دانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Designing a Policy Making model for the development of the international goods transit industry in Iranطراحی الگوی خطمشیگذاری توسعه صنعت ترانزیت بینالمللی کالا در ایران9218047810.22059/jppolicy.2021.80478FAعلیحمیدی زادهاستادیار مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهرانعلی اصغرپورعزتاستاد مدیریت دانشگاه تهرانشن آیخواجهدانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20210317The purpose of this research is to design a policy model for the development of the international transit industry of goods in Iran. In the first phase, in order to collect qualitative data, after an extensive review of the literature related to the research topic, a framework was developed for asking interview questions with experts. Then, 13 experienced executive experts in the field of international transit of Iranian goods were selected through purposive sampling method (snowball). In the second phase, the interviews were conducted with the help of Atlas software. T and was coded by Clark and Brown six-step inductive analysis method. During open coding, about 92 items were obtained as basic concepts, which were classified into 24 primary codes, eight sub-themes and three main themes. Accordingly, and in view of all the explanations provided by the interviewees; The research model was presented in the form of three main themes of foreign transit development drivers, environmental barriers and constraints, and foreign transit development policy.هدف از این تحقیق، طراحی الگوی خطمشی گذاری توسعه صنعت ترانزیت بینالمللی کالا در ایران است. در فاز نخست، باهدف جمعآوری دادههای کیفی، پس از بررسی گسترده ادبیات مرتبط با مبحث تحقیق، چارچوبی برای طرح پرسشهای مصاحبهها با خبرگان تدوین گردید. در ادامه، 13 نفر از کارشناسان اجرایی باسابقه در حوزه ترانزیت بینالمللی کالای ایران، از طریق روش نمونهگیری هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شدند. در فاز دوم مصاحبههای انجامشده به کمک نرمافزار اطلس. تی و با روش تحلیل تم استقرایی شش مرحلهای کلارک و براون، کدگذاری گردید. در طی کدگذاری باز حدود 92 مورد بهعنوان مفاهیم اولیه به دست آمد که در قالب 24 کد اولیه، هشت تم فرعی و سه تم اصلی دستهبندی شد. بر این اساس و با توجه به همه تبیینهای ارائهشده توسط مصاحبهشوندگان؛ الگوی تحقیق، در قالب سه تم اصلیِ پیشرانهای توسعه ترانزیت خارجی، موانع و محدودیتهای محیطی و خطمشیگذاری توسعه ترانزیت خارجی، ارائه گردید.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80478_029c1d52479d2f68064388b457ec9f5b.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Designing a policy model of guaranteed wheat purchase in iranطراحی مدل خطمشیگذاری خرید تضمینی گندم در ایران23418047910.22059/jppolicy.2021.80479FAعزتاللهعباسیاندانشیار اقتصاد دانشگاه تهرانمجتبیامیریدانشیار مدیریت دانشگاه تهرانشهرزادنیریاستادیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-5325-4114زهرهجلالی بیدگلیدکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهرانJournal Article20210317The agricultural sector is one of the most important sectors of the economy because of its vital role in providing the people with the food they need and the main foundation for achieving food security. One of the most important supportive policies in the agricultural sector is guaranteed purchasing policy, and improving the process of guaranteed purchasing policy is one of the most important factors of success in achieving the goals of the agricultural sector. The present study seeks to design and validate an appropriate policy model for the purchase of guaranteed commodities (Case Study: Wheat). This study is applied in terms of purpose and has a mixed approach. In the qualitative phase, a model was designed by interviewing 14 executive and academic experts on the subject of guaranteed purchases of essential commodities, and in the quantitative phase, the model validity questionnaire was extracted. Data were analyzed in qualitative part through thematic analysis and in quantitative part through structural equation modeling. To validate the designed model, a researcher-made questionnaire including model subscales was distributed among executive and academic experts on the subject of guaranteed purchases of essential commodities. The reliability of the questionnaire was assessed by Cronbach's alpha coefficient and its validity by face and content validity. The qualitative phase findings of the study indicate the identification of the categories of inputs, cycles, actors, contextual conditions and implications of the purchasing policy assurance system. The quantitative phase findings confirm the relationships between components of the structural model.