دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823Beyond the Mathematics of Development: A Turn to the Theology of Development (the Priority of Metaphysics of Development to Physics of Development)فراسوی ریاضیات توسعه؛ چرخشی سوی الاهیات توسعه (اولویّت متافیزیک توسعه بر فیزیک توسعه)9276282810.22059/ppolicy.2017.62828FAسجادستاریاستادیار علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20170904Through recalling the old polemic of theology and mathematics in the history of knowledge, the author has discussed a new separation in the sociology of development and has characterized the way of looking at development in two traditions of "Mathematics of Development" and "Theology of Development". Subsequently, while describing the epistemic nature of mathematics and criticizing its shortcomings, he has attempted to show that the history of the developmental mentality (as the history of the search for a better possible biological condition for human beings in the world) before the "modern mathematical reason" has always been influenced by four elements including "the instinct of survival and well-being", "accident", "myth" and "theology". Meanwhile, the myth/theology has established the basic material of the structure of human consciousness in history that the perception and experience of the individual about "truth, meaning and method of a better possible life" in any society, above all, reflects the dominant world of mythical/theological forms in history of that society. Thus, the development in its original existence has a metaphysical foundation, and the decadence root of a society should first be sought in the affliction of the dominant world of mythical/theological forms in that society to Aporia and Catharsis Crisis. With this argument, the author has prioritized "Theology of Development" on "Mathematics of Development" and has considered the development issue with a mathematical approach purely to the myth/theology, obviously impossible, and contrary to the history of development. Finally, he has explained the possibility of a Theology of Development and its possibilities.<em>نویسنده با یادآوری نزاع قدیمی الاهیات و ریاضیات در تاریخ معرفت، تفکیکی نو در جامعهشناسی توسعه مطرح و نحوه نگاه به امر توسعه را در دو سنّت «ریاضیات توسعه» و «الاهیات توسعه» گونهبندی کرده است. وی در ادامه ضمن شرح ماهیت معرفتی ریاضیات توسعه و نقد نارساییهایش، بر آن است که تاریخ ذهنیت توسعه (به مثابه تاریخ جستجوی یک وضعیت زیستی ممکن بهتر برای انسان در جهان) پیش از «عقل ریاضی مدرن» همواره تحت تاثیر چهار عنصر «غریزه بقاء و بهزیستی»، «تصادف»، «اسطوره» و «الاهیات» بوده و هست. در این میان، اسطوره/الاهیات، بُن مایه اصلی ساختار آگاهی انسان در تاریخ را برساخته و درک و تجربه فرد از «حقیقت، معنا و روش یک زیست ممکن بهتر» در هر جامعه، پیش از همه بازتاب جهان مُثُل اسطورهای/الاهیاتی مسلط در تاریخ آن جامعه است. بدین سان، امر توسعه در وجود اصیل و آغازین خود، بنیانی متافیزیکی داشته و ریشه انحطاط یک جامعه را نخست باید در ابتلاء جهان مُثُل اسطورهای/الاهیاتی غالب در آن جامعه به «آپوریا» و «بحران کاثارسیس» جستجو نمود. نویسنده با این استدلال، «الاهیات توسعه» را بر «ریاضیات توسعه» اولویت داده و تعیّن امر توسعه را با رهیافت ریاضیاتی صِرف و فارغ از اسطوره/الاهیات، آشکارا ناممکن و برخلاف تاریخِ رخداده توسعه میداند. وی در پایان، شرایط امکان یک الاهیات توسعه و امکانات خاصّ آن را شرح داده است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62828_9ea327b9438848b975307b5b2e3aea09.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823Exploring the Knowledge Mechanisms of Improving Quality of Public Policies in Iran: a Mixed - Method Researchواکاوی ساز و کارهای دانشیِ بهبود کیفیت خطمشیهای عمومی در ایران: پژوهش ترکیبی29566282910.22059/ppolicy.2017.62829FAحسندانایی فرداستاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرسجوادولی اصلکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرسسیدیعقوبحسینیدانشیار مدیریت بازرگانی دانشگاه خلیج فارس بوشهرJournal Article20170904improving the quality of public policies, is including concerns and challenges Underhand public different areas all political systems.This quality does not improving in a vacuum, but requires different solutions and mechanisms.The goal of this research is identifying and Exploring knowledge mechanisms to improve the quality of public policies in Iran. Research Carried out in two step. In the first step (qualitative) The identifying mechanisms and in second step the rankings mechanisms, descriptive hypotheses was exposed examing about mechanisms.The results show that the knowledge mechanisms to improve public policies in order of importance are: the application of knowledge of public policy making in system of the public policy making of country, dissemination of knowledge of public policy making in the country and shaping Forming foundations of the local philosophic and theoretic of public policy making.