ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تحلیل عوامل موثر بر ناکارآمدی نظام سیاستگذاری در ایران
سیاستگذاری ، فرآیندی است که در نظامهای حکومتی مختلف، شکلی خاص و ماهیتی ویژه دارد. ماهیت نظام سیاستگذاری تابعی است از مختصات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. میزان موفقیت یک نظام سیاستگذاری یا عدم موفقیت آن در تحقق اهداف نیز در درون چرخهای از عوامل فوق تعیین خواهد شد. پرسش اصلی این نوشتار این است که چرا نظام سیاستگذاری در ایران تاکنون ناکارآمد بوده است؟ این تحقیق با تکیه بر شرایط اقتضایی جمهوری اسلامی ایران، قصد دارد تا عوامل مؤثر بر ناکارآمدی نظام سیاستگذاری کشور را در ذیل اجزاء ششگانه "نظام حقوقی غیر منسجم، ساختار سیاسی نامساعد، شکافهای اجتماعی متعدد، بستر فرهنگی نامناسب، اقتصاد رانتیر و در نهایت مسئله عدم انتظام در سیاستگذاری " با استفاده از روش تحلیل اسنادی مورد بررسی قرار دهد.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57149_a9815157bc1c5c80b0abac1d30474215.pdf
2015-03-21
1
20
10.22059/ppolicy.2015.57149
نظام حقوقی
ساختار سیاسی
شکافهای اجتماعی
بستر فرهنگی
اقتصاد رانتیر
انتظام سیاستگذاری
سعید
عطار
1
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
علی
خواجه نایینی
naieniali@gmail.com
2
دانشجوی دکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
AUTHOR
1. آسیبشناسی فرآیند سیاستگذاری عمومی در ایران: تحلیل منطق خردگریزی و رفتارهای ضد توسعه در فرآیند سیاستگذاری عمومی ایران، توسعهنیافتگی فرآیند سیاستگذاری عمومی (1385) دفتر مطالعات سیاسی وزارت کشور.
1
2. ازغندی، علیرضا (1379) نخبگان سیاسی ایران بین دو انقلاب، تهران: نشر قومس.
2
3. اشتریان، کیومرث (1380) رقابتها و چالشهای ﺳﻴﺎﺳﻰ در ﺍﻳﺮان امروز (مجموعه مقالات منتشر شده) ، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سازمان چاپ و انتشارات.
3
4. اشتریان، کیومرث، (1391) مقدمهای بر روش سیاستگذاری فرهنگی، تهران: نشر جامعه شناسان.
4
5. اشتریان، کیومرث (1386) دولت الکترونیک و سیاستگذاری سیستمی در «سیاستگذاری عمومی در ایران»، انتشارات میزان.
5
6. اشتریان، کیومرث (1389) «ملاحظاتی در باب سیاستهای کلی نظام و توصیههای سیاستی برای نظام سیاستگذاری در ج.ا.ایران»، فصلنامه سیاست، دوره 40، شماره 1.
6
7. باقی، مریم (1387) «اختلاف نظر دولت و قوه قضائیه بر سر لایحه خانواده»، شهروند امروز، شماره 62.
7
8. بشیریه، حسین (1378) تاریخ اندیشهها و جنبشهای سیاسی در قرن بیستم، جلد اول، تهران: نشر نی.
8
9. بشیریه، حسین (1380) جامعهشناسی سیاسی، تهران: نشر نی.
9
10. بشیریه، حسین (1378) جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران: گفتارهایی در جامعهشناسی سیاسی، تهران: مؤسسه نشر علوم نوین.
10
11. بشیریه، حسین (1380) موانع توسعه سیاسی در ایران، تهران: گام نو.
11
12. بیل، جیمز آلن (1387) سیاست در ایران: گروهها، طبقات و نوسازی، ترجمه علی مرشدیزاد، تهران: نشر اختران.
12
13. پای، لوسین (1379) هویت و فرهنگ سیاسی، در واینر، مایرون و هانتینگتون، ساموئل، درک توسعه سیاسی، ترجمه پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
13
14. توری، کارلو (1386) «قانونگذاری: امری میان سیاست و حقوق»، ترجمه حسن وکیلیان، مجلس و پژوهش، سال 14، شماره 55، صفحات 274-259.
14
15. جعفری ندوشن، علیاکبر (1383) تفکیک قوا در حقوق ایران، امریکا و فرانسه، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
15
16. روشه، گی (1366) تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، تهران: نشر نی.
16
17. دلیرپور، پرویز (1384) مکانیسم ائتلاف نخبگان و تدوین استراتژی ملی توسعه در ایران بعد از انقلاب، پایاننامه دانشجویی، دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
17
18. زونیس، ماروین (1387) روانشناسی نخبگان سیاسی ایران، ترجمه پرویز صالحی و دیگران، تهران: چاپخش.
18
19. سریعالقلم، محمود (1386) فرهنگ سیاسی ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
19
20. شهابی، هوشنگ، لینز، خوان (1385) نظامهای سلطانی، ترجمه منوچهر جمهوری، تهران: نشر نی.
20
21. شیخزاده، حسین (1384) نخبگان و توسعه ایران، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران (باز).
