دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
بررسی سیاستهای کاهش آلودگی هوای شهری در ایران از منظر زیست بوم سیاسی
9
42
FA
حمید
بهلولی
0000-0002-4140-6192
استاد مدعو سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
dr.bohloli@gmail.com
شیدا
ملک افضلی
دانشجوی دکتری مهندسی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
10.22059/jppolicy.2019.74190
<em>این پژوهش، یک مطالعه توصیفی، تحلیلی وتطبیقی است که با بررسی اسنادی سیاستهای کنترل آلودگی هوای شهری در ایران و بالخصوص مرتبط با تهران آغاز گردیده و ضمن مقایسه تهران با استانبول و در مواردی لندن با تجزیه و تحلیل سیاستی در چهارچوب نظریه های سیاستگذاری عمومی با قدرت تفسیر در حوزه زیست محیط سیاسی، متغیر های موثر در ناموفق بودن سیاست ها را روشن می نماید و با سیاستهای پیشنهادی پایان می پذیرد. این مقاله با استفاده از توان تفسیر شبکه ای از نظریه های سیاستگذاری عمومی چون پنجره سیاست، نقطه گذاری تعادل ونظریههای معطوف به قدرت تلاش می نماید تا با نگاهی منبعث از زیست بوم سیاسی، دلایل شکست سیاست های کنترل آلودگی هوای تهران را تجزیه و تحلیل نماید. نتایج نشان می دهد بدلیل تراکم میزان آلایندگی هوای شهری در تهران و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، راهبرد خروج از بحران آلودگی هوا در شهر تهران با اتخاذ و تکرار سیاست های معمول مرحله ای و انتظار برای باز شدن یا حتی ایجاد پنجره سیاست برای ایجاد دستور کار سیاستی جواب نخواهد داد و می بایست به سراغ سیاستگذاری مبتنی بر نقطه گذاری تعادل رفت و با استفاده از تحلیل مبتنی بر قدرت، علل تصمیم برای بی تصمیمی در اصلاح امور شهر را بازشناخت و آنها را مرتفع کرد.</em>
آلودگی هوا,زیست بوم سیاسی,سیاستگذاری عمومی,آنالیز سیاستی,نقطه گذاری تعادل,هوای تهران
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_74190.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_74190_56cf57386ca06446f82067162d842299.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
ارائه الگوی الزامات خطمشیگذاری آیندهمحور برای صنعت نفت ایران
43
59
FA
سید علیرضا
نقوی حسینی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
alinaghavi@ut.ac.ir
فتاح
شریف زاده
استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
sharifzadeh@atu.ac.ir
میرعلی
سیدنقوی
دانشیار مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
asnagavi@yahoo.com
رضا
واعظی
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
theory_management@yahoo.com
10.22059/ppolicy.2019.73708
<em>پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی الزامات خطمشیگذاری آیندهمحور در صنعت نفت ایران انجام گرفته است. با توجه به عدم توسعه نظری کافی در این زمینه، از روش کیفی و استراتژی نظریه زمینهای بهره گرفته شد و 21 مصاحبه عمیق با طیف متنوعی از خبرگان شاغل در صنعت، مراکز سیاستگذاری خارج از صنعت از جمله در مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهشهای مجلس و نیز اساتید دانشگاه انجام گرفته است. تحلیل دادهها منجر به ظهور 277 کد اولیه، 31 مقوله فرعی و 10 مقوله اصلی و نهایتا نمودار منطقی ارتباط بین مقولهها و 4 گزاره (فرضیه) اصلی گردید. در نتیجه ابعاد و شاخصهای «خطمشیگذاری آیندهمحور» و نیز سه دسته الزامات «ساختاری»، «فرایندی» و «محتوایی» به عنوان شرایط لازم آن شناسایی گردید. راهبردهای «ایجاد نظام برآورد تغییر» و «ایجاد نظام واکنش به تغییر» نیز به عنوان راهبردهای پیشبرد خطمشیگذاری آیندهمحور شناسایی گردید. نهایتا اینکه مشخص گردید دو دسته عوامل زمینهای «زمینه محیط اختصاصی» و «زمینه عمومی» بر خطمشیگذاری آیندهمحور تاثیر میگذارد و اینکه اجرای استراتژیها دو دسته پیامدهای «فردی» و «سازمانی» به دنبال دارد. </em>