<em>بهبود کیفیت خطمشیهای عمومی از جمله دغدغهها و چالشهای فراروی حوزههای مختلف عمومی همه نظامهای سیاسی است. این کیفیت، در خلاء بهبود پیدا نمیکند، بلکه مستلزم داشتن راهکارها و ساز و کارهای مختلفی میباشد. هدف این پژوهش واکاوی و شناسایی ساز و کارهای دانشیِ بهبود کیفیت خطمشیهای عمومی در ایران است. پژوهش در دو مرحله انجام شده است: در مرحله نخست (کیفی) ساز و کارها، احصاء شده و در مرحله دوم ضمن رتبهبندی اهمیت ساز و کارها، فرضیههای توصیفی در مورد ساز و کارها در معرض آزمون قرار داده شد. نتایج نشان میدهد که ساز و کارهای دانشی برای بهبود خطمشیهای عمومی به ترتیب اهمیت عبارتند از:کاربردیسازی دانش خطمشیگذاری عمومی در نظام خطمشیگذاری عمومی کشور، اشاعه دانش خطمشیگذاری عمومی در کشور و شکلدهی مبانی فلسفی و نظری بومی خطمشیگذاران عمومی</em><em>.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62829_280fb06050a3020d4d2e11d008701485.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823Identify and Prioritize the Challenges of Achieving the Open Government Data Policy (OGDP): Application of the Analytic Hierarchy Process and Fuzzy TOPSISشناسایی و اولویتبندی چالشهای تحقق سیاستگذاری داده حکومتی باز در ایران: کاربست روش تحلیل سلسلهمراتبی و تاپسیس فازی57896283010.22059/ppolicy.2017.62830FAمحمدسعیدتسلیمیاستاد مدیریت دولتی دانشگاه تهرانمهدیثناییدانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تهرانمحمدعبدالحسینزادهدانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20170904Government open data has a new issue on the agenda of international organizations and development governments. Government open data policy is a set of actions that the government should do to comply with the confidentiality provided public access to data and policy information that the people and the elites have participated in policy making and Supervision. This research tries using mixed methods research to identify and prioritize policy challenges of open government data. First, the qualitative phase, literature review were identified open data policy challenges and experiences of other countries. After meeting with focus groups composed of some researchers, policy makers and people involved in the field of open data, this challenge was determined in accordance with the conditions of the country and its ecosystem. In the quantitative phase with using analysis hierarchical Fuzzy and Fuzzy TOPSIS were ranking challenges by the experts. At the end, based on the priority challenges identified, fundamental challenges to realize open government data and presented some solutions and policy recommendations.<em>داده حکومتی باز موضوعی نو و جدید است که در دستور کار نهادهای بینالمللی و دولتهای توسعهیافته قرار گرفته است. سیاستگذاری داده حکومتی باز مجموعه اقداماتی است که دولت و حکومت باید انجام دهند تا با رعایت محرمانگیها، دسترسی عمومی به دادهها و اطلاعات سیاستی فراهم گردد تا مردم و نخبگان در فرآیندهای سیاستگذاری و البته نظارتی مشارکت داشته باشند. این پژوهش در صدد است با بهرهگیری از روش پژوهش آمیخته، چالشهای سیاستگذاری داده حکومتی باز را شناسایی و اولویتبندی کند. ابتدا در مرحله کیفی، با مرور ادبیات موضوع، چالشهای سیاستگذاری داده باز و تجربیات دیگر کشورها شناسایی گردید. سپس با تشکیل جلسه گروه کانونی متشکل از برخی از پژوهشگران، سیاستگذاران و افراد مرتبط با حوزه داده باز، این چالشها متناسب با شرایط کشور و زیستبوم آن تعیین گردید. در مرحله کمّی با بهرهگیری از روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی و تاپسیس فازی، چالشهای شناساییشده، توسط خبرگان اولویتبندی شدند. در پایان نیز بر اساس چالشهای اولویتدار شناساییشده، چالشهای اساسی تحقق داده حکومتی باز و برخی راهحلها و توصیههای سیاستی ارائه گردیده است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62830_f4fa925998d4ccdf777fefb0ba741a8e.