21
22. گلنژاد (1387) بررسی تطبیقی سیاستهای کلی و سند چشمانداز، گزارش پژوهشی مرکز پژوهشهای مجلس.
22
23. علیخانی، علیاکبر (1382) نگاهی به پدیده گسست نسلها، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی.
23
24. موثقی، احمد (1387) دین، جامعه و دولت در ایران، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
24
25. مولر، پیر (1378) سیاستگذاری عمومی، ترجمه حمیدرضا ملکمحمدی، تهران: نشر دادگستر.
25
26. وحید، مجید (1384) «نگاهی به مشکل سیاستگذاری عمومی در ایران در قالب جامعهشناسی سازمانها و با بهرهگیری از مفهوم مرجعیت»، فصلنامه سیاست، شماره 69.
26
27. وحید، مجید (1386) «بحثی در سیاستگذاری فرهنگی»، فصلنامه سیاست، دوره 37، شماره 3.
27
28. هانتینگتون، ساموئل (1382) سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
28
29- Alcañiz, Isabella (2010) “Bureaucratic Networks and Government Spending: A Network Analysis of Nuclear Cooperation in Latin America”, Latin American Research Review, Vol. 45, No. 1, pp. 148-172.
29
30- Hazlehurst, D. (2001) Networks and Policy Making: From Theory to Practice in Australian Social Policy, available at:http://www.insna.org/INSNA/PNBIbliograghy.htm
30
31- http://www.amar.org.ir/default.aspx
31
32- http://www.khorasannews.com
32
33- Kickert,W. J. M, Klijn, E. H., Koopenjan, J. F. M, Eds. (1997) Managing Complex Networks: strategies for the Public (London: Sector Sage Publications.
33
34- Knoke, D. (1990) Political Networks: The Structural Perspective (Cambridge University Press.
34
35- Lindblom, Charles E. (1968) The Policy-making Process (Englewood Cliffs, New Jerdey: Prentice-Hall,Inc.
35
36- True, James L, (2003) policy Change, In: Rabin, Jack, Ed, Encyclopedia of Public Administration and Public Policy (New York, Basel: Marcel Dekker, Inc), pp.917-921.
36
37- Wright, Olin, Erik, Class, Crisis and the state (1977) NY:Verso Press.
37
ORIGINAL_ARTICLE
معماری راهبردی نظام سلامت ملی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سند چشم انداز 1404 : الگوی پیشنهادی
نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران، الگوی منحصر به فردی از ادغام خدمات بهداشتی درمانی و نظام آموزشی و پژوهشی با هدف ارتقای خدمات سلامت به مردم میباشد. جهت استقرار کامل نظام سلامت الگو بر اساس سند چشم انداز 1404، سیاستهای کلان نظام در حوزه سلامت، نقشه جامع علمی کشور، نقشه جامع علمی سلامت، نقشه تحول نظام سلامت و برنامه پنجم توسعه، اقدامات زیادی در حال شکلگیری است ولی به دلیل وجود رویکردهای متعدد و گاه متناقض مدیریتی، هنوز به یک الگوی مناسب و کارآمد جهت استقرار نظام سلامت الگو نرسیدهایم. در این مقاله سعی شده است که الگوی معماری راهبردی به عنوان یک الگوی تلفیقی معرفی گردد که همه رویکردهای مدیریتی را در درون خود داشته باشد.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57150_29edd816ac943a9f5ee1f8e6d5b605b1.pdf
2015-03-21
21
42
10.22059/ppolicy.2015.57150
نظام سلامت
سند چشم انداز 1404
نقشه جامع علمی
سیاستهای کلان
نقشه تحول
معماری راهبردی
مدیریت راهبردی
شهرام
علمداری
1
دانشیار دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
اعظم
علمداری
2
استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
1- پارسای، سوسن و همکاران، کتاب الکترونیک جامع بهداشت عمومی، فصل 13، صفحات 1998 تا 2003.
1
2- حسنبیگی، ابراهیم (1390) مدیریت راهبردی، چاپ اول، دانشگاه عالی دفاع ملی، سمت.
2
3- سند چشم انداز 1404 نظام جمهوری اسلامی ایران.
3
4- سند نقشه جامع علمی جمهوری اسلامی ایران (1389).
4
5- سند نقشه جامع علمی سلامت جمهوری اسلامی ایران (1389).
5
6- سند تحول نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران (1390).
6
7- علمداری، شهرام (1384) جامعه آماده، چاپ اول، نواندیشان آریا.
7
8- فیض، داوود (1389) مدیریت استراتژیک کلید موفقیت در بازارهای رقابتی، چاپ اول، دانشگاه سمنان، ابرار.
8
9- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
9
10- گلابچی، محمود (1389) مدیریت استراتژیک پروژه، چاپ اول، دانشگاه تهران.
10
11- مبینی دهکردی (1387) مگادایمها الزام راهبردی و آینده سازمانها، چاپ اول، موسسه مطالعات بینالمللی انرژی.
