دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
رهیافتهای توسعه خدمات تولید و صادرات سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار مبتنی بر تفکر نرم سیستمی و تحلیل شبکه اجتماعی
9
25
FA
فاطمه
ثقفی
0000-0003-4843-6885
دانشیار مدیریت دانشگاه تهران
fsaghafi@ut.ac.ir
مهناز
حسین زاده
استادیار مدیریت دانشگاه تهران
mhosseinzadeh@ut.ac.ir
رحیم بخش
رامین
دانشجوی دکتری مدیریت پردیس کیش دانشگاه تهران
rahim.ramin@ut.ac.ir
10.22059/jppolicy.2020.77609
مناطق آزاد تجاری- صنعتی ایران به منظور رشد و توسعه اقتصادی تأسیس شدهاند ولی عمدتاً به اشتغال منطقهای از طریق دروازه بازرگانی کالا تبدیل شده و عملکرد مطلوبی در جذب سرمایه، تولید و صادرات نداشتند. با وجود ظرفیتهای بندر چابهار، این بندر عملکرد ضعیفی دارد. با این که خدمات تولید و صادرات به عنوان اصلیترین خدمات سازمان منطقه آزاد چابهار است، در عمل درآمدش از فروش زمین و واردات کالا است. در پژوهش حاضر خدمات تولید و صادرات منطبق با روششناسی تفکر نرم سیستمی تحلیل و سپس شبکه همکاری میان ذینفعان درگیر با رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی بررسی می شود. در انتها مدل مفهومی راهکارهای بهبود بر اساس نظر ذینفعان به منظور توسعه سیستم خدمات تولید و صادرات سازمان منطقه آزاد شامل تشکیل کمیته تسهیل تولید و صادرات، ایجاد کلینیک صنعتی و شناسایی فرصتهای سودآور، شفافیت فرآیندهای سازمان، بهبود فرآیند ارزیابی طرحها در کمیسیون اقتصادی، بهبود فرآیند جانمایی و ارزشگذاری زمینهای اعطایی ارائه شده است.
روششناسی تفکر نرم سیستمی (SSM),تحلیل شبکههای اجتماعی (SNA),منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار,خدمات تولید و صادرات
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77609.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77609_fd6702d71bb941115bf4dc949979f4a1.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
سیاستگذاری اقتصادی نهادگرا در ایران؛ رهیافتها، فرآیندها و چالشها
27
49
FA
عباس
مصلی نژاد
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
mossalanejad@ut.ac.ir
10.22059/jppolicy.2020.77612
دربارة چالشهای اقتصادی ایران و پیامدهای اجتماعی آن رهیافتهای مختلفی ارائه شده است. پرسش اصلی مقاله آن است که «چگونه و براساس چه سازوکار سیاستگذاری اقتصادی میتوان چالشهای ساختاری ایران را مدیریت و کنترل نمود؟» واقعیتهای ساختاری بیانگر آن است که بخش قابل توجهی از چالشهای اقتصادی و اجتماعی ایران ناشی از عدم نهادینهشدن قواعد اقتصادی و تنظیم الگوی مشخصی از معادلة تولید، توزیع و رقابت در سیاستگذاری اقتصادی ایران بوده است. فرضیة مقاله به این موضوع اشاره دارد که «سیاستگذاری اقتصادی نهادگرا میتواند نقش مؤثری در کنترل چالشهای اقتصادی و اجتماعی ایران ایفا نماید.» در انجام این پژوهش از رهیافت توسعة نهادگرا و نظریة اوانز در تبیین نقش دولت توسعهگرا استفاده میشود.