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823Identification of Government Sector Strategies Regarding to NGOs along Public Policy Process in Iran; Case study: Environment and Natural Resources Areaشناسایی راهبردهای بخش دولتی در مواجهه با سازمانهای مردمنهاد در فرآیند خطمشیگذاری عمومی در ایران؛ مطالعه موردی: حوزه محیط زیست و منابع طبیعی911166283110.22059/ppolicy.2017.62831FAعلی اصغرپورعزتاستاد مدیریت دولتی دانشگاه تهرانهادیخانیکیدانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییحمیدرضایزدانیاستادیار مدیریت منابع انسانی پردیس قم دانشگاه تهرانبهارهمختاریدانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20170904Civil society, along with private sector and government, is the third pillar of development in good governance. Necessity of interaction between government sector (including the state and the assembly) and nonprofit sector, as the driving force of civil society, is undeniable. Various bodies and organizations of government sector interact with NGOs at problem identification, policy development, execution and evaluation stages. The purpose of this paper is to identify strategies of government sector regarding NGOs to manage the relationship throughout the policy process. Findings of multiple case study of the two parties’ relationships, revealed that government sector apply five types of strategies: confrontational, indifferent, hypocrite, cooperative and fundamental. In order to reach effective interaction, government should move from the first three strategies to the last two ones.<em>جامعه مدنی در کنار بخش خصوصی و دولت، رکن سوم توسعه در حکمرانی خوب به شمار میرود. ضرورت تعامل بخش دولتی با سازمانهای مردمنهاد، به منزله موتور محرکه جامعه مدنی، امری انکارناپذیر است. سازمانها و نهادهای گوناگون بخش دولتی،</em> <em>اعم از دولت و مجلس، با سازمانهای مردمنهاد، هم هنگام طرح مسئله، هم در اجرا و هم در نظارت خطمشیها ارتباط برقرار میکنند. هدف این پژوهش، شناسایی راهبردهایی است که بخش دولتی در قبال این سازمانها به کار میگیرد تا مراوده را در این فراگرد، مدیریت کند. یافتههای مطالعه چند مورد از مراودات این دو بخش، نشان میدهد که بخش دولتی در ایران در مواجهه با سازمانهای مردمنهاد، پنج نوع راهبرد کلی را به کار میگیرد: تقابلی، بیتفاوتی، ریاکاری، همکاری و زیرساختی. به منظور رسیدن به تعامل اثربخش نیاز است که بخش دولتی به تدریج از سه راهبرد اول فاصله گرفته و در جهت تقویت راهبردهای زیرساختی و همکاری بکوشد.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62831_38530414de9a2923e0647bab9ea52ed6.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823Developing a Model to Measure the Cohesion of Policies in the Science, Research and Technology Area in Iranتوسعه مدلی برای اندازهگیری انسجام خطمشیهای حوزه علوم، تحقیقات و فناوری در ایران1171336283210.22059/ppolicy.2017.62832FAطیبهعباسیاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهرانهانیهاحمدیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170904This study aimed to analyze the article1of the law of objectives, functions and structure of the Ministry of Science, Research and Technology and study cohesion of science, research and technology policies since 1383. To this aim, coherence and alignment of policies at two levels (vertical integration and horizontal integration) has been considered based on content analysis and documentation of four components (policy objectives, policy tools, institutions and enforcement authority) has been conducted. The results of the analysis documentation show that coherence between policies, both vertically (31.22 percent) or horizontal (between mega policies, 25%) is not desirable.<em>پژوهش </em><em>حاضر با هدف تحلیل ماده (1) قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بررسی انسجام خطمشیهای حوزه علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1383 تاکنون انجام گرفته است. برای بررسی این هدف، انسجام و همراستایی خطمشیها در دو سطح (انسجام عمودی؛ انسجام قوانین و مقررات پاییندستی با اسناد بالادستی و انسجام افقی) مدنظر بوده است که بر مبنای روش تحلیل محتوای مستندات و چهار مؤلفه (اهداف خطمشی، ابزار خطمشی، نهادهای تصویبکننده و نهادهای مشارکتکننده در اجرا) صورت گرفته است. یافتههای حاصل از تحلیل مستندات نشان میدهد که میزان انسجام بین خطمشیها چه در سطح عمودی و چه در سطح افقی از سطح مطلوبی برخوردار نیست. بخش مهمی از این نارسایی، با تنظیم محتوای خطمشیها، تعریف واضح اهداف، تعیین ابزار خطمشیها، مشخصکردن نهادهای مشارکتکننده در اجرا برطرف میشود.