دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772220160822Foundations of Comparative Study of Cultural Policy Based on the Concept of System of Referencesمبانی مطالعه تطبیقی سیاستگذاری فرهنگی با محوریت مرجعیتها9275922810.22059/ppolicy.2016.59228FAمجیدوحیداستادیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمدصفاردانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20161104<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">In this article, after presenting some definitions of culture and assessing its role in the society, we will discuss the importance of comparative studies. If we accept the saying that "experience is the father of science", then we can refer to comparative studies as one of the main ways to use experience in the humanities. In comparative studies, we can deliberate various topics by using different approaches and one of these approaches to the study of cultural policy is the concept of system of references. They help us to understand the direction of the country's cultural policies and to estimate the effectiveness of their policies to a reasonably degree. Countries adopt different approaches to cultural policies and we consider them on a range of minimum to maximum intervention. Nowadays, preserving the cultural diversity as a major international reference in the field of cultural policy has been accepted and its very importance in achieving sustainable development is emphasized all over the world.</span><em>در این مقاله ضمن ارایه تعاریفی چند از فرهنگ و نقش آن در اجتماع انسانی، به بررسی نقش و اهمیت مطالعات تطبیقی فرهنگی میپردازیم. اگر این گفته مشهور را بپذیریم که «تجربه پدر علم است»، از مطالعات تطبیقی میتوان به عنوان یکی از اصلیترین راه</em><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span><em>های استفاده از تجربه در علوم انسانی یاد کرد. در مطالعات تطبیقی میتوان به موضوعات مختلف با رویکردهای متفاوتی نزدیک شد و یکی از آ</em><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span><em>نها در مطالعه سیاست فرهنگی، استفاده از مفهوم مرجعیتهاست. مرجعیت به ما کمک میکند تا سمت و سوی سیاستهای فرهنگی کشورها را دریافته و میزان اثربخشی سیاستهایشان را تا حد قابل قبولی ارزیابی کنیم. کشورها رویکردهای مختلفی به سیاست فرهنگی اتخاذ میکنند که آ</em><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"></span><em>نها را بر طیفی از مداخله حداقلی تا حداکثری قرار میدهد. امروزه حفظ تنوع فرهنگی به عنوان یک مرجعیت کلان بینالمللی در عرصه سیاستگذاری فرهنگی پذیرفته شده و بر اهمیت آن در دستیابی به توسعه متوازن تاکید میشود. </em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_59228_11ac69d6a079986aa123213b2ae6b68e.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772220160822The study of targeted subsidies effects on houseبررسی آثار هدفمندی یارانهها بر بخش مسکن29495923010.22059/ppolicy.2016.59230FAفرشادمؤمنیدانشیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییمحدثهسلیمانیدانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161104<em>امروزه مسکن یک کالای اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی محسوب می شود و تنها یک سرپناه نیست. همچنین از آنجایی که مسکن بزرگترین دارایی خانوار و کالایی بدون جانشین است، لذا بررسی بازار آن بسیار حائز اهمیت است. این بخش در دهه اخیر با رکود، رونق تورمی و افزایش بی رویه قیمت همرا بوده است. این نوسانات قیمتی غیر معمول باعث حذف قشر با درآمد متوسط و ضعیف جامعه از زمره تقاضای مؤثر شده و داشتن مسکنی مناسب را برایشان به آرزویی دست نیافتنی بدل کرده است. دولت نهم با انگیزه عدالت محوری برای این قشر، برنامه تولید مسکن مهر و قانون هدفمندی یارانهها را بنیان نهاد. در این مطالعه درصدد پاسخ به سه سؤال کلیدی هستیم: یک- آیا طرح مسکن مهر که با هدف تأمین مسکن اقشار کم درآمد بودجه ریزی شد به اهداف خود رسید؟ دو- آیا این اجرای قانون هدفمندی یارانهها بر افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار بوده است؟ سه- سطح دستیابی به اهداف مسکن مهر و قانون هدفمندی یارانهها به چه میزان بوده است؟