دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
طراحی مدل خطمشیگذاری توسعه صنعت کتاب الکترونیک در ایران
9
32
FA
علی اکبر
فرهنگی
استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
dr_aafarhangi@yahoo.com
سید مهدی
شریفی
استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
sharifee@ut.ac.ir
وجه الله
قربانی زاده
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
ghorbani@atu.ac.ir
قاسم
صفایینژاد
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه پردیس البرز دانشگاه تهران
10.22059/ppolicy.2019.71573
<em>هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل خطمشیگذاری توسعه صنعت کتاب الکترونیک است. در این پژوهش، از روش کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای استفاده شده است. جامعه آماری صاحبنظران حوزه کتاب الکترونیک شامل سیاستگذاران فرهنگی، متخصصان و مدیران صنعت کتاب الکترونیک و حوزههای مرتبط با آن میباشد که با نمونهگیری به روش نظری از آنان مصاحبه به عمل آمده است. از مصاحبه دوازدهم، تکرار در دادهها تشخیص داده شد ولی به منظور اطمینان بیشتر با شانزده نفر مصاحبه انجام شد. از طریق کدگذاری باز، بیش از ۵۰۸ مفهوم شناسایی گشت که در نهایت ۶۹ مفهوم اشباع شده ساخته شد و در کدگذاری محوری در ۱۹ مقوله فرعی طبقهبندی گشتند. در مرحله کدگذاری گزینشی، «نظام مدیریت محتوا» به عنوان مقوله محوری انتخاب شد. «آگاهسازی و ترویج کتابخوانی الکترونیک»، «اصلاح، شفافسازی، اجرا و نظارت بر قوانین»، «مشارکت مردمی» و «استفاده از فناوری برای توسعه» نیز به عنوان راهبردها تعیین و در نهایت مدل خطمشیگذاری توسعه کتاب الکترونیک در ایران طراحی گشت.</em>
خطمشیگذاری,کتاب الکترونیک,نشر,صنعت کتاب الکترونیک,نشر الکترونیک
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71573.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71573_c4a72cc7fea1dafa9a8f6b7e317d3f8c.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
شناسایی روندها و سناریوهای آینده نظام بانکی ایران
33
58
FA
سعید
علیحسینی
دانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
saeedalhs@gmail.com
عینالله
کشاورز ترک
استادیار آیندهپژوهی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
e.keshavarz@soc.ikiu.ac.ir
غلامرضا
گودرزی
دانشیار مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)
rgodarzi@yahoo.com
صفر
فضلی
دانشیار مدیریت دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
fazli@soc.ikiu.ac.ir
روحالله
بیات
دانشیار اقتصاد دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
10.22059/ppolicy.2019.71574
<em>هدف این مقاله تعیین سناریوهای اساسی بدیل نظام بانکی در مواجهه با مشکلات و چالشهای بانکها، پیشنهاد سیاستها</em> <em> و رفع چالشها است. بدین منظور با بهرهگیری از مدل شوارتز در سناریونویسی و رویکرد ترکیبی در روششناسی تحقیق (تلفیق روشهای مطالعات کتابخانهای، مصاحبه خبرگان، پنل و دلفی) آینده نظام بانکی بهطور نظاممند بررسی شد. در نتیجه، دو عدم قطعیت؛ 1. هزینه مبادلات و تأمین مالی و 2. مشکلات ساختاری شناسایی و چهار سناریو مشخص شد؛ رفع بحران و توسعهیافتگی، توسعه در کنار موانع، بحران و تعویق بحران. بررسی چهار سناریو نشان میدهد، نظام بانکی دارای مشکلات ساختاری از جمله عدم رعایت استانداردهای مالی و ضعفهای قانونی است و صرفنظر از تحریمها، در معرض بحران قرار دارد. برای حل مشکلات اساسی نظام بانکی ایران، توجه به الزامات سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی برنامه ششم که بر مؤلفههای ساختاری نظام بانکی تأکید میکند، ضروری است، بنابراین مدل مفهومی برای اصلاح وضعیت نظام بانکی در آینده بر اساس این سیاستهای کلی طراحی شد.</em>