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62832_4859033ef9294428f5fcd0fcb7d3bf00.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823An Investigation of the Role of Intellectual Property Rights Policy in Technological Catch up in Developing Countriesبررسی نقش سیاست حقوق مالکیت فکری در همپایی فناورانه کشورهای در حال توسعه1351526283310.22059/ppolicy.2017.62833FAسعیدحبیبااستاد حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه تهراناسماعیلکلانتریدانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170904The aim of this research is to investigate the relationship between intellectual property rights policies and knowledge resources of technological catch-up -indigenous R&D and international technology transfer. The data has been collected from Global Competitiveness Index. For data analysis, correlation test and ANOVA test were used. The research findings show that, firstly, knowledge resources of technological catch-up complement each other in developing countries, and secondly, intellectual property rights policies and knowledge resources of technological catch-up, mutual influence on each other in developing countries. Based on this research typology, developing countries in terms of strength or weakness in both indigenous R&D and international technology transfer, are divided into four types. Intellectual property rights policies in any of the developing countries, is different. Policy recommendation of this research, it is essential at the same time policymaking for gradual improvement of indigenous R&D, international technology transfer and Intellectual Property Rights.<em>هدف</em><em> این پژوهش </em><em>بررسی</em><em> رابطه سیاستهای حقوق مالکیت فکری و منابع دانشِ همپایی فناورانه یعنی تحقیق و توسعه داخلی و انتقال بینالمللی فناوری است. دادههای پژوهش از شاخص جهانی رقابتپذیری گردآوری و برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و آزمون آنووا استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که اولاً منابع دانش همپایی فناورانه یعنی تحقیق و توسعه داخلی و انتقال بینالمللی فناوری، در کشورهای در حال توسعه مکمّل یکدیگرند و ثانیاً سیاستهای حقوق مالکیت فکری و منابع دانشِ همپایی فناورانه، در کشورهای در حال توسعه تأثیرگذاری دو سویه بر یکدیگر دارند. بر اساس نوعشناسیِ این پژوهش، کشورهای در حال توسعه به لحاظ قوّت یا ضعف در دو عامل تحقیق و توسعه داخلی و انتقال بینالمللی فناوری به چهار نوع تقسیم میشوند. سیاستهای حقوق مالکیت فکری در هر نوع از کشورهای در حال توسعه، با یکدیگر متفاوت است. توصیه سیاستی این پژوهش</em><em>،</em><em> سیاستگذاری همزمان برای بهبودِ تدریجی تحقیق و توسعه داخلی، انتقال بینالمللی فناوری و حقوق مالکیت فکری است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62833_23d1f7e5c1ffd9a710f5e8bebf0daf18.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823The Political Economy of Iran and its Effects on the Requirements for Designing Iran’s Sustainable Economic Development Patternشرایط اقتصاد سیاسی ایران و تأثیر آن بر الزامات طراحی الگوی توسعه پایدار اقتصادی1531736283410.22059/ppolicy.2017.62834FAعباسمصلینژاداستاد علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمدمهدیاحمدی معیندانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20170904The political economy of Iran has changed dramatically after the Islamic Revolution but in the absence of structural and functional conversions appropriate to this dramatic change, the country couldn’t reach to sustainable economic development. This research, based on Iran`s specific situation of political economy explains the requirements which are essential for policy making and designing the patterns for sustainable economic development and effective accumulation of capital in the national economy. The requirements will be considered with a pragmatic approach and based on specific theories which are Initial Accumulation of Capital, Social Structure of Accumulation, Institutionalism and Developmental State. By observing this requirements, without the necessity of an overall change in the macro-policies of the regime (as a difficult and time-consuming process) and by creating an endogenous accumulation, the Islamic Republic can move toward the sustainable economic development without increasing the direct interference of the government in national economy. The role of the government in this way will be limited to a multi-dimensional set up, developing the social structure of accumulation and financial intermediation.