دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122Modeling Effective Interventions in Corona Virus (SARS-CoV-2) Management and Control in iran: A Futuristic Approachمدلسازی مداخلات اثربخش در مدیریت و کنترل ویروس کرونا (SARS-CoV-2) در ایران: رویکردی آینده پژوهانه9358336410.22059/jppolicy.2021.83364FAحمیدبهلولیاستاد مدعو دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران0000-0002-4140-6192حمید رضاجمشیدیاستاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتیعاطفهعابدینیدانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتیعلیابرازهاستادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قمفهیمهربانی خواهدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210913Having sufficient information and knowledge about the pandemic situation of (SARS-CoV-2) is one of the most effective evidence-based policy factors in controlling this destructive phenomenon in countries. Proper and timely interventions are essential for conscious control of the disease outbreak. This article examines governmental interventions (logistical, economic, security) and strategic health (4T) and behavioral interventions in different countries' pre-vaccine and post-vaccination eras. It considers vaccination the most critical and influential intervention. However, Non-Pharmaceutical interventions (NPIs) should be continued for at least one year after the complete vaccination of the target population. It is noteworthy that the development of new mutations and escape from the vaccine has raised many concerns for continued control of the disease. The research method in this article is based on the Scope review of scientific literature to find the main sources and key concepts in recognizing various governmental interventions and NPIs in the world and modelling a novel intervention formula with a futuristic approach in pandemic disease control. Based on the studies conducted and the disease trend in different parts of the world, this article presents the sine wave-based point-contingency intervention model for controlling Covid-19 disease in Iran and similar countries.<em>داشتن اطلاعات و دانش کافی در مورد وضعیت همه گیری حاصل از </em><em>(SARS-CoV-2) </em><em> ، یکی از موثرترین عوامل سیاستگذاری مبتنی بر شواهد در کنترل این پدیده مخرب در کشورها است. مداخلات مناسب و به موقع برای کنترل آگاهانه شیوع بیماری ضروری است. این مقاله مداخلات دولتی (پشتیبانی ، اقتصادی ، امنیتی) و راهبردی پیشگیری </em><em>)</em><em>4</em><em> (T</em><em>و مداخلات رفتاری در دوران قبل از واکسیناسیون و پس از واکسیناسیون را در کشورهای مختلف بررسی می کند و واکسیناسیون را مهمترین و تأثیرگذارترین مداخله در حال حاضر میداند. با این حال، مداخلات غیردارویی</em><em>(NPIs)</em><em>،</em><em> </em><em>باید حداقل یک سال پس از واکسیناسیون کامل جمعیت موردنظر ادامه یابد. قابل ذکر است که ایجاد جهش های جدید و فرار از واکسن، نگرانیهای زیادی را برای ادامه کنترل بیماری ایجاد کردهاست. روش پژوهش در این مقاله مبتنی بر شیوه مرور محدوده نظر</em><em> </em><em>ادبیات علمی برای یافتن منابع اصلی و مفاهیم کلیدی و شواهد موجود در شناخت انواع مداخلات حکومتی و غیردارویی </em><em>–</em><em> رفتاری در جهان و مدلسازی با رویکرد آینده پژوهی در کنترل پاندمی بیماری کوید-19 در ایران بوده است. باتوجه به مطالعات انجام شده و بررسی روند بیماری در نقاط مختلف دنیا، این مقاله مدل مداخله نقطهای- اقتضائی مبتنی برموج سینوس را برای کنترل بیماری کوید-۱۹ در ایران و کشورهای مشابه ارائه مینماید.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83364_e7e156251ccd3510cb187a441a4018fa.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122Measurement and Characterisation of Energy Policy Change Over Time Case-study of UK Electricity Policyاندازهگیری و مشخصهسازی تغییر سیاستهای انرژی در گذر زمان: موردکاوی صنعت برق انگلستان37548336610.22059/jppolicy.2021.83366FAسید محمد صادقامامیاندکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه ادینبروعلیملکیاستادیار سیاستگذاری عمومی پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف0000-0001-8145-8491نجم الدینیزدیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری دانشگاه علم و صنعتJournal Article20210913By empirical analysis of the extent and aspects of UK electricity policy change over more than a decade, the present article attempts to develop a theoretical framework for policy change characterisation and measurement. Based on