آیندهپژوهی,روند,پیشران,سناریوپردازی,نظام بانکی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71574.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71574_b56b3ae704daafa360bccf7e797f864c.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
آسیبشناسی اجرای سیاستهای اجتماعی تسهیل «مادری/ اشتغال» در ایران
59
73
FA
راحله
کاردوانی
استادیار مرکز تحقیقات زن و خانواده
rahelekardavani@yahoo.com
10.22059/ppolicy.2019.71575
<em>«سیاست اجتماعی» از ابزار مدیریت مخاطرات اجتماعی و مواجهه با نیازهای اقشار خاص به شمار میرود. حمایت از گروههایی همچون «مادران شاغل» که به دلیل ایفاء نقشهای همزمان شغلی و مادری، نیازهای خاص و مهمی را تجربه میکنند و در ارتباط با خانواده و کلیت نظام،مهم و مؤثر میباشند با این ابزار قابلیت تحقق مییابد. ارزیابی عملکرد نظام اسلامی ایران در حمایت از این گروه، امری ضروری و مهم است که در این پژوهش دنبال میشود. در این راستا ابتدا سیاستهای مصوب ایران در تسهیل مادری/ اشتغال به اختصار توصیف و سپس با بهرهگیری از تکنیک تحلیل تماتیک و تمرکز بر 170 گزارش منتشر شده در پنج خبرگزاری معتبر و مهم، موانع اجرای این سیاستها استخراج شد. نتیجه آنکه مهم</em><em>ترین موانع اجرای سیاستهای هدف عبارت از «ضعف محتوایی سیاستها به جهت نقایص</em> <em>روند قانونگذاری، ساختار ناصحیح و ناکارآمد نظارت بر اجرای سیاستها، مختصات روابط کار در ایران و موانع محیطی مشتمل بر اقسام ساختاری، اقتصادی و فرهنگی» میباشند که پیامدهای عدم تحقق اهداف اولیه و تأثیر معکوس بر وضعیت گروهی از مادران شاغل را به دنبال داشته است. بهبود فرایند اجرای سیاستها از طریق راهبردهایی همچون رعایت سهجانبهگرایی در روند قانونگذاری، اصلاحات زمینهای، اصلاح و ارتقاء روند نظارت، افزایش حمایت و تخصیص مشوقها میباشد.</em>
سیاست اجتماعی,آسیبشناسی اجرا,مادری/ اشتغال,تحلیل مضمونی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71575.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71575_1d6897e176896ec8c5748a5103852f86.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
واکاوی فرایند سیاستگذاری عمومی در مدیریت شهری تهران (1397-1393)
75
98
FA
علیرضا
علی احمدی
استاد گروه مدیریت دانشگاه علم و صنعت تهران
pe@iust.ac.ir
سیده زهره
میرعابدینی
دانشجوی دکتری سیاستگذاری و تصمیمگیری دانشگاه علم و صنعت تهران
sz.mirabedini62@gmail.com
10.22059/ppolicy.2019.71576
<em>از مهم</em><em>ترین تبعات سیاستگذاری شهری کیفیت زندگی است. جایگاه پایین شهر تهران در رتبه</em><em>بندی</em><em>های مربوط، منجر به طرح این سؤال می</em><em>شود که در حال حاضر سیاستگذاری عمومی در مدیریت شهری تهران دارای چه فرایند و مراحلی است؟ چه محدودیتهایی دارد و علت محدودیت یا کژکارکردی آن چیست؟ با هدف پاسخگویی به سؤالات، تجربهی تدوین، تصویب، اجرا و ارزیابی برنامهی پنج سالهی دوم شهرداری تهران به مثابه عمل سیاستگذاری (طی سالهای 1397-1391) با روش نمونه ویژه انتخاب و مستندسازی، تجربهی سیاستی بازخوانی شد. به کمک تحلیل محتوای اسناد، فرایند سیاستگذاری در مدیریت شهری تهران احصاء و برای تدقیق در اختیار 22 نفر از اعضای شورا، مدیران، کارشناسان و خبرگانی قرار گرفت که در این فرایند مشارکت داشتند. نتیجه نشان داد که در حال حاضر سیاستگذاری در مدیریت شهری تهران شامل مراحل انتخاب مسئله، سیاست، اجرای سیاست و ارزیابی است؛ اما در اجرای این مراحل محدودیتهایی وجود دارد که بر مبنای نظریهی وابستگی به مسیر، تحلیل و توصیههای سیاستی مطرح میشود.</em>
سیاستگذاری عمومی شهری,مستندسازی تجربهی سیاستی,برنامهی پنجساله دوم شهرداری تهران (1397-1393),نظریهی وابستگی به مسیر