بخش کشاورزی به دلیل داشتن نقش حیاتی در تامین غذای مورد نیاز مردم و زیربنای اصلی تحقق امنیت غذایی از مهمترین بخشهای اقتصاد جوامع محسوب میشود. یکی از مهمترین سیاستهای حمایتی در بخش کشاورزی، سیاست خرید تضمینی است و بهبود فرایند خطمشیگذاری خرید تضمینی یکی از عوامل مهم موفقیت در دستیابی به اهداف بخش کشاورزی در ایران است. پژوهش حاضر بهدنبال طراحی و اعتبارسنجی مدل مناسب خطمشیگذاری برای خرید تضمینی گندم در ایران است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و دارای رویکرد آمیخته است. یافتههای فاز کیفی پژوهش حکایت از شناسایی مقولههای دروندادها، چرخه، بازیگران، شرایط زمینهای و پیامدهای نظام خطمشیگذاری خرید تضمینی دارد. یافتههای مرحله کمی حاکی از تایید روابط بین مولفههای مدل ساختاری است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80479_1b562f506d34cdc58268572c2fe26ed7.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Demographic Change, Environment Elections and Agenda Setting in Iranبررسی نقش تغییرات جمعیتشناختی و نگرش به محیطزیست بر دستورکار سیاستگذاری در ایران43618048010.22059/jppolicy.2021.80480FAحسینصادقیدانشیار اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرسعباسعصاری آرانیاستادیار اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرسعزتاللهعباسیاندانشیار مدیریت دانشگاه تهرانعلیباریکانیدانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20210317In the last decade, demographic changes towards the gradual aging of the age composition of countries is one of the major issues facing societies and policymakers. One of the areas that is affected by the gradual aging of the population is the attitude towards the environment. The present study examines the effect of population aging on the environmental preferences of society and also the response of changing environmental preferences to the electoral priorities of voters. The research method is based on Kingdon (1984) public policy agenda model-descriptive-analytical that econometric models were used during the research. The information needed to complete the research literature has been collected from reputable databases of international and domestic scientific sources, and to conduct quantitative and qualitative analyzes, researchers have also relied on the design and distribution of questionnaires. The results show that as people get older, they become more concerned about environmental issues and have more environmental concerns. At present, the country's politicians do not believe that environmental concerns are influential in turning people's votes; But if domestic political activists realize the impact of people's attitudes toward the environment, they will adjust their election slogans and policies to suit the will of society.در دهه اخیر تغییرات جمعیتشناختی به سمت پیر شدن ترکیب سنی کشورها، یکی از عمده مسائلی است که گریبانگیر جوامع و سیاستگذاران شده است. مطالعه حاضر به بررسی کنش پیری جمعیت بر ترجیحات زیستمحیطی جامعه و همچنین واکنش تغییر ترجیحات زیستمحیطی جامعه، بر اولویتهای انتخاباتی رأیدهندگان، میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که با افزایش سن، مردم نسبت به مسائل زیستمحیطی اهمیت بیشتری قائل شده و دغدغههای محیطزیستی بیشتری خواهند داشت. در حال حاضر سیاسیون کشور به این باور نرسیدهاند که نگرانیهای محیطزیستی، در چرخش آراء مردم مؤثر است؛ اما درصورتیکه فعالین حوزه سیاست در داخل کشور متوجه تأثیر نوع نگرش افراد به محیطزیست شوند، شعارهای انتخاباتی و سیاستهای خود را بهتناسب خواست جامعه تعدیل خواهند کرد.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80480_57271f737ebb047d1a7b9b3031228e4c.