Hall’s (1993), components of policy paradigm, objectives, institutions, instruments and technology preference (socio-technical configuration) were chosen as the theoretical framework. <br />The research is of qualitative methodology and case-study design, utilising semi-structured interviews, survey and secondary studies during 2000-2012. <br />The results showed that despite common belief on fundamental changes of the policies, UK electricity policy has not been completely changed in two components: policy paradigm which still depicts an ambivalence between market paradigm and state interventionism, and the socio-technical configuration which is yet locked as centralised and large-scale in hand of the Big Six. The framework could benefit analysis of Iran’s energy policy changes to yield a comprehensive and analytical view.<em>مقاله پیشرو با تحلیل تجربی میزان و ابعاد تغییر سیاستهای انرژی برق در انگلستان طی بیش از یک دهه اخیر به دنبال توسعه چارچوبی نظری برای اندازهگیری، مشخصه سازی و تحلیل تغییر سیاست های انرژی است. مبتنی بر مدل هال (1993)، عناصر پارادایم، اهداف، نهادها و ابزارهای سیاستی و راهبرد فناوری (پیکربندی فنی-اجتماعی) به عنوان چارچوب نظری تحقیق تعیین شدند. این تحقیق با استفاده از روش کیفی و طراحی موردکاوی، مصاحبه نیمه ساختاریافته، پیمایش و مطالعات ثانویه در خلال سالهای 2000 تا 2012 صورت گرفته است. نتایج نشان دادند که علیرغم باور عامه مبنی بر تغییر بنیادین سیاست های مزبور، این سیاستها هنوز در دو عنصر کاملاً تغییر نکرده اند: یکی پارادایم سیاستی که وضعیتی مبهم میان پارادایم بازار و دخالت دولت را شاهدیم و دوم پیکربندی اجتماعی- فنی صنعت برق انگلستان که هنوز تمرکزگرا و در انحصار شرکت های بزرگ است و وابستگی مسیر بالایی دارد. این چارچوب میتواند در تحلیل تغییر سیاست های انرژی ایران مفید باشد و تصویری همه جانبه و تحلیلی از تغییرات ارائه دهد.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83366_5e0a9c755294b2ed7000547eefdc898c.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122Redefining the Role of Faculty Members in Higher Education Policy: A Qualitative Study Using Thematic Analysisباز تعریف نقش اعضای هیئت علمی در سیاستگذاری آموزش عالی: یک مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل تماتیک55768336810.22059/jppolicy.2021.83368FAاحمدکیخادانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی دانشگاه تهران0000-0002-3925-1339جعفرتوفیقی داریاناستاد مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20210914The purpose of this study is to redefine the role of faculty members in higher education policy. This qualitative research has been compiled in two steps. First, specialized keywords were searched in international databases using a systematic review method. Second, thematic analysis was performed using Sterberg thematic analysis. Findings of the components of faculty members' role in university governance included: collective decision-making and decision-making (collectivism in decisions, decision-making, transparency and information) and scope of decision-making (university policy-making, university management, university finance, administration and student affairs). . The components considered by university administrators in the participation of faculty members include the eight main components of public governance of the university; Human capital development; Social capital development; University rules and regulations; Incentive mechanisms; Competitive atmosphere; Soft capacities; Hard capacities were subdivided into 16 subcomponents. Components of higher education policy makers also include multilevel governance of higher education (targeted policy-making and efficient management); Rules and regulations (higher education laws and higher education laws).<em>هدف این پژوهش، باز تعریف نقش اعضای هیئت علمی در سیاستگذاری آموزش عالی میباشد. این پژوهش کیفی، در دو گام تدوین شده است. نخست با استفاده از روش مروری نظاممند، کلیدواژههای تخصصی در پایگاههای بینالمللی جستجو شدند. دوم، با استفاده از تحلیل تماتیک استربرگ به تحلیل تماتیک پرداخت شد. یافتههای مولفههای نقش اعضای هیئت علمی در حکمرانی دانشگاه شامل: جمعسپاری تصمیمسازی و تصمیمگیری (جمعگرایی در تصمیمات، نحوه اتخاذ تصمیمات و شفافیت و اطلاعرسانی) و حوزه و دامنه عمل تصمیمات (سیاستگذاری دانشگاه، مدیریت دانشگاه، مالیه دانشگاه، امور اداری و دانشجویی) میشد. مولفههای مورد توجه مدیران دانشگاه در مشارکت اعضای هیئت علمی در بردارنده هشت مولفه اصلی حکمرانی همگانی دانشگاه؛ توسعه سرمایه انسانی؛ توسعه سرمایه اجتماعی؛ قوانین و مقررات دانشگاه؛ مکانیزمهای تشویقی؛ فضاسازی رقابتی؛ ظرفیتهای نرم؛ ظرفیتهای سخت با 16 زیر مولفه فرعی میشود. مولفههای سیاستگذاران آموزشعالی نیز مشتمل بر حکمرانی چندسطحی آموزش عالی (سیاستگذاری هدفمند و مدیریت کارآمد) و قوانین و مقررات (قوانین فراآموزش عالی و قوانین آموزش عالی) میباشد.