be existing in it effectively? cyberspace has two dimensions of content and hardware, which its content dimension is the most important. With the introduction regulatory policies, we provide a comprehensive guide map for the regulating the content of the cyberspace of our country in this paper. The method used in this research is conceptual framework that provided by Jabarin. Finally, three coherent and distinct conceptual frameworks in parts of objectives, tools, and areas of regulating were provided. By understanding how to use three integrated conceptual frameworks provided, the way will be paved to effective regulation in content of cyberspaceامروزه، با رشد و گسترش فضای مجازی، روزبهروز بر تأثیرگذاری و اهمیت این عرصه افزوده می گردد. با این وجود، همواره دو نگرانی مهم، میان اکثرخطمشی گذاران وجود دارد. اول آنکه چگونه میتوان بهترین استفاده را از فرصتهای پیش روی آن کرد و دوم آنکه نحوه مقابله مؤثر با تهدیدات موجود در آن کدام است. فضای مجازی دارای دو بعد مهم محتوا و سختافزار است که بعد محتوایی مهمترین بعد میباشد. ما در این مقاله سعی داریم با معرفی خطمشیهای تنظیمی، نقشه راهنمای جامعی را برای تنظیممقررات محتوای فضای مجازی کشورمان ارائه دهیم. روش این پژوهش، چهارچوب مفهومی میباشد که با استفاده روش جبارین طرحریزی شده است. در نهایت، سه چهارچوب مفهومی منسجم و مجزا که به ترتیب اهداف، ابزارها و حوزههای تنظیمی میباشند؛ ارائه شده است که با درک و فهم شیوه استفاده از تجمیع این سه چهارچوب مفهومی ارائه شده، راه برای تنظیم مقررات مؤثر محتوای فضای مجازی هموارتر خواهد شد.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66851_97b72108c6d63ab070f0593affa2f6cd.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522Exploring of Public Policies Implementation Obstacles in Governmental Organizations Using the Meta Synthesis Methodبررسی موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی با استفاده از روش فراترکیب1231386685210.22059/ppolicy.2018.66852FAحسنرنگریزدانشیار مدیریت منابع انسانی دانشگاه خوارزمی0000-0001-9327-4649مهدیخیراندیشدانشیار مدیریت منابع انسانی دانشگاه شهید ستاریسلیمهلطیفی جلیسهدانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی دانشگاه خوارزمیJournal Article20180715The purpose of this Study is to present a Model of policy Obstacles using the Meta <strong>Synthesis</strong> method. This research is descriptive -applied. The statistical population of this study consists of 140 articles policy related publications published between 2000 and 2017. 49 Articles were selected as samples via non-random-purposeful Sampling Method. Kappa Coefficient was used to Calculate the Reliability .The Amount of which was 0.798. Also The Waltz and Basel Methods was used to Measure the content validity, that Its value was Calculated 0.85 . By Analyzing the contents of these Articles, the Dimensions and patterns of the Model were Extracted and the Significance of each one was Determined by the Shannon Entropy Method. The Results of the Data Analysis Showed that the Barriers to Policy formulation, Policy Implementers, Managerial, Structural, Financial, Informational and Technological Resources and Environmental are the most important obstacles to Policy Implementation in Government Organization. Inadequate interaction and performance indicators, lack of the appropriate theoretical basis for policy, weak information technology, personal characteristics of executives, inadequate implementation tools, inadequate monitoring system, inadequate coordination of implementation are the most important factor .هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی موانع اجرای خطمشی در سازمانهای دولتی با استفاده از روش فراترکیب است. از طریق تحلیل محتوای مقالات مرتبط، ابعاد و کُدهای الگو، استخراج ومیزان اهمیت هر یک بهکمک روش کمّی آنتروپی شانون تعیین شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که موانع مربوط به تدوین خطمشی (6 مولفه)، مجریان خطمشی (4 مولفه)، مدیریتی (6 مولفه)، ساختاری (8 مولفه)، منابع مالی، اطلاعاتی و فناورانه (4 مولفه) و محیطی (7 مولفه) از مهمترین موانع اجرای خطمشی در سازمانهای دولتی ایران محسوب میشوند. شاخصهای تعامل نامناسب اداره و اجرا، فقدان مبنای تئوریک مناسب برای خطمشی، فناوری اطلاعات ضعیف، ویژگی شخصی مجریان، ابزار اجرای نامناسب، سیستم نظارتی نامناسب، هماهنگی ناکافی در اجرا به ترتیب بیشترین ضریب اهمیت را دارند.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66852_d0cba611c73a44d20fe86d3f77aad62e.