دولت توسعهگرا,رانت,سیاستگذاری نهادگرا,چالشهای اقتصادی,برنامه توسعه
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77612.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77612_1fe1cab1b58b6567389d05f67fc2e06e.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
کاربست نوآوری اجتماعی جهت افزایش مشارکت اجتماعی در اسناد بالادستی علم و فناوری: مطالعه موردی نقشه جامع علمی کشور
51
73
FA
علی اصغر
سعدآبادی
استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی
a_sadabadi@sbu.ac.ir
زهره
رحیمی راد
دانش آموخته دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه مازندران
zrahimi.rad@gmail.com
10.22059/jppolicy.2020.77613
مشارکت عمومی در علم بعنوان یکی از ابعاد دموکراسی علم در جامعه میتواند زمینهای سازنده برای دیدگاههای عموم فراهم کند و این مهم زمانی تحقق خواهد یافت که علم و فناوری مقولهای عمومی قلمداد شده و در متن زندگی روزمره شهروندان وارد شود. علیرغم آنکه در دو دهه اخیر، تأکید بر تدوین سیاست و برنامهریزی جهت توسعه علم و فناوری در ایران را میتوان در اسناد بالادستی کشور به خوبی مشاهده نمود، اما به نظر میرسد تحقیق جامعی که اسناد بالادستی علم و فناوری را از منظر مشارکت اجتماعی در علم و فناوری مورد نقادی قرار دهد، کمتر انجام شده است. در این راستا تولید ایدههای بدیع و مبتنی بر نوآوری اجتماعی برای تحقق مشارکت اجتماعی در نقشه جامع علمی کشور رسالت منحصربهفرد این پژوهش است که در سه گام (توصیف، آسیبشناسی و ارائه راهکار) پیگیری خواهد شد. این پژوهش ابتدا با استخراج گزارههای ناظر بر مشارکت اجتماعی در علم و فناوری در اسناد سیاستی در قالب 5 بعد و 30 مولفه، سعی میکند چالشهای موجود در نقشه جامع علمی را مشخص کند. نتایج نشان داد سند مذکور با آسیبهای متعددی از این منظر روبروست. در نهایت نیز 25 راهکار مبتنی بر نوآوری اجتماعی به منظور پوشش این چالشها ارائه شد.
نقشه جامع علمی کشور,مشارکت اجتماعی در علم,نوآوری اجتماعی,اسناد بالادستی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77613.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77613_6158c5baca7bd53d2e90982079de0b2e.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
تدوین چارچوب اولویتگذاری تحقیقات بنیادی برای حمایت دولتی
75
93
FA
طه
شوکتیان
دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس
taha.shokatian@modares.ac.ir
سید سپهر
قاضی نوری نائینی
ORCID
استاد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس
ghazinoory@modares.ac.ir
10.22059/jppolicy.2020.77614
رشدِ فزاینده گستره و عمق فعالیتهای علمی از یک سو و محدودیت منابع از سوی دیگر، اولویتگذاری را به یکی از الزامات سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری تبدیل نموده است. در این زمینه تصمیمگیری در خصوص تحقیقات بنیادی به دلیل ویژگیهایی نظیر عدم قطعیت بالا و غیر قابل ارزیابی بودن منافع حاصله و در نتیجه ناممکن بودن تحلیل هزینه-منفعت به عنوان منطق اصلی اولویتگذاری بسیار دشوار است. در این مقاله، فرض شده یک نهاد ملی در ایران بودجه مشخصی، برای حمایت از تحقیقات بنیادی در علوم طبیعی در اختیار دارد و باید از میان طرحهای متقاضی، تعدادی را برای حمایت برگزیند. سؤال پژوهش، چگونگی انجام این کار است. برای پاسخ بدین سؤال مبتنی بر روششناسی پژوهش علم طراحی ابتدا از طریق بازخوانی نظاممند پیشینه دانشی، مدل مفهومی اولویتگذاری تحقیقات بنیادی مبتنی بر چارچوب حل مسأله «انتخاب سبدپروژه تحقیق و توسعه» و «چالشهای اولویتگذاری تحقیقات بنیادی» تدوین شد. سپس با پاسخ به چالشهای یادشده، مدلی فرآیندی برای پاسخ به سؤال پژوهش تجویز شد. اعتبارسنجی مدل پیشنهادی، از طریق شبیهسازی کامپیوتری مدل ریاضیاتی و نیز پیمایش کیفی نظرات خبرگان جهت اعتبارسنجی منطق کلی مدل صورت گرفته است.
