%0 Journal Article %T الزامات و پیامدهای تحول حکمرانی آموزش عالی در اروپا %J سیاستگذاری عمومی %I دانشگاه تهران %Z 2538-5577 %A صباغیان, علی %D 2019 %\ 08/23/2019 %V 5 %N 2 %P 229-247 %! الزامات و پیامدهای تحول حکمرانی آموزش عالی در اروپا %K آموزش عالی %K اروپا %K حکمرانی %K دانشگاه %R 10.22059/ppolicy.2019.72279 %X این پژوهش در صدد پاسخگویی به این سئوال است که طی سه دهه گذشته چه عواملی کشورهای اروپایی را به اصلاح در روندهای حکمرانی عرصه آموزش عالی واداشته است و اصلاحات مورد نظر چگونه ظهور و بروز داشته و چه پیامدهای به جا گذاشته است؟ پژوهش با این فرضیه که الزام‌های داخلی و خارجی کشورهای اروپایی را به سمت تحول در حکمرانی نظام آموزش عالی و تحقق حکمرانی چندوجهی به جای حکمرانی صرفاً دولتی سوق داده است به بررسی موضوع پرداخته است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که مسائلی چون جهانی شدن، تغییر ماهیت اقتصاد جهانی، تشدید رقابت‌های اقتصادی از سوی شرکای اتحادیه و غلبه بر پیامدهای بحران اقتصادی به عنوان موضوعات و چالش‌های خارجی و رشد اقتصادی پایین، افزایش نرخ بیکاری،کهن‌سالی جامعه اروپا، تغییرات آب و هوایی و کمبود منابع انرژی و چالش‌های اجتماعی به عنوان عوامل داخلی موجب تحول در حکمرانی نظام آموزش عالی اروپا شده است. پیامدهای این تحول نیز در شکل پاسخگویی، رقابت‌پذیری، تحرک پذیری، بین‌المللی شدن، شبکه‌ای شدن و تخصصی شدن دانشگاه ظهور و بروز یافته است. %U https://jppolicy.ut.ac.ir/article_72279_1fc253f6a2a52b418cafdf46cd6478b6.pdf