TY - JOUR ID - 69717 TI - آسیب‌شناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران JO - سیاستگذاری عمومی JA - JPPOLICY LA - fa SN - 2538-5577 AU - باقری مقدم, ناصر AU - احمدی, حسن AD - استادیار مدیریت فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور AD - دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 4 SP - 55 EP - 74 KW - آموزش عالی KW - الگوهای حکمرانی KW - سیاستگذاری KW - نسل‌های دانشگاهی KW - ایران DO - 10.22059/ppolicy.2019.69717 N2 - هدف پژوهش حاضر آسیب­شناسی حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی در ایران می­باشد. برای نیل به این هدف از پژوهش آمیخته استفاده شد که در ابتدا داده‌های کیفی و سپس بر اساس یافته‌های آن، داده‌های کمی نیز گردآوری و تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد فقدان انسجام بخشی عمودی و افقی، موانع ساختاری در سیاستگذاری آموزش عالی، تقابل حکمرانی درونی و بیرونی و فقدان پایگاه اطلاعاتی؛ آسیب­هایی هستند که حکمرانی آموزش عالی را با مشکل مواجه کرده است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد شاخص «­فقدان پایگاه اطلاعاتی»­ از لحاظ تاثیرگذاری در رتبه اول  و شاخص «تقابل حکمرانی درونی و بیرونی» در رتبه چهارم تاثیرگذاری قرار دارد. UR - https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69717.html L1 - https://jppolicy.ut.ac.ir/article_69717_42cefc50371f16c73f82ec2f62624668.pdf ER -