اولویتگذاری,سیاست علم,تحقیقات بنیادی,انتخاب سبدپروژه تحقیق و توسعه,برنامهریزی ریاضی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77614.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77614_c54a462471ae57a21108a1ea1470941e.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
ارزشیابی خط مشی نحوه پذیرش دانشجو در ایران از منظر عدالت
95
114
FA
امین
قنبری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران
a.ghanbari@ut.ac.ir
طیبه
عباسی
استادیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران
t.abbasi@ut.ac.ir
مجتبی
امیری
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه تهران
mamiry@ut.ac.ir
10.22059/jppolicy.2020.77615
یکی از اهداف قوانین نحوه پذیرش دانشجو در ایران، تحقق عدالت میباشد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی قوانین نحوه پذیرش دانشجو از جهت عدالت به انجام رسید. برای رسیدن به این هدف، روش پژوهش ترکیبی بکار گرفته شد، بدین صورت که پژوهش با روش کیفی آغاز شد و با روش کمی ادامه یافت. بخش کیفی پژوهش با هدف اکتشاف شاخصهای عدالت که بتوان با آنها قوانین نحوه پذیرش دانشجو را ارزشیابی نمود، صورت گرفت. در بخش کمی نیز، هدف پژوهش، توصیف دیدگاههای دانشجویان در مورد میزان تحقق شاخصهای عدالت در قوانین نحوه پذیرش دانشجو بود. ابزار گردآوری داده در این بخش، پرسشنامه و استراتژی پژوهش، پیمایش بوده است. دادههای گردآوری شده به وسیله پرسشنامه با آمار توصیفی و آزمونهای آماری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدستآمده حاکی از این است که از دیدگاه دانشجویان، عدالت کمتر از حد متوسط در قوانین نحوه پذیرش دانشجو محقق میشود.
ارزشیابی,قوانین,نحوه پذیرش دانشجو,عدالت
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77615.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77615_f0ff974aad318dfeeb6f84fdc3dc0128.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
طراحی مدل خطمشیگذاری توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در ایران
115
134
FA
عباس
منوریان
استاد مدیریت دانشگاه تهران
,
mmonavar@ut.ac.ir
سیروس
وطنخواه مقدم
دانشجوی دکتری خطمشی گذاری پردیس البرز دانشگاه تهران
vatankhah1357@yahoo.com
محمدعلی
شاه حسینی
دانشیار مدیریت دانشگاه تهران
سید کمال
واعظی
دانشیار مدیریت دانشگاه تهران
vaezi_ka@ut.ac.ir
یونس
نوراللهی
دانشیار انرژی های نو و محیط زیست دانشگاه تهران
noorollahi@ut.ac.ir
10.22059/jppolicy.2020.77616
هـدف ایـن پـژوهش تبیـین مدل خطمشی<sub></sub>گذاری توسعه این انرژیها در کشور اسـت. روش مـورد اسـتفاده در پژوهش حاضر، نظریه مبنایی یا گراندد تئوری است. گردآوری دادهها از طریق انجام مصاحبه با مدیران و کارشناسان ستاد توسعه فناوریهای حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق وزارت نیرو صورت گرفت. تحلیل دادهها نیز در سـه مرحلـه کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگـذاری محـوری انجام شد. در این تحلیل خطمشیگذاری توسعه انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان مقوله محوری؛ توسعه بازار انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان راهبرد اصلی؛ توسعه کسبوکار و اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی کشور به عنوان شرایط علّی اصلی؛ عوامل بسترساز توسعه انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان مقوله زمینهای؛ عوامل مداخله بازار انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان مقوله مداخلهگر؛ و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان پیامد اصلی برگزیده شدند. در نهایت الگوی پارادایمی مدل خطمشی<sub></sub>گذاری توسعه انرژیهای تجدیدپذیر طراحی شد.