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522Designing and Explaining a policy assessment model to measure the impact of ICT on promoting Sustainable Developmentطراحی و تبیین مدل ارزیابی سیاستگذاری برای سنجش پیامدهای فاوا بر ارتقاء توسعه پایدار1391556685310.22059/ppolicy.2018.66853FAمحمدآزادنیامربی مدیریت دولتی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعاتشمسالساداتزاهدیاستاد مدیریت دولتی دانشگاه طباطباییعبدالرضامجدالدیناستادیار مدیریت دولتی موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهرانکامبیزبدیعاستاد مهندسی برق پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعاتمحمدرضاپورعابدیاستادیار مدیریت منابع انسانی جهاد دانشگاهی تهرانJournal Article20180715This study seeks to recognize the impact of ICT development and its role on improving sustainable development indices and its measurement in Iran. The role of sustainable development and ICT in various fields has been initially undertaken. Then, validated models of ICT impact were introduced. Subsequently, the studies related to the relationship of these areas were analyzed and ICT impact on the main dimensions of sustainable development was explained. In this study, the mixed approach with the sequential exploratory strategy was used. To identify the main factors of research, the expert interview was used. Using the results, the analytical model and the research questionnaire were prepared and the quantitative information obtained through the implementation of the questionnaire and validation of research model were analyzed by statistical tools such as SmartPLS and SPSS. The results of this research for Iran indicate significant effects of ICT on social dimension of sustainable development. <br /> در این مقاله درصدد شناسایی پیامدهای توسعه فاوا و نقش آن در بهبود شاخصهای توسعه پایدار و نحوه اندازهگیری آن برای بوم ایران هستیم. هدف این پژوهش؛ بررسی جایگاه و نقش توسعه پایدار و توسعه فاوا در حوزههای مختلف و بررسی مدلهای معتبر اثرگذاری فاوا بوده و از روش "خطمشی اکتشافی مرحلهای" استفادهشده است. برای شناسایی عوامل اصلی تحقیق از روش کیفی و ابزار مصاحبههای خبرگی استفاده گردید. با بهکارگیری این نتایج، مدل تحلیلی تحقیق و پرسشنامه مربوطه تهیه و اطلاعات کمی حاصل از اجرای پرسشنامه، با ابزارهای آماری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل، مبین اثرات محسوس فاوا بر بعد اجتماعی توسعه پایدار ایران میباشد.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66853_83dc5e13f1b3c82e00083fcff8809a42.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522Criminal policy making on the rights of crime victimسیاستگذاری جنایی دربارة حقوقِ بزهدیدگان15617066854FAعباسشیریدانشیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20180715Establishing order and security are one of the most important goals of the government in society, without which they will not be able to carry out government programs in the economy, industry, agriculture, culture and so on. <br />In the light of security, it is also possible to realize the values that the government supports in the realization of justice and freedom. Criminal policy making, as a branch of public policy, discusses programs and strategies to achieve the goals of the government. In the past, the core of criminal policy making was to prosecute and punish the offenders, and to secure security and order are subject to punitive and punitive sanctions. But the evolution of victimology has gradually begun to focus on the rights of the offenders as one of the key issues of criminal policy. Criminal policy making is a set of preventive, punitive and remedial measures in relation to the phenomenon of crime. Compensation for crime-related crime for victim and victim is one of the key issues in the field of criminal policy making. Without compensating for these injuries, criminal justice systems will fail to achieve the desired goals of the state. In order to explain these goals, the concept of criminal policy making and criminal policy making, and subsequently the victimized rights of the victim, will be discussed based on the general policy of the system.برقراری نظم و امنیّت از مهمترین اهداف دولت در جامعه است که بدون تحقق آنها، امکان اجرای برنامههای دولت در اقتصاد، صنعت، کشاورزی، فرهنگ و ... فراهم نخواهد شد. در پرتو تأمین امنیّت امکان تحقق ارزشهای مورد حمایت دولت در تحقق عدالت و آزادی نیز میسّر میشود. سیاستگذاریهای جنایی به عنوان شاخهای از سیاستگذاریهای عمومی به بحث از برنامهها و راهبردها در تحقق اهداف مورد نظر دولت میپردازد. در گذشته محور سیاستگذاریهای جنایی، تعقیب و مجازات بزهکاران بوده و تأمین امنیت و نظم را در گرو مجازاتهای سرگوبگر و تنبیهی میدانسته است. ولی تحوّلات بزهدیده شناسی رفته رفته، توجّه به حقوق بزهدیدگان را از محورهای مهم سیاستگذاریهای جنایی قرار داده است. سیاستگذاریهای جنایی، مجموعهای از تدابیر پیشگیرانه، تنبیهی و ترمیمی در رابطه با پدیدة بزهکاری است. جبران آسیبهای ناشی از جرم برای بزهدیدگان و قربانیان از محورهای مهمّ سیاستگذاریهای جنایی در حال حاضر است. بدون جبران این آسیبها، نظامهای عدالت کیفری در تحقق اهداف مورد نظر دولتها ناکام خواهند بود. برای تبیین این اهداف، مفهوم سیاست جنایی و سیاستگذاری جنایی و متعاقباً حقوقِ بزهدیده دربارة بزهدیدگان، براساس سیاستهای کلی نظام، سند چشمانداز 1404، قانون برنامه پنج سالة ششم و قانون بودجه 1397 مورد بحث قرار خواهد گرفت.