2024-03-28T15:17:17Z
https://jppolicy.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8463
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
مداخله های دولت در بازار هنرهای نمایشی ایران: تجربیات و دلالتهای سیاستی
زهرا
خوشبوئی
محمد
حسینی
محمد علی
ابوترابی
مداخله های دولت میتواند نقش بسیار با اهمیتی در روند تولیدات بازار داشته باشد. از آنجایی که دیدگاههای متفاوتی نسبت به مداخله های دولت در بازار وجود دارد، این مقاله با استفاده از روش تحلیل آمارهای توصیفی به بررسی انواع این دیدگاهها و بررسی وضعیت کنونی مداخله های دولت در بازار تولید تئاتر ایران میپردازد. به منظور تبیین آثار مداخله های دولت در بازار تئاتر از دادههای مربوط به تولیدات تئاتر در طی سالهای 1389 تا 1394 استفاده شده است. نتایج این مقاله گویای آن است، دولت از طریق توسعه زیرساختارها، مقرراتزایی، انحرافات قیمتی و برخی سیاستهای صلاحدیدی تلاش نموده تا بازار را کنترل نماید، اما این مداخله ها اثربخشی مورد انتظار را نداشته است. همچنین این مقاله، دلالتهای سیاستی تجربه ایران از مداخله دولت در بازار تولید تئاتر را مورد بحث قرار میدهد. این دلالتها پیشنهاد میکند که دولت، سیاستهای مداخله گرایانه خود را به گونهای تنظیم کند که به توسعه بیشتر زیرساختارها، عدم تجاوز مقررات زایی از حد بهینه، حداقل پیچیدگی قوانین و فرآیندها و نیز حداقل انحراف در قیمت نهادهها و ستاده تئاتر منجر شود و علاوه بر اینها، از هر گونه مداخله صلاحدیدی پرهیز نماید.
عملکرد دولت
هنرهای نمایشی
سیاست عمومی
مداخله دولت
2017
11
22
9
33
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64169_81b2148d51f5fd9dd37e0892687a4d67.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
طراحی الگوی نوآوری خدمات شهروندی دولت الکترونیک در ایران
حبیب
رودساز
محمدرضا
زرگر
حسین
اصلی پور
پژوهش کیفی حاضر به دنبال کشف الگوی نوآوری در خدمات شهروندی دولت الکترونیک در ایران با بهرهگیری از رویکرد استراوس و کوربین در نظریه دادهبنیاد است. در این راستا با توجه به فقدان الگوی مدون در زمینه نوآوری در خدمات شهروندی دولت الکترونیک مبتنی بر مطالعات و تجربیات داخلی، به منظور پاسخگویی به مسئله تحقیق، 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته تخصصی با خبرگان علمی و اجرایی صورت گرفته است. تحلیل دادهها در فرآیند کدگذاری باز، منجر به ظهور ۱۴۵ مفهوم انتزاعی در قالب ۱۹ مقوله اصلی گردید. سپس این مقولات در فرآیند کدگذاری محوری به یکدیگر مرتبط شدند. در نهایت، ۵ قضیه در نتیجه کدگذاری انتخابی به دست آمد. تحلیل دادهها بر اساس نظریه دادهبنیاد، مبیّن آن است که انتظارات برآورده نشده و جدید شهروندان و امکانات فناورانه به منزله شرایط علّی از طریق راهبردهای کنش و کنش متقابل نیازسنجی خدمت، طراحی خدمت، اجرای خدمت و بازتکرار مستمر فرآیند نوآوری در خدمت، موجب تبدیل فرصت نوآوری به پیامدهای سهگانه خدمات شهروندی نوآورانه، تجربه خدمت و بهرهوری خدمات دولتی میشوند.