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83368_4127ae648639b7be6411ccec287c68f5.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122Policy Conflict Management in the Health System Policy-making Process Elements, Effects and Solutionsمدیریت تعارض خطمشی در فرآیند خطمشیگذاری نظام سلامت ایران؛ عناصر، آثار و راهکارها77988336910.22059/jppolicy.2021.83369FAسیدمحمدمهدیباکی هاشمیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه سمنان0003-2811-4141سیدعباسابراهیمیاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه سمنان0000-0002-3363-5104محسنفرهادینژاداستادیار مدیریت دولتی دانشگاه سمنانبهارهیزدیزادهدانشیار مرکز تحقیقات بهرهوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهرانJournal Article20210914The purpose of this study is to present the elements affecting the formation, potential effects and strategies of policy conflict management. To answer the main research question, which is the elements affecting the management of policy conflict in the policy-making process of the Iranian health system? A qualitative approach and Delphi methods and content analysis were used. To implement the Delphi method, the opinions of 13 experts were received in the form of three rounds of questionnaires. The network of general policy conflict management themes was identified with 111 basic themes, 14 organizing themes and 3 comprehensive themes. The research findings were extracted from the Elements of conflict formation including the type of actors, ideological characteristics of the role-makers, performance contexts, environmental characteristics and design of internal elements of the policy. Findings from the effects of conflict including social, process, governance and reflection effects were also identified. Evidence-based decision making, participatory development, deepening transparency, legal regulation and conflict of interest management were also identified as policy conflict management solutions.<em>هدف پژوهش حاضر، ارائه عناصر موثر بر شکلگیری، آثار بالقوه و راهکارهای مدیریت تعارض خطمشی است. برای پاسخ به سوال اصلی پژوهش که عبارت است از «عناصر موثر بر مدیریت تعارض خط مشی در فرآیند خط مشیگذاری نظام سلامت ایران چیست؟» از رویکردی کیفی و روشهای دلفی و تحلیل مضمون استفاده شد. برای</em><em> </em><em>اجرای</em><em> </em><em>روش</em><em> </em><em>دلفی،</em><em> </em><em>نظر</em><em> </em><em>13</em><em> </em><em>نفر</em><em> </em><em>از</em><em> </em><em>خبرگان</em><em> </em><em>در</em><em> </em><em>قالب</em><em> </em><em>سه دور پرسشنامه</em><em> </em><em>دریافت</em><em> </em><em>شد</em><em>.</em><em> شبکه</em><em> </em><em>مضامین مدیریت تعارض</em><em> </em><em>خط مشی های</em><em> </em><em>نظام سلامت</em><em> </em><em>با 111 مضمون پایه، 14 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر شناسایی شد. یافتههای پژوهش در خصوص عناصر موثر بر شکلگیری تعارض شامل نوع بازیگران، خصوصیات ایدئولوژیک نقشآفرینان، بسترهای اجرا، ویژگی های محیطی و طراحی عناصر درونی خط مشی استخراج</em><em> </em><em>شد. همچنین مضامین حاصل از آثار بالقوه تعارض شامل آثار اجتماعی، فرآیندی، حاکمیتی و انعکاسی شناسایی گردید. تصمیمات مبتنی بر شواهد، توسعه مشارکت پذیری، تعمیق شفافیت، تنظیم گری قانونی و مدیریت تعارض منافع نیز به عنوان راهکارهای مدیریت تعارض خطمشی مشخص شد. </em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83369_5d642a826c9fc67a247c502b9f48f2bc.