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Evaluating Iran Genetic engineering Policy in the Agricultural Sectorارزیابی سیاستهای مهندسی ژنتیک در بخش کشاورزی ایران63878048110.22059/jppolicy.2021.80481FAمجیدوحیداستادیار حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانآزادهشوشتریدکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانبهزادقرهیاضیاستاد مهندسی ژنتیک پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزیJournal Article20210317The expansion of genetic engineering applications has led to controversial discussions over the monitoring of the release, trade, and consumption of transgenic plants. Such considerations have forced policymakers to enact a set of regulations to ensure the exploitation of its proven benefits and prevent the potential adverse effects of this technology on health and the environment. Iran as a pioneer country in genetic engineering has enacted the National Biotechnology Development Document in 2005. In the same year, Iran joined the Cartagena Biosafety Protocol, and the Islamic Consultative Assembly put the negotiation about the National Biosafety Act on the agenda. <br />According to what was said, this article evaluates the achievement of the goals of the mentioned documents based on the theory-based evaluation, <br />The research findings show that some of the laws and policies, especially the regulations about the national production of transgenic products, have not been implemented, and some organizations have confronted it.ایران در سال 1384 سند ملی توسعه زیستفناوری را به تصویب هیئتوزیران و به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رساند. در همین سال، به پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا پیوست و تدوین قانون ملی ایمنی زیستی نیز در دستور کار قرار گرفت. این پژوهش با اتکا به مدل ارزیابی نظریه محور، تحقق اهداف تصریحشده در اسناد مذکور را بررسی و قوانین را به لحاظ محتوا و خروجی ارزیابی کرده است. به این منظور ترکیبی از روشهای کمی و کیفی مانند پیمایشهای میدانی و تحلیل محتوا استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که قوانین ایمنی زیستی و توسعه مهندسی ژنتیک به ویژه مقررات ناظر بر تولید ملی محصولات تراریخته، ناقص اجرا میشود و به اهداف مطلوب خود نرسیدهاند. فرآیندسازی غیر مؤثر، سیاسیشدن بحثهای علمی و دخالت دستگاههای فاقد نقش قانونی و سلایق مدیریتی از مهمترین دلایل توقف اجرای قانون شناخته شد.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80481_178dc8679b1578ed7ce5187307632e77.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Exploring the causes of policy making conflicts in the Environment and the Industry domains in Iranبررسی عوامل تعارض خطمشیگذاری حوزه محیطزیست و صنعت در ایران891098048210.22059/jppolicy.2021.80482FAزهراحاجی هاشمی اسفرجانیدکتری مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0001-6691-2625سیدمهدیالوانیاستاد مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی۰۰۰۰-۰۰۰۳-۱۳۵۳-۱۱۵۳سید حسیناخوان علویاستادیار مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران0000-0001-5690-3282حسندانایی فرداستاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس تهرانJournal Article20210317The contradiction between the environment and the industry have always attracted the attention of many researchers, due to these domains inherent contradictions. This contradiction is meaningful, because on the one hand governments always seek to develop through industry growth and on the other hand, environmentalists and social activists consider environment as a valuable element underlying sustainable development. Therefore, one of the most important conflicts of government is revealed in policymaking in these field. In this research we tried to investigate the causes of policy conflicts in these two field by using the experts' point of view, and then ranking these factors using quantitative techniques. The five most important determinants of conflicts in environmental policy are: the primacy of political rationality, the adoption of short-term policy by the government, inefficiency of policymakers and environmental administrators, a rigorous look to development, considering the environment as a cost.تقابل محیط زیست و صنعت همواره به دلیل تعارضهای ماهوی که با یکدیگر دارند، بهویژه در اواخر قرن بیستم، توجه بسیاری از پژوهشگران را بهخود معطوف کرده است. مغایرت بین این دو حوزه از آنجائی معنیدار میشود که از یک سو دولتها همواره به دنبال توسعه از طریق رشد صنعت بوده و از سوی دیگر کنشگران و متفکرین زیستمحیطی و اجتماعی، محیط زیست را به عنوان عنصری ارزشمند و متضمن توسعهی پایدار برشمردهاند. در این پژوهش تلاش شده است علل تعارض خطمشی در این دو حوزه در ایران بررسی شود. بدین منظور، علل تعارض خطمشی با استفاده از نظر خبرگان شناسائی و سپس با استفاده از تکنیکهای کمّی رتبهبندی شد. مهمترین عوامل ایجاد کننده تعارض در خطمشیگذاری زیستمحیطی عبارتاند از: تقدم عقلانیتِ سیاسی بر دیگر عقلانیتها، اتخاذ سیاستِ روزمرگی و کوتاهمدت توسط دولت، تعارض میان خطمشیگذاران و ذینفعان صنعت و محیطزیست ، نگاه سخت(سختافزاری و مهندسی) به توسعه و نگاه هزینهای به محیطزیست.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80482_8c481ca7258d250fa32fbd1a30cdddfc.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Developmental State, Industrial Policy, Technological Development
