دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
3
1
2017
05
22
آسیبشناسی سیاستگذاری خارجی: مبانی نظری
9
27
FA
حمیرا
مشیرزاده
دانشیار گروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
hmoshir@ut.ac.ir
10.22059/ppolicy.2017.62026
<em>یکی از مهمترین دغدغه ها در حوزه سیاستگذاری عمومی در کل و سیاستگذاری خارجی به طور خاص، مسئله تصمیم گیریهای نادرست است یعنی تصمیماتی که به احتمال زیاد در اجرا منجر به نیل به اهداف مورد نظر نشود یا حتی نتایج آن از نظر اهداف، منفی باشد. با وجودی که به دلیل جنبه های بازخوردی و نیز دخیل بودن کنشگران دیگری که احتمالاً نمیتوان کنشها و واکنشهای آنها را تعیین کرد، تضمینی قطعی برای تصمیم گیری عقلانی یا درست وجود ندارد اما میتوان با شناخت زمینه های منجر به تصمیمگیری ای که احتمال شکست آن بالاتر است، از احتمال تصمیم نادرست کاست و نیز با توجه به بازخوردها، از تداوم ضرر جلوگیری کرد. هدف این مقاله این است که پس از ارائه الگویی از تصمیم گیری بهینه عقلانی، با تکیه بر دستاوردهای نظری در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی نشان دهد که چه عواملی میتوانند باعث تصمیم گیری و سیاستگذاری نامناسب شوند. استدلال مقاله این است که به رغم تکثر عوامل دخیل، نهایتاً این عوامل ادراکی هستند که بر تصمیم گذاری تأثیر تعیینکنندهای دارند.</em>
سیاستگذاری,سیاست خارجی,تصمیمگیری,آسیبشناسی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62026.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62026_095354e1b0b65cfbaa71ab6ca17d3b59.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
3
1
2017
05
22
بررسی تطبیقی اثرات سیاستی آیندهنگاری علم، فناوری و نوآوری
29
61
FA
لیلا
نامداریان
0000-0002-1411-6368
استادیار سیاستگذاری علم و فناوری، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
l_n1020@yahoo.com
10.22059/ppolicy.2017.62027
<em>در بررسی «اثرات آیندهنگاری در سیاستگذاری»، آیندهنگاری به عنوان یک ابزار هوشمند راهبردی در نظر گرفته میشود. این عنوان، نشاندهنده ضرورت ارزیابی موضع آینده نگاری در سیستم سیاستگذاری و شیوه های ارتقای اثرات آن است. همچنین، پیشنیاز طراحی موفقیتآمیز فعالیتهای آیندهنگاری، درکی واضح از نوع اثر آیندهنگاری بر سیاستگذاری میباشد و این موضوع هدف تحقیق حاضر است. در همین راستا، تحقیق حاضر با بهره گیری از روش تحلیل تم به شناسایی و طبقه بندی اثرات سیاستی برنامه های آیندهنگاری کشورهای جهان پرداخته است. سپس بر پایه اثرات شناسایی شده، پرسشنامه ای طراحی و در میان کنشگران و مطلعین پروژه آینده نگاری ملی کشور به روش نمونه گیری گلوله برفی توزیع شده است تا میزان تحقق اثرات سیاستی آن ارزیابی شود. نتایج این بررسی نشان داده است که اثراتی چون شبکه سازی، یادگیری جمعی و خلق دانش، بهبود روابط متقابل میان بازیگران، تقویت نقش اجتماع در سیاستگذاری و توسعه فرهنگ آینده نگاری، دارای وزن بالایی میباشند و وضعیت تحقق آنها مناسب بوده ولی وضعیت تحقق اثری نظیر بهبود تصمیم گیری و سیاستگذاری چندان مناسب نبوده است. مزیتی که تحقیق حاضر با مطالعه تجربیات آینده نگار</em><em>ی کشورهای مختلف حاصل نموده، ایجاد یک دانش کدبندی شده در خصوص اثرات سیاستی برنامه های آینده نگاری کشورهاست که میتواند برای دستاندرکاران آینده نگاری و سیاستگذاری درس آموز باشد. </em>
آینده نگاری,اثرات,سیاستگذاری,بررسی تطبیقی,علم و فناوری
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62027.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62027_ebb0e8fd2f781cef7ba9841eb1c21ec1.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
3
1
2017
05
22
احصاء عقلانیتهای پایه در فرآیند سیاستگذاری عمومی
63
82
FA
سحر
بابایی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی