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122analyzing the governance structure of sustainable development in deprived areas using social network analysisبررسی ساختار حکمرانی توسعه پایدار مناطق محروم ایران با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی991158337010.22059/jppolicy.2021.83370FAطیبهخدامرادیدانشجوی دکتری مدیریت پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهرانمهنازحسین زادهاستادیار مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20210914Development planning in Iran has been considered in the past, but has not made much progress in terms of balanced development and attention to regional justice. Lack of appropriate conditions for governing regional development is the reason for the failure of balanced regional development policies in Iran from the perspective of institutional approach. The present study aimed at evaluating and analyzing the governance structure of development for deprived areas of the country according to the laws and legal duties of the Sixth Economic and Social Development Plan. The cooperation network was analyzed based on the legal duties of the institutions and organizations in charge of sustainable and balanced development programs in the regions using Ucinet and Netdraw software as to the indicators of degree centrality, betweenness centrality, density, geodetic distance and cutting points. The results show that the lack of a regional development management system, the absence of a definition of executive and supervisory institutions, and the nonexistence of attention to regional potentials, indigenous human capital knowledge and local entrepreneurship development are the main challenges of regional development governance structure. Due to the imbalance in distribution of power among the key the stakeholders in the current structure, development of cooperation between provincial planners and other key actors, identifying the regional development roadmap, strengthening the legislative role of parliament, the oversight role of the Environmental Protection Organization, and the participatory role of communities local development are counted as the capacities of balanced regional development governance in the country.برنامهریزی توسعه در ایران از گذشته مورد توجه بوده است، اما از منظر توسعه متوازن و توجه به عدالت منطقهای پیشرفت چندانی نداشته است. پژوهش حاضر به تحلیل ساختار حکمرانی توسعه مناطق محروم کشور با توجه به قوانین و تکالیف قانونی برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی پرداخته است. شبکه همکاری بر مبنای تکالیف قانونی نهادها و سازمانهای موظف در محورهای برنامه ای توسعه پایدار و متوازن منطقه ای با استفاده از نرم افزار Ucinet و NetDraw بر مبنای شاخصهای مرکزیت درجه، مرکزیت بینابینی، تراکم، فاصله ژئودزیک و نقاط برش تحلیل گردید. نتایج بدست آمده نشان میدهد فقدان نظام مدیریت توسعه منطقه ای و عدم تعریف نهادهای اجرایی و نظارتی و عدم توجه به پتانسیل های منطقه ای، دانش سرمایه انسانی بومی و توسعه کارآفرینی محلی، چالش اصلی ساختار حکمرانی توسعه منطقه ای است. با توجه به عدم تعادل در توزیع قدرت ذینفعان در ساختار کنونی، توسعه همکاری برنامه ریزان استانی با سایر کنشگران کلیدی و شناسایی نقشه راه توسعه منطقه ای و تقویت نقش قانونگذاری مجلس، نقش نظارتی سازمان حفاظت از محیطزیست و نقش مشارکتی جوامع محلی از ظرفیتهای توسعه حکمرانی توسعه متوازن منطقه ای در کشور است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83370_35a867a6902fe4578a079c2f1cdd1e15.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122Presenting a Conceptual Framework For Formulating a National Policy In The Sustainable Development Of Nuclear Powerارائه چارچوب مفهومی تدوین خط مشی توسعه پایدار برق هستهای در ایران1171388337110.22059/jppolicy.2021.83371FAسمیهداودیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی پردیس البرز دانشگاه تهرانمحمدخوش چهرهاستادیار اقتصاد دانشگاه تهرانحسندانایی فرداستاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس تهرانمجتبیامیریدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20210914One of the functions of governments in the field of energy supply is the roles they play in formulating policy, as the first link in the public policy-making system. Therefore, this article provides a conceptual framework for the roles of the Government of the Islamic Republic of Iran in formulating a national policy in the sustainable development of nuclear power using the three pillars of the institutional system, namely; The regulatory, cognitive, and normative elements are taken from Scott's point of view. The research method is quantitative and applied, which has been collected using the required data in four rounds using the Delphi method. Therefore, using the prepared questionnaire, in the first and second rounds, 38 opinions, in the third round, 35, and in the fourth round, 33 experts who had expertise, knowledge and experience on the subject under study were obtained. Statistical techniques used in the descriptive section; Mean, exponential and standard deviation indices in inferential section; The sign test was the binomial test and the Friedman test. Based on the analysis of the results, it was found that from the perspective of research experts, all elements of regulatory, cognitive and normative roles are involved in formulating the policy under study and are of great importance. Elements related to regulatory and cognitive roles are significantly different in terms of priority.