برای پاسخ به این سوالات از روش تحلیلی-توصیفی استفاده کرده و به دلیل نارسایی های دیدگاه نئوکلاسیکی در پاسخ به این سوالات، با رویکرد نهادگرایی به تحلیل و توصیف پرداخته ایم. یافته های این پژوهش حکایت از آن دارد که گروه های هدف یعنی دهک های درآمدی یک و دو، توانایی بهره مندی از این طرح را نداشته و پرژه مسکن مهر در تحقق اهداف خود موفق عمل نکرده است. همچنین از آنجا که نهاده های تولید مسکن انرژی بری قابل ملاحظه ای دارند، شوک قیمت حامل های انرژی به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه افزایش هزینه ساخت بنا و قیمت تمام شده مسکن انجامید. به عبارت دیگر شوک درمانی در اقتصاد ایران، که با هدف عدالت محوری اجرا شد، نابرابری اجتماعی و اثرات ضد توسعه ای داشته است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_59230_87a70e1d4a36a831a19f0a3047193f94.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772220160822Functions of Technological Innovation System for Fuel Cell technology in Iranتبیین کارکردهای نظام نوآوری فناورانه پیل سوختی در ایران51715923110.22059/ppolicy.2016.59231FAحمیدرضاامیری نیادانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورناصرباقری مقدماستادیار گروه آیندهپژوهی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورسید حبیب اللهطباطبائیاناستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائیسید مصطفیمحمد پورکارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه تهرانJournal Article20161104<span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-themecolor: text1;">This study aims to present a developmental model for fuel cell technology in the country, based on the technological innovation system. To do so, 89 effective events for the development of this technology have been determined<span lang="FA" dir="RTL">. </span>These events have been categorized by using MAXQDA software and complied with functions of the basic research model. Therefore, given the current evidence in developing fuel cell technology in Iran and based on the approval of experts, the proposed model includes two separate functions; developing human resources and providing financial resources.Eventually, based on confirmation from experts, a model for the technological innovation system of fuel cell technology is provided with 8 main functions in the country. The major weaknesses</span><span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;"> in developing this technology and the reason for weak formation of the technological innovation system for fuel cell technology in Iran have been identified. These include functions such as ineffective entrepreneurship and inefficient market formation, which impede the large commercialization of this technology. </span><em>در سالهای اخیر توجه به مفهوم نظام نوآوری به عنوان رویکردی برای تحلیل و سیاستگذاری در عرصه علم، فناوری و نوآوری مورد توجه سیاستگذاران این حوزه قرار گرفته است</em><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">.</span><em> از سوی دیگر دستیابی به فناوریهای نوظهور مانند نانوفناوری، انرژیهای تجدیدپذیر و ...، مسیر رو به رشدی را در توسعه علمی و فناورانه کشورها در پیش گرفتهاند. لذا شناخت نحوه شکلگیری و توسعه حوزههای نوظهور و نحوه سیاستگذاری برای توسعه آنها از جمله مسائل اساسی میباشد. مقاله حاضر بدنبال تبیین مدل توسعه فناوری پیل سوختی ایران برمبنای مدل نظام نوآوری فناورانه میباشد. از اینرو 89 رویداد مؤثر بر توسعه این فناوری شناسایی و با استفاده از نرمافزار </em><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">MAXQDA</span><em>، این رویدادها دستهبندی و با کارکردهای مدل پایه پژوهش تطابق داده شده است. با توجه به شواهد موجود در روند توسعه فناوری پیل سوختی در ایران و با تأیید خبرگان این حوزه، کارکردهای توسعه منابع انسانی و تأمین منابع مالی به دو کارکرد مجزا از هم در مدل پیشنهادی توسعه این فناوری لحاظ شده است. در نهایت با تأیید خبرگان حوزه مدیریت فناوری و پیل سوختی، مدل نظام نوآوری فناورانه پیل سوختی ایران با 8 کارکرد اصلی ارائه گردید. در نهایت نقطه ضعف اصلی توسعه این فناوری و شکلگیری ضعیف نظام نوآوری فناورانه پیل سوختی در کشور، ناکارآمدی کارکردهایی نظیر کارآفرینی و شکلدهی بازار میباشد که این مورد باعث تجاریسازی محدود این فناوری و ارائه آن به بازار شده است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_59231_ff30790eda25f46582bf4f04deab00c7.