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71576.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71576_e9ced928e070dc22c41dd9c622584b53.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
بررسی خطمشیگذاری گردشگری رویداد بر مبنای تجربیات بازدیدکنندگان از جشنواره های غذای ایرانی
99
116
FA
بهاره
ملکی
دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی
baharmaleki2017@gmail.com
حمید
ضرغام بروجنی
دانشیار مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی
hzargham@gmail.com
جهانیار
بامداد صوفی
دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی
bamdadsoofi@yahoo.com
غلامرضا
کاظمیان
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
10.22059/ppolicy.2019.71577
<em>گردشگری رویداد از اشکال مهم گردشگری است که در توسعه پایدار نقش بسیار مهمی ایفا میکند. یکی از رویدادهای قابل توجه در گردشگری رویداد، جشنواره غذا است. غذای ایرانی ملهم از سابقه دیرینه فرهنگی کشور، از جاذبه</em><em>های</em> <em>غیرقابل انکار گردشگری است. در</em> <em>حال حاضر شکاف بین سیاستگذاریهای رویدادها برای پرورش فرهنگ محلی و کسب منافع اقتصادی، از مشکلات رویدادها و جشنوارهها در کشور است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تبیین و طبقهبندی تجربیات بازدیدکنندگان جشنوارههای غذای ایرانی است. در این راستا با تمرکز بر چرایی و علت بازدید افراد از جشنوارههای غذا، پس از مطالعه نظریات مربوط و تحقیقات پیشین، با بهرهگیری از تحلیل کیفی گروههای کانونی، طبقهبندی نوینی برای تبیین تجربیات این افراد طراحی گردید. بنابر یافتههای این پژوهش تجربیات بازدیدکنندگان از جشنوارههای غذا را میتوان به سه دسته متمایز تقسیم نمود: یادگیری و نوآوری، تجربه فرهنگی و سرگرمی. </em>
رویداد غذا,جشنواره,تجربه گردشگر,تجربه گردشگری غذا,گروه کانونی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71577.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71577_76ceb63dd8267ca36a38ecde0d966f86.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
تحلیل روابط درون شبکهای میان اعضای شبکههای همکاری علم و فناوری با رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی: مطالعه موردی شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو ایران
117
145
FA
رضا
اسدی فرد
استادیار پژوهشکده مطالعات فناوری
reza_asadifard@tsi.ir
سیدحامد
مزارعی
پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری
hamedmazarei@ut.ac.ir
10.22059/ppolicy.2019.71578
<em>با وجود مطالعات فراوان انجامشده در مورد شبکههای همکاری علم و فناوری، وضعیت روابط در بین اعضای این شبکهها کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. در این پژوهش، روابط بین اعضا در شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در طی سالهای 95-1383 تحلیل شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی اعضای شبکه فوق بوده و برای شناسایی انواع روابط با تعدادی از مطلعین کلیدی شبکه، مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام گرفته است. با استفاده از روش تحلیل محتوا، 21 نوع رابطه، شناسایی و با توجه به شباهت میان آنها به هفت دسته تقسیمبندی شدند. در ادامه با استفاده از پرسشنامه، روابط مراکز عضو در قالب دستهبندی فوق بررسی و با استفاده از روش تحلیل شبکههای اجتماعی تحلیل شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از نظر شدت ارتباطات، مراکز خصوصی دارای بیشترین روابط بوده و بعد از آن مراکز پژوهشگاهی و دانشگاهی قرار دارند. همچنین وجود انگیزههای سازمانی، فضای تعاملی و افراد با انگیزه نقش مهمی در توسعه روابط همکاری بین اعضای شبکه داشتهاند.</em>