11
ORIGINAL_ARTICLE
سیاستگذاری پژوهش و توسعه در سازمانهای فرهنگی مردمشناسانه: مطالعه موردی صنایع فرهنگی
پژوهش و توسعه (R&D) اشاره به اثر خلاقانه و کارآفرینانه با روال قاعدهمند برای افزایش دانش درباره انسان، فرهنگ و جامعه و استفاده آن دانش برای کارکردهای جدید است. پژوهش و توسعه معمولاً در حوزههای صنعتی، فناوری و دارویی به کار میرود. امّا از آنجا که حوزه فرهنگی نیز نیاز به تداوم و گسترش دارد، انجام پژوهش توسعهای امری ضروری در سازمانهای فرهنگی مردمشناسانه محسوب میگردد. بر این اساس پرسش محوری مقاله این است که سازمانهای فرهنگی برای استفاده از پژوهش و توسعه رایج در سازمانهای صنعتی چه الزاماتی را باید رعایت کنند. تأکید این مقاله بر سازمانهای فرهنگی مردمشناسانه است و پنج الزام مهم بازنگریستن به محیط پیرامونی، نگاه مبادلهای داشتن، استفاده از امکانات رسانهای، بهرهگیری از ویژگیهای هنری و در نهایت توجه به الزامات فناورانه ضروری میباشند.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57151_97348c374a1d4c14a7d9c774838009f2.pdf
2015-03-21
43
56
10.22059/ppolicy.2015.57151
پژوهش و توسعه
سازمان فرهنگی
سازمان مردمشناختی
صنایع فرهنگی
داوود
غرایاق زندی
1
استادیار علوم سیاسی پژوهشکده مطالعات راهبردی
LEAD_AUTHOR
سویل
ماکویی
2
کارشناسی ارشد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
AUTHOR
1- احمدی،بابک (1379)خاطراتظلمتدرباره سهاندیشمندمکتب فرانکفورت،تهران.
1
2- اشتریان، کیومرث (1391) مقدمهای بر روش سیاستگذاری فرهنگی، تهران: جامعهشناسان.
2
3- اوزکریملی، اوموت(1383) نظریههای ناسیونالیسم، محمدعلی قاسمی، تهران: تمدن ایرانی.
3
4- ایمانی خوشخو، محمدحسین (اسفند 1388) «اقتصاد هنر و فعالیتهای هنری و نقش آنها در توسعه فرهنگی»، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 24.
4
5- آدورنو،تئودور، هورکهایمر، ماکس (پاییز 1380)«صنعتفرهنگسازی: به مثابه فریب تودهها»، ترجمه مرادفرهادپور، ارغنون،شماره 18.
5
6- آزاد، رضا (1379) مبانی نظری و کاربردی مدیریت نظاممند، تهران: خجسته.
6
7- آمیش، پل دبلیو، کیلینگ، ج. پیتر (1376)مدیریت بینالمللی، احمد آرام، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
7
8- برخورداری، سجاد، عظیمی، ناصرعلی (پاییز 1387) «اثر کوتاهمدت و بلندمدت یارانههای تحقیق و توسعه بر رشد اقتصادی ایران»، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 14.
8
9- بشیریه، حسین (1379) نظریههای فرهنگ در قرن بیستم، تهران: مؤسسه آینده پویان.
9
10- دراکر، پیتر ف. (1378) چالشهای مدیریت در سده بیست و یکم، محمود طلوعی، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
10
11- دهقانی، علی و کامران خردمند و محمد عبدی (1386) اثربخشی هزینههای تحقیق و توسعه: بررسی موردی تعاونیهای تولیدی استان خراسان رضوی و صنایع ایران، فصلنامه بررسیهای اقتصادی، دوره 4، شماره 2.
11
12- رادفر، رضا و عباس خمسه (1387ا)، بررسی تأثیرات جهانیشدن R&Dبر توسعه فناوری و نوآوری، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره 16.
12
13- رضوانی، اصغر، توسعه فرهنگی در آسیا و کشورهای عربی، نظارت محسن فردرو، تهران: شعاع.
13
14- شاکری، عباس، ابراهیمی سالاری، تقی (1389) «اثر مخارج تحقیق و توسعه بر اختراعات و رشد اقتصادی: تحلیل مقایسهای بین کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته»، مجله دانش و توسعه، سال 17، شماره 29.
14
15- شاهآبادی، ابوالفضل (1386) «اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی، تجارت بینالمللی و سرمایه انسانی بر بهرهوری کل عوامل اقتصاد ایران»، دو فصلنامه علمی و پژوهشی جستارهای اقتصادی، سال 4، شماره 7.
15
16- عباسزادگان، سیدمحمد (1383) مدیریت بر سازمانهای ناآرام، تهران: کویر.
16
17- غفاری، غلامرضا، امیدی، رضا (1387) کیفیت زندگی: شاخص توسعه اجتماعی، تهران: شیرازه.
17
18- قومی، محسن، یزدی، آفتاب (1389) «ارائه الگوی مدیریت فرهنگی در راستای چشمانداز 1404»، مدیریت فرهنگی، سال 4، شماره 7.
18
19- کوثری، مسعود (1389) عصر بازی: بازیهای ویدئویی و رایانهای در جامعه معاصر، تهران: دریچه نو.
19
20- گلمحمدی، فرهود (1389) «توسعه صنایع دستی و فناوری متوسط با هدف گسترش توریسم و اشتغال پایدار روستایی»، مسکن و محیط روستا، شماره 131.
20
21- مبارک، اصغر (1389) «اثر سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه بر صادرات ایران»، فصلنامه تحصصی پارکها و مراکز رشد، سال 7، شماره 25.