نوآوری
دولت الکترونیک
خدمات الکترونیکی
خدمات شهروندی
2017
11
22
35
60
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64170_c08ff188138f5700f80db5ba102eb3d0.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
ارائه الگوی خطمشیگذاری سازمانهای فرهنگی(مورد مطالعه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)
وجهالله
قربانیزاده
فتاح
شریف زاده
داوود
حسین پور
محمود
مروج
خطمشیگذاری در سازمانهای دولتی ایران برای تحقق اهداف بخشی، سازمانی، فرابخشی و ملی بسیار مهم و تعیینکننده است. به طوری که این مسئله در سازمانهای فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که مقوله فرهنگ و بهدنبال آن سیاست فرهنگی دارای ابعاد و زوایای پنهان و آشکار فراوانی است که بدون خطمشیگذاری شایسته تحقق این اهداف ممکن و میسر نیست. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی میکوشد تا فرایند خطمشیگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با بهرهگیری ازاستراتژی داده بنیاد مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. دادههای تحقیق طی مصاحبه با ۲۳ نفر از خبرگان فرهنگی شامل مدیران، کارشناسان، مربیان و اساتید دانشگاه فراهم آمده است و تحلیل این دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی نشان میدهد که اثربخشی تولیدات و خدمات فرهنگی به عنوان مقوله یا پدیده محوری در مدل تحقیق، به همراه مقولههای زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، الگوی خطمشیگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تبیین میکند. نتایج پژوهش حاضر علاوه بر ترسیم الگوی خطمشیگذاری در سازمان مورد اشاره، فرایند خطمشیگذاری در سازمانهای فرهنگی ایران را نیز واکاوی و تبیین مینماید.
خطمشی فرهنگی
خطمشیگذاری
سازمان فرهنگی
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
2017
11
22
61
78
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64171_7a0360a9e8eae37f372f120018f17509.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
نقش صندوق عرایض در عرصه سیاستگذاری ژاپن پیشامدرن
علی
گل محمدی
حاکمان عصرِ پیشامدرن ژاپن با هدف رویارویی تاکتیکی و راهبردی با بحرانهای پیشرو و پیشگیری از فروپاشی نظام حاکم، دست به انجام یک رشته اصلاحات زدند. مُجاز شمردن فرودستان به طرح مستقیم عرایض (شکایت، انتقاد و پیشنهاد) به فرادستان از طریق نصب صندوق عرایض با هدف ریشه کن ساختن فساد مقامات و آگاهی از درون جامعه از جمله این اقدامات اصلاحی بود. رخوت و رکود حاکم بر عرصه مهم سیاستگذاری و حوزه دیوانی که به طور موروثی در انحصار طبقه سامورایی بود، چاره کار را در فراهم ساختن زمینه مشارکت مردمی و بهرهگیری از خرد جمعی با دریافت انتقادها و پیشنهادهای مناسب از راه صندوق دانست. نرخ بالای باسوادی و آگاهی عمومی، طرح ایدههای ناب و ارتقاء افراد مستعد در نظام اداری و اتخاذ تدابیر مناسبتر در عرصه سیاستگذاری را در پی داشت. همچنین، پیوستگی تاریخی زمینهساز انتقال روح و جوهره ایده صندوق عرایض در مرحله گذار به عصر جدید و تسهیل زمینه برای اقتباس نهادهای مدرنِ همسو و سازگاری با آنها شد.
ژاپن
صندوق عرایض
سیاستگذاری
مِیاسوُباکو
2017
11
22
79
101
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64172_bbd7318e1638397889c59ee8c2a93f2f.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
تحلیل سیاست جریمه مشمولین غایب در ایران با استفاده از الگوی دان
رحمت الله
قلی پور
حامد
رستگار
سیاستهای اتخاذ شده برای معافیت و یا پرداخت جریمه دوران غیبت، همواره مناقشات زیادی را برانگیخته است. هدف از پژوهشِ انجام گرفته، تحلیل سیاستیِ شکلگیری قانون مربوط به فروش خدمت سربازی یا همان جریمه معافیت میباشد. مدل معرفی شده توسط ویلیام دان یک ابزار مناسب برای تحلیل سیاستی است. تحلیل سیاستی شامل دو فرایند صورتبندی مشکل و حل مشکل میباشد. در این متن، تأکید بر صورتبندی مشکل مربوط به خدمت سربازی است. در این جستار، شکلگیری بند مزبور در بودجه به صورت معکوس تحلیل میشود؛ بدین صورت که بدیلهای سیاستی دیگری در کنار آن مطرح میشوند و سپس برای هر یک جداگانه ذینفعان و مفروضات ترسیم شده و چرایی تصویب آن بررسی میگردد. در نهایت پایش آن انجام گرفته و ارزیابی مقدماتی ارائه میگردد. در انتها ملاحظه خواهد شد که این قانون مبتنی بر مفروضاتی در میان ذینفعان مختلف است که به صورتبندی نامناسب آن انجامیده و مشکل اساسی مرتبط با خدمت وظیفه عمومی را حل نکرده است.