روابط بین اعضای شبکه,تحلیل شبکه اجتماعی,شبکههای همکاری,شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71578.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71578_032b6471ed7b5d7db8d10dd3fcebe34c.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
سیاستگذاری ارتباطات در عصر شبکه و جنبشهای اجتماعی
147
165
FA
عباس
مصلی نژاد
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
mossalanejad@ut.ac.ir
10.22059/ppolicy.2019.71579
<em>سیاستگذاری ارتباطات مبتنی بر چگونگی پیوند تکنولوژی، قدرت و شبکههای اجتماعی است. شبکههای اجتماعی جدید از قابلیت منحصربه</em><em></em><em>فردی برای سازماندهی جنبشهای اجتماعی برخوردارند. سیاستگذاری ارتباطات مبتنی بر چگونگی درک، تحلیل و مدیریت مؤثر پدیدههای اجتماعی، منطقهای و بینالمللی خواهد بود. در این فرایند، مردم سوژة اصلی نظامهای سیاسی، ساختار اطلاعاتی و ضرورتهای امنیتسازی محسوب میشوند. هر یک از نهادهای یادشده تلاش دارد تا کنترل ادراک را در فضای سوژهیابی اجتماعی انجام دهد. در این مقاله تلاش میشود تا رابطة بین سیاستگذاری ارتباطات، شبکهها و جنبشهای اجتماعی تبیین گردد. بهطبع چنین فرایندی، بخشی از سازوکارهای مربوط به «سیاست فرهنگی» خواهد بود. در این فرایند، رسانهها نقش تعیینکنندهای در سازماندهی افکار عمومی خواهند داشت. شبکهای شدن ساختار اجتماعی زمینههای لازم برای کنش جمعی، کنش مشارکتی و ایجاد رابطهای ارگانیک بین ارکان مختلف نظام سیاسی، اجتماعی و بینالمللی را اجتنابناپذیر میسازد. این فرایند نشان میدهد که در عصر شبکه و جنبشهای اجتماعی، الگوی کنش حکومت، ماهیت دگرگونشونده، تغییریابنده، هویتی و رقابتی پیدا کرده است. پرسش اصلی مقاله آن است که سیاستگذاری ارتباطات در جامعة شبکهای دارای چه ویژگی، کارکرد و پیوندهایی با جنبشهای اجتماعی است؟ فرضیة مقاله آن است که سیاستگذاری ارتباطات در عصر شبکهای تابعی از سیاست فرهنگی، چگونگی کنش شبکهای و جنبشهای اجتماعی خواهد بود. برای تبیین این مقاله از رهیافت ارتباطات و شبکه استفاده میشود. چنین رویکردی، اولینبار توسط «مانوئل کاستلز» مطرح شد. کاستلز در صدد بود تا نشان دهد که جنبشهای اجتماعی حاصل فضای شبکهای بوده و دولتها برای کنترل سیاست و معادلة قدرت، از الگو و سازوکارهای مربوط به سیاستگذاری ارتباطات استفاده میکنند.</em>
سیاستگذاری ارتباطات,شبکه,جنبشهای اجتماعی,رسانه,افکار عمومی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71579.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71579_eb19265084b2c44217aada908a85a0bb.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
سیاستگذاری امنیتی ایران در قبال منازعات خاورمیانه پس از بهار عربی (2018-2011)
167
194
FA
سید امیر
نیاکوئی
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه گیلان
niakoee@gmail.com
سعید
پیرمحمدی
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه گیلان
saeedpirmohammad@yahoo.com
10.22059/ppolicy.2019.71580
<em> به دنبال وقوع شورشها و اعتراضات در خاورمیانه پس از 2011 نشانههایی از تحول و دگرگونی در سیاستگذاری امنیتی بازیگران منطقة خاورمیانه پدیدار شده است. سیاست امنیتی ایران که برایندی از نقش عوامل داخلی و خارجی است، بهسرعت تحت تأثیر تحولات مزبور قرار گرفت. در این ارتباط، پژوهش حاضر تلاش میکند به واکاوی سیاستگذاری امنیتی ایران در دوران بعد از تحولات انقلابی خاورمیانه بپردازد و در این خصوص به بررسی موردی تحولات بحرین، عراق، یمن و سوریه مبادرت نماید. در عین حال، میکوشد تا نسخهای تجویزی برای بهبود سیاستگذاری امنیتی ایران ارائه دهد. بر این مبنا، پرسش اصلی مقاله حاضر این است که سیاستگذاری امنیتی ایران در قبال تحولات اخیر خاورمیانه از چه ماهیت و مختصاتی برخوردار بوده و چنین رویکردی از منظر آسیبشناختی چه پیامدهایی را بهدنبال خواهد داشت؟ بهمنظور پاسخ به این پرسش و دستیابی به اهداف پژوهش با بهرهگیری از مفهوم امنیت جامع و لحاظ نمودن مقدورات ملی و گفتمان امنیتی غالب در منطقة خاورمیانه تلاش میشود تا تبیینی تئوریک از پیامدهای سیاست منطقهای ایران ارائه گردد. یافتههای مقاله نشان میدهد که سیاستگذاری امنیتی ایران پس از تحولات اخیر خاورمیانه مبتنی بر حفظ و گسترش نفوذ منطقهای بوده و برای این منظور طیف متنوعی از سازوکارهای دیپلماتیک، نظامی- مستشاری، سیاسی و اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات موردنیاز نیز به روش اسنادی-کتابخانهای گردآوری خواهد شد.</em>
سیاستگذاری امنیتی,ایران,خاورمیانه,بیداری عربی,امنیت جامع
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71580.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71580_1b73bc54bc077eee2a04b9ddd8ad060a.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
استحکام بخشی بنیانهای نوشتاری دانش سیاستگذاری عمومی
195
200
FA
حمیدرضا
ملک محمدی
0000-0001-6529-8280
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
malek@ut.ac.ir
10.22059/ppolicy.2019.71581
<em>کار انتقال دانش، از جمله اموری است که از نظر اهمیت، کمتر از تولید آن نیست. دانش تولید شده، چنانچه فاقد راههای مناسب برای انتقال باشد، راه زوال را خواهد پیمود. در اینجاست که نقش زبان در معنای عام کلمه، به عنوان واسطهای قدرتمند، ظاهر میگردد و این ظهور در حوزهی دانشهای مرتبط با علوم انسانی، نقش پررنگتری دارد. نوشته حاضر تلاش دارد تا با پرداختن به روش دانشنامهنویسی به عنوان یکی از روشهای انتقال دانش، آن را از جمله شیوههای مهم استحکامبخشی بنیانهای نوشتاری دانش بشمارد و از این رهگذر، دانشنامه فلسفه و سیاستگذاری عمومی را به عنوان شاهد مدعا مورد کندوکاو قرار میدهد</em><em>.</em>
دانش,انتقال دانش,دانشنامه,فلسفه,سیاستگذاری عمومی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71581.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71581_539ed9f0b2fb917463e1e07068369ca6.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
5
1
2019
05
22
دستورکارها، جایگزینها و سیاستهای عمومی؛ روششناسی، امکانات نظری و یافتهها
201
225
FA
بهزاد
عطارزاده
دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران
attarzadeh@ut.ac.ir
10.22059/ppolicy.2019.71582
<em>آثار کلاسیک، در هر زمینة علمی، بر پایة دانشی انباشته استوار هستند و بهواسطة یافتههای تازه و نوآوریهایشان در شمار آثار مهم رشتهای خاص قرار میگیرند و سبب جریانسازی میشوند. کتاب دستورکارها، جایگزینها و سیاستهای عمومی اثر جان کینگدان که نخستین بار در سال 1984 انتشار یافت، یکی از آثار کلاسیک در علوم سیاسی و سیاستگذاری عمومی است. این اثر میکوشد منطق فرایند سیاستگذاری را تا پیش از مرحلة نهایی تصمیمگیری و قانونگذاری، یعنی تا جایی که ایدهها و طرحها ظهور میکنند و دستورکارها و گزینههای جایگزین برای اقدام شکل میگیرند، توضیح دهد. در اینجا میکوشیم شرحی موشکافانه از مبانی روششناختی، امکانات نظری و یافتههای این اثر داشته باشیم و برآنیم که چنین شرحی میتواند بینشی مفید برای پژوهش در زمینه سیاستگذاری عمومی در ایران فراهم سازد.</em>
دستورکار,جایگزین,سیاست عمومی,علم سیاست,جان کینگدان
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71582.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71582_d4446b631209c0141342556c565e8862.pdf