2024-03-28T12:42:54Z
https://jppolicy.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8060
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
4
بررسی نظری - تطبیقی نظامهای تأمین اجتماعی: مسیریابی توسعه نظام سه لایه تأمین اجتماعی ایران
مجتبی
امیری
وحید
محمودی
حسین
راغفر
یحیی
پروندی
سیاستهای تأمین اجتماعی، به عنوان محور کلیدی سیاستهای اجتماعی، همواره اهمیت ویژهای نزد دولتها داشته است. طراحی نظام اثربخش تأمین اجتماعی متناسب با بستر اقتصادی کشور و مبتنی بر اصول حکمرانیِ خوب تأمین اجتماعی، اثربخشی این نظام را در افق چشمانداز توسعه ملی تضمین میکند. در این راستا، بررسی موشکافانه جایگاه فعلی نظام تأمین اجتماعی ایران و سپس شناسایی مسیر و مقصد آینده آن جهت نیل به اهداف مربوطه، ضروری است. در این پژوهش، ابتدا با مرور ادبیات نظری و تحلیل محتوای اسناد ملی و بینالمللی مرتبط با تأمین اجتماعی، به مسیریابی نظری توسعه نظام تأمین اجتماعی پرداختهایم. سپس با مقایسه تطبیقی، جایگاه نظام فعلی تأمین اجتماعی کشور را در این مسیر نظری شناسایی کرده و الزامات حرکت و گذار در این مسیر را مورد بحث قرار دادهایم. بر این اساس، نظام تأمین اجتماعی ایران نیازمند طراحی و اجرای دو دسته سیاستهای برنامهای سازگار با مختصات اقتصادی و سیاستهای حکمرانی خوب نظام تأمین اجتماعی است تا موفقیت آن در رسیدن به اهداف مبارزه با فقر و ارتقای عدالت اجتماعی، در گذار به نظام «تأمین اجتماعی پویا» حاصل شود.
Social security system
Social security good governance
Social security system development
Three-layers social security system
Dynamic social security
2017
02
19
9
28
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_60821_554182beea88011ee034c781ee3ff0cb.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
4
سیاستگذاری صنعتی الگوی حفظ و ارتقاء کارآمدی بخش بالادست صنعت نفت ایران
عباس
مصلی نژاد
مهدی
هوشنگ
بخش بالادستی صنعت نفت ایران دارای دو شاخص اصلی «منابع غنی در دسترس» و «نیروی انسانی ماهر» است. برای کارآمدسازی این شاخصها نیازمند «سرمایهگذاری»، «دانش فنی» و «مدیریت» خواهیم بود. بهرهگیری از پنج مؤلفه یادشده، نیازمند «قواعد حقوقی نهادینه شده» خواهد بود. قواعد حقوقی میتواند مزیت رقابتی صنعت نفت ایران را ارتقاء داده و بخشی از سیاستگذاری صنعتی مبتنی بر رقابتپذیری در حوزه تجارت جهانی شود. پرسش اصلی مقاله به این موضوع میپردازد که: «الگوی سیاستگذاری بستر داخلی مناسب در صنعت نفت، برای رقابتپذیری بینالمللی و بهرهگیری از مزیت رقابتی کدام است؟» فرضیه مقاله به این موضوع اشاره دارد که: «مزیت رقابتی در روند سیاستگذاری صنعتی، از طریق جریان آزاد اطلاعات و سرمایه، شفافیت و پاسخگویی حاصل میشود». چارچوب نظری مقاله مبتنی بر رهیافت «مزیت رقابتی» پورتر تنظیم شده است. روششناسی مقاله مبتنی بر توصیف، تبیین و آیندهپژوهی نشانههای مزیت رقابتی خواهد بود. این مقاله براساس «سطح تحلیل شرکتی» مبتنی بر «سیاستگذاری رقابتی حوزه صنعتی» تنظیم شده است.