تحلیل خط مشی
صورتبندی مشکل
پایش
ارزیابی
جریمه مشمولین غایب
2017
11
22
103
121
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64173_adbc51729c3a181779467bffd615bd3a.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
بررسی مقایسهای شیوههای اثربخش تحقق مشارکت مدنی در سیاستگذاری شهری ایران و فرانسه
زهرا
طیه
نوشته حاضر بر آن است تا با مطالعه چارچوب قانونی و تاریخی سازمانهای دموکراسی مشارکتی در تشکیلات سیاستگذاری شهری در فرانسه و ایران و از طریق بررسی تحول ساختار غیرمتمرکز این تشکیلات بتواند به بررسی چگونگی ایجاد راهکارهای تضمین کننده تقسیم قدرت و حداکثرسازی مشارکت در این حوزه و دلایل تأخیر آن در ایران بپردازد. فرضیه این نوشته بر این نقطه استوار است که مفهوم دموکراسی و مشارکت به نحوی که در آتن و بعد از آن در اسلام متولد شد با مدل دموکراسی نمایندگی که ما امروزه در حوزه آمایش سرزمین شاهدش هستیم فاصله گرفته و مفهوم شهروندی فعال نیازمند تمرین بیشتر است و این وظیفه حکمرانان محلی و شهری است که ابزارهای قانونی و تشکیلاتی مورد نیاز آن را فراهم آورند.
سیاستگذاری عمومی
دموکراسی مشارکتی
آمایش سرزمین
سیاستگذاری شهری
ایران
فرانسه
2017
11
22
123
135
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64174_4cd71d5c80489ae266030ac5d1bc5e92.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
تحلیل انتقادی سیاست آموزشی؛ بازخوانش ارزشهای گمشده
عباس
عباس پور
کیوان
مرادی
سیاست آموزشی موضوعی پیچیده، ذاتاً سیاسی و درآمیخته با ارزشهای متعدد است. مسائل قابل طرح در سیاست آموزشی، برساخته هایی اجتماعی هستند که درک هر کدام از این مسائل علاوه بر قابلیت تخصصی رشتهای، مستلزم بهره مندی از ظرفیت زبانشناختی و جامعهشناختی مبتنی بر شرایط بومی، منطقهای و جهانی است. زبان، نقش محوری در ایجاد و انتشار این برساخته ها ایفا میکند. لذا، تحلیل عمیق این نوع مسائل و تلاش در جهت حل موضوعات و مناقشات سیاستی مستلزم اتخاذ رویکردی است که بتواند ساخت اجتماعی سیاست آموزشی را در ابعاد و زوایای چندگانه آن مدنظر قرار دهد. تحلیل انتقادی سیاست آموزشی ازجمله سنتهای نظری-روششناسی است که بر اهمیت بررسی سیاست آموزشی درون بافت تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تأکید دارد. تحلیل انتقادی سیاست آموزشی توانایی آشکار کردن ارزشهای مفقوده و صداهای شنیده نشده را دارد. تحلیل انتقادی سیاست آموزشی، ریشه در آن سنتهای نظری دارد که اپل، ژیرو، ازگا و بال شاخصترین چهرههای آن هستند. بسط تحلیل انتقادی سیاست در آموزش پاسخی به شرایط گذشته و نشانهای از تغییری بنیادین در این حوزه است. با این وجود، هنوز توجه کمی به سرمایه گذاری برای درک ماهیت این تغییر و مهمتر از آن، مفصلبندی تحلیل انتقادی سیاست آموزشی شده است. لذا، هدف اصلی این نوشتار پرکردن شکاف مورد نظر است.
