TY - JOUR ID - 68432 TI - طراحی الگوی خط‌مشی‌گذاری درآموزش و پرورش ایران با رویکرد قابلیت JO - سیاستگذاری عمومی JA - JPPOLICY LA - fa SN - 2538-5577 AU - قلی پور, رحمه اله AU - فانی, علی اصغر AU - راغب, فاطمه AU - امیری, مجتبی AU - مهر محمدی, محمود AD - استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران AD - دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس AD - دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران AD - دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران AD - استاد برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 3 SP - 159 EP - 176 KW - خط‌مشی‌گذاری KW - آموزش و پرورش KW - رویکرد قابلیت KW - عاملیت انسانی DO - 10.22059/ppolicy.2018.68432 N2 - طرفداران رویکرد تفسیری، خط مشی گذاری را فراتر از کاررسمی دولت و در بردارنده گفتمان ها و رویکردها می دانند. در رویکرد قابلیت «آمارتیا سن»(گفتمان جدید توسعه انسانی) انسان موجودی مختار و دارای نقش عاملیت است. عاملیت انسانی توسط نظام های آموزش و پرورش فعلیت می یاید وموجب شکوفایی قابلیت های چند گانه و بالقوه انسانی می شود که در نظام آموزشی کشور مشاهده نمی شود. لذا مسئله این تحقیق عدم شکوفایی قابلیت های چند گانه انسانی در آموزش و پرورش ایران و هدف اصلی دستیابی به الگویی برای خط مشی گذاری با رویکرد قابلیت  است. روش پژوهش، کیفی و با استفاده از استراتژی داده بنیاد (رویکرد گلیزری) است. یافته ها نشان می دهد که خط مشی گذاری با رویکرد قابلیت، مستلزم به کار گیری الگوی خط مشی گذاری با عناصر رویکرد قابلیت به عنوان محتوی خط مشی ها است . در این الگو، تجلی نظام خط مشی گذاری شورای عالی آموزش و پرورش است که با نهادهای فراقوه ای و قوای سه گانه، خانواده ها، نهادهای مدنی و بخش خصوصی تعامل دارد و با توجه به  آزادی های مورد نیاز، برای تحقق بخشیدن به توسعه قابلیت ها و تبدیل آن ها به کارکرد ها درچارچوب فرهنگ و نظام ارزشی فعالیت می کند. UR - https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68432.html L1 - https://jppolicy.ut.ac.ir/article_68432_aba9f0dd5e998ec7ecb2dba491ca87a9.pdf ER -