<em>اقتصاد</em><em> سیاسی ایران پس از </em><em>پیروزی</em><em> انقلاب اسلامی دستخوش تحول شده است، اما به دلیل عدم ایجاد تغییرات ساختاری و کارکردی به تناسب این تحول، کشور نتوانسته شاهد تحقق توسعه پایدار اقتصادی باشد. این پژوهش با توجه به شرایط خاص اقتصاد سیاسی ایران، به توضیح الزاماتی میپردازد که برای سیاستگذاری و طراحی الگوهای توسعه پایدار اقتصادی و انباشت مؤثر سرمایه در اقتصاد ملی ضرورت دارند. این الزامات با رویکردی عملگرایانه و بر اساس نظریههای انباشت اولیه سرمایه، ساختار اجتماعی انباشت، نهادگرایی و دولت توسعهگرا بررسی میشوند. با رعایت این الزامات، بدون لزوم تغییر کلی در سیاستهای کلان نظام (به عنوان فرآیندی دشوار و زمانبر) و از طریق ایجاد انباشت درونزا، جمهوری اسلامی میتواند بدون افزایش مداخله مستقیم دولت در اقتصاد ملّی به سوی توسعه پایدار اقتصادی حرکت نماید. نقش دولت در این مسیر منحصر به نوعی زمینهسازی چندبُعدی، بازتنظیم ساختار اجتماعی انباشت و میانجیگری مالی </em><em>خواهد بود.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62834_d848739f6124ed02b6b1ee50c9e1f2ad.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823A Panel Data Study of the Effect of Information Technology and Communication on Democracyبررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سطح دموکراسی با استفاده از روش دادههای پانل1751916283510.22059/ppolicy.2017.62835FAحمزهخواستاراستادیار مدیریت کسب و کار دانشگاه خوارزمیJournal Article20170904In recent years the impact of information and communication technologies on the growth of democracy and citizen participation, has attracted the attention of researchers. Theoretically hypothesized that the development of information and communication technologies yields development of citizen participation and democracy. However, little empirical tests have been implemented for this hypothesis. The current study uses panel data from selected countries to empirically test this hypothesis in the period 2003 to 2012. In this study, the ICT with dimensions of infrastructure of online services, e-participation and e-government considered as the independent variable and democracy considered as the dependent variable. Methodology is econometric and panel data regression analysis generalized least squares (GLS) is used to test the research hypothesis. The findings show a positive impact of technology on the development of democracy.<em>مسئله تأثیر فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات بر رشد دموکراسی و مشارکت شهروندان طی سالهای اخیر، توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. به صورت نظری این فرضیه مطرح میشود که رشد فناوریهای ارتباطات و اطلاعات، موجب توسعه مشارکت شهروندان و رشد دموکراسی میشوند. اما آزمونهای تجربی اندکی برای تائید این فرضیه انجام شده است. پژوهش کنونی با استفاده از دادههای پانل 189 کشور به آزمون تجربی این فرضیه در بازه زمانی 2003 تا 2012 میپردازد. در الگوی پژوهش حاضر، متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با مؤلفههای زیرساخت فناوری، خدمات آنلاین، مشارکت الکترونیک و دولت الکترونیک به عنوان متغیر مستقل و سطح دموکراسی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدهاند. روش پژوهش حاضر اقتصادسنجی است و از تحلیل دادههای پانل و تحلیل رگرسیون تعمیمیافته با روش </em>GLS<em>برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشاندهنده تاثیر مثبت فناوری اطلاعات بر رشد دموکراسی است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62835_d2b3b67a52ce5ee894e33e5216071994.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823The Comparative Investigation of the Performance of the Eight & Ninth Administrations in Islamic Republic of Iran with Emphasis on the Water Resources Policy Making; The Case Study: The Crisis of Water Resources in Isfahan Provinceبررسی تطبیقی عملکرد دولتهای هشتم و نهم در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر سیاستگذاری منابع آبی؛ مطالعه موردی: بحران منابع آب در استان اصفهان1932166283610.22059/ppolicy.2017.62836FAمجیدوحیداستادیار علوم سیاسی دانشگاه تهرانسعیداخواندانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20170904Environmental issues play a vital role in public policy studies, and among these issues, scarcity of water resources and water crisis enjoy specific importance; in