21
22- میرسپاسی، ناصر، احمدپور، محمود، علایی، سوسن (1389) «طراحی مدل توسعه کارآفرینی در صنایع فرهنگی: با تأکید بر صنعت بازیهای رایانهای»، فصلنامه بصیرت، سال 15، شماره 40.
22
23- نوذری،حسینعلی (1384) نظریه انتقادیمکتبفرانکفورتدرعلوم اجتماعیوانسانی،نشر آگه.
23
24- واعظی، سید کمال، مشبکی، اصغر (1381) مدیریت فرهنگی در سازمانهای توسعهیافته، مدرس، دوره 6، شماره 1.
24
25- Laws, Sophie, Caroline Harper and Rachel Marcus (2003) Research for Development: A Practical Guide,Sage Publication.
25
26- Wikipedia, List of Countries by Research and Development Spending, Accessed at 2014.
26
27- Stevens, Greg A. and Kurt Swogger (2009) Creative A Winning R&D Culture, Research Technology Management, Industrial Research Institute Inc.
27
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین چارچوبی برای تحلیل وضعیت توسعه پایدار با استفاده از شاخص یکپارچه سنجش توسعه: نمونه موردی پنج صنعت تولیدی
هدف این مقاله طراحی مدلی برای دستیابی به یک شاخص توسعه پایدار مرکب (ICSD) به منظور یکپارچه کردن اطلاعات عملکرد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی صنایع تولیدی میباشد. بدین منظور زیرشاخصهای توسعه پایدار با یکدیگر ادغام و شاخص یکپارچهای برای سنجش توسعه پایدار ارائه شده است. چارچوب و مدل محاسباتی آن در صنایع تولیدی مختلفی از قبیل تولید رنگهای پودری، تولید مقوا از ضایعات کشاورزی، تولید مقوا از ضایعات کاغذ و مقوا، تولید سموم مایع علفکش و تولید انواع شویندهها بررسی شده است و انطباق یک صنعت تولیدی با توسعه پایدار تعیین و رتبه بندی شده است. بدین منظور شاخصهای نرمالشده به سه زیر شاخص پایداری اختصاص داده شدند و در نهایت به صورت یک شاخص یکپارچه بررسی عملکرد شرکتها ترکیب شدند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که مهمترین عامل کاهش مقدار ICSDدر شرکتها، زیرشاخص پایداری اجتماعی میباشد. با استفاده از نتایج مدل تحقیق، پیشنهادهائی برای بهبود وضعیت صنایع تولیدی مختلف از منظر توسعه پایدار ارائه شده است.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57152_0faea083eb725ffb7345a91f46451433.pdf
2015-03-21
57
76
10.22059/ppolicy.2015.57152
توسعه پایدار
شاخص یکپارچه
شاخص اقتصادی
شاخص اجتماعی
شاخص زیستمحیطی
یحیی
کمالی
1
استادیار علوم سیاسی گرایش سیاستگذاری عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
1. پارتر، رابرت، ایونز، سلی لوید (1384) شهر در جهان در حال توسعه، ترجمه ایراندوست، کیومرث، دهقان، مهدی، احمدی، میترا، تهران: انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، وزارت کشور.
1
2. پوراصغر سنگاچین، فرزام، صالحی، اسماعیل، مثنوی، محمدرضا (1389) «مقایسه تطبیقی: تحلیل روشهای سنجش توسعه پایدار»، پژوهشهای محیط زیست، شماره 1، صفحات 82-67.
2
3. کلانتری، خلیل، اسدی، علی، چوبچیان، شهلا (1389) «تدوین و اعتبارسنجی شاخصهای توسعه پایدار مناطق روستایی»، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، شماره 2، صفحات 86-69.
3
4- Attamimi, F. (2011) Sustainability analysis of beef production with Bali cattle in smallholder farms on Ceram Island, Indonesia, Ph.D thesis of Faculty of Agricultural Sciences, UNIVERSITÄT HOHENHEIM.
4
5- Azapagic A, Perdan S. (2000) Indicators of sustainable development for industry: a general framework. Trans IChemE (Proc Safety Envir Prot) Part B, 78, 4, 243–261.
5
6- Azapagic A. (2004), Developing a framework for sustainable development indicators for the mining and minerals industry. J Cleaner Prod, 12, 639–362.
6
7- Balas D. F., Heloise Buckland b, Mireia de Mingo (2009) Explorations on the Universitys role in society for sustainable development through a systems transition approach. Case-study of the Technical University of Catalonia (UPC). Journal of Cleaner Production 17 1075–1085.
7
8- Daly H, Cobb J. (1989) For the Common Good: Redirecting the Economy Towards Community, the Environment, and a Sustainable Future. Boston, MA, USA: Beacon Press.
8
9- DJSI-Dow Jones Sustainability Indexes. Dow Jones Sustainability World Indexes Guide, Version 5.0. Available at: http://www.sustainability-index.com, 2003.
9
10- Dresner, S. (2005) “Sustainability basics”, Translated by Daneshvar Kakhki, Ferdowsi university, Mashhad, P109 (Inpersian).
