%0 Journal Article %T طراحی مدل خط‌مشی‌گذاری توسعه صنعت کتاب الکترونیک در ایران %J سیاستگذاری عمومی %I دانشگاه تهران %Z 2538-5577 %A فرهنگی, علی اکبر %A شریفی, سید مهدی %A قربانی زاده, وجه الله %A صفایی‌نژاد, قاسم %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 5 %N 1 %P 9-32 %! طراحی مدل خط‌مشی‌گذاری توسعه صنعت کتاب الکترونیک در ایران %K خط‌مشی‌گذاری %K کتاب الکترونیک %K نشر %K صنعت کتاب الکترونیک %K نشر الکترونیک %R 10.22059/ppolicy.2019.71573 %X هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل خط­مشی‌گذاری توسعه صنعت کتاب الکترونیک است. در این پژوهش، از روش کیفی مبتنی بر نظریه زمینه‌ای استفاده شده است. جامعه آماری صاحب‌نظران حوزه کتاب الکترونیک شامل سیاستگذاران فرهنگی، متخصصان و مدیران صنعت کتاب الکترونیک و حوزه‌های مرتبط با آن می­باشد که با نمونه‌گیری به روش نظری از آنان مصاحبه به عمل آمده­ است. از مصاحبه دوازدهم، تکرار در داده‌ها تشخیص داده شد ولی به منظور اطمینان بیشتر با شانزده نفر مصاحبه انجام شد. از طریق کدگذاری باز، بیش از ۵۰۸ مفهوم شناسایی گشت که در نهایت ۶۹ مفهوم اشباع شده ساخته شد و در کدگذاری محوری در ۱۹ مقوله فرعی طبقه‌بندی گشتند. در مرحله کدگذاری گزینشی، «نظام مدیریت محتوا» به عنوان مقوله محوری انتخاب شد. «آگاه‌سازی و ترویج کتابخوانی الکترونیک»، «اصلاح، شفاف‌سازی، اجرا و نظارت بر قوانین»، «مشارکت مردمی» و «استفاده از فناوری برای توسعه» نیز به عنوان راهبردها تعیین و در نهایت مدل خط­مشی‌گذاری توسعه کتاب الکترونیک در ایران طراحی گشت. %U https://jppolicy.ut.ac.ir/article_71573_c4a72cc7fea1dafa9a8f6b7e317d3f8c.pdf