انرژیهای تجدیدپذیر,توسعه,خـطمشـی,خط مشیگذاری,نظریـه مبنایی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77616.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77616_a1335ae57db0dccb1aaaf7e25007160a.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
بررسی تأثیرسیاست تقویت حقوق مالکیت فکری بر چرخش نخبگان
135
153
FA
ندا
گرشاسبی نیا
دانشجوی دکتری مدیریت تکنوژی دانشگاه علامه طباطبائی
ngniaa@gmail.com
سید حبیبالله
طباطبائیان
دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی
محمد
نقیزاده
استادیار مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی
سید محمدعلی
خاتمی فیروزآبادی
دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی
10.22059/jppolicy.2020.77617
<em>چرخش نخبگان به معنی مهاجرت دوسویه و جریان نخبگان در میان کشورها، از ابعاد جهانیسازی است که برای آن مزایای زیادی برشمردهاند. از سویی دیگر مهاجرت غیرمتوازن نخبگان از کشورها باعث کاهش شدید نیروی انسانی به عنوان عامل اصلی توسعه در کشور فرستنده میشود</em><em>. این پژوهش به تعیین سطح مؤثر حقوق مالکیت فکری بر افزایش شاخص چرخش نخبگان با استفاده از تحلیل همب</em><em>ستگی و روش توکی میپردازد. دادههای این پژوهش از وضعیت مهاجرتی مخترعین 98 کشور در سال 2012 با توجه به محل اقامتشان بدست آمده است. یافتههای</em><em> پژوهش</em><em> مشخص نمود: اولاً گرچه رابطه معکوس معناداری بین سطح حقوق مالکیت فکری با چرخش نخبگان وجود دارد ولی ضریب همبستگی آنها کم است،</em><em>ثانیاً فقط در صورت افزایش </em><em>شاخص حقوق مالکیت فکری به سطحی بیش از مقدار هفت از ده، اثر معناداری در شاخص چرخش نخبگان ایجاد میشود. در ادامه مقایسه سطح حقوق مالکیت فکری ایران در سال 2019 (4/4) با نتایج بدستآمده نشان داد که ارتقای سطح چرخش نخبگان با استفاده از سیاست تقویت حقوق مالکیت فکری نیازمندآموزش، قانونگذاری،</em><em> </em><em>تنظیم مقررات و صرف هزینه کلان است. </em>
مهاجرت متخصصین,جذب نخبگی,توسعه نخبگی,چرخش نخبگان,حقوق مالکیت فکری
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77617.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77617_66c2815eb7465f48df17413b8d5c1adb.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
آسیبشناسی نقش کنشگران در ساختار حکمرانی انرژی خورشیدی ایران
155
177
FA
کیارش
فرتاش
استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی
k_fartash@sbu.ac.ir
محمدصادق
خیاطیان یزدی
استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی
امیر
قربانی
کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه شهید بهشتی
amirghorbani1373@yahoo.com
10.22059/jppolicy.2020.77618
<em>ایران با شرایط جغرافیایی خود، از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه تولید انرژی خورشیدی میباشد که تاکنون از آن به نحو شایستهای بهرهبرداری ننموده است. پژوهش حاضر در این راستا به بررسی آسیبشناسانه حکمرانی انرژی خورشیدی در ایران میپردازد. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و از منظر روش کیفی است. جامعه پژوهش 27 خبره دارای تجربه و تخصص در زمینه حکمرانی انرژی خورشیدی در ایران هستند که با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و دادههای ثانویه، روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوا و کدگذاری است. قلمرو زمانی مورد بررسی سالهای 1380 تا سال 1398 میباشد. بر اساس تحلیل الزامات حکمرانی با رویکردی جامع، عدم انسجام سیاستی در اسناد سیاستی، فقدان هماهنگی افقی میان نهادهای سیاستگذار و تنظیمگر، عدم هماهنگی عمودی میان نهادهای سیاستگذار و اجرایی و همچنین ناتوانی شوراهای عالی از جمله شورای عالی انرژی در ایجاد هماهنگی سیاستی، در مجموع به عدم انسجام و یکپارچگی میان کنشگران که انرژی خورشیدی و عدم بهرهبرداری شایسته از آن در ایران منجر شده است. </em>
حکمرانی,انرژی خورشیدی,آسیبشناسی,هماهنگی,انسجام,ایران
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77618.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77618_420d24b9344294c8b68e87d587f7cfac.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
تحلیل گفتمان سیاستگذاری آموزشی در نظام آموزش عالی ایران
179
200
FA
ناصر
شیربگی
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
nshirbagi@gmail.com
نسیم
عبداله زاده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