خطمشیگذاری آیندهمحور,نظریه زمینهای,الزامات محتوایی,الزامات فرایندی,الزامات ساختاری
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73708.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73708_50dcef19531ab4743e59bd041a5a6318.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
مقایسه رویکرد متخصصان ایرانی و بین المللی به پارک های فنّاوری
60
90
FA
لیلا
خزدوزی نژادجمالی
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاداسلامی رودهن
سید سپهر
قاضی نوری نائینی
ORCID
دانشیار مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
ghazinoory@modares.ac.ir
بهزاد
سلطانی
دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان
bsoltani@kashanu.ac.ir
10.22059/jppolicy.2019.73855
تأسیس پارکهایفنّاوری در ایران در راستای حرکت به سمت اقتصاد دانشمحور و کاهش وابستگی به اقتصاد متکی بر نفت تعریف شد. در جهت پاسخگویی به این مهم و حرکت به سمت اقتصاد دانشمحور، پارکهایفنّاوری شروع به فعالیت کردند. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر در اداره و پیادهسازی پارکهایفنّاوری بهعنوان ابزار سیاست فنّاوری و نوآوری در دو سر طیف عرضه و تقاضا و طراحی مدل پیادهسازی و اداره پارکهایفنّاوری بر این اساس بوده است. در این مقاله نظرات شصتوچهار متخصص داخلی و سیویک متخصص از هفده کشور با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و دو پرسشنامه فارسی و انگلیسی، گردآوریشده است، در ادامه، پس از ارائه دو مدل عرضه محور و تقاضامحور جهت طراحی و اداره پارکهای فنّاوری، به مقایسه مدلهای استخراجشده ازنظر متخصصان داخلی و بینالمللی پرداختهشده است. مطالعات صورت گرفته در این پژوهش منتج به ارائه چهار مدل اداره پارکهایفنّاوری شده که هر یک جایگاه متفاوتی در نسلهای سهگانه پارکهایفنّاوری داشته و از دیدگاه سیاست فنّاوری و نوآوری نیز موقعیتهای متفاوتی در طیف میان عرضه و تقاضا داشتهاند، که بر این اساس میتوان پارکها با جهتگیری تقاضامحور را ابزارهای مؤثرتری دانست.
پارک فنّاوری,پارکفنّاوری تقاضامحور,سیاست فناوری عرضه محور
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73855.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73855_868c2cf9b0017bf4bc563391525e5501.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
شناسایی دلایل در دستورکار قرار نگرفتن مسئله افزایش سطح آب دریا در خطمشیهای دولت
91
111
FA
الهام
اوستان
0000-0002-3170-3775
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران
e.oustan@ut.ac.ir
غلامرضا
طالقانی
استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
gtalghani@ut.ac.ir
مجتبی
امیری
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران
mamiry@ut.ac.ir
حسین
نگارستان
استادیار شیلات دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
h_negarestan@iau-tnb.ac.ir
10.22059/ppolicy.2019.73709
افزایش سطح آب دریا یکی از خطرناکترین پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم است که تهدیدی جدی برای مناطق ساحلی کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه است. هدف از پژوهش حاضر، استفاده از مدل چهارچوب جریانات چندگانه کینگدون به منظور شناسایی عواملی است که از افزایش سطح آب دریا به عنوان یک مسأله نیازمند دستورگذاری خطمشی در مناطق ساحلی جنوبی ایران ممانعت به عمل میآورد. روش پژوهش از نوع آمیخته و از نظر گردآوری دادهها نیز از نوع تحقیقات کیفی و اکتشافی است که با استفاده از تکنیک دلفی انجام گردید. اعضای پنل دلفی در مجموع 10 گویه را مطرح نمودند که در نهایت 9 گویه بیشترین ضریب اهمیت را به ترتیب اولویت کسب نمودند.نتایج بیان میکنند که دیدگاههای مبهمی در سطوح خطمشیگذاری نسبت به افزایش سطح آب دریا به عنوان یک مسأله عمومی وجود دارد و اجماع نظر روشنی درخصوص لزوم توجه به این مسأله وجود ندارد.