این مقاله به ارائه چارچوب مفهومی نقشه ای دولت جمهوری اسلامی ایران در تدوین خط مشی ملی در توسعه پایدار برق هسته ای با استفاده از ارکان سه گانه نظام نهادی یعنی تنظیمی، شناختی و هنجاری، برگرفته شده از دیدگاه اسکات پرداخته است. روش پژوهش کمی و کاربردی بوده که با استفاده از روش دلفی طی چهار دور، داده های مورد نیاز گردآوری شده است. بر اساس تحلیل نتایج، مشخص شد تمامی عناصر تشکیل دهنده نقش های تنظیمی، شناختی و هنجاری در تدوین خط مشی مورد مطالعه دخیل بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به جز عناصر مرتبط با نقش هنجاری، سایر عناصر مرتبط با نقشه ای تنظیمی و شناختی به لحاظ اولویت از تفاوت معنی داری برخوردار هستند. https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83371_ccc676db7726c3f7cb56915666e8b86b.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122Assessing the effect of wind turbine equipment manufacturing industry development on economic growth and employment in Iranارزیابی اثر توسعه صنعت تولید تجهیزات توربین بادی بر رشد اقتصادی و اشتغال در ایران1391528337210.22059/jppolicy.2021.83372FAمریمکافی زاده کاشانکارشناس ارشد مهندسی سیستمهای انرژی دانشگاه صنعتی شریف0000-0002-0999-3737عباسملکیدانشیار سیاست گذاری در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف0000-0003-2904-4587Journal Article20210914Renewables, while meeting the energy demand, due to their ability to affect on growth and diversification of the economy as a solution of recession and increase carbon emission reduction requirements is proposed. In the meantime, the production of renewable power plant equipment is considered as an initial step in the development of renewables and a factor affecting industrial and economic growth. The present study has evaluated the effect of the development of the wind turbine equipment manufacturing industry on economic growth and employment in Iran using the dynamic systems cost-benefit analysis method. The results show the positive but conditional impact of domestic production of wind turbine equipment on economic growth and employment.انرژیهای تجدیدپذیر ضمن تامین تقاضای انرژی، به دلیل قابلیت اثرگذاری بر رشد و متنوعسازی اقتصاد به عنوان راهحلی در مواجهه با رکود اقتصادی و افزایش الزامات کاهش انتشار کربن مطرح میشوند. در این بین تولید تجهیزات نیروگاهی تجدیدپذیر به عنوان گام ابتدایی در توسعه تجدیدپذیرها و عاملی اثرگذار بر رشد صنعتی و اقتصادی مطرح هستند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل هزینه-فایدهی سیستمهای پویا به ارزیابی اثر توسعه صنایع تولید تجهیزات توربین بادی بر رشد اقتصادی و اشتغال در ایران پرداخته است. نتایج، بیانگر تاثیر مثبت ولی مشروط تولید داخلی تجهیزات توربینهای بادی بر رشد اقتصادی و اشتغال است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83372_76da6d547a333e0d1e2b3e818c92a805.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122Codifying Strategies to Establish Perpetual Peace in Iran with Spatial Planning Approachتدوین راهبردهای استقرار صلح پایدار در ایران با رویکرد آمایش سرزمین1531748337310.22059/jppolicy.2021.83373FAمهدیکریمیاستادیار مرکز اسناد فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیاحمدآفتابدکترای جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه ارومیهJournal Article20210914Regarding that the spatial planning is the states’ most important mechanism to manage the space, this phenomenon is one of the states’ tool to create peace. The current research is intended to find answer to these questions using future studies methods: what are the most important future wheels and also the possible scenarios in establishment of perpetual peace in Iran? And what strategies can be codified to establish perpetual peace in Iran with spatial planning approach? The research findings shows that spatial planning can be effective in establishment of peaceful life situation in Iran using the main 