دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55771120150321The Analysis of Affecting Factors in Inefficiency of Iran’s Policy Making Systemبررسی و تحلیل عوامل موثر بر ناکارآمدی نظام سیاستگذاری در ایران1205714910.22059/ppolicy.2015.57149FAسعیدعطاراستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزدعلیخواجه نایینیدانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20150108<span style="font-family: Calibri;">Policy making is a process that is particular nature and special form in different countries. The nature of policy making system depends on political, economic, social and cultural features. Success or failure of the policy making system in achieving its goal will determine within a cycle of the above factors. In this paper, our main question is why Iran’s policy making system is inefficient. This paper tries to analyze affecting factors in inefficiency of Iran’s policy making system by document method. These factors include non-coherent legal system, unfavorable political structure, multiple social cleavages, inappropriate cultural context, rentier economy and finally lack of discipline policy.</span> <br /><strong> </strong>سیاستگذاری ، فرآیندی است که در نظامهای حکومتی مختلف، شکلی خاص و ماهیتی ویژه دارد. ماهیت نظام سیاستگذاری تابعی است از مختصات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. میزان موفقیت یک نظام سیاستگذاری یا عدم موفقیت آن در تحقق اهداف نیز در درون چرخهای از عوامل فوق تعیین خواهد شد. پرسش اصلی این نوشتار این است که چرا نظام سیاستگذاری در ایران تاکنون ناکارآمد بوده است؟ این تحقیق با تکیه بر شرایط اقتضایی جمهوری اسلامی ایران، قصد دارد تا عوامل مؤثر بر ناکارآمدی نظام سیاستگذاری کشور را در ذیل اجزاء ششگانه "نظام حقوقی غیر منسجم، ساختار سیاسی نامساعد، شکافهای اجتماعی متعدد، بستر فرهنگی نامناسب، اقتصاد رانتیر و در نهایت مسئله عدم انتظام در سیاستگذاری " با استفاده از روش تحلیل اسنادی مورد بررسی قرار دهد.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57149_a9815157bc1c5c80b0abac1d30474215.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55771120150321I.R.Iran National Health System Strategic Architecturing Based on National Vision 1404: a Proposed Modelمعماری راهبردی نظام سلامت ملی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سند چشم انداز 1404 : الگوی پیشنهادی21425715010.22059/ppolicy.2015.57150FAشهرامعلمداریدانشیار دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتیاعظمعلمداریاستادیار دانشگاه علوم پزشکی تهرانJournal Article20150207<span style="font-family: Calibri;">I.R. Iiran Health System is a unique integrated Healthcare system in the world. It covers all aspects of health that consists of health service, education and research. For implementing this complex integrated system for 1404 national vision (2025), some national policies were developed such as:</span> <br /> <br /> <br />National comprehensive health science and technology plan <br /> <br /> <br />National comprehensive helath innovation plan <br /> <br /> <br />5th National development plan, health section <br /> <br /> <br /><span style="font-family: Calibri;">For implementing these policies, health system needs a comprehensive model. Strategic planning and policy making are two important parts of these models. In this article, we proposed a new model for implementing I.R. iran health system named strategic architecturing. </span><span style="color: black; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA">نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران، الگوی منحصر به فردی از ادغام خدمات بهداشتی درمانی </span><span style="color: black; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-themecolor: text1; mso-ascii-font-family: Sylfaen; mso-hansi-font-family: Sylfaen; mso-ansi-language: HY;" lang="FA">و</span><span style="color: black; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA"> نظام آموزشی و پژوهشی با هدف ارتقای خدمات سلامت به مردم میباشد. جهت استقرار کامل نظام سلامت الگو بر اساس سند چشم انداز 1404، سیاستهای کلان نظام در حوزه سلامت، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، نقشه تحول نظام سلامت و برنامه پنجم توسعه، اقدامات زیادی در حال شکلگیری است ولی به دلیل وجود رویکردهای متعدد و گاه متناقض مدیریتی، هنوز به یک الگوی مناسب و کارآمد جهت استقرار نظام سلامت الگو نرسیدهایم. در این مقاله سعی شده است که الگوی معماری راهبردی به عنوان یک الگوی تلفیقی معرفی گردد که همه رویکردهای مدیریتی را در درون خود داشته باشد. </span>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57150_29edd816ac943a9f5ee1f8e6d5b605b1.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55771120150321Research and Development Policy in the Cultural-Anthropological Organizations: A Case Study on the Cultural Industriesسیاستگذاری پژوهش و توسعه در سازمانهای فرهنگی مردمشناسانه: مطالعه موردی صنایع فرهنگی43565715110.22059/ppolicy.2015.57151FAداوودغرایاق زندیاستادیار علوم سیاسی پژوهشکده مطالعات راهبردیسویلماکوییکارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20150131<span style="font-family: Calibri;">Research and Development (R&D) deals the ingeniously, scholarly and entrepreneurship working on the humankind, culture and society and also how it could be developing into the novel spheres. R&D exercised before in the Industries, technologies and drags as usual. Now it is time to encourage it into the cultural organizations too. As the main question what implications of R&D like the industries applied do need to do in the cultural organizations? There are five pivotal implications such as being open-minded on the related environment, having interchangeably perception, enjoying the media facilities, using the artistic-creative characteristics and also technology. And the last Cultural Industries are the neglected chain examines as a case study too.