خطمشیگذاری,افزایش سطح آب دریا,چهارچوب جریانات چندگانه,دستورگذاری
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73709.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73709_badd83db2481b1aa34151a415b3aac5f.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
طراحی الگوی مدیریت منابع شبکه در حاکمیت شبکهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
112
139
FA
سلیمه
لطیفی جلیسه
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی رفتار سازمانی دانشگاه خوارزمی
latifisalimeh@yahoo.com
سعید
جعفری نیا
استادیار مدیریت منابع انسانی و کسبوکار دانشگاه خوارزمی
shamsj58@khu.ac.ir
مهدی
خیراندیش
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه شهید ستاری
kheirandish@ssau.ac.ir
اکبر
حسن پور
استادیار مدیریت منابع انسانی و کسب وکار دانشگاه خوارزمی
a.hassanpoor@khu.ac.ir
10.22059/ppolicy.2019.73710
اهمیت سرعت، همافزایی و کارایی در ارائه خدمات، پارادایم شبکهای را به الگوی غالب بسیاری از دستگاههای دولتی و از آن جمله دستگاه متولی بخش سلامت تبدیل کرده است. نظر به جایگاه مدیریت شبکه در این رویکرد اداره امور، پژوهش حاضر به ارائه الگوی مدیریت منابع شبکه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میپردازد. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و مبتنی بر روش کیفی تحلیل مضمون است. پس از طی مراحل ششگانه تحلیل مضمون، 60 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان دهنده، احصاء و در نهایت الگوی مدیریت منابع شبکه طراحی شد.
حاکمیت شبکهای,مدیریت منابع شبکه,وزارت بهداشت,درمان و آموزش پزشکی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73710.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73710_50dc1fe2756dba32739cc72d72e00451.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
ارزیابی مؤلفههای اجرای سیاست جنایی ایران در سازماندهی کنشگران عرصۀ پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی
140
163
FA
حسین
غلامی
دانشیار حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
gholami1970@yahoo.com
حسنعلی
مؤذن زادگان
دانشیار حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
moazenzadegan@gmail.com
سعید
مرجانی
دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
sd.marjani@yahoo.com
10.22059/ppolicy.2019.73715
چالشهای اجرای سیاستهای عمومی، همواره از دغدغههای مدیران اجرایی و سیاستگذاران بخش حاکمیتی به شمار میرود. در ایران، کنشگران اجرایی متعددی در حوزه پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی فعالیت دارند که بنا به نتایج این پژوهش و واقعیتهای موجود، از کارآمدی لازم برخوردار نیستند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و در سطح ملی بوده و با روش توصیفی- پیمایشی و با جامعه آماری 394 نفر از نخبگان (نمایندگان مجلس، قضات ارشد، اعضای هیأت علمی، مدیران نهادهای اقتصادی) و مدیران و کارشناسان 8 کنشگر اجرایی اصلی دخیل در موضوع انجام گردیده است. هدف از این تحقیق، شناسایی مؤلفههای مؤثر بر اجرای ناکارآمد سیاستگذاری جنایی ایران در سازماندهی کنشگران مذکور میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که 5 مؤلفه تعدد و تنوع کنشگران، ماهیت وظایف، عدم تعامل و همافزایی لازم، وابستگی ساختاری و جناحی و ضعف نهادهای عالی، بیشترین تأثیر در اجرای ناکارآمد سیاستگذاری جنایی ایران در سازماندهی کنشگران اجرایی دخیل در پیشگیری و مقابله با مفاسد اقتصادی دارند. در پایان با توجه به نتایج تحقیق، توصیههای سیاستی لازم از جمله حذف کنشگران اجرایی غیرتخصصی و ناکارآمد، تشکیل کمیته تبادل اطلاعات فساد اقتصادی، قانونی شدن جایگاه نهادهای عالی سیاستگذار و ... ارائه شده است.
ارزیابی مؤلفهها,اجراپژوهی,سیاستگذاری جنایی,سازماندهی کنشگران اجرایی,مفاسد اقتصادی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73715.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73715_9b33f8669f80ef8ba780aa847bca05c6.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
مدل سازی استراتژیک مبارزه با فساد در صنعت نفت ایران: کاربردی از رویکرد پویایی سیستم
164
187
FA
محمدرضا
مهرگان
استاد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران
mehregan@ut.ac.ir
مهناز
حسین زاده
استادیار مدیریت صنعتی دانشگاه تهران
mhosseinzadeh@ut.ac.ir
مرضیه
صمدی فروشانی
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات پردیس بین الملل کیش دانشگاه تهران
samadi.m@ut.ac.ir
10.22059/ppolicy.2019.73711
صنعت نفت مهمترین منبع درآمد دولت و قلّه فرماندهی در اقتصاد است و به دلیل اهمیّت راهبردی، حجم معاملات، رانتهای اقتصادی، تمرکز جریان درآمدها، پیچیدگی و انحصار طبیعی در مقابل فساد بسیار آسیبپذیر میباشد. در این پژوهش به مدلسازی و شبیهسازی استراتژیک مسئله فساد نظام صنعت نفت با هدف سیاستگذاری مبارزه با فساد در افق بیست ساله، پرداخته شده است. بدینمنظور، با استفاده از رویکرد پویایی سیستم، متغیرهای پیچیدگی مسئله فساد نظام صنعت نفت، مطابق با نظریه نظامهای پارسونز به صورت علّی در قالب حلقههای بازخوردی شناسایی شدند. پس از شبیهسازی اولیه مدل با توجه به وضعیت موجود، به توسعه استراتژی و سیاستگذاری مبارزه با فساد در قالب سه استراتژی کاهش فرصت فساد نظام صنعت نفت، کاهش تقاضای فساد نظام صنعت نفت و افزایش ظرفیت مبارزه با فساد و نیز استراتژیهای ترکیبی پرداخته شد. در نتیجه شبیهسازی راهکارهای پیشنهادی، ترکیبی از سه استراتژی به عنوان بهترین راهکار ارائه گردید.