10
11- GRI-Global Reporting Initiative. Sustainability Reporting Guidelines 2002 on Economic, Environmental and Social Performance. Global Reporting Initiative, Boston, USA. Available at: http://www.globalreporting.org, 2002.
11
12- Guan, D., Gao, W., Su, W. Li, H., Hokao, K. (2011). Modeling and dynamic assessment of urban economy–resource–environment system with a coupled system dynamics – geographic information system model. Ecological Indicators, 11, 1333–1344.
12
13- IChemE. Sustainable Development Progress Metrics Recommended for use in the Process Industries. Available at: http://www.icheme.org/sustainability/metrics.pdf, 2004.
13
14- ISO. Quantities and Units, ISO Standards Handbook. Gen`eve: International Organization for Standardization, 1993.
14
15- JRC – Joint Research Center. Internal Market Index 2002: Technical Details of the Methodology. Institute for the Protection and Security of the Citizen, Technological and Economic Risk Management. Applied Statistics Group. Available at: http://www.jrc.cec.eu.int/, 2002.
15
16- Kanti Konar, A. (2009) A Paradox of Corporate Perception and Perpetuation.
16
17- Krajnc D, Glaviˇc P. “Indicators of sustainable production”, Clean Technol Environ Policy, 5, 279–288.
17
18- Krajnc, D., Glavic, P. (2005). “A model for integrated assessment of sustainable development”, Resources, Conservation and Recycling, 43, 189-208.
18
19- Meyar-Naimi H, Vaez-Zadeh. S. (2012) “Sustainable development based energy policy making frameworks, a critical review”, Energy Policy 43, 351–361.
19
20- Murray CJL, Lauer J, Tandon A, Frenk J. (2001) Overall health system achievement for 191 countries. Global Programme on Evidence for Health Policy Discussion Paper Series: No. 28.World Health Organization (WHO). Available at: http://www3.who.int/whosis/discussion papers/pdf/paper28.pdf.
20
21- OECD – Organization for Economic Co-operation and Development. An Update of the OECD Composite Leading Indicators. Short-term Economic Statistics Division, Statistics Directorate/OECD. Available at: http://www.oecd.org, 2002.
21
22- OECD – Organization for Economic Co-operation and Development. Corporate Responsibility, Private Initiatives and Public Goals. Paris, France: OECD Publications, 2001.of Corruption. J Soc Sci, 18(2): 81-93.
22
23- Pripco, C. (2005) Sustainable Development. Available at: www.ingham.org/ce/CED/article.
23
24- Roca, L.C. (2011) The use of indicators in Canadian corporate sustainability reports. Master thesis, Ryerson University.
24
25- Saaty TL. (1980) Analytical Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation, NewYork: McGraw-Hill.
25
26- Seljak J. (2001) Sustainable Development Indicators (in Slovenian language, abstract in English), Ljubljana, Slovenia: Institute of Macroeconomic Analysis and Development (IMAD).
26
27- Sikdar SK. (2003) “Sustainable development and sustainability metrics”. AIChE J, Vol. 49(8), 1928–32.
27
28- Statistics Finland. Index of Environmental Friendliness. Available at: http://www.stat.fi/tk/yr/ye22 en.html, 2003.
28
29- UNDP – United Nations Development Programme. Human Development Report. New York: Oxford University Press. Available at: http://hdr.undp.org/, various years, 1990–2003.
29
30- Veleva V, Ellenbecker M. (2001) “Indicators of sustainable production: framework and methodology”, J Cleaner Prod, Vol. 9, 519–49.
30
31- WBCSD – World Business Council for Sustainable Development. Signals of Change: Business Progress Toward sustainable Development. Gen`eve, Switzerland, 1997.
31
32- WEF – World Economic Forum. An Initiative of the Global Leaders of Tomorrow Environment Task Force. Annual Meeting 2002. Pilot Environmental Performance Index. Available at: http://www.ciesin.columbia.edu/indicators/ESI/EPI2002 11FEB02.pdf, 2002.
32
ORIGINAL_ARTICLE
اداره امور دولتی یا اداره امور توسعه؟
اداره امور دولتی که در کشورهای پیشرفته شکل گرفته، برای جوامع در حال گذار مناسبت زیادی ندارد و به جای آن باید از اداره امور توسعه یا مدیریت توسعه سخن گفت و بوروکراسی را در جهت تسهیل کارکرد توسعهای دولت و بخش خصوصی سازمان داد. این مقاله میکوشد تفاوت این دو رویکرد و اهمیت اداره امور توسعه برای کشورهای در حال گذار را برجسته سازد.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57153_3601f98a08d9e626db91705189a2db2d.pdf
2015-03-21
77
88
10.22059/ppolicy.2015.57153
اداره امور دولتی
توسعه
اداره امور توسعه
دولت توسعهخواه
بوروکراسی
سیاستگذاری توسعه
احمد
موثقی
1
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
1. آبراهامیان، یرواند (1376) مقالاتی در جامعهشناسی سیاسی ایران، ترجمه سهیلا ترابی فارسانی، تهران: شیرزاده، ص 11.
1
2. آمارتیاسن (1381) توسعه به مثابه آزادی، ترجمه سید احمد موثقی، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، صفحات 54-24، 140 و 293.