12-factors. If scenarios 3 and 5 which are the most possible scenarios are happened, Iran will be faced with more social injustice, environmental challenges and economic crisis threatening perpetual peace. So, regarding the most possible scenarios some strategies are suggested with emphasis on key divers of peace establishment with spatial planning approach. نظر به اینکه عمده ترین اثرگذاری دولت ها در فضای داخلی به واسطه آمایش سرزمین صورت میگیرد، این پدیده به عنوان یکی از ابزارهای دولت ها برای استقرار صلح دیده میشود. پژوهش حاضر با استفاده از روش آینده پژوهی و تحلیلی در پی پاسخ به این سوالات است: عوامل مؤثر در استقرار صلح پایدار در ایران با رویکرد آمایش سرزمین کدامند؟ سناریوهای محتمل و راهبردهای بهینه استقرار صلح پایدار در ایران با رویکرد آمایش سرزمین کدامند؟ یافته های پژوهش نشان میدهد که آمایش سرزمین می تواند با تاکید بر مولفه های 12 گانه، نقشی کلیدی در استقرار صلح پایدار در ایران داشته باشد. اگر از میان سناریوهای 12 گانه، سناریوهای سوم و پنجم که با توجه به شرایط موجود کشور محتمل ترین سناریوها هستند، رخ دهد، ایران با کمرنگ شدن عدالت اجتماعی، درگیر شدن در چالش های زیست محیطی و بحران اقتصادی به عنوان عوامل تهدیدکننده صلح پایدار مواجه خواهد بود. در ادامه، با در نظر گرفتن محتمل ترین سناریوها با تاکید بر پیشران های کلیدی به ارایه راهبردها اقدام شد. https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83373_cfbbded64a7751c173e1c69b007b6911.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122The education policy and the rights of children in Iranسیاستهای آموزشی و حقوق شهروندی کودکان در ایران1751918337510.22059/jppolicy.2021.83375FAمهدیداودیدکتری علوم سیاسی – سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانمهرنوشابوذریاستادیار جزا و جرم شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20210914<strong>The study of educational policies in the country shows the dominance of specific Iranian neoliberal policies with emphasis on privatization in educational policies and creating inequality in this area. This shows the contradiction between the philosophy and the goals and the existing policies. The result of such a policy, many children who were not in a suitable economic context were deprived of this right and have created a cycle of inequality and have weakened to realize citizenship rights. This article, while examining the various dimensions of this issue, seeks to answer the question of what consequences the implementation of the economic adjustment policy has had on the realization of the right to education as one of the basic rights of children in Iran</strong>یکی از زمینه های مهم در تحقق حقوق شهروندی و شهروندی اجتماعی، برقراری عدالت آموزشی در سیاست های آموزشی می باشد<strong>. </strong>بررسی سیاست های آموزشی در کشور، نشانگر غلبه سیاست های نئولیبرال خاص ایرانی با تاکید برخصوصی سازی در سیاست های آموزشی و ایجاد نابرابری در این حوزه است و این، نشانگر تضاد بین فلسفه و اهداف سیستم با سیاستهای موجود است. اجرای چنین سیاستی علیرغم تصریح اسناد بالادستی بر چنین حقی، دارای پیامدهای ناگواری بوده است و در نتیجه آن، بسیاری از کودکان که در بستر اقتصادی مناسبی قرار نداشتند از این حق به عنوان یکی از حقوق اولیه و بدیهی اجتماعی و شهروندی خود محروم شده و باعث ایجاد چرخه نابرابری در بلند مدت و تضعیف و عدم تحقق حقوق شهروندی گردیده است. این مقاله ضمن بررسی ابعاد مختلف این امر، درصدد پاسخ به این سؤال می باشد که اجرای سیاست تعدیل اقتصادی، چه پیامدهایی بر تحقق حق آموزش به عنوان یکی از حقوق اساسی کودکان در ایران داشته است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83375_cb96027b971f4cdd12807047b129b50f.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122The role of Non-state armed actors in the policies of Iran, Turkey and Saudi Arabia in the Middle Eastنقش بازیگران مسلح غیردولتی در سیاستگذاری ایران، ترکیه و عربستان سعودی در خاورمیانه1932118337410.22059/jppolicy.2021.83374FAسعیدپیرمحمدیدانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلانسید امیرنیاکوئیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه گیلانرضاسیمبراستاد علوم سیاسی دانشگاه گیلانJournal Article20210914Since the outbreak of popular protests in the Middle East in 2011 t,he role of non-state armed actors in Middle East policy making has increased. Systemic variables such as international anarchy, centrality, relative power distribution and uncertainty about the intentions and intentions of others and