فساد نظام صنعت نفت,سیاستهای مبارزه با فساد,مدل سازی استراتژیک,پویایی سیستم,رویکرد بازخوردی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73711.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73711_e9e989d1daf73a0efb570ac44d861763.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
ارزیابی پیاده سازی حاکمیت سیاسی: تطبیق جمهوری اسلامی ایران با چارچوب متلند
188
208
FA
آسیه
حایری یزدی
0000-0002-2116-3146
دانشجوی دکتری مرکز سیاستگذاری و حقوق انرژی نفت و مواد معدنی دانشگاه داندی
2391480@dundee.ac.uk
عباس
ملکی
0000-0003-2904-4587
دانشیار انرژی دانشگاه صنعتی شریف
maleki@sharif.edu
10.22059/ppolicy.2019.73712
سیاستگذاری شامل چهار مرحلۀ بنیادی است: تنظیم برنامه، تصمیم گیری، مشروعیت بخشی و پیاده سازی. پیاده سازی مربوط به مرحله ای است که اقدامات رسمی اجرایی و گروه های هدف، با اهداف و استراتژی های سیاستی مطابقت می یابند. پیاده سازی از اهداف سیاستگذاری یا اهداف مشروع آغاز می شود و سپس فرایندهای اجرایی آن، به نحوی نسبتاً خطی دنبال می شود، این در حالی است که بعضی از سیاست ها به نظر متناقض یا مبهم به نظر می رسند. تناقض و ابهام دو مشخصه مهم در فرآیند پیاده سازی سیاستی هستند و چارچوب متلند برتحلیل همین دو مفهوم بنا شده است. در این مقاله، برای فهم و تحلیل سیاست اجرایی جمهوری اسلامی ایران از بعد سال 1368، از چارچوب پیاده سازی سیاستی متلند استفاده شده است. رویکرد کلی این مقاله این است که از عناصر چارچوب متلند برای درک پویایی بین روش های متفاوت اجرایی در دولت های مختلف الهام بگیرد. ماتریس چهارگانۀ متلند که گویای سطحی از ابهام و تضاد است، برای شناسایی تفاوت چهار دولت اخیر به کار گرفته شده است تا شاید بتواند در بین این تفاوت ها مسیر مشترکی را تحلیل کند و بیابد.
چهارچوب پیادهسازی سیاستی متلند,جمهوری اسلامی ایران,حکومت دینی,مراحل سیاستگذاری
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73712.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73712_3b1ba390c9bc0bf8e19e99a9a83657ce.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
آسیبشناسی سیاستگذاری در آموزش عالی ایران: مطالعه موردی شیوههای سنجش و پذیرش دانشجویان دکتری رشته روابط بینالملل
209
234
FA
حمیرا
مشیرزاده
دانشیار روابط بینالملل دانشگاه تهران
hmoshir@ut.ac.ir
10.22059/ppolicy.2019.73713
در چند سال اخیر در سیاست آزمون و پذیرش دانشجویان دکتری در رشته روابط بین الملل تغییراتی صورت گرفته است: امکان پذیرش دانشجو از رشتههای متعدد به جای رشتههای مرتبط، افزایش تعداد پذیرش، تبدیل آزمون از شکلی کاملاً غیرمتمرکز به شکلی کمابیش متمرکز یا نیمه-متمرکز، تبدیل آزمون تشریحی– تحلیلی به آزمونی کاملاً یا عمدتاً تستی چهارجوابی در قالب مجموعه علوم سیاسی واتکا بر رزومه علمی. این عوامل بعضاً در پیوند با یکدیگر بوده و دارای اثر تعاملی نیز هستند. هدف این مقاله آن است که نشان دهد این تغییرات سیاستگذارانه چه نکات مثبت و منفی در خود دارد. استدلال اصلی مقاله این است که این تحولات در ابعادی باعث کاهش سطح کیفیت دانشجویان پذیرفته-شده و به تبع آن فارغالتحصیلان رشته میشود. در بررسی این موضوع از دادههای کمی و کیفی موجود، تحلیل پرسشهای امتحانی، مصاحبه با اساتید و دانشجویان و نیز تجربه شخصی استفاده خواهد شد.