abdolahzadeh.nasim@gmail.com
10.22059/jppolicy.2020.77619
<em> پژوهش حاضر با هدف واکاوی نظم گفتمانیِ حاکم بر نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی مفصلبندی سیاستهای آموزشی در گفتمان مذکور انجام گرفت. گفتمان آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران، خاصه پس از انقلاب فرهنگی، اولین نشانههای ظهورش را نمایان کرد. سیاستهای آموزشی در درون این گفتمان به سه دوره زمانی 1357 تا 1360، 1360 تا 1368 و 1368 تا به امروز تقسیمبندی میشود که در هر دوره گفتمان آموزش عالی به مدد سیاستهای آموزشی مذکور سعی در تثبیت معنای خویش داشته است. مفصلبندی گفتمان مذکور در بستری تاریخی که همان چالشهای سیاستگذاری فرهنگی-آموزشی هستند مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که گفتمان آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران حول دال مرکزی «فرهنگ اسلامی» مفصلبندی شده است و دالهایی همچون «نفی سکولاریسم»، «تحول آموزش»، «مقابله با تهاجم فرهنگی»، «گزینش کارگزاران آموزش»، «خصوصیسازی آموزش» و «اسلامیشدن دانشگاه» حول این دال مرکزی مفصلبندی شدهاند. هرکدام از این دالها به میانجی تصویب و ابلاغ قوانین و اسناد بالادستیای ظهور پیداکردهاند که مستلزم اتخاذ سیاستهای آموزشی ویژهای بوده است. سیاستهای آموزشی در این سیر تاریخی، ابعادی ایدئولوژیک، ارزشی و همچنین اجرایی به خود گرفتهاند.</em>
گفتمان,آموزش عالی,سیاست آموزشی,انقلاب فرهنگی,سوژههای آموزشی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77619.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77619_4dd408aa36aeca6b52e99a5b031983e7.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
چارچوب ائتلافهای حامی؛ با ساباتیر در هزارتوی سیاستگذاری عمومی
201
209
FA
حمیدرضا
ملک محمدی
0000-0001-6529-8280
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
malek@ut.ac.ir
10.22059/jppolicy.2020.77620
مطالع نوشتههای سیاستگذاری عمومی، به ویژه تراوش قلمهای نویسندگان اصلی این حوزه، نه تنها به شناخت بهتر پایه های سیاستگذاری منجر می شود، بلکه محدوده فکری این نویسندگان و چگونگی چینش اجزای مختلف در آن را برای محققان، روشن می نماید. چنین دستی از نوشته ها و نقدها و انتقادهای پیآیند آنها و در سطحی دیگر، وارد کردن نظرات ارائه شده در وادی عمل، گلچینی از دستاوردهای خواندنی را برای علاقه مندان خود فراهم می آورد. نوشته حاضر با تمرکز بر مفهوم چارچوب ائتلافهای حامی، به بررسی تأملات پل ساباتیر و برخی تلاشهای عملی پس از آن برای به کارگیری مفهوم یاد شده در حوزه های سیاستگذاری در کشورهای مختلف خواهد پرداخت.
ائتلافهای حامی,ساباتیر,سیاستگذاری عمومی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77620.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77620_81da02d16e48c638d621481b85e4d98e.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
تحلیل لایهلایه علّی و امکان آیندهپژوهی در حوزة امر سیاسی: کاربست پساساختارگرایی در فهم آینده
211
232
FA
علی اشرف
نظری
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران
aashraf@ut.ac.ir
محمد
صیادی
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران
sayyadi.m@ut.ac.ir
10.22059/jppolicy.2020.77610
مسأله اصلی در روششناسی این است که باید از چه روشی برای به دست آوردن معتبرترین معرفت/شناخت استفاده کنیم. از این منظر، هر یک از روششناسیهای موجود رفتارگرایی و پوزیتیسم گرفته تا پسارفتارگرایی و پساساختارگرایی، تلاش دارند از چشمانداز خاص خود، نحوة دستیابی به شناخت معتبرِ را توضیح دهند. اما آیندهپژوهی در معنای علمی خود، تلاش میکند با استفاده از سایر روشهای مرسوم در علوم انسانی و اجتماعی فهمی از آینده و سناریوهای مختلف مبتنی بر آن را ارائه کند. تحلیل لایهلایه علّی، از جمله روشهای آیندهپژوهی است که ضمن تلفیق سطوح مختلف تحلیل در چهار لایه متفاوت، از منظری پساساختارگرایانه به علّتیابی مسائل و روندها و شکلگیری سناریوهای مختلف آینده نگاه میکند. این روش با تحلیل وجوه مختلف پدیده مورد سوال در چهار لایه لیتانی، نظام اجتماعی و ساختارها، گفتمان/جهانبینی و اسطوره/استعاره به بررسی افقی و عمودی موضوع پژوهش میپردازد، از ساختارگرایی فراتر میرود و امکان شکلگیری آیندههای متفاوت را ارزیابی میکند. این مقاله در پی توضیح روش تحلیل لایهلایه علّی، نحوه کاربست آن درسیاست و تلاش برای فهم وجوه پساساختارگرایانه آن است.