</span>پژوهش و توسعه (<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">R&D</span>) اشاره به اثر خلاقانه و کارآفرینانه با روال قاعدهمند برای افزایش دانش درباره انسان، فرهنگ و جامعه و استفاده آن دانش برای کارکردهای جدید است. پژوهش و توسعه معمولاً در حوزههای صنعتی، فناوری و دارویی به کار میرود. امّا از آنجا که حوزه فرهنگی نیز نیاز به تداوم و گسترش دارد، انجام پژوهش توسعهای امری ضروری در سازمانهای فرهنگی مردمشناسانه محسوب میگردد. بر این اساس پرسش محوری مقاله این است که سازمانهای فرهنگی برای استفاده از پژوهش و توسعه رایج در سازمانهای صنعتی چه الزاماتی را باید رعایت کنند. تأکید این مقاله بر سازمانهای فرهنگی مردمشناسانه است و پنج الزام مهم بازنگریستن به محیط پیرامونی، نگاه مبادلهای داشتن، استفاده از امکانات رسانهای، بهرهگیری از ویژگیهای هنری و در نهایت توجه به الزامات فناورانه ضروری میباشند.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57151_97348c374a1d4c14a7d9c774838009f2.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55771120150321Designing a Framework for Analyzing the Status of Sustainable Development by an Integrated Indicator for Development Measurement: Case Studies of Five Manufacturing Industriesتدوین چارچوبی برای تحلیل وضعیت توسعه پایدار با استفاده از شاخص یکپارچه سنجش توسعه: نمونه موردی پنج صنعت تولیدی57765715210.22059/ppolicy.2015.57152FAیحییکمالیاستادیار علوم سیاسی گرایش سیاستگذاری عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20150130<span style="font-family: Calibri;">This paper aims to design a sustainable development integrated indicator in order to integrate information on economic, social and environmental performance of manufacturing industries. For this purpose, Sustainable Development indicators have merged and an integrated indicator presented for measuring sustainable development. This Computational framework has analyzed in various manufacturing industries such as Powder Colour, cardboard production from agricultural waste, cardboard production from waste paper and cardboard, production liquid Pesticide, Production of detergents and then the adaptation of manufacturing industry to sustainable development has determined and ranked. The results of this study indicate that the most important factor in reducing the amount of ICSD in companies is Social sustainability sub-criteria. With using of the research model, Recommendations are presented to improve the status of manufacturing industries.</span>هدف این مقاله طراحی مدلی برای دستیابی به یک شاخص توسعه پایدار مرکب (<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: small;">I</span><sub><span style="font-size: xx-small;">CSD</span></sub></span>) به منظور یکپارچه کردن اطلاعات عملکرد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی صنایع تولیدی میباشد. بدین منظور زیرشاخص<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های توسعه پایدار با یکدیگر ادغام و شاخص یکپارچهای برای سنجش توسعه پایدار ارائه شده است. چارچوب و مدل محاسباتی آن در صنایع تولیدی مختلفی از قبیل تولید رنگهای پودری، تولید مقوا از ضایعات کشاورزی، تولید مقوا از ضایعات کاغذ و مقوا، تولید سموم مایع علفکش و تولید انواع شویندهها بررسی شده است و انطباق یک صنعت تولیدی با توسعه پایدار تعیین و رتبه بندی شده است. بدین منظور شاخصهای نرمالشده به سه زیر شاخص پایداری اختصاص داده شدند و در نهایت به صورت یک شاخص یکپارچه بررسی عملکرد شرکتها ترکیب شدند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که مهمترین عامل کاهش مقدار <span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: small;">I</span><sub><span style="font-size: xx-small;">CSD</span></sub></span>در شرکتها، زیرشاخص پایداری اجتماعی میباشد<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">.</span> با استفاده از نتایج مدل تحقیق، پیشنهادهائی برای بهبود وضعیت صنایع تولیدی مختلف از منظر توسعه پایدار ارائه شده است. https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57152_0faea083eb725ffb7345a91f46451433.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55771120150321Public Administration or Development Administration?اداره امور دولتی یا اداره امور توسعه؟77885715310.22059/ppolicy.2015.57153FAاحمدموثقیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20150207<span style="font-family: Calibri;">Public administration is formed in developed countries. It is not very suitable for transitional societies. Instead, development administration or management is necessary for these societies. Bureaucracy should be organized for facilitating developmental functions of both the state and private sector. This article explores the distinction between these two trends and the importance of development administration for transitional societies.