2
3. بری بانتی، رالف (1353) نوسازی اداری، در: مایرون وینر، نوسازی جامعه، ترجمه رحمت الله مقدم مراغهای و همکاران، فرانکلین
3
4. حریری اکبری، محمد (1387) مدیریت توسعه، تهران: نشر نی، صفحات 82 – 81.
4
5. دیوب، اس.سی (1386) نوسازی و توسعه، در جستجوی قالبهای فکری بدیل، ترجمه سید احمد موثقی، ج 2، تهران: نشر ققنوس، صفحات 47 – 46.
5
6. صبوری، منوچهر (1380) جامعهشناسی سازمانها، بوروکراسی مدرن ایران، تهران: سخن، صفحات 20 – 19.
6
7. کریستوفر، هود (1387) اداره امور دولتی، آیا یک امپراتوری از دست داده و هنور نقشی پیدا نکرده است؟ آدریان لفت ویچ، تحولات جدید در علوم سیاسی، ترجمه سیداحمد موثقی، تهران: نشر میزان.
7
8. گیدنز، آنتونی (1377) پیامدهای مدرنیست، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز، صفحات 76 – 71.
8
9. لفت ویچ، آدریان (1385) دولتهای توسعه گرا، ترجمه جواد افشار کهن، تهران، نشرمرندیز و نینگار.
9
10. موثقی، سیداحمد (1390) صلح، امنیت و توسعه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، صفحات 69 – 67.
10
11. موثقی، سیداحمد (1387) اقتصاد سیاسی توسعه و توسعهنیافتگی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، صفحات 122- 3.
11
12. وبر، ماکس (1374) اقتصاد و جامعه، ترجمه عباس منوچهری، تهران انتشارات مولی، صفحات 302 و 340 – 336.
12
13- Fainsod, Merle, The Structure of Development Administration in Swerdlow, Op. cit. pp. 1– 23.
13
14- Jain, R. B., Good Governance, Bureaucracy, and Development, in: Ahmed Shafixul Haxue & Habib.
14
15- Swerdlow (ed), Irving (1996) Development Administrating, Concept and Problems, 2 nd ed. New York: Syracuse University press, , pp. ix- Xi.
15
16- Zafarullah (ed.s) ( 2006) International Development Governance, London & New York: Taylor & Francis CRC Press, p. 532.
16
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی یک تجربه مهم ملی در عرصه سیاستگذاری عمومی: هدفمندسازی یارانهها
تجربه افزایش شدید قیمت حاملهای انرژی با هدف اصلاح ساختار اقتصادی در زمره مهمترین سیاستهای اقتصادی دولت طی بالغ بر 3 سال اخیر محسوب میشود. این سیاست آثار گستردهای بر روی اقتصاد خانوارها، بنگاههای اقتصادی و بودجه دولت گذاشته و پیامدهای غیر اقتصادی آن نیز بسیار جدی و وسیع بوده است. این مقاله با رویکرد تاریخی- تحلیلی بر اساس الگوی نظری دولت رانتی به ارزیابی این تجربه مهم پرداخته است. یافتهها حاکی از آن است که سیاست مزبور دور باطل رکود تورمی و وابستگی به مسیر طی شده را از منظر افزایش اتکاء به رانت نفتی افزایش داده و بر این اساس احتمال استمرار این سیاست با وجود اذعان سیاستگذاران به شکست آن همچنان وجود دارد.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57154_48d6b2dc4455c588843e1859bc611214.pdf
2015-03-21
89
105
10.22059/ppolicy.2015.57154
هدفمند سازی
یارانهها
رانت نفتی
رکود تورمی
فرشاد
مؤمنی
farshad.momeni@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
1. لامعی، بهزاد (1390) بدهیهای دولت و شرکتهای دولتی و تداخل کارکردهای پولی و مالی، گزارش شماره 3 از سلسله گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس جهت بررسی لایحه بودجه 1391، دفتر مطالعات اقتصادی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
1
2. وفایی یگانه، رضا (1389) تحلیل درآمدها و هزینههای هدفمندکردن یارانهها، دفتر مطالعات اقتصادی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
2
3. پناهی، علی، جلالی موسوی، عاطفه (1391) طرحهای تملک داراییهای سرمایهای در لایحه بودجه 1392، دفتر مطالعات برنامه و بودجه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
3
4. کارل، تری، لین (1388) معمای فراوانی: دولتهای نفتی و رونقهای نفتی، ترجمه جعفر خیرخواهان، نشر نی.
4
5. سازمان برنامه و بودجه (1374) گزارش اقتصادی سال 1373، معاونت امور اقتصادی، دفتر اقتصاد کلان، مرکز مدارک و انتشارات سازمان برنامه.
5
6. باقری لنکرانی، کامران و همکاران (1389) درآمدی بر عدالت در سلامت، مرکز تحقیقات عدالت در سلامت، شیراز: انتشارات نوید.
6
7- Lal, D&Myint, H. (1996) The Political- economiy of poverty, Equality & Growth, oxford, clarendon press.
7
8- Krueger, Anne, O., M. Schiff, A. yaleds (1991) “Growth trajedy: policies & Ethnic Divisions”, Quarterly journal of Economics, Vol. 112
8
9- Auty, R. (2001) why Resource Endowments can undermine Economic Development: concepts &case- studies, Lincoln colledge, oxford- university
9
10- Smith, Adam (1960) “An lnquiry to the nature & causes of the wealth of nations”, London, Every man,s library
10
11- Pearce, David. (1989) The MIT Dictionary of Modern Economics, Mit Press, 3rd Ed.