آیندهپژوهی,روششناسی,سیاست,تحلیل لایهلایه علّی,پساساختارگرایی,اسطوره,استعاره
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77610.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77610_570292cf2bdda5e076753b9aadcdfbc2.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
دام اجتماعی و مسأله عدم همکاری شهروندان با حکومت در ایران
233
252
FA
حنیف
عموزاده مهدیرجی
دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
hamoozadeh@ut.ac.ir
سید محمد
حسینی
کارشناسی مهندسی برق دانشگاه تهران
m.hoseyny@ut.ac.ir
10.22059/jppolicy.2020.77611
مسأله عدم همکاری شهروندان با حکومت در ایران سبب شده تا تأمین منابع مالیِ پایدار برای دولتها با مشکلات زیادی مواجه شود. نظریۀ دام اجتماعی بیان میکند که این موضوع به سبب بیاعتمادی اعضای یک جامعه و به سبب تجربههای پیشینی آنها است. در این مقاله تلاش شده تا این ادعا به کمک آزمایشی سنجیده شود. بنابراین به پرسش اصلی پژوهش که همانا «چرایی عدم همکاری مردم با حکومت است» به شیوهای تجربی و به کمک روش بازیسازی، بهعنوان ابزاری برای شبیهسازی آزمایشات در علوم اجتماعی، پاسخ داده شدهاست. نتایج آزمایش نشان میدهد که همکاری مردم با حکومت بیشتر تحت تأثیر عملکرد حکومت است تا همکاری سایر اعضای جامعه و این بر خلاف فرض معروف نظریۀ «دام اجتماعی» است. لازم به ذکر است که در آنالیز آزمایش، از آزمون کای-دو و برای مدلسازی نتایج آزمایش از رگرسیون لجستیک به کمک نرمافزار SPSS استفاده شدهاست.
دام اجتماعی,مساله عدم همکاری,بازیسازی,رگرسیون لجستیک,روبات تلگرامی
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77611.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77611_9abad41a5237d58914f74f467c16feeb.pdf
دانشگاه تهران
سیاستگذاری عمومی
2538-5577
2538-5089
6
2
2020
08
22
اجرای سیاستهای عمومی؛ ارائه معیارهایی برای اجرای موفق سیاستها
253
275
FA
یحیی
کمالی
0000-0002-7392-6395
دانشیار سیاستگذاری عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان
yahyakamali@uk.ac.ir
صدیقه
شیخ زاده جوشانی
استادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
فاطمه
احمدی نژاد
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
fatemehahmadinezhad42@gmail.com
10.22059/jppolicy.2020.77621
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی معیارهای اجرای موفق سیاستهای عمومی است. مرحله اجرا یکی از مهمترین مراحل فرآیند سیاستگذاری عمومی به شمار میآید زیرا تحقق سیاست و هدف سیاستگذاران در این مرحله صورت می گیرد. از طرفی اهمیت اجرا به این دلیل است که آزمونی برای صحت و دقت مرحله تدوین و شکلگیری سیاستهای عمومی است. با توجه به مدلهای مختلف تحلیل اجرا و پیچیدگیهای این مرحله سیاستگذاری، شناسایی معیارهایی برای اجرای موفق سیاستهای عمومی میتواند به توفیق بیشتری در اجرای سیاستهای عمومی منجر شود و به سیاستگذاران، مجریان و سازمانها ذیربط کمک کند که مانع شکست اجرای سیاستهای عمومی شوند. در این راستا، در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل مضمون و بررسی متون علمی حوزه سیاستگذاری عمومی، معیارهای اجرای موفق سیاستهای عمومی شناسایی و در پنج زمینه1) معیارهای مربوط به سیاست تدوین شده 2) مجریان سیاستها 3) ساختارها و سازمانهای اجرایی 4) شرایط و محیط اجرا 5) منابع و ابزارهای اجرای سیاستها دستهبندی شدهاند.
سیاست,اجرای سیاست,اجرای موفق,تحلیل مضمون
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77621.html
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_77621_74c057f6606d551c72687c6fa7595c5d.pdf