sahar.babaei@atu.ac.ir
غلامرضا
توکلی
استادیار مدیریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر
tavakoli145@gmail.com
10.22059/ppolicy.2017.62029
<em>سطوح حاکمیتی در امر سیاستگذاری خیلی موفق عمل نمیکنند که میتوان یکی از علل آن را بیتوجهی به عقلانیتهای پایه در فرآیند سیاستگذاری دانست. هدف این پژوهش احصاء عقلانیتهای پایه در مراحل اصلی فرآیند سیاستگذاری میباشد. روش انجام این پژوهش از نوع ترکیبی میباشد که طی آن در ابتدا عقلانیتها با تحلیل محتوای کیفی احصاء شده و سپس میزان توجه به عقلانیتها و اهمیت آنها در یکی از وزارتخانه ها با استفاده از پیمایش اندازه گیری شد. فرضیه اصلی این پژوهش این است که میزان توجه به عقلانیتها در وضع موجود، با میزان اهمیت آنها (توجه در وضع مطلوب)، تفاوت معناداری دارد و همین موضوع سبب شکست سیاستها میشود. در نهایت چهار دسته عقلانیت هنجاری، قانونی، تجربی و منطقی در چهار مرحله اصلی سیاستگذاری احصاء شد که با استفاده از تحلیل نتایج پیمایش در وزارتخانه مورد مطالعه، فرضیه پژوهش تایید شد. لذا میتوان این غفلتهای اساسی از عقلانیتها در فرآیند سیاستگذاری را یکی از علل عدم موفقیت سیاستها در عمل دانست.</em>
ترکیب عقلانیت,مراحل سیاستگذاری,عقلانیت قانونی,عقلانیت تجربی,عقلانیت هنجاری,عقلانیت منطقی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62029.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62029_380b3e3b7e444fa13150d58a60ed8973.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
3
1
2017
05
22
گونهشناسی کارکردهای مراکز علمی و نهادهای مشاورهای در عرصه خط مشی گذاری عمومی: الگویی جامع و تلفیقی
83
112
FA
محمد مهدی
ذوالفقار زاده
استادیار مدیریت سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
زهره
کریمیان
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تهران
10.22059/ppolicy.2017.62030
<em>حساسیتها و ملاحظات خاص در حوزه عمومی، تکیه بر پشتوانه دانشی تصمیمات در این حوزه را دو چندان میسازد. اما تفاوتهای بنیادین دو عرصه علمی با عرصه سیاسی و خطمشیگذاری، انجام پژوهشهای مرتبط و متناسب را از یک سو و انتقال دانش به فرآیندهای سیاسی و خطمشیگذاری را از سوی دیگر، همواره با مشکلاتی روبرو میسازد که نیازمند شناخت و معماری دقیق فضای ارتباطی میان این دو عرصه و طراحی کارکردهای واسطهای و مشاورهای مفید میان آنهاست. در نوشتار حاضر، ضمن بررسی مفاهیم و نهادهای واسطهای مطرح در حوزه خطمشیگذاری و توجه به رابطه عرضه و تقاضای دانش در فرآیندهای حاکمیتی، مفاهیم و کارکردهای متنوع و ممکنی که از نهادهای واسطهای و مشاورهای در این خصوص وجود دارد، مورد بحث قرار میگیرد. در نهایت، از ترکیب نوآورانه این طبقهبندیها، یک گونهشناسی جامع و تلفیقی از کارکردهای مذکور بدست میآید که در پنج محور «تسهیل دسترسی به پژوهش»، «سازماندهی و مناسبسازی پژوهش»، «ترویج گفتگو»، «شبکهسازی و دفاع از موضوع» و «افزایش ظرفیت خطمشی» خلاصه میشود.</em>
خطمشیگذاری عمومی,خطمشی پژوهی,کاربست پژوهش,نهادهای واسطهای,مشاوره سالاری
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62030.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62030_e459268ffd838eeae53875d24b2cc7b6.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
3
1
2017
05
22
ائتلافهای سیاسی و توسعه اقتصادی
113
131
FA
سعید
عطار
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد
s.attar@ut.ac.ir
حجت
کاظمی
0000-0002-2031-7115
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
hkazemi57@ut.ac.ir
10.22059/ppolicy.2017.62031