11
12- Coase,Ronald (1992) “the institutional structure of production”, A.E.R, vol.26
12
13- Mahdavy, Hossein (1970) the pattern and problems of economic development in rentier states: the case of iran, in: studies in the economic History of the middle East, M.A. cook (ed) oxford university press.
13
14- Cornia, G. (1999) Globalization, Liberalization & income distribution, WIDER, Helsiuki.
14
ORIGINAL_ARTICLE
مدلها و الگوهای مدیریت تنوعات هویتی و قومی: ارائه راهکارهایی برای ایران
فرض اصلی نویسندگان مقاله حاضر این است که «تنشزایی یا تعاملزایی تفاوتها و تنوعات هویتی گروههای مختلف در حوزههای قومی، زبانی، مذهبی، .... نه امری ذاتی، بلکه برآمده از طرز تلقیها، ادراکات و سیاستگذاریهایی است که سیاستگذاران هر نظام سیاسی اتخاذ مینمایند». به تعبیر روشنتر، صرف وجود تفاوتها و تنوعات هویتی به معنای فرصت یا تهدید نیست، بلکه این نوع ادراک سیاستگذاران است که این تفاوتها را تبدیل به فرصتی برای انسجام و همبستگی ملی و یا تهدیدی چالشبرانگیز برای نظام سیاسی مینماید. این فرض به معنای نادیدهگرفتن و یا رد عوامل تأثیرگذار دیگر در این زمینه نظیر سابقه تاریخی مشترک، نوع ادراک آنها از یکدیگر، نقش نخبگان، عوامل منطقهای و بینالمللی نیست؛ بلکه تأکید بر این مسئله است که با لحاظ همه این عوامل آن چه در تحلیل نهایی ماهیت تفاوتها و تنوعات هویتی را رقم میزند، سیاستگذاریهای هویتی رسمی صورت گرفته از سوی نظام سیاسی است که فرصت لازم را برای فعالسازی یا تضعیف این عوامل فراهم میکند.
https://jppolicy.ut.ac.ir/article_57155_49d80dec1aad771d24a2bbb31c3951f3.pdf
2015-03-21
107
129
10.22059/ppolicy.2015.57155
ایران
همبستگی ملی
قوم
ادغام
تنوع
نظام سیاسی
سیاستگذاری
علی اشرف
نظری
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
بهاره
سازمند
2
استادیار مطالعات منطقهای دانشگاه تهران
AUTHOR
1. احمدی، حمید(1383) ایران: قومیت و ملیت، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
1
2. احمدی، حمید (1380) قومیت و قومگرایی دینی در ایران: افسانه و واقعیت، چاپ سوم. تهران: نشر نی.
2
3. اسمیت، آنتونی (1377) منابع قومی ناسیونالیسم، دفتر ترجمه فصلنامه مطالعات راهبردی، پیششماره اول، بهار.
3
4. اشرف، احمد(1383) بحران هویت ملی و قومی در ایران، در: احمدی. ایران (هویت، ملیت و قومیت). تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه انسانی.
4
5. افتخاری، اصغر (1383) اقلیتگرایی دینی، تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
5
6. افروغ، عماد (1379) خردهفرهنگها، مشارکت و وفاق، در: فرهنگ، سیاست و توسعه در ایران امروز، تهران: نشر دال.
6
7. افشار، محمود (1304) «مطلوب ما وحدت ملی ایران»، آغازنامه آینده، ش1.
7
8. الطایی، علی(1382) بحران هویت قومی در ایران. تهران: نشر شادگان .
8
9. انتخابی، نادر (1371) «ناسیونالیسم و تجدد در فرهنگ سیاسی بعد از مشروطیت»، نگاه نو، دوره 2، شماره 4.
9
10. ایرانشهر، 24 عقرب 1302، سال 2، شماره 3.
10
11. ابراهیم حاجیانی (1380) «مسئله وحدت ملی و الگوی سیاست قومی در ایران»، نامه انجمن جامعهشناسی ایران، شماره 3، صفحات 143، 137-177.
11
12. شهلا باقری (1384) «به سوی یک رویکرد فرهنگی از انقلاب اسلامی»، پژوهشنامه متین، شماره 27.
12
13. بشیریه، حسین (1374) انقلاب و بسیج سیاسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
13
14. تاجیک، محمدرضا (1384) روایت غیریت و هویت در میان ایرانیان، تهران: فرهنگ گفتمان.
14
15. تنسی، استفان دی. (1379) مبانی علم سیاست، ترجمه حمیدرضا ملکمحمدی، تهران: نشر دادگستر.
15
16. تیشهیار، ماندانا (1380) «نگاهی تاریخی به پدیده گوناگونی ملی- قومی در جهان اسلام» فصلنامه مطالعات ملی، سال سوم، شماره 9، 200-159.
16
17. سیسک، تیموثی دی (1379) تقسیم قدرت و میانجیگری بینالمللی در منازعات قومی، ترجمه مجتبی عطارزاده، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
17
18. چلبی، مسعود (1372) «وفاق اجتماعی»، نامه علوم اجتماعی، جلد 2، شماره 3، شماره مسلسل 6.
