2024-03-28T12:52:54Z
https://jppolicy.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9065
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
حکمرانی توزیع انرژی برق در ایران: آینده نگاری و توسعه پیشنهادات سیاستی
احسان
مرزبان
مهدی
محمدی
علی اصغر
پورعزت
هدف مقاله حاضر، ترسیم سناریوهای اصلی بدیل درخصوص آینده حکمرانی در عرصه توزیع انرژی برق ایران و ارایه پیشنهاداتی برای سیاستگذاری در این زمینه است. بدینمنظور، با بهرهگیری از مدل شوارتز در سناریونویسی و رویکرد ترکیبی در روششناسی پژوهش (تلفیق ابزارهای کمی مانند پرسشنامه تحلیل آثار متقاطع و نرمافزار سناریو ویزارد با ابزار کیفی مانند مصاحبه و پنل خبرگان) آینده حکمرانی در حوزه تسهیلات عامالمنفعه و به طورخاص توزیع انرژی برق در ایران طی افق بیست ساله پژوهش، بهطور نظاممند واکاوی شده است. درنتیجه، آینده حکمرانی در این عرصه، در قالب پنج سناریوی «دولت کرخت بزرگ»، «حاکمیت رانتیر»، «حکمرانی بازاری فردگرا»، «حکمرانی بازاری جمعگرا» و «حکمرانی اجتماعی هوشمند (خودحکمرانی)» تبیین و توصیف گردیده است. سپس با بهرهگیری از یافتههای پژوهش و دیدگاههای خبرگان، برای هر یک از سناریوهای بدیل (سوم تا پنجم)، گزینههایی برای تدوین سیاستها پیشنهادشده است.
حکمرانی
سناریو
سیاستگذاری
تمرکززدایی
توزیع برق
ایران
2018
11
22
9
26
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68239_71b796373683cc4c93893c6a020365b0.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
مطالعه کیفی زمینه های بقای دانش بومی کسب و کارهای مردم محور در ایران
سوده
بیات
حمید
ضرغام بروجنی
حمزه
خواستار
محمد تقی
تقوی فرد
صنایعدستی اگرچه بخش مهمی از میراث فرهنگی جامعه را نشان می دهد، اما در دوران معاصر با چالشهایی روبرو شده و کسب و کارهای مرتبط با صنایعدستی به تدریج رونق خود را از دست میدهند. در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه پژوهی کیفی، کارگاههای عبا و گلیمبافی محله محمدیه شهر نائین بررسی شدند. مشارکت کنندگان تحقیق بافندگان و مقامات محلی هستند که بر اساس قاعده اشباع و از طریق تکنیک گلوله برفی انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که گردشگری میتواند به بقای صنایع دستی منطقه کمک کند. عوامل اثرگذار بر رونق صنایع دستی شامل عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عملکرد نهادهای حکومتی و عوامل محیطی و کالبدی هستند. با برنامهریزی یکپارچه در این چهار دسته عوامل و استفاده از دانش نوین راستای حفظ و توسعه دانش بومی و مدیریت دانش بومی می توان از طریق توانمندسازی مردم محلی و استفاده بهینه از ظرفیتهای بومی رونق اقتصادی این کسب و کارها و پویایی جوامع محلی را فراهم ساخت.
دانش بومی
صنایعدستی
توسعه پایدار کسب و کار
کسب و کار مردم محور
2018
11
22
27
46
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68240_e210363643f7204e52deb8d03b952b30.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
ارائه استعاره نوآورانه برای دانشگاه تهران متناسب با عصر جدید با استفاده از پسزمینه فکری گروههای ذینفع
فاطمه
ثقفی
علی
محقر
محمد علی
برادران قهفرخی
علیرضا
اصلانی
محمدحسن
ملکی
دانشگاه تهران به عنوان « نماد آموزش عالی کشور»، هنوز در بین 100 دانشگاه برتر آسیا قرار نگرفته است. دلیل این امر را باید در زیرساختهای فکری و ذهنی مؤسسان و ذینفعان جستجو کرد. هدف از این مقاله تعیین عوامل مؤثر بر آینده دانشگاه تهران و تبیین استعاره مناسب برای ایجاد تحول در لایه های سیاستگذاری و برنامه ریزی این دانشگاه است. به همین منظور از روش تحلیل لایه ای علتها استفاده شده و وضعیت دانشگاه در 4 لایه ظاهری، سیستمی، جهانبینی و استعاره ها از طریق مصاحبه عمیق با 4 دسته از ذینفعان اصلی دانشگاه یعنی دانشجویان، اساتید، کارکنان و مدیران بررسی شد. نتایج نشان داد که با نگرشهای سنتی، دانشگاه تهران، تا 10 سال آینده تغییر بنیادینی نخواهد داشت. در ادامه برای اینکه دانشگاه بتواند با تغییرات عصر جدید خود را سازگار نماید 3 استعاره های جدید ابداع و بررسی شد. برنامه ریزی برای تحقق این استعاره باید با روش پس نگری انجام شود.