a way that many researchers believe that war on water resources will be inevitable in future. Thus, the present article aims at investigation of the performance of two different administrations in Islamic Republic of Iran with respect to policy making of water resources in Isfahan province. The method of data collecting in this project has been mainly based on analysis of the ratification approved by the eighth and ninth administration. Of course, in some cases, interviewing with elites have been made. The results indicate that there are undeniable similarities between the policies made by these two administrations in this regard and the main difference is that in the ninth administration the trend of dam-making and over extracting of water resources in the upper province of Zayanderud River was dominant; whereas in the eighth administration a set of policies were made regarding water resources.<em>مشکلات زیستمحیطی نقشی اساسی را در حوزه مطالعات سیاستگذاری ایفا نمودهاند و در بین این مشکلات، کمیابی منابع آبی و بحران آب، اهمیت خاصی پیدا نموده است؛ چنانچه به باور بسیاری از پژوهشگران، در آینده جنگ بر سر منابع آبی اجتنابناپذیر خواهد بود. بر این اساس، مقاله حاضر بر آن است تا به بررسی عملکرد دو دولت مختلف در جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاستگذاری منابع آبی در استان اصفهان بپردازد. شیوه جمعآوری دادهها در این پژوهش عمدتاً مبتنی بر تحلیل مصوباتی بوده که از سوی دولتهای هشتم و نهم به تصویب رسیده است و البته در مواردی نیز مصاحبه با نخبگان صورت پذیرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که شباهتهای انکارناپذیری بین سیاستهای اتخاذ شده در این زمینه از سوی این دو دولت وجود داشته و مهمترین تفاوت نیز این بوده است که در دولت نهم روند سدسازی و برداشت بیرویه آب در استان بالادست رودخانه زایندهرود انجام گرفت، حال آن که در دولت هشتم، مجموعه سیاستهای مدونی در زمینه سیاستگذاری منابع آبی صورت پذیرفت.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62836_9d7a5b25f802eab6c76d869a88448846.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823Investigating the Relationship Between the Use of Virtual Networks and the Expansion of Democratic Political Culture: Case Study of Citizens of Isfahanبررسی رابطه استفاده از شبکه های مجازی و گسترش فرهنگ سیاسی دموکراتیک: مطالعه موردی شهروندان شهر اصفهان2172336283710.22059/ppolicy.2017.62837FAمحمودرضارهبرقاضیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهانسهیلاآشناییکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهاناعظمشهریاریکارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبدJournal Article20170904The purpose of this study is to examine the impact of social networks on the tendency of individuals to democratic political culture. The statistical population of this research includes citizens of Isfahan in 1395. By cluster sampling, 598 subjects were selected as sample size and studied by Survey method.In this regard, the results of the research show that while the increase in membership time in social networks and deeper activity in social networks increases the probability of a tendency toward democratic political culture But increasing the daily consumption of such networks has had a negative impact on democratic political culture. Finally, the results of the research indicate that the actual perception of the content of social networks has not had an effect on increasing or decreasing the desire for democratic culture among respondents.<em>به نظر میرسد یکی از ابزارهای مهمی که در عصر جدید میتواند بر فرهنگ سیاسی دموکراتیک تاثیر گذارد، شبکههای اجتماعی مجازی هستند. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی بر گرایش افراد به فرهنگ سیاسی دموکراتیک میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل شهروندان شهر اصفهان در سال 1395 میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای 598 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه، انتخاب شده و با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند. در این راستا، نتایج پژوهش نشان میدهد در حالی که افزایش مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی و فعالیت عمیقتر در شبکههای اجتماعی، باعث بالا رفتن احتمال میزان گرایش به فرهنگ سیاسی دموکراتیک میگردد، اما افزایش مصرف روزانه چنین شبکههایی، تاثیر منفی بر روی فرهنگ سیاسی دموکراتیک داشته است. سرانجام نتایج پژوهش حاکی از آن است که واقعی تلقیکردن محتوای شبکههای اجتماعی تاثیری در افزایش یا کاهش تمایل به فرهنگ دموکراتیک در میان پاسخگویان نداشته است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62837_abdafcd5307ea9da2b10678cf6d5dd89.