Industrial policy
Periority competitiveness
Free flow of information and capital
Institutional and legal rules
2017
02
19
29
45
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_60822_5c474ee3cee4506100d08d08c5d10784.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
4
ارائه مدل یکپارچه ارزیابی و مدیریت پروژههای آیندهنگاری راهبردی در سطوح ملی و سازمانی
عین الله
کشاورز ترک
مهدی
نیکویه
با افزایش چشمگیر تعداد پروژههای آیندهنگاری در سالهای اخیر، ارزیابی و مدیریت پروژههای آیندهنگاری بیش از پیش مهم شده است. در محیطهای متلاطم با عدم قطعیت بالا، این تشخیص و کنترل میتواند به ارتقای عملکرد شرکتها کمک کند. لذا، از طریق ارائه الگوی یکپارچه ارزیابی آیندهنگاری، میتوان اطلاعات لازم را برای تصمیمگیری سیاستگذاران در شرایط پیچیده فراهم کرد. با ارزیابی و کنترل آیندهنگاری قبل، حین و بعد از اجرای پروژههای آیندهنگاری میتوان گزینههای راهبردی را برای پاسخ مناسب و سریع به تغییرات ناگهانی و پیچیده محیط مهیا ساخت و کلیه این اقدامات را در قبل، حین و بعد از اجرای پروژههای آیندهنگاری به صورت منسجم درآورد. از آنجایی که یک پروژه آیندهنگاری، یک پروژه استاندارد با مشخصههای خاص خودش میباشد، بنابراین پیادهسازی روشها و رویکردهای مناسب مدیریت پروژه در ارزیابی پروژههای آیندهنگاری مناسب است. مقاله حاضر به دنبال دستیابی به الگوی فرآیند یکپارچهای برای ارزیابی و کنترل راهبردی پروژههای آیندهنگاری میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که کنترل راهبردی آیندهنگاری، ارزیابی آیندهنگاری و مدیریت پروژه بر موفقیت عملکرد پروژههای آیندهنگاری موثر میباشند.
Foresight evaluation
Foresight strategic control
Project management
2017
02
19
47
69
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_60828_d74cdea813aaf2e5032fea2a3567724a.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
4
ارزیابی نهادی حکمرانی شهری در تهران با تاکید بر نظارت همگانی
مجید
وحید
مسعود
حبیبی
«نظارت همگانی» به عنوان یک نهاد عرفی- اجتماعی، فصل مشترک و در واقع پیش زمینه تحقق و دستیابی به دیگر ملاحظات حکمرانی و شاخصهای آن در بعد شهری محسوب میشود. تجربه و عملکرد سامانه 1888 مجموعه مدیریت شهری تهران در طی 10 سال اخیر گواه این فرضیه هست که «نظارت همگانی میتواند در جایگاه یک نهاد بومی، پیش زمینه حکمرانی شهری و حلقه واسطی برای تحقق شاخصهای آن باشد». این سامانه با مأموریت تسهیلسازی و تحقق رویه نهادی نظارت همگانی با فراهم نمودن امکان و شرایط لازم برای مشارکت و نظارت همزمان شهروندان بر مجموعه مدیریت شهری (عوامل و عملکردها)، در نهادینه سازی پاسخگویی، مسئولیتپذیری و ایجاد اعتماد متقابل بین ذینفعان شهر تهران و شهرداری در چارچوب الگوی حکمرانی شهری به شکل قابل توجهی موفق بوده و میتواند در قالب یک الگوی ملی در دستور کار سیاستگذاری باشد.