(Evaluation of effective factors on different performance of Auto Industry in Iran, China and Mexico)دولت توسعهگرا، سیاست صنعتی، توسعهفناورانه (ارزیابی علل عملکرد متفاوت صنعت خودروسازی ایران، چین و مکزیک)1111328048310.22059/jppolicy.2021.80483FAعلیدینی ترکمانیدانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانحجت اللهحاجی حسینیدانشیارسیاستگذاری علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانقاسمرمضانپور نرگسیدانشیار سیاستگذاری علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانطاهرهمیرعمادیدانشیار سیاستگذاری علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانJournal Article20210317Indentifying the main factors of Irian’s Auto Industry faliure in competiion at global markets is the main aim of this paper. Evolutionary Institutional Theory and Historical Comparative Method are the theoretical framework and research method of this study. Statistical society includes all of the late comer automobile producers and statistical sample includes Iran, China and Mexico. The resulted data and comparative comparison shows that the conventional hypothesis (rent of oil incomes, lacking of comparative advantage at the time of establishing the industry, high tariff on Auto imprtaion at the first stage of industry and state ownership of the firms) are rejected and the hypothesis of inability of state in getting to sustainable high economic growth, re engineering the economic products through industrial policy and national/sectoral innovation system is confirmed. The last part of paper provides the conclusion and policy implications at three level of national, industry and firm.هدف این مقاله، ارزیابی عوامل اساسی موثر بر عدم توسعه فناوری صنعت خودروسازی در ایران از منظر رویکرد نظری نهادگرایی تکاملی است. روش تحقیق، عبارت است از مقایسه تاریخی تطبیقی یا الگوی چهار مرحلهای بردی (توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه). جامعه آماری، کشورهای تولید کننده خودرو و نمونه آماری شامل سه کشور ایران ، چین و مکزیک است. دادههای بدست آمده و مقایسه تطبیقی نشان میدهند که فرضیههای متعارف از جمله نفتی بودن اقتصاد (رانت نفت)، ورود بیمورد به صنعت به دلیل نبود مزیت نسبی از ابتدا، سیاست حمایتی تعرفهای بالا و دولتی بودن مالکیت بنگاهها، در توضیح علل اساسی عدم موفقیت فناورانه این صنعت در ایران رد میشوند و فرضیه نبود دولت توسعه خواه توانمند در تدوین و اجرای سیاست صنعتی شکل دهنده نظام نوآوری در سطوح ملی و بخشی و ظرفیت جذب در سطح بنگاه تایید میشود.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80483_3b38d3725a2fff0fbde842190195ffab.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219The Model of Economical Transparency for Iranطراحی الگوی ارتقاء شفافیت اقتصادی در ایران1331508048410.22059/jppolicy.2021.80484FAماجدبهامیندانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهرانغلامرضاجندقیاستاد مدیریت دولتی دانشگاه تهراناعظممیرزمانیاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهرانعادلآذراستاد مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرسمحمدخوش چهرهاستادیار اقتصاد دانشگاه تهرانJournal Article20210317Economical Transparency can be determined for governments through Corruption Perception Index (CPI). In this research with studying Iran and Singapore, has been tried to find appropriate Governance Model and its related policies for achieving success in improving government economic transparency. Based on this aim, the researcher interviewed with 13 political and policy experts which is complementary with analyzed formal documents. The research methodology is case study with descriptive-qualitative content analysis technique. For checking dependability and confirmability, research process and results have been reviewed and confirmed by 5 experts. Also according to our calculations, test-retest reliability was 0.84 and Cohen’s Kappa was 0.78 that make us trust to the results. According to the results, the best governance model for government economic transparency is “network governance” with 9 categories and 24 subcategories of policies.