استعاره
عصر جدید
ذینفعان
روش تحلیل لایهای
دانشگاه تهران
2018
11
22
47
65
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68426_92d06f70a551247fa474f0a06e074fe0.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
بررسی ابزارهای سیاستی موردنیاز برای همکاری بنگاههای جدید فناوری نانو و شرکتهای صنعتی
محمدعلی
بحرینی زارج
علی مبینی
دهکردی
محمدرضا
میگون پوری
ابزارهای سیاستی توسعه نوآوری، موضوعی کلیدی و موردتوجه محققین است. در این مقاله، ابزارهای سیاستی موردنیاز، برای همکاری مؤثر بنگاههای جدید فناوری نانو و شرکتهای صنعتی بهمنظور توسعه محصول جدید مورد بررسی قرارگرفته و به واکاوی پنج همکاری بنگاه جدید نانو و شرکت صنعتی از سال 1389 تا 1396 پرداخته شده است. نوآوری این تحقیق در دو بخش است. بخش اول به معرفی بسته ابزارهای سیاستی موردنیاز مانند ابزارهای محرک بازار (یارانه، خرید دولتی، مشوقهای مالیاتی و استاندارسازی)، ابزارهای حقوقی، مشوقهای مالی برای سفارشیسازی تحقیقات و کمک به انجام تستها، ابزارهای ترویجی و انگیزشی، ابزارهای اعتمادساز (تضمین سرمایه، فناوری و بیمه)، واسطههای ایجاد کننده همکاری، ابزارهای بههمرسانی عرضه و تقاضای فناوری و اطلاعرسانی می پردازد. بخش دوم معرفی ابزارهای مورد نیاز در هر مرحله از فرایند توسعه محصول جدید در همکاری بنگاه جدید با شرکت صنعتی را در بردارد. توصیه این مقاله به سیاستگذاران، ارائه بسته ابزارها برای پاسخگویی به چالشهای مختلف با تأکید بر ابزارهای تحریک تقاضا است.
ابزارهای سیاستی
بنگاه جدید
شرکت صنعتی
فناوری نانو
همکاری
توسعه محصول جدید
2018
11
22
67
86
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68427_ee75e358343094712032e62107bc27b8.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
بررسی عوامل موثر براشاعه فناوری امضاء دیجیتال در سازمان های دولتی ایران
میترا
کرمی
سیدحبیب اله
طباطبائیان
پیام
حنفی زاده
جهانیار
بامداد صوفی
امضاء دیجیتال یکی از زیرساختها و الزامات جدا نشدنی دولت الکترونیک محسوب میگردد .در کشور ما علیرغم ایجاد زیرساختهای لازم جهت بهرهبرداری از فناوری امضاء دیجیتال به دلیل سیاستگذاری نادرست از این فناوری بهصورت بسیار محدود استفاده میشود. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل تأثیرگذار بر انتشار فناوری امضاء دیجیتال در سازمانهای دولتی ایران بهمنظور ارائه راهکارهای سیاستی مناسب جهت اشاعه این فناوری میباشد. بدین منظورعوامل شناساییشده در قالب چارچوب معتبر « فناوری، سازمان و محیط» دستهبندی گردیده و تأثیرگذاری آنها با استفاده از آزمونهای معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق که با استفاده از روش تحقیق ترکیبی (کمی-کیفی) انجام شده است نشان میدهد که چهار عامل سازگاری، پیچیدگی، پشتیبانی قانونی و اعتماد به عرضهکننده فناوری تأثیر مهمتری نسبت به سایر عوامل در اشاعه فناوری امضاء دیجیتال در سازمانهای دولتی ایران دارند. با توجه به نتایج آزمون فرضیههای تحقیق، توصیههای سیاستی در قالب سه دسته سیاستهای عرضه محور، تقاضامحور و عرضه و تقاضامحور پیشنهادشده است .