<em>نظر غالب در مطالعات توسعه این بوده که توسعه، موضوعی درباره مدیریت موثر اقتصادی توسط نهادهای بازاری یا بوروکراسی دولتی است. مقاله حاضر میکوشد تا با استفاده از روش مطالعات اسنادی، این فرضیه را به بحث بگذارد که ائتلافهای سیاسی میتوانند توسعه اقتصادی را ممکن یا ناممکن کنند. استدلال مقاله این است که به دلیل اینکه هم عرصه سیاسی، عرصه کنشهای ائتلافی است و هم دولت در کشورهای در حال توسعه، دولتی چندپاره است، مطالعه نقش دولت در توسعه اقتصادی نیز باید مطالعه نقش ائتلافهای سیاسی در توسعه باشد. مقاله با طرح چارچوب تحلیلی ائتلافهای سیاسی (تاکتیکی - استراتژیک)، سه نوع ائتلاف (ائتلاف برای توسعه، ائتلاف ناتوسعه و ائتلاف بر ضد توسعه) را مورد بررسی قرار میدهد. مطالعات نظری و یافتههای تجربی نشان میدهند که تنها ائتلاف سیاسی مفید برای توسعه اقتصادی، ائتلافی است که هم برای توسعه و هم از نوع استراتژیک باشد. این چارچوب نظری، چشمانداز جدیدی برای بررسی موانع توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه ارائه میکند<strong>.</strong></em>
ائتلاف های سیاسی,ائتلاف استراتژیک توسعه گرا,توسعه اقتصادی,کشورهای در حال توسعه
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62031.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62031_20df8933437fd50c0e1a0343b761aa07.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
3
1
2017
05
22
سیاستگذاری خانواده و تغییرات اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران
133
152
FA
حنیف
عموزاده مهدیرجی
دانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
hamoozadeh@ut.ac.ir
10.22059/ppolicy.2017.62032
<em>نقش و جایگاه بی بدیل و قدسی نهاد خانواده در کشور ایران سبب شده تا وضعیت آن نه تنها مورد توجه سیاستسازان بلکه اهم اولویتهای شهروندان نیز قرار گیرد. با این وجود، تغییرات اجتماعی به وقوع پیوسته در بازار کار به دلیل رشد بخش خدمات در اقتصاد کشور سبب دگردیسی در ماهیّت و چارچوبهای این نهاد بنیادین اجتماعی گردیده است که این امر خود سیاستگذاری خانواده را دستخوش تغییراتی عظیم کرده است. لذا در مقاله حاضر تلاش شده است تا طراحی مدل مطالعاتی و مفهومی جهت شناسایی و بررسی انواع سیاستگذاری خانواده در دستور کار قرار گیرد. همچنین سعی شده تا با کمک مدل مطرح شده، مطالعهای تطبیقی در ارتباط با نقش و جایگاه سیاستگذاری خانواده در میان سه کشور جمهوری اسلامی ایران، آلمان و بریتانیا صورت پذیرد. در نتیجه، بررسی اسناد سیاستی سه کشور در حوزه سیاستگذاری خانواده با روشی تفسیری و رویکردی مقایسهای مورد ارزیابی و کنکاش قرار گرفته است.</em>
سیاستگذاری خانواده,تغییرات اجتماعی,خانوادگی گرایی,خانوادگی زدایی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62032.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62032_446e3c1bfdcfa8ab1aa55ad8077b99a9.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
3
1
2017
05
22
شناخت هندسه فرهنگ به عنوان ضرورتی در سیاستگذاری فرهنگی مبتنی بر راهبرد داده بنیاد
153
175
FA
علی
جوادی
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی - اجتماعی
a.javadi1962@gmail.com
حمیدرضا
ملک محمدی
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
malekgh@yahoo.com
عبد الحسین
کلانتری
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه تهران
10.22059/ppolicy.2017.62033
<em>این مقاله به پاسخ این پرسش میپردازد که آیا فهم بومی از معنا و هندسه فرهنگ در همگراسازی تعاریف گوناگون فرهنگ و زمینه سازی و صورتبندی الگوی بومی سیاستگذاری فرهنگی موثر است؟ در این مقاله که با روش کیفی نظریه مبنایی انجام پذیرفته، بالغ بر 40 تعریف از فرهنگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از میان 237 مفهوم ابتدایی و 20 مفهوم محوری به سه مقوله مشترک در میان تعاریف از فرهنگ دست یافتهایم. در نتیجه قدر مشترکهای تعاریف برگزیده از فرهنگ که سامان دهنده فهم سه درجهای از هندسه فرهنگ بود، مبتنی بر اصول و مبانی فلسفی حکمت متعالیه (رویکرد بومی مطالعه) و با استفاده از آراء اندیشمندان بومی و غیر بومی استنباط و تدوین شده است و در پایان، این نگاه سه ساحتی، زمینه ساز فهم مدلواره هایی شده تا به کمک آن، به پرسش و هدف اصلی تحقیق پاسخ داده شود.</em>