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772220160822The evolution of health policy: transition to the governance paradigm for healthتکامل سیاستگذاری سلامت: گذار به پارادایم حکمرانی برای سلامت73945923210.22059/ppolicy.2016.59232FAحمیدرضاملک محمدیاستاد علوم سیاسی دانشگاه تهرانولی اللهوحدانی نیادانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20161104In recent decades, health as a social goal that requires cooperation, has led to develop a range of policy mechanisms.To find, introduce and analyze the concept transformation of health policy is the main purpose of this qualitative study; To reveal how it evolved and the reliability foundations and boundaries of action to be recognized. Results of the study shows; "intersectoral actions”, “healthy public policy”, “health in all policies” are The three main policy waves, that Along with political paradigm shift, appear a new perspective of "governance for health. The transition to a governance model, highly networked, multi-level and multi-stakeholder, Based on the mobilization of the "whole of government" and "whole of society" for health, is the important part of the political and social commitment to justice and sustainable development<em>در چند دهه اخیر، سلامت بعنوان هدفی اجتماعی که نیاز به همکاری همه جانبه دارد، توسعه طیفی از سازوکارهای سیاستی را بدنبال داشته است. یافتن، معرفی و تجزیه و تحلیل سیر تحولات مفهومی سیاستگذاری سلامت، هدف اصلی این مطالعه کیفی است؛ تا چگونگی تکامل آن را نمایان سازد و مبانی اطمینان بخش و مرزهای اقدام شناخته شود. نتایج بررسی نشان میدهد؛ «اقدامات بین بخشی برای سلامت»، «سیاستگذاریهای عمومی سالم» و اخیراَ «سلامت درهمه سیاستها» سه موج اصلی سیاستگذاری هستند که همراه با تغییر پارادایم سیاسی، چشم انداز تازه ای از «حکمرانی برای سلامت» را نمایان کرده اند. گذار به الگوی حکمرانی شدیدا شبکه ای، چند سطحی و چند ذینفعی، مبتنی بر بسیج «کل دولت» و «کل جامعه» برای سلامت، همان بخش مهم تعهد سیاسی و اجتماعی برای عدالت و پیشرفت پایدار است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_59232_1ed2fec81e7470d13a5a5fcf4927c5e8.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772220160822Categorization of policy ex ante evaluation by futures studies approachطبقهبندی ابزارهای پیش ارزیابی سیاست با رویکرد آیندهپژوهی951195923310.22059/ppolicy.2016.59233FAحسنقرونهدانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشگاه مالک اشترسید کمالطبائیاناستادیار مدیریت فنّاوری دانشگاه مالک اشترORCIDعلیرضابوشهریاستادیار مدیریت فنّاوری دانشگاه مالک اشترORCIDسعیدقربانیاستادیار آینده پژوهی دانشگاه مالک اشترJournal Article20161104امروزه نماد سیاست بهتر و هوشمندانه تر، پیش ارزیابی سیاست است که در قالب مدلها، روشها و ابزارها منجر به آگاه سازی سیاستگذاران و ذی نفعان شده و در نتیجه سبب بهبود کیفیت سیاست عمومی و ارتقاء هبستگی سیاستی می گردد. در این مقاله بر طبقه بندی روشها و مدلهای/ابزارهای پیشینی ارزیابی سیاست مانند تجزیهوتحلیل هزینه فایده، هزینه اثربخشی، ارزیابی اثر و... تأکید شده است و طبقهبندی ازنوع عملیاتی ابزارهای پیش ارزیابی سیاست با روش کیفی گروههای کانونی انجامشده است که چهارده مدل و روش /ابزار پیش ارزیابی با توجه به سازههای مبنایی «قابلیت» و «ماهیت روش» طبقهبندیشدهاند در این طبقهبندی توجه به برجسته نمودن رویکرد بدیل محورنهتنها بهعنوان حوزهای کمککننده به آگاهسازی سیاستگذاران بلکه بهعنوان تحولی قابلیتی و روششناختی در ابزارهای پیش ارزیابی سیاست مطرح است؛ اما یافتههای تحقیق نشان میدهد که اکثر روشهای مرسوم و متداول پیش ارزیابی با رویکرد آینده محوری طراحی و به کار گرفته نشدهاند و بیشتر این روشها و ابزارها دارای قابلیت برنامهریزی محوری میباشند و همچنین به لحاظ ماهیت روش نیز کمی گرا هستند.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_59233_83318112126ce746f7a81fae66c52f65.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772220160822Challenges of Hamoon and strategies for rescueچالش های هامون و راهبردهای نجات1211405923410.22059/ppolicy.2016.59234FAبهارهسازمنددانشیار گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهرانمریمیاریدانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهرانJournal Article20161104<span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 10pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-themecolor: text1;">Over the past decade, ponds in the Islamic Republic of Iran confront with serious threats. The reasons such as reducing the volume of water in the natural and human factors, entrance of various biological, chemical and physical pollutants in to environment of ponds, change of the use of pond’s lands, non-compliance of right of natural environments and water projects, lack of environmental considerations in the implementation of development projects, hunting and illegal fishing and smuggling causes these serious threats. Hamoon is the seventh pond in the world and the largest freshwater lake