امضاء دیجیتال
چارچوب فناوری
محیط و سازمان
سیاستهای عرضه و تقاضامحور
2018
11
22
87
102
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68428_7dc6998417667358ec761cc16db25e52.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
سیاستگذاری جنایی از کنترل درونی تا کنترل بیرونی جرم
عباس
شیری
سیاستگذاری جنایی به عنوان شاخهای از سیاستگذاری عمومی، پدیدة بزهکاری را مورد توجه قرار میدهد، بدینترتیب بخشی از سیاستگذاریهای کلان به موضوع بزهکاری و راهکارهای پیشگیری، کاهش و کنترل جرم میپردازد و مورد توجه دولتها در جوامع مختلف قرار گرفته است. رشد روز افزون آمار جرایم و خطرات ناشی از آن، گسترش و تنوع آسیبهای اجتماعی و تأثیر آن بر سایر حوزههای مورد توجه در سیاستگذاری عمومی (از قبیل، آموزش، بهداشت و سیاست، رفاه عمومی، محیط زیست، امنیت انسانی و ...)، سیاستگذاری جنایی را به عنوان یکی از حوزههای اصلی سیاستگذاری عمومی معرفی نموده است. سیاستگذارى جنایی ضمن تبیین متفاوت از بزهکارى و انحراف، برای مقابله با جرم بر کنترل های درونى و بیرونى تاکید مى کند. اولویت بخشی بر کنترل های غیر رسمی و مداخله نهادهاى مدنى از دیگر ویژگی های دیدگاه سیاستگذارى جنایی در باره بزهکارى و کنترل آن است.
سیاستگذاری عمومی
سیاستگذاری جنایی
بزهکاری
کنترل جرم
انحراف
2018
11
22
103
121
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68429_d0b97e6624e751f324d83313e45c7dba.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
بررسی پیشایندهای انگیزه خدمات عمومی در سازمانهای دولتی ایران
علی
حمیدی زاده
حسن
دانایی فرد
رضا
طهماسبی
مهتاب
همایی لطیف
با توجه به اهمیت انگیزه شغلی در بخش دولتی که به دلیل وجود پاره ای از شرایط، ویژگی های آن و همچنین محیط و فضای شغلی، آن را از سایر مشاغل جدا می سازد، هدف از انجام این پژوهش، بررسی انگیزه خدمت عمومی در بخش دولتی ایران و تعیین عوامل اثرگذار بر آن و همچنین احصا بهترین تبیین کنندهها می باشد. داده های پژوهش از سازمانهای دولتی در سطح استانی گردآوری شده و در قالب 859 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفتند. روش تحقیق آمیخته بوده و در دو بخش کیفی برای احصا مقوله ها از طریق روش فراترکیب و بخش کمّی با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد سه دسته عوامل اثر گذار بر انگیزه خدمت عمومی در بخش دولتی به ترتیب عبارت است از سبک زندگی، عوامل محیط کار و عوامل جمعیت شناختی.
انگیزه خدمت عمومی
سازمانهای دولتی
ایران
پیشایندها
2018
11
22
123
139
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68430_72ec8b7c67aadae8067c1ab42e538f07.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
اولویتبندی مسائل کلیدی در نظام حکمرانیِ بخش دولتی و غیردولتی ایران در حوزه خیریهها
سعید
مسعودی پور
محسن
باقری نصرآبادی
یکی از عناصر مهم در حکمرانی خوب، افزایش مشارکتهای مردمی در اداره امور جامعه است. موضوع کمک به محرومین و فعالیتهای خیرخواهانه ازجمله این عرصههاست. اهمیت این موضوع تا قدری است که میتوان ادعا کرد حل مسئله فقر بدون مشارکت مردمی ممکن نیست. از سوی دیگر، دولت نمیتواند نسبت به مسئولیت خود در زمینهسازی و تسهیلگری برای فعالیت خیریهها بیتفاوت باشد. عدم تنظیم گری رابطه بین بخش دولتی و بخش غیردولتی در موضوع خیریهها یکی از مسائل کشور محسوب میشود. در این پژوهش نخست از طریق مصاحبه با تعدادی از مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) و نیز مسئولین خیریهها، از طریق تحلیل مضمون آسیبهای اصلی در تنظیم رابطه شناسایی شدند. این آسیبها شامل 31 موضوع و در 9 دسته اصلی مورد طبقهبندی قرار گرفتند. سپس با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی اقدام به اولویتبندی مسائل شد.