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66854_adb7cb2c2dc0149e097d93731272118b.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522Factors affecting moderation discourse in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran; based on James Rosena’s theoryعوامل موثر بر گفتمان اعتدال در سیاستگذاری عمومی؛ مطالعه موردی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر پیش نظریه جیمز روزنا1711906685510.22059/ppolicy.2018.66855FAحسینفریدوندانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتیعبدالعلیقواماستاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180715This paper aims to study the factors which influence the moderation discourse in the foreign policy of the 11<sup>th</sup> administration of the Islamic Republic of Iran as well as their effects. We use James Rosena’s proposition as a representative for integration of micro and macro analysis levels to investigate and analyze the foreign policy of Moderation Administration. The main research question asks which of the 5 Rosena’s variables has most affected the moderation discourse in the foreign policy of the 11<sup>th</sup> administration. This study takes a descriptive analytical approach. Findings indicate that most major decisions in the Iranian foreign policy during the 11<sup>th</sup> administration such as nuclear negotiations, and the type of transaction with neighboring, regional and many European countries have been influenced by the variable of individual (i.e. politician) and, in particular, the president Hassan Rouhani. Consequently, the variable of role (i.e. the responsibilities of the president as a lawyer in charge of heading the nuclear negotiators, secretary of the National Security Supreme Council, and representative of the supreme leader in the National Security Supreme Council) has affected such decisions.هدف اصلی این نوشتار بررسی عوامل موثر بر گفتمان اعتدال و تاثیر این عوامل بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم می باشد. در این نوشتار از پیش نظریه جیمز روزنا (بهعنوان نماینده تلفیق دو سطح تحلیل خُرد و کلان) جهت بررسی و تجزیه و تحلیل سیاست خارجی دولت اعتدال استفاده شده است. بنابراین سوال اصلی آن است که از بین متغییرهای 5گانه روزنا کدامیک بیشترین تأثیر را بر گفتمان اعتدال در سیاست خارجی دولت یازدهم داشته است؟ ادعای اصلی مقاله آن است که در فهم تغییرات سیاست خارجی ایران بعد از انتخابات سال 1392، هر پنج متغیر پیش نظریه جیمز روزنا دخیل بودند اما از بین عناصر پنجگانه، عنصرنقش سیاستمدار و عنصر فردی برای فهم سیاست خارجی دولت یازدهم از اولویت برخوردار بوده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بسیاری از تصمیمات مهم سیاست خارجی ایران در دولت یازدهم مثل روند مذاکرات هسته ای، نوع تعامل با کشورهای همسایه، منطقه و برخی از کشورهای اروپایی تابع متغیر فرد (سیاستمدار) و شخص رئیس جمهور و به تبع آن متغیر نقش یعنی مسئولیت های قبلی آقای روحانی به عنوان یک حقوقدان بوده که قبلاً در مسئولیت هایی مثل رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بوده است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66855_24b7a3ca236ad7d7da7f632c539f0aab.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55774120180522PUBLIC CULTURE, CULTURAL IDENTITY, CULTURAL POLICY (comparatives perspectives)فرهنگ عمومی، هویت فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی دیدگاههای مقایسهای1912046686610.22059/ppolicy.2018.66866FAپریساابن یامینیدانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمیJournal Article20180715This book discuss and define cultural policy in countries such as:America,France and countries with legacy of Coloniality or Internal Coloniality and the Olympics opening ceremony,an internationally recognized platform for a host country to present their national identiy and their cultural policy.The Author use comparative methodology for this research because this method would explain the wide variability in modes of cultural policy as a reflection of broader political ideological and administrative traditions<em>«فرهنگ عمومی، هویت فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی» به تعریف و بررسی سیاستگذاری فرهنگی در کشورهایی چون آمریکا، فرانسه،</em> <em>کشورهایی که قبلا مستعمره بوده و یا اکنون تحت استعمار داخلی قرار دارند، میپردازد و نیز بازیهای المیپک، این رویداد جهانی که مراسم افتتاحیه آن بیان هویت ملی کشور میزبان است و به نوعی مشمول سیاستگذاری فرهنگی میشود را مورد مطالعه قرار داده است. نویسنده از رویکرد مقایسهای استفاده کرده است زیرا تجزیه و تحلیل های مقایسهای قادر به توضیح طیف وسیعی از سبک های سیاستگذاری فرهنگی میباشد و منعکس کننده ایدئولوژی سیاسی و سنت های اداری است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_66866_e11bd5f24efa69fe07d2543f3453708f.pdf