their reflection in the interactive patterns of regional actors, the necessary motivations for security and enhancement through group They create non-governmental organizations. The main question of the present article is what is the nature and characteristics of Middle East policy in the use of non-governmental armed actors? The findings indicate that the paramilitary actors have a special place in the confrontation pattern of Turkey, Iran and Saudi Arabia due to the turmoil in the Middle East and the spread of proxy war, and finally step on the foreign policy orbit of their supporting power. The article is of explanatory type and the required information is collected by library method and referring to valid internet sources.از زمان وقوع تحولات اعتراضات مردمی خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2011، نقش بازیگران مسلح غیردولتی در سیاستگذاری کشورهای واقع در خاورمیانه افزایش پیدا کرده است. متغیرهای سیستمیک از جمله آنارشی بین المللی، بقامحوری، توزیع قدرت نسبی و عدم اطمینان نسبت به نیات و مقاصد سایرین و انعکاس آنها در الگوهای تعاملی کنشگران منطقه ای، انگیزه های لازم برای امنیت سازی و امنیت افزایی از طریق گروه های غیردولتی را به وجود می آورند. پرسش اصلی مقالة حاضر این است که سیاستگذاری خاورمیانه ای در بهره گیری از بازیگران مسلح غیردولتی از چه ماهیت و مختصاتی برخوردار است؟ یافته های مقاله حاکی از آن است که بازیگران شبه نظامی بنابر ساخت آشوب زده خاورمیانه و گسترش جنگ نیابتی در الگوی تقابلی ترکیه، ایران و عربستان از جایگاه ویژهای برخوردار شده و در نهایت نیز بر مدار سیاست خارجی قدرت حامی خود گام بر میدارند. مقالة حاضر از نوع تبیینی بوده و اطلاعات موردنیاز نیز به روش کتابخانه ای و مراجعه به منابع اینترنتی معتبر گردآوری میشود.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83374_f3e7ccd837a2cf376d9551141e5e279e.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122Analysis of the functional model of governance schools in the framework of empowerment paradigms; An approach to the governing ecosystem of the Islamic Republic of Iranتحلیل الگوی کنشگری دانشکدههای حکمرانی جهان در چارچوب پارادایم های توانمندسازی2132418337610.22059/jppolicy.2021.83376FAحیدرنجفی رستاقیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهرانمحمدمهدیذوالفقارزادهاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهرانمصطفیزمانیاندکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20210914Entering the field of governance training has been seriously considered in recent years.In this study, based on the macro theories of the organization, we will seek to examine the mechanisms of governance schools from the perspective of the role of these centers in empowering governance. And by examining the world's leading government colleges, about 40 government schools were identified and 14 cases have been specifically analyzed. based on the four paradigms of functionalist, structuralist, interpretive and humanistic empowerment, the approaches of the selected governing schools are reviewed and policy recommendations regarding the governing requirements of t Iran are presented.در این پژوهش مبتنی بر نظریههای کلان سازمان بورل و مورگان به دنبال بررسی سازوکارهای مدارس حکمرانی در جهان از منظر نقش این مراکز در توانمندسازی حاکمیت خواهیم بود. در این پژوهش با جستوجو و بررسی دانشکدههای حکمرانی مطرح جهان، حدود 40 دانشکده شناسایی شد و 14 مورد به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت بر اساس چهار پارادایم توانمندسازی کارکردگرا، ساختارگرا، تفسیرگرا و انسان گرا، مضامین و رویکردهای مستخرج از دانشکدههای منتخب جهان ارائه گردیده است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83376_92e5a968ce28916efbc38f88e4b8a1ca.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122A meta-synthesis of public policy implementation studies in Iranفراترکیب مطالعات اجرای خطمشی عمومی در ایران2432608337710.22059/jppolicy.2021.83377FAمیثمقراباغیدکتری خط مشی گذاری عمومی دانشگاه تهرانسیدمحمدمقیمیاستاد مدیریت دانشگاه تهرانمیثملطیفیدانشیار مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20210914In order to achieve goals and aspirations, the way policies are implemented has a high impact on the development of a society. Successful policy implementation indicates the progress of the country's administrative system; On the other hand, the lack of proper implementation of the established policies will limit