برخورداری از الگوی حکمرانی مطلوب و سیاستهای همراستا، لازمه ارتقاء شفافیت اقتصادی دولت است. در مقاله حاضر، با هدف دستیابی به الگوی حکمرانی و سیاستهای مطلوب ارتقاء شفافیت اقتصادی، اسناد سیاستی دو کشور ایران و سنگاپور، همراه با فایل کتبی مصاحبه با 13 نفر از خبرگان سیاستگذاری و مبارزه با مفاسد دولتی مورد بررسی و تحلیل محتوای کیفی قرار گرفت. بر اساس یافتههای این پژوهش، الگوی حکمرانی مطلوب برای ارتقاء شفافیت اقتصادی در ایران مبتنی بر حکمرانی شبکه ای با 9 مقوله اصلی و 24 مقوله فرعی سیاستی ارائه گردید. در نهایت راهکارهای سیاستی برای ارتقاء شفافیت اقتصادی در ایران پیشنهاد شد.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80484_fb8b211059466024790145885df5ac5a.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Government structure and virtual space policy in Iranساخت حکومت و سیاستگذاری شبکههای اجتماعی در ایران1511718048510.22059/jppolicy.2021.80485FAروح الهاسلامیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدحجتجعفری مقدمکارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210317The information technology revolution took place in 1990 extensive changes in the structure of societies were provided by governments, the government of Iran was not immune from these changes. In this article, after referring to the political philosophy of information technology based on the public policy approach of GM Schaferitz and Christopher P. Break the three stages of philosophy, doctrine and politics, within each structure (independent variable) by genealogy and qualitative analysis; Finally, the impact and role of government construction on the cyberspace policy-making process (dependent variable) has been analyzed. Iran consists of four layers of government (theocratic, democratic, bureaucratic and military). The existence of different layers of government construction and differences in philosophy, doctrine and politics in each structure have led to multiple policies in the Iranian government. Finally, a High Council of Executive Agents has been proposed to prevent duplication of work.انقلاب تکنولوژی اطلاعات در 1990، تغییرات گسترده در ساختار جوامع و دولتها فراهم ساخت و ایران نیز از این تغییرات در امان نبود. در این مقاله پس از اشاره به فلسفه سیاسی تکنولوژی اطلاعات (امکانهای تکنولوژی اطلاعات در عرصه سیاست)، برمبنا رهیافت سیاستگذاری عمومی جی.ام.شافریتز و کریستوفر پی. بریک، سه مرحله فلسفه، دکترین و سیاست، در درون هر ساخت(متغییر مستقل) با روش تبارشناسی و شیوه تجزیه و تحلیل کیفی؛ بررسی و در نهایت تاثیر و نقش ساخت حکومت بر روند سیاستگذاری فضای مجازی(متغییر وابسته) تحلیل شده است. ایران از چهار لایه ساخت حکومت (تئوکراتیک، دموکراتیک، بوروکراتیک و میلیتاری) تشکیل شده است. وجود لایههای مختلف ساخت حکومت و تفاوت در فلسفه، دکترین و سیاست در هر ساخت، سیاستگذاریهای چندگانه در ایران را در پی داشته است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80485_90a1eeb3cc784639103ca721c431fc1b.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Identifying the Strategies for Reducing the Impact of Individual emotion on National Policymakers Decisions (Case Study: MPs)شناسایی راهبردهای کاهش اثرات احساسات فردی بر تصمیمات خطمشیگذاران ملی (موردمطالعه: نمایندگان مجلس شورای اسلامی)1731918048610.22059/jppolicy.2021.80486FAمحمدحق شناس گرگابیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-2740-1421بهروزرضایی منشدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210317Individual emotions always play a significant role in the decision making process of individuals, In the same way that it can make an irrational decision; In some cases, these irrational decisions are very damaging and dangerous, Especially if these decisions are not specific to the individual and taken at the national and macro level of a country and in line with the general public policy; Therefore, in this research, by reviewing the scientific literature with the aim of identifying practical solutions to reduce the effect of emotions on the decision making process of national Policymakers with 27 parliamentarians selected by snowball sampling, semi-structured interviews were conducted in a phenomenological way (theme