تحلیل انتقادی سیاست
تئوری انتقادی
سیاست آموزشی
رهبری آموزشی
2017
11
22
137
160
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64175_faf8ba28a5889091bc89aa9db0496614.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
شیوه سیاستنامهنویسی در مطالعات راهبردی
داوود
غرایاق زندی
سیاستنامه یکی از ابزارهای کمک به فرایند تصمیمگیری در هر کشور است. طرح چارچوبی برای شیوه نگارش سیاستنامه زمینه را برای انتقال مناسب راه حلها برای مسئله سیاسی و راهبردی در چرخه سیاستگذاری فراهم میسازد. برای این کار مقاله حاضر نخست به جایگاه علم سیاستگذاری به عنوان علم در عمل برای کمک به مراکز راهبردی مثل دولت در علوم سیاسی میپردازد. پس از آن در فرایند سیاستگذاری توجه به چرخه سیاستگذاری به عنوان مبنای تصمیمگیری منطقی مطرح میشود. با شناخت فرایند سیاستگذاری، امکان تمایزگذاری بین دو نوع نوشتار راهبردی -مطالعه سیاستگذاری و سیاستنامه امکانپذیر میگردد. در نهایت مقاله به شیوه نگارش سیاستنامه از معیارهایی که برای توصیف مسئله، تحلیل مسئله و در مرحله سوم سناریوسازی و ارائه راهحل اشاره دارد. لازم به ذکر است که این شیوهها به عنوان مبنای راهنما مطرح است و روش تجویزی محسوب نمیشود. لذا یکی از راههای پیشنهادی یا یک الگو و راهنمای ارتباطی بین مراکز راهبردی و مشاوره دهی و مقامات تصمیمگیر در سطح کلان جامعه محسوب میشود.
سیاستنامه
مراکز راهبردی
مراکز مشاورهدهی
تصمیمگیری
فرایند سیاستگذاری
2017
11
22
161
177
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64176_4f760df334a6afa405ad91eaed19e5d0.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
بررسی تأثیرات سیاست اجتماعی بر پدیده جرم
حمید رضا
ملک محمدی
پس از وقوع بحران مالی سال 2008 میلادی، دولتهای غربی که عمدتاً از کاهش بودجه و درآمدهای خود در تنگناهایی فراوان و چندوجهی قرار گرفته بودند، رویکرد خود را به سمت سیاستهایی ریاضتی معطوف نمودند. این رویکرد جدید که اساس آن را کاهش یا قطع هزینه کردهای عمومی تشکیل می داد و سیاستهای اجتماعی در بخش آموزش، مسکن و سلامت را به شدت از خود متأثر می ساخت، خیلی زود این مسئله را آشکار ساخت که در شرایط جدید اقتصادی و با توجه به روندهای گذشته، چه سیاستهایی را باید مورد توجه قرار داد. نوشته حاضر با دستمایه قراردادن کتاب ارزشمند جرم و سیاست اجتماعی، اثر هزل کشمال، از انتشارات بلک ول در سال 2013 که در فصل هفتگانه خود به بررسی رابطه میان جرم و سیاست اجتماعی میپردازد، نقاط کمتر مشهود در این پدیده را به بحث مینشیند.
جرم
سیاست اجتماعی
2017
11
22
179
186
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64178_828fa1f05c1ad8247beb9bd1a1c8a2f2.pdf
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5577
1396
3
3
مالیه عمومی و سیاستگذاری عمومی: مسئولیتها و محدودیتهای دولت
محمد جواد
رضائی
«مالیه عمومی و سیاستگذاری عمومی: مسئولیتها و محدودیتهای دولت» تلاش دارد با بهرهگیری از دستاوردهای علم اقتصاد، به تحلیل ابعاد سیاستگذاری عمومی بپردازد. این کتاب با تمرکز بر اصول نظری حاکم بر رفتار عوامل اقتصادی، شامل مدلهای مبتنی بر نظریه انتخاب عمومی و بدون درگیرشدن با جزئیات کاربردی، ارائهدهنده بینشی نسبت به فرایندهای تصمیمگیری عمومی است. از جمله مشخصات این اثر، اتکای آن به برخی موضوعات و مدلهای نظریهبازیها، اقتصاد اطلاعات، اقتصاد رفتاری، عدالت اجتماعی و فلسفه سیاسی است.
سیاستگذاری عمومی
نظریه انتخاب عمومی
شکست بازار
شکست دولت
کالای عمومی
2017
11
22
187
200
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_64177_cd13e38ad386389fe8d4690b77e2e39d.pdf