سیاستگذاری آموزش عالی,روابط بینالملل در ایران,آسیبشناسی,آزمون ورودی دکتری
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73713.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73713_8a102f4c4a88299032423a85ad992661.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
تبیین فرایند طراحی مدل خطمشیگذاری نظام کمکهای توسعهای در کشورهای در حال توسعه
235
251
FA
نگین
اسدایوبی
کارشناس ارشد مهندسی صنایع پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی
asadayoubi@ictrc.ac.ir
معصومه
مداح
استادیار پژوهشی مدیریت کسبوکار پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی
masoumeh.maddah@gmail.com
زهرا
رضی
کارشناس ارشد مهندسی سیستمها پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی
z.razi@gmail.com
10.22059/ppolicy.2019.73714
نظر به اهمیت کمکهای توسعهای بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین روشهای جهانی در تقسیم سرمایه از کشورهای غنیتر به کشورهای فقیر و نیز ابزاری بهمنظور برآورده کردن منافع سیاسی-اقتصادی و ایدئولوژیک کشورهای اعطاکننده، سالهاست که تحقیقهای بسیاری، جوانب گوناگون کمکهای توسعهای را هدف قرار داده است. علیرغم تحقیقات فراوان مرتبط با این حوزه، فقدان اطلاعاتی آشکاری در خصوص روش «تشخیص ضرورت و لزوم تأسیس» نظام مدیریت همکاریهای توسعهای و «چگونگی تأسیس» چنین نهادی در ادبیات موضوع احساس میشود. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی میکوشد ضمن تلاش در پر نمودن این فقدان مطالعاتی، مراحل صحیح تدوین فرایند خط مشیگذاری نظام مدیریت همکاریهای توسعهای را مورد مطالعه قرار دهد. دادههای این تحقیق طی مطالعات تطبیقی و مصاحبه با 54 تن از خبرگان حوزه امور خارجه و بینالملل، سیاستگذاری، قانونگذاری، اقتصادی، فرهنگی، علم و فناوری و خبرگان داخلی و خارجی دارای تجارب اعطای کمکهای توسعهای فراهم آمده و به گامهای تدریجی تدوین مدل خط مشیگذاری نظام کمکهای توسعهای میانجامد.
کمک رسمی توسعهای,نظام کمکهای توسعهای,اقتصاد سیاسی,خطمشیگذاری
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73714.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73714_8db9919384ce828b61cb8948c2cd7b35.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
بازنگری قانون توزیع عادلانه آب در ایران: ضرورتها و اصلاحات مورد نیاز
252
269
FA
کامران
داوری
دکتری تخصصی مدیریت آب دانشگاه فردوسی مشهد
k.davary@um.ac.ir
محمد
رشیدی
0000-0001-8041-6599
دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد
mohammad.rashidi@mail.um.ac.ir
حمید
عمرانیان خراسانی
کارشناسی ارشد مدیریت آب شرکت دانش بنیان هیدروتک توس
h.omranian@gmail.com
10.22059/ppolicy.2019.73716
یکی از مهمترین قوانینی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص منابع و مصارف آب طرح شد، قانونی توزیع عادلانه آب است. این قانون در راستای اصل 45 قانون اساسی و به منظور بازنگری در اصول قانون آب و نحوه ملی شدن آن و با انگیزه برقراری نظام عادلانه توزیع آب از سوی قانونگذار ملاک عمل قرار گرفت. علیرغم سیر سریع تحولات اجتماعی/ اقلیمی و اقتصادی این قانون از سال 1361 تاکنون اصلاح / تکمیل نشده است. فرآیند بازنگری و اصلاح باید شفاف، دموکراتیک و تاحدودی زمانبر باشد(عجولانه نباشد). این پژوهش با رویکردی تحلیلی و با بررسی نمونههای عینی و موردی، درصدد بازنگری در قانون توزیع عادلانه آب است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در موادی از این قانون، بعضی قوانین ناکارآمد در نتیجه قانون نقض میشود. همچنین وجود استثنا در برخی قوانین موجب سوء استفاده از منابع آبی میگردد؛ در حالی که این قوانین باید کلی و عمومی ذکر شوند. همچنین با توجه شرایط حال حاضر و وضعیت نابسامان منابع آب (کاهش کمیت و کیفیت منابع آب)، باید امکانِ اصلاح قوانین و تدوین قوانین بهروز وجود داشته باشد.