خیریه
سازمانهای غیرانتفاعی
بخش غیردولتی
تنظیمگری
حکمرانی
2018
11
22
141
158
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68431_2d5fe765bfec043374fdb681f1d71f3f.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
طراحی الگوی خطمشیگذاری درآموزش و پرورش ایران با رویکرد قابلیت
رحمه اله
قلی پور
علی اصغر
فانی
فاطمه
راغب
مجتبی
امیری
محمود
مهر محمدی
طرفداران رویکرد تفسیری، خط مشی گذاری را فراتر از کاررسمی دولت و در بردارنده گفتمان ها و رویکردها می دانند. در رویکرد قابلیت «آمارتیا سن»(گفتمان جدید توسعه انسانی) انسان موجودی مختار و دارای نقش عاملیت است. عاملیت انسانی توسط نظام های آموزش و پرورش فعلیت می یاید وموجب شکوفایی قابلیت های چند گانه و بالقوه انسانی می شود که در نظام آموزشی کشور مشاهده نمی شود. لذا مسئله این تحقیق عدم شکوفایی قابلیت های چند گانه انسانی در آموزش و پرورش ایران و هدف اصلی دستیابی به الگویی برای خط مشی گذاری با رویکرد قابلیت است. روش پژوهش، کیفی و با استفاده از استراتژی داده بنیاد (رویکرد گلیزری) است. یافته ها نشان می دهد که خط مشی گذاری با رویکرد قابلیت، مستلزم به کار گیری الگوی خط مشی گذاری با عناصر رویکرد قابلیت به عنوان محتوی خط مشی ها است . در این الگو، تجلی نظام خط مشی گذاری شورای عالی آموزش و پرورش است که با نهادهای فراقوه ای و قوای سه گانه، خانواده ها، نهادهای مدنی و بخش خصوصی تعامل دارد و با توجه به آزادی های مورد نیاز، برای تحقق بخشیدن به توسعه قابلیت ها و تبدیل آن ها به کارکرد ها درچارچوب فرهنگ و نظام ارزشی فعالیت می کند.
خطمشیگذاری
آموزش و پرورش
رویکرد قابلیت
عاملیت انسانی
2018
11
22
159
176
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68432_aba9f0dd5e998ec7ecb2dba491ca87a9.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1397
4
3
تداوم و تغییر در خطمشی عمومی و مدیریت
محمد
صفری دشتکی
محمد علی
نیک بخش
رضا
زارع
«تداوم و تغییر در خط مشی عمومی و مدیریت» نتایج یک مطالعه تطبیقی در دو خدمت عمومی پلیس و بیمارستان در دو شهر برایتون و لون در دو کشور انگلستان و بلژیک از سال 1965 تا 2005 است و تلاش دارد با بررسی تاثیر نظام های سیاسی اجماعی و اکثریت بر خط مشی های عمومی و مدیریت به تدوین یک چارچوب علمی برای تغییر دست یابد. مؤلفان در این کتاب با بسط و توسعه الگوی سه سطحی تغییر سازمانی هال(Hall) به طراحی چارچوبی برای الگوهای تغییر سازمانی در قالب نمودار BEST پرداخته اند. این الگو با در نظر گرفتن سطح تغییر و کیفیت آن، چهار شکل تغییر شامل: تغییرات کوتاه، ناگهانی و بی رحمانه(Erthquake)، تغییرات تدریجی و فزاینده (Tortoise)، تغییرات محافظه کارانه و قابل برگشت سریع به عقب(Boomerang) و تغییرات تدریجی منجر به تغییرات بنیادی (Stalactite) را در بر می گیرد.
مطالعات تطبیقی خطمشی
تداوم و تغییر در خطمشی
خطمشی عمومی و مدیریت
سیاستگذاری عمومی
2018
11
22
177
197
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68433_5ea952564d22806d4e78281213f7fd3b.pdf