2024-03-28T19:06:20Z
https://jppolicy.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7829
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
1
سیاستگذاری در همکاری های بین المللی با رویکرد نظریه بازی تکراری و کابرد آن در OPEC
قهرمان
عبدلی
محمدجواد
ناخدا
در این مقاله، مسائل همکاری بینالمللی شامل: مسئله چانهزنی (شبیه به بازیهای هماهنگی) و نیز مسئله اجرا (شبیه به بازی معمای زندانی) تبیین میگردد که بر اساس نظریه بازی دارای دو مرحله مرتبط به هم هستند. در مرحله نخست، کشورها مذاکراتی را درباره مورد معامله صورت میدهند و در مرحله دوم (مرحله اجرای بازی) معامله موافقتشده به مورد اجرا در میآید که این دو مرحله به صورت یک بازی معمای زندانی تکراری مدلسازی شده است. طبق نتایج، هر قدر منافع همکاری بیشتر باشد سایه آینده طولانیتر و همکاری پایدارتر است. ممکن است سایه طولانی از آینده، اجرای یک توافقنامه بینالمللی را تسهیل کند امّا در عین حال به کشورها انگیزههایی میبخشد تا با شدت بیشتری چانهزنی کنند و به امید حصول منافع بیشتر اجرای توافقنامه را به تأخیر اندازند. کاربرد این مدل برای اوپک نشان میدهد که کشورهای فقیرتر سهم بیشتری از تولید را نسبت به کشورهای غنیتر دریافت میکنند تا پایبند به همکاری باشند.
Game theory
Shadow of future
Bargaining
Policy
international ooperation
OPEC
2016
05
21
9
27
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58580_7938b2f41b74be6fde0a51d5e65b8f44.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
1
برنامهریزی راهبردی و سیاستگذاری توسعه در مدیترانه شرقی
عباس
مصلی نژاد
کشورهای مدیترانه شرقی را باید بخشی از بازیگرانی دانست که روند توسعه و پیوند با اقتصاد جهانی را براساس ضرورتهای درونساختاری و نقش مکمل در سیاست جهانی طی نمودهاند. این منطقه با توجه به اهمیت ژئوپلیتیکی آن باعث حضور گسترده قدرتهای بینالمللی و تداخل منافع آنان گردیده است. در چنین فرآیندی، ضرورتهای ژئوپلیتیکی با نیازهای راهبردی کشورها ازجمله توسعه پیوند مییابد. در این مقاله تلاش میشود تا رابطه بین نشانگان توسعه با مولفههای درونساختاری و بینالمللی مورد بررسی قرار گیرد. تحقق چنین فرآیندی را باید در قالب «مدل توسعه پویا» تبیین نمود. در مدل توسعه پویا، سیاستگذاری اقتصادی و توسعه اجتماعی در مناطقی همانند مدیترانه شرقی تابعی از نیازهای درونساختاری کشورها، ضرورتهای ژئوپلیتیکی و سازوکارهای سیاست جهانی محسوب میشود. براساس چنین ویژگیهایی است که بازیگران کوچک در محیطهای ژئوپلیتیکی فراتر از قابلیت جغرافیایی خود به ایفای نقش ساختاری در فرآیند توسعه مبادرت میکنند. بنابراین میتوان پرسش مقاله را بر اساس رابطه بین «سیاستگذاری توسعه» (متغیر وابسته) با مولفههایی همانند «ضرورتهای ژئوپلیتیکی» و «نیازهای درونساختاری کشورها» (متغیرهای مستقل) تبیین نمود. در این شرایط، این پرسش مطرح میشود که: «سیاستگذاری توسعه در مدیترانه شرقی براساس چه مولفههایی شکل میگیرد؟» در پاسخ به این پرسش میتوان فرضیه مقاله را بدینگونه تنظیم نمود که: «سیاستگذاری توسعه در مدیترانه شرقی براساس نیازهای درونساختاری کشورها و جایگاه ژئوپلیتیکی آنان در سیاست جهانی تنظیم میشود.» در تنظیم این مقاله از رهیافت «سیاستگذاری تعامل پویا» استفاده شده است. کشوری که روندهای امنیتسازی را تحتالشعاع ضرورتهای رشد اقتصادی قرار دهد، بعد از مدتی با مشکلات اجتماعی و راهبردی روبهرو خواهد شد. واقعیت آن است که چنین مشکلاتی میتواند زمینههای لازم برای ایجاد چالشهای نوین را بهوجود آورد. هیچ کشوری در محیط منطقهای نمیتواند بدون روندهای امنیتسازی موقعیت خود را ارتقاء دهد. ضرورتهای توسعه ایجاب میکند که واحدهای سیاسی بهموازات برنامهریزی رشد و توسعة اقتصادی به ضرورتهای امنیتسازی توجه داشته باشند.