the evaluation and actual feedback of that policy and will also pose a serious challenge to the development of a new policy; In the present study, an attempt has been made to Meta-analysis on the policy implementation in Iran, in order to achieve a model of a combination of factors affecting the policy implementation in Iran. For this purpose, the research was selected and studied by the Meta-analysis method, which has seven basic steps. Among these, 37 studies that were presented by different thinkers and were comparable were reviewed, of which 286 components were identified from a total of 37 studies; finally, a hybrid model was presented from the total work done. Findings show that among the extracted categories, the category of "inefficient and incompetent executors" has the most reference among the sources reviewed, followed by the categories of "lack of correct understanding of the problem", "lack of integrated and macro attitude", respectively. To the problem "," structural and internal weaknesses "and" weakness of support and support in implementation ".در پژوهش حاضر تلاش شدهاست مطالعات اجرای خطمشی در ایران، مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان به مدلی ترکیبی از عوامل موثر بر اجرای خطمشی در ایران دست یافت. بدین منظور انتخاب و مطالعه پژوهشها با روش فراترکیب صورت پذیرفت که دارای هفت گام اساسی میباشد. در این میان 37 پژوهش که توسط اندیشمندان مختلف ارائه شدهبود و قابلیت مقایسه داشتند، مورد بررسی قرار گرفت که از مجموع 37 پژوهش بررسی شده 286 مولفه شناسایی و در نهایت یک مدل ترکیبی ارائه شد. یافتهها نشان میدهد که از میان مقولههای مستخرج، مقوله «مجریان ناکارآمد و ناتوان»، بیشترین اشاره را در بین منابع بررسی شده داشته است و پس از آن به ترتیب مقولههای «عدم شکل گیری فهم صحیح از مسئله»، «فقدان نگرش یکپارچه و کلان به مسئله»، «ضعف های ساختاری و درونی» و «ضعف پشتیبانی و حمایت در اجرا» قرار میگیرند.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83377_22432ad31c7381742cc6cc43e4b48ea6.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55777320211122Identification of Factors Related to Marriage Stability in Iranian Studies ) 2010 – 2020(شناسایی عوامل مرتبط با پایداری ازدواج در مطالعات ایرانی (1388-1398)2612778337810.22059/jppolicy.2021.83378FAمحمدثناگویی زادهاستادیار مطالعات خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیJournal Article20210914The aim of this study, identifying the factors related to the stability of marriage using systematic review of research over the past ten years can provide a clear perspective for the stability of marriage. The research method was a descriptive systematic review and the statistical population is all research articles related to the stability of marriage in Iran in the last ten years. The sampling method was purposeful that after searching and performing the screening process and evaluating the quality of articles, the final analysis was performed on eleven articles. The findings showed that four factors of gender differences, generational differences, value system governing society and family-oriented policies can affect the factors of marriage stability. Achieving marriage stability based on the model's propose in this study requires effective and useful planning of policy makers and activists family be based on gender and generational differences. , Value system and family policies.هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل مرتبط با پایداری ازدواج با استفاده از مرور پژوهشهای ده سال گذشته است. روش پژوهش در این مقاله به صورت یک مطالعه توصیفی از نوع مرور سیستماتیک بود و جامعه آماری نیز کلیه مقالات پژوهشی مرتبط با پایداری ازدواج در ایران در ده سال گذشته است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد که پس از جستجو و انجام فرایند غربالگری و ارزیابی کیفیت مقالات، تحلیل نهایی بر یازده مقاله صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که چهار عامل تفاوتهای جنسیتی، تفاوتهای نسلی، نظام ارزشی حاکم بر جامعه و سیاستهای خانواده محور میتواند بر عوامل پایداری ازدواج تأثیر گذار باشد. دستیابی به پایداری ازدواج مبتنی بر الگوی پیشنهادی این پژوهش، نیازمند برنامه ریزی مؤثر و مفید سیاستگذاران و فعالان در عرصه خانواده است که باید مبتنی بر تفاوت های جنسیتی و نسلی، نظام ارزشی و سیاست های خانواده محور باشد.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_83378_16477bc294441d13c4c3b94dc897456b.pdf