Governance
Urban Governance
Institutions
Public supervision
Accountability
2017
02
19
71
87
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_60832_57114322f0b9889f43bc8c7ff9cefbb9.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
4
بررسی ساختار و توزیع قدرت در میان نهادهای مسئول در برنامه پنجم توسعه با استفاده از رویکرد تحلیل شبکه های اجتماعی
حنانه
محمدی کنگرانی
مهناز
حسین زاده
قدرت از اجزای اساسی و عملی هر نظام است و توزیع قدرت در جامعه سیاسی تعیین میکند که تضادها کجاست و چگونه باید رفع شود. لازمه برقراری ساختار شبکهای در یک نظام، توزیع یکنواخت قدرت در میان نهادهای درگیر در آن است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی، به بررسی چگونگی توزیع قدرت در میان سازمانهای درگیر در بخش اقتصادی برنامه پنجم توسعه پرداخته شده تا بدین ترتیب برقراری یا عدم برقراری نگاه شبکهای در تدوین این برنامه مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور و برای تولید دادههای اولیه، متن فصل پنجم قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی که مرتبط با موضوعات اقتصادی است، مورد بررسی قرار گرفت و مواد قانونی این فصل که تحت 22 موضوع طبقهبندی شدهاند و سازمانهای درگیر در هر یک از این موضوعات وارد ماتریسی دو وجهی شدند که سطرهای آن، سازمانها و نهادهای مکلف شده و ستونهای آن، موضوعات قرار گرفتند و بدینترتیب توزیع شبکهای قدرت در میان این سازمانها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیلهای صورت گرفته، در بخش آخر ارائه شدهاند
Fifth development plan
Power Distribution
Network approach in policy implementation
Social network analysis approach (ANA)
2017
02
19
89
107
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_60835_eb3a20adaaf66fee9ce6736eb57e39e7.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
4
تحلیلی بر مدیریت منابع مالی و سیاستهای دستگاههای فرهنگی در انطباق با تکالیف مقرر در کنوانسیون مریدا
محمد
باقری کمار علیا
ایرج
گلدوزیان
حمیدرضا
ملک محمدی
حمید
ششگل
کنوانسیون جهانی مبارزه علیه فساد به عنوان اولین سند معتبر بین المللی ودارای ضمانت اجرا درخصوص پیشگیری ازفساد، گامی بلند برای نیل به حقوق و آزادیهای بنیادین بشری تلقی میشود. حقوق و اصولی که در متن این سند از سوی تدوین کنندگان مورد تاکید قرار گرفته؛ آرمان بزرگ همه طرفداران حقوق بشر و همه خردمندانی است که از پیامدهای تلخ فساد در ابعادمختلف زندگی بشرآگاهی دارند. با توجه به تأکید این کنوانسیون بر شفافیت در مدیریت منابع مالی، هدف این پژوهش آن است که چالشها و مشکلات موجود در مدیریت منابع مالی دستگاه های فرهنگی (سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان حج و زیارت) را در این رابطه مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی صورت گرفته و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و گفتگوهای غیررسمی با شرکت کنندگان جمعآوری شده است. یافته ها حاکی از وجود ابهامات و عدم شفافیتهای متعددی در قوانین و آیین نامهها و بخشنامههای سازمان حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه میباشد که میتواند بسترساز بروز فساد در بخشهای مختلف این سازمانها باشد.
corruption
International convention against corruption
Financial resource management
Hajj and Pilgrimage Organization
Endowments and charity affair organization
2017
02
19
109
125
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_60837_4af2f3d412af3017ad6401e01f802cb0.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
4
تأثیر آموزش رسمی بر دموکراسی در کشورهای منتخب اُپک و سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی
وحید
مهربانی
اسفندیار
جهانگرد
الهه
میثاقی فر
مهدی
نوری
ادبیات اقتصاد آموزش حکایت از این دارد که ارتقای سطح تحصیلات مردم یک جامعه به گسترش و نهادینه شدن دموکراسی در آن کمک میکند. هدف این مطالعه عبارت است از تمرکز بر ارزیابی صحت این ادعا و ارائه شواهد تفکیک شده بر اساس وضعیت توسعه اقتصادی کشورها در قالب دو گروه کشورهای " اُپک" به عنوان گروه در حال توسعه و "سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی" به منزله گروه توسعه یافته. این مطالعه با بکارگیری دادههای تابلویی و روش گشتاورهای تعمیم یافته طی دوره زمانی 2010-1970 انجام شده است. یافتههای تحقیق قویاً مؤید اثر مثبت آموزش بر دموکراسی در کشورهای توسعه یافته است اما چنین چیزی به طور ضعیف در کشورهای اُپک مشاهده میشود. این تفاوت در نتایج بیانگر تمایز دو گروه کشورها از لحاظ ساختار سیاسی و نهادی است که به بروز آثار متفاوت آموزش بر وضعیت دموکراسی جوامع میشود. همچنین شواهدی دالّ بر اثر مثبت تولید سرانه و شهرنشینی بر دموکراسی در جوامع توسعه یافته به دست آمد.
Education
Democracy
panel data
OPEC
OECD
2017
02
19
127
145
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_60839_4c60be358e8212abc9b3bd3749fe8d08.pdf