18
19. چلبی، مسعود (1375) جامعهشناسی نظم: تشریح و تحلیل نظم اجتماعی، تهران: نشر نی.
19
20. حاجیانی، ابراهیم (1380) «مسئله وحدت ملی و الگوی سیاست قومی در ایران» نامه انجمن جامعهشناسی ایران، شماره 3، صفحات 137-177.
20
21. الموسوی الخمینی، امام روحالله (1361) صحیفه نور، تهران: مرکز مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، جلد 12.
21
22. دوریان، پاتریک و فرارو، توماس (1386) مسئله همبستگی؛ نظریهها و مدلها، ترجمه علی مرشدیزاد، تهران: تمدن ایرانی.
22
23. رجبنسب، حمید (1384) بررسی تئوریک توسعه، گوناگونی قومی و همبستگی ملی، در: همبستگی ملی ایران، به کوشش داریوش قمری، تهران: تمدن ایرانی.
23
24. رکس، جان (1380) «اقلیتهای قومی و دولت ملی»، ترجمه محمدسعید ذکایی، فصلنامه مطالعات ملی، سال 2، شماره 8.
24
25. سازمند، بهاره (1386) جایگاه هویت ملی در قوانین برنامههای توسعه کشور، نگاه ملی، تهران: موسسه مطالعات ملی.
25
26. سیدامامی، کاووس (1379) «میزگرد سیر تحول تاریخی هویت ملی در ایران از اسلام تا به امروز»، فصلنامه مطالعات ملی، ش5.
26
27. سیدامامی، کاووس (1385) «قومیت از منظر سیاستهای هویت»، دوفصلنامه دانش سیاسی، سال 2، شماره 3.
27
28. علویتبار، علیرضا (1379) ارزیابی بخش فرهنگ در برنامههای اول و دوم توسعه، در: فرهنگ، سیاست و توسعه در ایران امروز، تهران: نشر دال.
28
29. فریش، هیلل (1383) خاورمیانه، ترجمه هرمز همایونپور، دایرهالمعارف ناسیونالیسم، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
29
30. فولادوند، عزتالله (1379) خرد در سیاست، تهران: طرح نو.
30
31. قمری، داریوش (1384) همبستگی ملی در ایران، تهران: تمدن ایرانی.
31
32. کچویان، حسین (1384) تطورات گفتمانهای هویتی ایران، تهران: نشر نی.
32
33. کلگ، استوارت آر (1380) چارچوب توت، ترجمه مصطفی یونسی، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
33
34. گودرزی، حسین (1385) مفاهیم بنیادین در مطالعات قومی، تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
34
35. مارجر، مارتین (1377) سیاست قومی، ترجمه اصغر افتخاری، فصلنامه مطالعات راهبردی، پیششماره اول.
35
36. محرمی، توحید (1383) هویت ایرانی- اسلامی «ما» در: هویت در ایران، به اهتمام علی اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
36
37. مرشدیزاد، علی (1379) «نخبگان آذری ایران، هویت ملی و منطقهای»، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 4، صفحات 175-149.
37
38. مک لنان، گرگور (1381) پلورآلیسم، ترجمه جهانگیر معینی علمداری، تهران: آشیان.
38
39. مقصودی، مجتبی (1379) «اندونزی: درسهایی از بحران همبستگی»، فصلنامه مطالعات ملی، سال نخست، شماره 4، صفحات 148-121.
39
40. مقصودی، مجتبی (1380) تحولات قومی در ایران؛ علل و زمینهها، تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
40
41. میلر، دیوید (1383) ملیت، ترجمه داود غرایاقزندی، تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
41
42. موسسه مطالعات ملی (بیتا)، بایدها و نبایدهای طراحی سیاست قومی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
42
43. نظری، علیاشرف، سازمند، بهاره (1387) گفتمان، هویت و انقلاب اسلامی، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
43
44. یوسفی، علی (1384) روابط بینقومی و تاثیر آن بر هویت اقوام در ایران در: همبستگی ملی در ایران، به کوشش داریوش قمری. تهران: تمدن ایرانی.
44
45. هیندس، باری (1381) گفتارهای قدرت، ترجمه مصطفی یونسی، تهران: نشر شیرازه.
45
46- Amuzegar, Jahangir (1991) The Dynamics of the Iranian Revolution, New York: state University Press.
46
47- Ansari, Ali M. (2003) Modern Iran Since 1921: The Pahlavis and After, London: Langman.
47
48- Birkland, T. (2005) An Introduction to Policy Process, New York: New York University Press.
48
49- Brown, Michael E. (1993) Ethnic conflict and International Security, New Jersey: Princeton University Press.
49
50- Cochran, C. (1995) Public Policy: Perspectives and Choices, New York: MacGrawHill.
50
51- Esman, Milton J. (2004) An Introduction to Ethnic conflict, Cambridge: Polity Press.
51
52- Premdas, Ralph R. (2003) “Seizure of Power”, Nationalism and Ethnic politics, 8/4, winter.
52
53- Relily, Bengamn (2001) Democracy in Divided socrety, Cambridge: Cambridge University Press.
53