فرهنگ,نظریه مبنایی,سیاستگذاری فرهنگی,رویکرد بومی,امور فرهنگی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62033.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62033_1cb34f338d764a7e1eab20b90c4f6c4a.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
3
1
2017
05
22
بازاریابی سیاسی و فرآیند تصمیم گیری رأی دهندگان؛ مطالعه موردی: جوانان رأی دهنده اصفهانی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی
177
202
FA
محمد
عابدی اردکانی
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه یزد
maa1374@gmail.com
علیرضا
جاوری
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
alirezajaveri7@gmail.com
10.22059/ppolicy.2017.62034
<em>در هر دوره انتخابات، احتمال حضور سه نوع رأی دهنده وجود دارد: الف) آنهایی که طرفدار یک حزب یا یک نامزد سیاسی هستند ب) آنهایی که طرفدار نیستند و در انتخابات مختلف نظر خود را عوض میکنند و ج) آنهایی که قبلا رأی نداده اند. سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که: "آیا بین سه گروه رأی دهنده مذکور و عوامل تصمیم گیری آنها (1- درگیری ذهنی 2- جستجوی اطلاعات 3- دانش 4- وفاداری 5- اطمینان 6- رضایت و 7- ثبات) رابطه معناداری وجود دارد؟" هدف از این پژوهش نیز "بررسی تاثیر نوع تصمیم گیری رأیدهندگان بر عوامل تصمیم گیری آنان با استفاده از تکنیکهای بازاریابی و رفتار مصرف کنندگان است. جامعه آماری این پژوهش 320 نفر از جوانان 18 تا 25 سال شهر اصفهان است که به صورت خوشه ای انتخاب شده اند. نتایج تحقیق بیانگر آن است که بین متغیرهای "درگیری ذهنی"، "دانش"، "وفاداری"، "رضایت" و "ثبات" با سه گروه رأی دهنده فوق رابطه معنادار وجود دارد؛ ولی بین دو متغیر "دانش" و "اطمینان" با سه گروه مذکور رابطه معنادار دیده نمیشود</em><em>.</em>
بازاریابی,جوانان اصفهانی,رفتار مصرفکنندگان,تصمیمگیری,رأی دادن
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62034.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62034_b04acbb61e4a20f82e68fa096d6bee4d.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
3
1
2017
05
22
سیاستگذاری اصلاح آموزشی در کشورهای در حال توسعه: استراتژیها و انتخابهای سیاستی
203
213
FA
فرهاد
نوایی
دکتری جامعهشناسی سیاسی دانشگاه آزاد شهرضا
10.22059/ppolicy.2017.62035
<em>«سیاستگذاری اصلاح آموزشی در کشورهای درحال توسعه: استراتژیها و انتخابهای سیاستی» تلاش دارد تا به سیاستگذاران در این کشورها کمک کند تا فرآیندها و سیاستهای اصلاح آموزشی و همچنین انتخابهای سیاستی موجود برای آنها را بهتر درک کنند. این کتاب بر محتوای انتخابها و استراتژیهای دستیابی به اصلاح آموزشی در سطوح مختلف سیستم همچون ابتدایی، مقاطع دومین و سومین آموزش، برای بخشهای فرعی همچون مدیریت، معلمان و نیز برای اهداف مختلف که سیستمهای آموزشی مدنظر دارند مانند دسترسی گروههای حاشیهای دانشآموزان متمرکز شده است. در این کتاب، رویکردی کلگرا برای شناسایی تعهدات آموزشی برای توسعه نوآوری سرمایه انسانی و اجتماعی در اقتصاد جهانی، رشد اقتصادی پایدار، هارمونی اجتماعی و مشارکت بیشتر مدنی و برابری فزآینده معرفی شده است.</em>
سیستمهای آموزشی,توسعه,اصلاح آموزشی,گروههای حاشیهای,انتخابهای سیاستی,دانشآموزان
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62035.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_62035_179a526041da0b294ebaf074d2e36a31.pdf