analysis); From the analysis of the content of the interviews, two categories of themes were found interpersonal and Intrapersonal, The intrapersonal theme included two strategies to minimize emotional response and to dismiss a decision that was taken in emotional conditions. And consequently was identified 8 practical approach. And for the interpersonal theme, three rational strategies in decision making, decision-making in the form of council and rule in decision making, and so on, 10 strategies to reduce the effects of emotions in decision making which could be a practical framework for policy makers to reduce the impact of Disruptive and destructive emotions in the policy process.احساسات فردی همواره نقش بسزایی در فرایند تصمیمگیری افراد ایفا میکند بهنحویکه میتواند باعث اتخاذ تصمیمی غیرمنطقی شود. در برخی مواقع این تصمیمات غیرمنطقی بسیار آسیبزا و خطرناک است، بخصوص اگر این تصمیمات مختص فرد نبوده و در سطح ملی و کلان یک کشور و در جهت خطمشیگذاری عمومی اتخاذ شده باشد. در این پژوهش با بررسی متون علمی باهدف شناسایی راهکارهای عملی کاهش تأثیر احساسات بر فرایند تصمیمگیری خطمشی گذاران ملی با 27 تن از نمایندگان مجلس، مصاحبههایی نیمه ساختاریافته به روش پدیدارشناسانه انجام شد. از تحلیل مضمون مصاحبهها دو دسته تم درون فردی و بین فردی حاصل شد که تم درون فردی شامل دو راهبرد به حداقل رساندن میزان پاسخ احساسی و صرفنظر کردن از تصمیمی که در شرایط احساسی گرفتهشده و بهتبع آن 8 راهکار عملی شناسایی شد و برای تم بین فردی، سه راهبرد خردگرایی در تصمیمگیری، تصمیمگیری به شکل شورایی و قاعده گذاری در تصمیمگیری و بهتبع آن 10 راهکار برای کاهش اثرات احساسات در تصمیمگیریها به دست آمد که میتواند چارچوب عملی مناسبی برای خطمشیگذاران در جهت کاهش اثر احساسات مداخلهگر و مخرب در فرایند خطمشیگذاری باشد.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80486_912eb8bfbc35b57cb731ba397c0f1db3.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Investigating the development of criminal control of state crime in Iran.بررسی ابعاد سیاستگذاری جرم دولتی در ایران1932098048710.22059/jppolicy.2021.80487FAعباسشیریدانشیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20210317 The Emerging Concept of State Crime (Government Crime) Look at the ostensible behaviors of the rule of law that violate the rights of citizens, the destruction of the environment, the destruction of cultural heritage, the use of power, the spread of injustice, exchange and corruption. State crime is closely linked to political, economic, cultural, legal structures, and especially not only to the executive, judiciary, and legislature. Public policy in these areas has a significant impact on reducing or increasing government crime. Criminal policy in the general policies of the national upstream legal system and documents in identifying these harms, prevention and control of government crime is more. In this article, the concept of state crime and its examples, the role and position of the general medicine of the system, upstream laws, five-year plan, annual budget laws, in order to control Iran's criminal policy in the field of state crime are discussed.<em>مفهوم نوظهور جرم دولتی ناظر به رفتارهای به ظاهر قانونی دولتها در نقض حقوق شهروندان، تخریب محیط زیست، نابودی میراث فرهنگی، سوء استفاده از قدرت، گسترش بیعدالتی، تبعیض و فساد می باشد. جرم دولتی، ارتباط وثیقی با ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و به ویژه نهادهای اجرایی، قضایی و قانونگذاری دارد. سیاستگذاری عمومی در حوزههای یاد شده تأثیر بسزایی در کاهش یا افزایش جرم دولتی دارد. سیاستگذاریهای جنایی در سیاستهای کلی نظام قوانین و اسناد بالادستی ملی در شناسایی این آسیبها، پیشگیری و کنترل جرم دولتی مؤثر است. در این مقاله، مفهوم جرم دولتی و مصادیق آن، نقش و جایگاه سیاستهای کلی نظام، قوانین بالادستی و اسناد بینالمللی به منظور شناسایی سیاستگذاری جنایی ایران در قلمرو جرم دولتی مورد بحث قرار میگیرد.</em>https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80487_0029cee83ec8107ca37d4ae4c65a2e01.