of our country and for various reasons has become the epicenter of the crisis moving sand dunes and causing numerous social and economic problems in the region. Thus the aim of this article is to describe the environmental challenges of Hamoon and policies of the Islamic Republic of Iran in this field. This article is composed of two parts. The first part introduces the environmental importance of Hamoon and challenges in this area and in the second part we review the environmental policies of the Islamic Republic of Iran in this area, and presents policies to deal with the challenges</span><em>طی یک دهه اخیر، در جمهوری اسلامی ایران به دلایلی از قبیل کاهش حجم آب در اثر عوامل طبیعی و انسانی، ورود آلایندههای مختلف بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی به محیطهای تالابی و عدم رعایت حریم زیستمحیطی و اکولوژیکی تالابها، تغییر کاربردی اراضی تالابی، عدم رعایت حقابه طبیعی محیطهای طبیعی از سوی مجریان مختلف طرحهای آبی، عدم ملاحظات زیستمحیطی در اجرای پروژههای عمرانی و شکار و صید غیرمجاز و قاچاق، تالابهای کشور در معرض تهدیدات جدی قرار گرفتهاند. هامون که به عنوان هفتمین تالاب بینالمللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور شناخت شده است، به دلایل مختلف به کانون بحرانی حرکت شن های روان تبدیل شده و موجب بروز معضلات عدیده اجتماعی و اقتصادی در منطقه شده است. بنابراین هدف از نگارش مقاله حاضر که با روش تحلیلی توصیفی محتوا انجام شده است بررسی چالشهای محیط زیستی موجود در هامون و سیاستهای زیستمحیطی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه است. مقاله حاضر از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول به معرفی اهمیت زیستمحیطی هامون و چالشهای موجود در این منطقه پرداخته شده است و در بخش دوم ضمن بررسی سیاستهای زیستمحیطی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه، سیاستهایی هم برای مقابله با چالشها ارائه شده است.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_59234_551b15ce25ec5eac2a8267e56a121eeb.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55772220160822Identify policy implications of medical tourism in Iranشناسایی الزامات سیاستگذاری گردشگری پزشکی در ایران1411565923510.22059/ppolicy.2016.59235FAطیبهنیک رفتاراستادیار گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانالههحسینیکارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهرانعاطفهمقدمکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه شیرازJournal Article20161104<span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-themecolor: text1;">Medical tourism is people decision to travel across the border for medical treatment. In recent years patients aimed at treating at lower cost and higher quality traveling to other countries. This research aimed at identifying factors influencing the decision to choose medical tourism destination.The results indicated that regulation, service delivery and human resources respectively has significant and positive impact to choose Iran as a destination for medical tourists, while governance and funding does not affect the choice of tourists<span lang="FA" dir="RTL">.</span> Based on the results of study suggest policies for promoting the quality of services to medical tourists to be done at the international level and medical centers comply with international standards in service delivery.</span><em>گردشگری پزشکی زمانی اتفاق می افتد که افراد تصمیم می گیرند با هدف اولیه درمان های پزشکی به آن سوی مرزها سفر کنند. در سال های اخیر بیماران از کشورهای دیگر با هدف درمان با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر نسبت به کشور خود، عازم سفر می شوند. شناسایی عوامل موثر در تصمیم گیری گردشگر پزشکی برای انتخاب کشور مقصد، از عوامل مهم در جهت سرمایه گذاری در این صنعت رو به رشد است که در این پژوهش به بررسی آن پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل مقررات، ارائه خدمات و منابع انسانی به ترتیب برانتخاب ایران به عنوان کشور مقصد توسط گردشگران پزشکی تاثیر مثبت و معناداری دارد. در حالی که عامل حکومت و تامین منابع مالی بر انتخاب گردشگران تأثیری ندارد. برمبنای نتایج پژوهش پیشنهاد می گردد سیاستگذاری های لازم جهت ارتقا کیفیت ارائه خدمات به گردشگران پزشکی در سطح بین المللی صورت گیرد و مراکز درمانی استانداردهای بین المللی را در ارائه خدمت رعایت نمایند.</em><br /> <em> </em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_59235_a47728ccc2514044c42fa79f40c1658a.pdf