قانون توزیع عادلانه آب,ناکارآمد,اصلاح قوانین,بازنگری
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73716.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73716_55a927b0818549766b82f97d023c4ff0.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
جلوههای گوناگون تنظیم مقررات دلالی بیمه در ایران و جهان
270
289
FA
محمود
باقری
دانشیار حقوق دانشگاه تهران
mahbagheri@ut.ac.ir
لیلی
مقیمی
دانشآموخته کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران
seymoghimi@gmail.com
10.22059/ppolicy.2019.73717
<em>امروزه واسطهگران بیمه بویژه دلالان بیمه به عنوان پل ارتباطی میان بیمهگذاران و بیمهگران نقش بسزایی در رشد و توسعه صنعت بیمه ایفاء مینمایند. دلالان بیمه در راستای کاهش ریسک در بازار بهترین سبد محصولات بیمهای را به بیمهگذاران ارائه می نماید. همین امر موجب تنوع بخشی به محصولات بیمهای توسط بیمهگران و افزایش میزان فروش آنان نیز خواهد گردید. ضرورت رویآوردن به تنظیم مقررات برای محافظت از منافع بیمهگذاران در مقابل رفتارهای احتمالی نادرست و فریبکارانه دلالان بیمه، امری اجتنابناپذیر است. فرضیه این پژوهش بر این مبنا شکل گرفته است که تنظیم روابط دلالی در صنعت بیمه تنها با تکیه بر اصول حقوق خصوصی میسر نبوده و کنترل و دخالت حقوق عمومی در تحت تنظیم قرار دادن این روابط نقش اساسی ایفاء مینماید. در این مطالعه ضمن معرفی و برشمردن وظایف و منافع دلال بیمه، وجوه مختلف مقرراتگذاری دلال یبیمه با ذکر مثالهایی از کشورهای مختلف و ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.</em>
مقررات,نهاد تنظیم مقررات,دلال بیمه,بیمهگر,بیمهگذار,بیمهنامه
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73717.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73717_0423af60cedeade61e91eae6badbe8d4.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
3
2019
11
22
طراحی سیاست
290
309
FA
محمد
صفری دشتکی
دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی بندر دیلم
safarifrs@gmail.com
رضا
زارع
استادیار مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
rezazare@pnu.ac.ir
10.22059/ppolicy.2019.73718
یکی از راههای اشاعه علم در حوزه سیاستگذاری عمومی استفاده از دستاوردهای علمی سایر پژوهشگران در نقاط مختلف دنیاست. این مهم که از طریق ترجمه و انتقال دستاوردهای علمی به زبانهای مختلف میسر است میتواند بسترساز اجرای پژوهشهای جدید برای توسعه مرزهای دانش به وسیلهی سایر محققان باشد. در این راستا، نشریات علمی- پژوهشی از معتبرترین و به روزترین منابع و ابزارها برای گسترش دانش در علوم مختلف هستند. مجله انگلیسی زبان «سیاستگذاری عمومی و اداره» یکی از این نشریات در حوزه سیاستگذاری عمومی است که توسط کمیته اداره امور عمومی<sup><sup>[1]</sup></sup> در شورای هماهنگی دانشگاههای بریتانیا<sup><sup>[2]</sup></sup>منتشر میشود. این مقاله به بررسی و بیان مهمترین یافتههای مقالات شماره چهار، دوره سی و سه این نشریه که در اکتبر 2018 تحت عنوان شماره ویژه «طراحی سیاست مشورتی» انتشار یافت، پرداخته است. مطالعه این مقاله میتواند برای پژوهشگران علوم سیاسی و سیاستگذاران بخش عمومی مفید باشد.<br /><br clear="all" /><br /><br />[1]. Public Administration Committee (PAC)<br /><br /><br />[2]. UK Joint University Council (JUC)<br /> <br />
طراحی سیاست,سیاستگذاری,پیادهسازی سیاست,سیاستگذاری عمومی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73718.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_73718_7908d18c0324ef5d0a2074697050cc78.pdf