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823Review Gender Main Stream in the Policy Making Processبررسی جریانسازی جنسیتی در فرآیند سیاستگذاری2372576283810.22059/ppolicy.2017.62838FAبهارهفلاحیدکتری سیاستگذاری مسکن دانشگاه یوپیام مالزیJournal Article20170904In the world today, sexual justice is viewed a prerequisite for sustainable development. Materializing sexual justice is an indispensable need in various communities. This research focuses on evaluating gender mainstream in public policy. Gender mainstream refers to the process of evaluating the effects of planned measures (including laws, policies, and plans) in all fields and at all levels. Gender mainstream is a strategy to ensure the involvement of women and men’s concerns and the problems facing them in preparing, implementation, monitoring, and evaluation of policies and plans in political, economic, and social stages so that women and men equally benefit from opportunities and they don’t experience inequality. The ultimate objective of this strategy is to pave the way for sexual equality and Introducing this issue in order to make a more expert review of international policy documents in Iran in relation to this topic.<em>عدالت جنسیتی پیشنیازی برای تحقق توسعه پایدار میباشد. به منظور ایجاد عدالت جنسیتی، شکلگیری جریانسازی جنسیتی یکی از ضرورتهای اساسی تلقی میگردد. جریانسازی جنسیتی، فرآیند ارزیابی آثار عملکرد برنامهریزیشده شامل قوانین، سیاستها و طرحها در کلیه زمینهها و در کلیه سطوح برای زنان و مردان میباشد. جریانسازی جنسیتی یکی از راهبردهای حصول اطمینان از گنجانیدهشدن مسائل زنان و مردان در تهیه، اجرا، پایش و ارزیابی سیاستها و طرحها در کلیه عرصههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میباشد، به گونهای که در آن زنان و مردان به طور مساوی متنفع گردند و نابرابری حاکم نباشد. هدف از این تحقیق، بررسی جریانسازی جنسیتی در چرخه سیاستگذاری و معرفی این موضوع به منظور نقد و بررسی کارشناسانه در خصوص اسناد سیاستی بینالمللی در ایران و در ارتباط با این مبحث میباشد.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62838_74aee29f52b6ecd25d424d4dae1dcd39.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55773220170823Shaping Science and Technology Policy: The Next Generation of Researchشکلدهی به سیاست علم و فناوری: نسل بعدی تحقیقات2592696283910.22059/ppolicy.2017.62839FAمرتضینورمحمدیاستادیار روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170904Shaping science and technology policy: the next generation of research sample the thinking of some of the best young minds in science policy. The papers are unified by a small number of cross-cutting themes: the choices and criteria of choic about science and technology policy, standards of governance, issues of globalization, of the protean boundary between public and private. More fundamental still, these perspectives are unified by the common recognition that science policy is not so much about science per se as about the explicit shaping of our world. This shaping occurs in the settings where science itself is administered and governed (Section 1: Shaping Policy); in the processes of knowledge production (Section 2: Shaping Science); in the forces behind innovation (Section 3: Shaping Technology); and, in the drive to manipulate and transform the human species itself (Section 4: Shaping Life).<em>«شکلدهی به سیاست علم و فناوری: نسل بعدی تحقیقات» با تمرکز بر دیدگاه متفکران جوان در حوزه مطالعات علم و فناوری، تلاش دارد تا به موضوعاتی همچون انتخابها و معیارهای انتخاب درباره سیاست علم و فناوری، استانداردهای حکمرانی در حوزه فناوری، جهانیشدن، رابطه بخش خصوصی و عمومی و نقش نوآوریهای فناورانه در زندگی انسانی بپردازد. این دیدگاهها مبتنی بر این شناخت مشترک هستند که سیاست علم نه تنها درباره علم، بلکه درباره شکلدهی به جهان ما است. این شکلدهی در چهار حوزه رخ میدهد: محیطی که در آن علم خود اداره میشود (بخش اول: شکلدهی به سیاست)، فرآیندهای تولید دانش (بخش دوم: شکلدهی به علم)، نیروهای تاثیرگذار بر نوآوری (بخش سوم: شکلدهی به فناوری) و تحول زندگی انسانی (بخش چهارم: شکلدهی به زندگی).</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62839_c55e4c1be22e5748da87da49fddcdcab.pdf