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219An Analysis on unintended consequences of public policiesتحلیلی بر پیامدهای ناخواسته سیاستهای عمومی2112238048810.22059/jppolicy.2021.80488FAمحمدجوادحق شناسدکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهرانJournal Article20210317The unintended consequences of policies are an important issue that is often overlooked by policymakers. This paper describes four case studies of the law of unintended consequences as it applies to government policy. These case studies include federal income tax, cigarette taxes, minimum wage and alcohol prohibition. The well-known result that government policies designed to bring about one set of goals often create unanticipated outcomes has taken on increasing importance as governments become ever more involved in social and economic affairs. At the end, author advice to policymakers to be careful what they wish for policies.کتاب پیامدهای ناخواسته سیاستهای عمومی توسط توماس هال به رشته تحریر درآمده و در سال 2014 توسط انتشارات موسسه کاتو به چاپ رسیده است. این کتاب به بررسی چهار مطالعه موردی در خصوص پیامدهای ناخواسته سیاستهای عمومی اختصاص دارد و در شش فصل تنظیم شده است. پیامدهای ناخواسته سیاست های عمومی موضوع مهمی است که اغلب مورد غفلت سیاستگذاران قرار می گیرد. نویسنده در این اثر، با مقایسه اهداف و عواقب برخی از قوانین مهم در ایالات متحده شامل قوانین مالیات بر درآمد، مالیات بر سیگار، حداقل دستمزد و ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی به این نتیجه رسیده است که عدم توجه سیاستگذاران به پیامدهای منفی این قوانین باعث شده قوانین مذکور یا به طور کامل از اهداف خود دور شوند و یا اثرات مخرب آنها از فوایدشان بیشتر باشد. بنابراین توصیه وی به سیاستگذاران این است که مراقب نتایج ناخواسته سیاست ها باشند چرا که این نتایج می تواند اهداف هر سیاست را از بین ببرد.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80488_0171f636d89aad04f95ad39295c62d33.pdfدانشگاه تهرانسیاستگذاری عمومی2538-55776420210219Social Procurement and New Public Governanceتدارکات اجتماعی و حکمرانی عمومی نوین2252428048910.22059/jppolicy.2021.80489FAرضازارعاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه پیام نورمحمدصفریدکتری مدیریت دولتی واحد بندر دیلم دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20210317The present article is to introduce and review the book entitled <em>Social Procurement and New Public Governance</em> by Jo Barraket, Robyn Keast and Craig Furneaux, published in 2016 by Routledge, Taylor & Francis Group, in the United States. Adopting a critically informed approach, this innovative text investigates emerging strategies for social procurement within the context of new public governance (NPG) as well as social procurement practices in Europe, North America, and Australia. This book also reflects on policy change and activities in the field of social procurement with respect to NPG and then delivers a comprehensive analysis of start-up, purchasing, and procurement from the perspective of social procurement, social value, and public value. This text is of theoretical importance for political studies and third-party management and even contributes to broadening knowledge concerning the intricacies of governance and management via networks, particularly the management of hybrid organizations developing from NPG and its networks. Additionally, the authors believe that social procurement demands the integration of new resources, skills, and relations between policy-makers and economic actors. Therefore, this article is of use for scholars and students of public administration, social entrepreneurship, and political studies. Moreover, it is to the advantage of public and private sector professionals involved in the design, implementation, management, and evaluation of social procurement activities.هدف از این مقاله، معرفی و نقد کتاب تدارکات اجتماعی و حکمرانی عمومی نوین نوشته جو باراکت، رابین کست، کریگ فورنئو است که در سال 2016 میلادی توسط انتشارات روتلج در ایالات متحده آمریکا به چاپ رسیده است. این متن نوآور و مبتکر، با اتخاذ رویکردی آگاهانه، به بررسی راهبردهای نوظهور و جدید نسبت به تدارکات اجتماعی در زمینه حکمرانی عمومی نوین (NPG) و نیز شیوههای تدارکات اجتماعی در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا میپردازد. این کتاب تحولات در سیاست و عمل در حوزه تدارکات اجتماعی را با توجه به حکمرانی عمومی نوین مورد بررسی قرار داده و تحلیل جامعی در خصوص راهاندازی، خرید و تدارکات از دیدگاه تدارکات اجتماعی، ارزش اجتماعی و ارزش عمومی ارائه میکند. نویسندگان بر این باورند که تدارکات اجتماعی نیازمند ترکیب منابع و مهارتها و روابطی جدید بین سیاست گذاران و کنشگران اقتصادی است.https://jppolicy.ut.ac.ir/article_80489_bee896f29c72a7b513aa824129124228.pdf