Policy making development
structural requirements
Configuration geopolitical
Global needs
2016
05
21
29
50
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58581_811a80079decc07e52335004f235824b.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
1
بررسی عقلانیت سیاستگذاری عمومی در ایران: مطالعه موردی «قانون هدفمند کردن یارانهها»
ابراهیم
برزگر
صیاد
حسین زاده
هدف این پژوهش بررسی عقلانیت سیاستگذاری عمومی در ایران است. چراکه سیاستگذاری در ایران، ضمن موفقیت در برخی عرصهها، برخی دیگر از عرصههای جامعه را با بحران مواجه ساخته است؛ یعنی شهروندان باسیاستهای روبهرو هستند که برخلاف آنچه در مرحله تقنین وعده دادهشده است؛ عملیاتی و کاربست پیداکرده است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن محذورات سیاستها در مرحله اجرا در پی پاسخ به این سؤال اصلی است؛ چگونه میتوان بر ناکارآمدیهای مرحله اجرای سیاستگذاری فائق آمد؟ بهزعم محققان با در نظر گرفتن تمهیداتی همچون رعایت عقلانیت در مرحله تقنین، میتوان ناکارآمدیهای مرحله عملیاتی سیاستگذاریها را به حداقل ممکن تقلیل داد. با تکیهبر تئوری عقلانیت چهارگانه اسنلن (عقلانیت اقتصادی، سیاسی، حقوقی و حرفهای) بهعنوان سازه نظری، بهطور موردی به مطالعه «قانون هدفمند کردن یارانهها» پرداختهشده است تا با محک ابعاد چهارگانه عقلانیت قانون مذکور، ضرورت توجه به مرحله تقنین و تمهیدات عقلانی خاص آن موردتوجه قرار گیرد. روش جمعآوری دادهها میدانی- مصاحبهای و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات کیفی بوده است. یافتههای پژوهش حاکی از عدم توجه سیاستگذاران به تمهیدات اجرایی در حین تقنین است.
Public Policy
political rationality
Economic Rationality
Legal Rationality
Professional Rationality
Subsidy Reform
2016
05
21
51
79
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58582_200b39562ae5ee4e8155048a642cda73.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
1
کارآفرین سیاسی؛ بازیگر تحول آفرین عرصه سیاستگذاری
سید مهدی
الوانی
کارآفرین سیاسی فردی نوآور و خلاق در عرصه سیاستها است که با طرح ایدههای نو، در حوزه سیاستگذاری تحول آفرین بوده و راههای جدیدی را میگشاید. در این مقاله به نقش کارآفرین سیاسی در فرایند عقلانی و تغییرات جزئی– تدریجی، نقش کارآفرین سیاسی در فرایند شبکهای سیاستگذاری عمومی و نیز نقش کارآفرین در رابطه با مدل جریانها و دریچهها پرداخته خواهد شد. نویسنده معتقد است با توجه به فقر ادبیات موضوعی در این حوزه، با بررسی عمیقتر و با مطالعه در خصوص انگیزهها، نحوه عمل و آثار فعالیت کارآفرینان سیاسی می توان به نظریهپردازیهای مفید و تازهای در این زمینه دست یابیم.
Political enterprenuers
Innovation
Policy making
Policy streams
2016
05
21
81
91
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58583_b3c140317ae8871cbc965d29d4ecee00.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
1
بررسی سیاستهای توسعه صنعت گردشگری درایران با استفاده از رویکرد پویایی های سیستم
حمیدرضا
فرتوک زاده
سیما
اسفندیارپور بروجنی
زهره
کیانی فیض آبادی
میثم
رجبی نهوجی
رشد صنعت گردشگری در سالهای اخیر اثرات بسیاری بر روابط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ملتهایمختلف داشته است. با توجه به گستردگی این صنعت و نقش آن در شکوفایی ابعاد گوناگون زندگی جوامع بشری، شناخت موانع توسعه و تعیین استراتژی ها و راهکارهای بهبود آن، برای همهی کشورها به ویژه ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این پژوهش با استفاده از مدلسازی دینامیکی در قالب روش تحلیل پویاییهای سیستم، مسئلهی عدم توفیق گردشگری ایران، به خصوص از منظر جذب گردشگر خارجی، در ابعاد کلان و استراتژیک مدل شده و با استفاده از شبیه سازی رفتاری در محیط نرمافزار Vensim مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در نهایت به مدلی دست یافته ایم که صنعت گردشگری ایران را توصیف کرده و با استفاده از شبیه سازی رفتار آن را در افق زمانی 15سال آینده پیش بینی میکند. با آزمون راهکارهای مختلف در محیط شبیه سازی، سیاستها و راهکارهایی جهت بهبود وضعیت گردشگری در ایران ارائه شده است که مهمترین آنها عبارتند از: بهرهگیری بیشتر از گردشگران موجود، برندسازی، استانداردسازی، حفاظت از محیط زیست، ایجاد توافق راهبردی در ذهن جامعهی ایرانی نسبت به گردشگری، توسعهی دیپلماسی رسانهای برای تغییر ذهنیت جهان نسبت به ایران و ایجاد اعتماد برای سرمایهگذاران توسط دولت.بنا بر نتایج شبیهسازی مدل دینامیکی ارائه شده، با اعمال بستهی سیاستی پیشنهادی میتوان به توسعه صنعت گردشگری ایران در سالهای آینده امیدوار بود.