</span><span style="color: black; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA">اداره امور دولتی که در کشورهای پیشرفته شکل گرفته، برای جوامع در حال گذار مناسبت زیادی ندارد و به جای آن باید از اداره امور توسعه یا مدیریت توسعه سخن گفت و بوروکراسی را در جهت تسهیل کارکرد توسعهای دولت و بخش خصوصی سازمان داد. این مقاله میکوشد تفاوت این دو رویکرد و اهمیت اداره امور توسعه برای کشورهای در حال گذار را برجسته سازد.</span>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57153_3601f98a08d9e626db91705189a2db2d.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55771120150321Tragetization of Subsidies: Necessity of Having a Systemic Viewواکاوی یک تجربه مهم ملی در عرصه سیاستگذاری عمومی: هدفمندسازی یارانهها891055715410.22059/ppolicy.2015.57154FAفرشادمؤمنیدانشیار دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150309<span style="font-family: Calibri;">The experience of high rise in prices of energy derivatives aimed at reforming economic structure has been one of the most important economic policies of Iranian government especially during the last three years. Households, firms and government budget have particularly been affected. Its non-economic impact has been much more serious and widely spread. Following historical and analytical approach in this paper, we look at the rentier state argument to substantiate our discussion on this important phenomenon in Iran. Our finding indicate that policy prescription offered produce contrary result leading to vicious circle of stagflationary tendencies and strengthening path dependency on oil rents. Thus, despite acknowledging its harmful impact, it seems imperative on the part of policy makers and government authorities to rely on oil rent and path dependency continues.</span><span style="color: black; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA">تجربه افزایش شدید قیمت حاملهای انرژی با هدف اصلاح ساختار اقتصادی در زمره مهمترین سیاستهای اقتصادی دولت طی بالغ بر 3 سال اخیر محسوب میشود. این سیاست آثار گستردهای بر روی اقتصاد خانوارها، بنگاههای اقتصادی و بودجه دولت گذاشته و پیامدهای غیر اقتصادی آن نیز بسیار جدی و وسیع بوده است. این مقاله با رویکرد تاریخی- تحلیلی بر اساس الگوی نظری دولت رانتی به ارزیابی این تجربه مهم پرداخته است. یافتهها حاکی از آن است که سیاست مزبور دور باطل رکود تورمی و وابستگی به مسیر طی شده را از منظر افزایش اتکاء به رانت نفتی افزایش داده و بر این اساس احتمال استمرار این سیاست با وجود اذعان سیاستگذاران به شکست آن همچنان وجود دارد.</span>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57154_48d6b2dc4455c588843e1859bc611214.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55771120150321Models and Patterns of Ethnic and Diversity Managmaent: Provide solutions for Iranمدلها و الگوهای مدیریت تنوعات هویتی و قومی: ارائه راهکارهایی برای ایران1071295715510.22059/ppolicy.2015.57155FAعلی اشرفنظریاستادیار علوم سیاسی دانشگاه تهرانبهارهسازمنداستادیار مطالعات منطقهای دانشگاه تهرانJournal Article20141209<span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 10pt; mso-themecolor: text1; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: Arial; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: EN-US;">Main hypothesis of authors is that "tensions in the relationship of different identity groups in the areas of ethnic, linguistic, religious Not something intrinsic, but derived from the considered, perceptions and plans of providing policy makers adopt any political system. The interpretation brighter, only differences of identity and diversity means not a threat or opportunity, but this type of policy makers that these differences in perception into an opportunity for national unity and cohesion or provides threat for political system. The assumption means negation affect other factors in this field such as shared history, the type of understanding each other, the role of elites, regional and international factors is not, but the emphasis with this issue because all these factors what final analysis the nature of the differences identifying number and variety of causes, policy made by the formal identity of the political system the opportunity or necessary to activate these factors provide the attenuation.</span><span style="color: black; font-family: 'B Lotus'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 8.0pt; mso-themecolor: text1;" lang="FA">فرض اصلی نویسندگان مقاله حاضر این است که «تنشزایی یا تعاملزایی تفاوتها و تنوعات هویتی گروههای مختلف در حوزههای قومی، زبانی، مذهبی، .... نه امری ذاتی، بلکه برآمده از طرز تلقیها، ادراکات و سیاستگذاریهایی است که سیاستگذاران هر نظام سیاسی اتخاذ مینمایند». به تعبیر روشنتر، صرف وجود تفاوتها و تنوعات هویتی به معنای فرصت یا تهدید نیست، بلکه این نوع ادراک سیاستگذاران است که این تفاوتها را تبدیل به فرصتی برای انسجام و همبستگی ملی و یا تهدیدی چالشبرانگیز برای نظام سیاسی مینماید. این فرض به معنای نادیدهگرفتن و یا رد عوامل تأثیرگذار دیگر در این زمینه نظیر سابقه تاریخی مشترک، نوع ادراک آنها از یکدیگر، نقش نخبگان، عوامل منطقهای و بینالمللی نیست؛ بلکه تأکید بر این مسئله است که با لحاظ همه این عوامل آن چه در تحلیل نهایی ماهیت تفاوتها و تنوعات هویتی را رقم میزند، سیاستگذاریهای هویتی رسمی صورت گرفته از سوی نظام سیاسی است که فرصت لازم را برای فعالسازی یا تضعیف این عوامل فراهم میکند. </span>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57155_49d80dec1aad771d24a2bbb31c3951f3.pdf