Centralized
Decentralization
Federal
Oil rent
Entrepreneurship
2016
05
21
93
119
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58584_9e36ba7680f8107069c91c1902920c3d.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
1
رانتهای نفتی، کارآفرینی و ساختار اداری دولت در ایران
شاهین
جوادی
محمود
متوسلی
جهانگیر
یدالهی فارسی
در این مقاله فرضیه تاثیر متقابل رانتهای نفتی، کارآفرینی و ساختار اداری دولت در ایران مورد تحلیل قرار میگیرد. پرسشهای اصلی تحقیق عیارتند از آنکه (1) آیا وجود رانتهای نفتی سبب شده که دولتها در کشورهای در حال توسعه صادرکننده نفت (شامل ایران)، نیازی به اصلاح ساختار خود احساس نکنند و (2) آیا تمرکززدایی سبب افزایش بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی میشود. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی و علی-مقایسهای است. یافتههای تحقیق نشان میدهند که پاسخ به دو سئوال بالا مثبت است. بطور کلی دولتها در کشورهای در حال توسعه صادرکننده نفت با ایجاد و حفظ ساختاری رانتی و متمرکز محیط کسبوکاری را شکل میدهند که بر کارآفرینی اثر منفی دارد. انتظار میرود که در ساختار اداری نامتمرکز نسبت به متمرکز، سطح بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی بالاتر باشد. دولت به منظور ارتقاء سطح کارآفرینی در کشور باید در درجه اول با اصلاح ساختار خود به یک ساختار نامتمرکز اقدام کند.
Centralized
Decentralization
Federal
Oil rent
Entrepreneurship
2016
05
21
121
138
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58585_14668788a1fcbaf7ee4cbf1154102e4b.pdf
Iranian Journal of Public Policy
Public Policy
2538-5577
2538-5577
1395
2
1
تاریخ ذهنیّت توسعه در غرب ( فهمی نو از یونان باستان تا روزگار آستان)
سجاد
ستاری
نویسنده درک تازه و متفاوتی از تاریخ ذهنیّت توسعه در غرب به دست می دهد.[1]استدلال وی آن است که ذهنیّت توسعه در هر جامعه فراتر از هر عاملی، محصول «بازی های تمایز و تضاد بزرگ» رخداده در تاریخ حیات آن جامعه است. نویسنده بر همین اساس، تاریخ ذهنیّت توسعه در غرب را بیش از همه، فرآوردۀ پنج بازی تمایز و تضادِ «یونانی/غیریونانی»، «مسیحی/غیرمسیحی»، «پیشامدرن/مدرن»، «ارتدوکس/رادیکال» و«مدرن/پست مدرن» می داند. وی ضمن شرح نقش این پنج بازی بزرگ در رسیدن تاریخ ذهنیت توسعه در غرب به محتوا و شکل کنونی خود، در ادامه بر آن است که بازی تمایز و تضادِ هم اکنون جاریِ «مدرن/پست مدرن»، نه باعث مرگ ذهنیّت توسعه که بالعکس منجر به نامیرایی و ناتمامیّت تاریخی آن می شود چراکه به زعم نویسنده، «جریان پساتوسعه گرایی» (به مثابۀ فرآوردۀ بازی تمایز و تضاد «مدرن/پست مدرن»)، نه بدیل «جریان توسعه گرایی» که در اصل خود جزئی از میدان ذهنیّت در حال قبض و بسط تاریخی توسعه در غرب بوده و رشد پساتوسعه گرایی زمینه را برای ظهور «ادبیات منطقی توسعه» در بازاندیشی های آینده، دست کم در سطح تئوری هموار خواهد نمود. [1]- این مقاله، امتداد مقالۀ «بازی تمایز و تضاد: رهیافتی نو برای فهم تاریخ ذهنیت توسعه» (ستاری 1394) است.
History of development mentality
Games of distinction and contradiction
Radical and orthodox stream
post-developmentalism
Logical literature of development
2016
05
21
139
163
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_58586_a76301fbd7db027a4a0859bc0cf12f85.pdf